GPS - Global Positioning System (USA)

A Lockheed nekifogott a GPS szoftverek javításának, ami a az amerikai légierőnél problémákat okozott.
http://news.yahoo.com/u-fixing-software-glitch-boeing-gps-satellites-011750966--finance.html
 
Az amerikai légierő több, mint egy évtized után fellőtt egy újgenerációs GPS-műholdat.
http://news.yahoo.com/u-air-force-kicks-off-first-satellite-launch-003825061.html
 
A channel hogy lehet 66, ha bő 30 műhold van csak fent?
Miért nem lehet korlátozni a GPS-t? Funkció benne van a rendszerben, nem? És az USA tulajdonában áll.

Nincs válaszjel. :)

A műholdak a fedélzetükön lévő cézium és rubídium órák általi időt sugározzák, a földi irányítástól kapott, adott helyzetre vonatkozó korrekciós jelekkel együtt (amelyek a légköri hatások korrigálására van). Az SA megszüntetésével az egyetlen mód az lenne, ha ezt a korrekciós adatokba valami égtelen nagy marhaságot kevernének - de ezzel is csak a jel pontosságát zavarod meg.
Folytassuk itt.
 

Folytassuk:

A channel hogy lehet 66, ha bő 30 műhold van csak fent?

Úgy, hogy fent van 24db Glonass, 22db Beidou-2, és 14db Galileo műhold is jelenleg, és a két utóbbi még nem teljes ugyebár. Minél több jeled van, annál pontosabb lehet a helymeghatározás, mert a kevésbé pontos jeleket "kiszórhatja" a rendszer...

Vagyis az ilyen rendszerek kihasználják mind a négy globális műholdas navigációs rendszert - sőt, némelyik még a regionális indiai és japán rendszer műholdjait is...

Miért nem lehet korlátozni a GPS-t? Funkció benne van a rendszerben, nem? És az USA tulajdonában áll.

Mert az egész onnan indult, hogy az 1990-es években egyre komolyabb lobby indult, hogy a GPS-t felhasználhassák a légi közlekedésben, de erre nincs mód, ha nincs garantálva az, hogy a rendszert nem lehet szabadon le-fel kapcsolgatni. Mivel az USA habozott ennek biztosításával, jöttek az alternatív rendszerek, ennek a vége lett a Beidou és Galileo...
A vége az lett, hogy 2007-ben végleg, sokadszorra megerősítették, hogy a Navstar GPS fizikailag sem lesz le-fel kapcsolható, vagy rendszer szinten csökkenteni a pontosságát - miután már nyilvánvaló lett, hogy hiába is kapcsolnák adott esetben le, ha ott van három másik teljes értékű alternatíva...
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Ja, hogy egyszerre több rendszer műhold-jelét is használja? Hm...

Azt hogy lehet garantálni, hogy nem lehet le-fel kapcsolgatni a GPS-t? Sunyiba csak benne hagyhatnak egy kiskaput.
 
Biztos hogy le lehet kapcsolni vagy hibernalni vagy passzivalni de az akkora teruletet erintene hogy a teljes kereskedelem aruszallitas /vizi legi kozuti/ es forgalomba komoly gondokat okozna mar csak a zavar is... A vegeredmeny az lenne hogy megszunne a bizalom a gps be kina fellone fel ev mulva +10 nav muholdat es maris bukta usa egy fontos szegmenset a vilagnak.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Azt hogy lehet garantálni, hogy nem lehet le-fel kapcsolgatni a GPS-t? Sunyiba csak benne hagyhatnak egy kiskaput.

Természetesen megteheted, hogy deaktiválsz egy, vagy akár az összes műholdat (erre van lehetőség, hiszen a műholdakat irányítják), de azt nem tudod megtenni, hogy csak X régióban ne legyen jel. A történet ugye onnan indult, hogy adott esetben mondjuk Törökország felett kikapcsolhatják-e a GPS-t...

A GPS műholdak MEO pályán keringenek, vagyis a Földről nézve folyamatosan haladnak az égen...
 
A vegeredmeny az lenne hogy megszunne a bizalom a gps be kina fellone fel ev mulva +10 nav muholdat es maris bukta usa egy fontos szegmenset a vilagnak.

Nem kell a világűrbe küldeni emiatt több műholdat, ha elkészül, 35 Beidou műhold lesz a Föld körül.
De ahogy írtam már, a Navstar GPS-en kívül van per pillanat három másik globális műholdas navigációs rendszer (az orosz Glanoss, az európai Galileo és a kínai Beidou v. Compass). Ezen kívül van két regionális, egy japán és egy indiai rendszer, ezek csak az adott ország környékén működnek.

Igazából a Navstar GPS körüli bizalmi hiányra lehet visszavezetni a Beidou és a Galileo születését...
 
Szóval a "puac"kényszerítette a NAVSTAR-t arra,hogy mindig legyen jel mindenhol?
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Szóval a "puac"kényszerítette a NAVSTAR-t arra,hogy mindig legyen jel mindenhol?

Egyrészt alighanem, másrészt elterjedtek az akkor még hatékony nyugati GPS zavarók, amiket lokálisan is lehetett alkalmazni.
Persze ez maga után vonta az orosz GPS zavarók megjelenését, ami meg a zavar-védett GPS vevők megjelenését eredményezte...
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
Természetesen megteheted, hogy deaktiválsz egy, vagy akár az összes műholdat (erre van lehetőség, hiszen a műholdakat irányítják), de azt nem tudod megtenni, hogy csak X régióban ne legyen jel. A történet ugye onnan indult, hogy adott esetben mondjuk Törökország felett kikapcsolhatják-e a GPS-t...

A GPS műholdak MEO pályán keringenek, vagyis a Földről nézve folyamatosan haladnak az égen...
Bármelyik környéken célzottan el lehetett állítani a GPS pontosságát. 2003ban az Adrián olyan szépen húzta a hajó a rottát - a parton. Mostmár annyi technológia épül a GPSre, hogy katasztrófa lenne belőle.
 
Egy kis matek GPS zavarásának témájában...
... egy civil GPS-t ugyanis elég egyszerű zavarni, mivel nem zavarvédelemre, hanem olcsóságra/kis fogyasztásra tervezték.

Sajnos nem találtam forrást a GPS műholdak adó teljesítményére, így itt az alábbi feltételezéssel élek:
adóteljesítmény PT=25W = +14dBW
antenna nyereség G=13dBi
műhold távolsága d= 21'000km
frekvencia f=1500MHz

Egy civil onmi-direkcionális vevőn a teljesítmény így;

P= PT + G - 32 - 20 log (d) - 20 log (f) = 14 + 13 - 32 - 20 log (21000) - 20 log (1500) = 14 + 13 - 32 - 86 - 63 = -154dBW

Számoljunk akkor egy Orosz GPS zavaróval (Pole-21E):

adóteljesítmény PT=1kW = +30dBW
antenna nyereség 125°x25° -os nyaláb esetén G=10dBi
zavarás távolsága d=25km
frekvencia f=1500MHz

P= PT + G - 32 - 20 log (d) - 20 log (f) = 30 + 10 - 32 - 20 log (25) - 20 log (1500) = 30 + 10 - 32 - 28 - 63 = -83dBW

Ez így 71dB J/S (zaj/jel) arány.

Ezek után már csak az itt található katonai GPS vevők J/S (zaj/jel) tényezőit érdemes megnézni:

A legdurvább szerintem a NavFire nevű egység, ami 25'000g túlterhelést visel el (kilövést), és még így is 85dB a J/S képessége.
A SABR vevő 120dB feletti a J/S képessége.
 
Múltkor már volt róla szó hogy fiatal kínai mérnökök hogyan tudják megbolondítani a polgári GPS eszközöket.
(klikk ide)
Ugyan ezzel az elvvel egy hajót is le lehet téríteni
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Most azt írják valami újabb zavarási formát találtak.
Itt nem az történik hogy a GPS használója hirtelen a Tibeti fennsíkon találja magát, hanem rengeteg fals jelet és koncentrikus köröket generál a vevőkészüléken
https://cdn.technologyreview.com/v/files/comp-1-2.mp4?sw=1272
 
??
Mennyiben is érinti a GPS működését a föld mágneses mezejének a mozgása?
"A mágneses mező viselkedésének lemodellezése többek között azért is fontos, mert az adatok tükrében kalibrálják a globális navigációs rendszereket."
 
"A mágneses mező viselkedésének lemodellezése többek között azért is fontos, mert az adatok tükrében kalibrálják a globális navigációs rendszereket."
És ez "kalibráció" mit jelent?
Csak azért mertva GPS működésének semmi köze a föld mágneses mezejéhez...
A GPS a trigonometrián és a pontos időmérésen alapul.
 
Tudtommal a GPS attól lett "lekapcsolhatatlan", hogy az IATA szerződést kötött az amcsikkal a GPS jelek állandó elérhetőségéről. Ez tette lehetővé a polgári repülésben az olcsóbb, megbízhatóbb, sokkal pontosabb GPS navigációt. Ami az amcsi polgári repülésben nagy összeg, és remek lobbierők vannak arrafelé.
Hogy az amcsik ebbe miért mentek bele, azon lehet rágódni sokat. Nyilván a konkurens rendszerek léte egy nyomós ok volt.

A GPS-t (és a többit is) lehet egyébként szelektíven vezérelni, így elvi akadálya nincs annak, hogy egyes körzetekben "elrontsák" a GPS jelet. A polgári GPS vevők elég régóta 12 csatornások (ennyi műholdat tudnak venni egyidejűleg, mert ennél több műholdat elvileg se láthatnak), de a gyakorlatban 4-8 csatorna megy. Ha egy adott terület felett ezeket a műholdakat "elvezérlik", akkor ott a GPS pocsék lehet (elvben ott le is kapcsolhatják őket). Ez meglehetősen nagy területeken, több ezer km sugarú körökben ölné meg a GPS-t. A körközéppont közelében totál, kifelé haladva meg egyre kevésbé.