[HUN] Légvédelmi eszközök beszerzése

*A szomorú igazság az amúgy, hogy a kritikus civil infrát gyakorlatilag lehetetlen megvédeni.
Lényegében a hagyományos fegyverekkel történő elrettentés korszakában vagyunk lassan.
Egyetértve ezzel...
Szerintem a civil infrastruktúra és lakosság megvéxésének a legjobb eszköze a támadás = az ellenség nagy hatótávolságú támadó harceszközeinek a levadászása.
Lsd.: Örmény Szmercsek...
 
Ezek szerint, akkor vasúti hidak nem érnek semmit, amikor azon is mozog komoly anyagmennyiség...?
Háborús kapacitás mellett csak azon mozog komoly anyagmennyiség. Így békében el lehet hülyülni a just in time szállítással, de egyezer tessék meglesni egy harchoz fejlődött hadosztály anyagigényét. Na azt nem fogod teherautókkal megoldani.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Nem rémlik a szaúdi finomító elleni támadás? Az pontosan ennek a nyitánya volt.
Ott a másik oldalnak gyakorlatilag nincs infrastruktúrája, amin meg lehetne torolni, ezért volt kézenfekvő. Európai országok között ez azért nem így menne.
Az meg egészen abszurd, hogy a Budapest környéki lakosságot támadja bárki is.... Ma már a fegyveres erők a célpont, ha ezeket leszedték a többi értékesebb sértetlenül megszerezve.
 
Háborús kapacitás mellett csak azon mozog komoly anyagmennyiség. Így békében el lehet hülyülni a just in time szállítással, de egyezer tessék meglesni egy harchoz fejlődött hadosztály anyagigényét. Na azt nem fogod teherautókkal megoldani.
Ööööö, de.

Pont ez nem esik le a többségnek. A II. vh anyagháborúja akkori szemmel volt igaz.
A DUFI ma a teljes akkori Fr-ban levő 1944 augusztusi szárazföldi erőt el tudná látni üzemanyaggal. A fogyasztói társadalom anyagmozgatása fényévekkel a II. vh-s szint felett van.*

Paulus hadseregének napi ellátási igénye 500 tonna volt 1942 decemberében. Ez nem túl sok teherautó. Ez több hadsereg.
Egy nehéz dandár igénye akkor ma szerinted mennyi? Komolyan érdekelne. Csak akkor közelében nem volt az úthálózat a mainak és kellett vonat és mivel lassan mentek és kevés volt, ezért egy szerelvény vitt sok sok vagont, ha bírta.

Országon belül ma a dandár zl-aljait külön ellátni teherautóval nem lenne egy nagy valami.

1940-45 között egy 15 ezer tonnás teherhajtó a "nagy" kategória volt. Az átlagosan elsüllyesztett kereskedelmi hajó akkor 5000 BRT alatt volt. Durva ugye?
Ma az 50-100 BRT-s konténerszállító a "whatever" kategória.

Akkor 2,5 tonnás teherautókkal mozogtak. Ma ennél "picit" durvább járművek mozognak az utakon.

Ott a másik oldalnak gyakorlatilag nincs infrastruktúrája, amin meg lehetne torolni, ezért volt kézenfekvő. Európai országok között ez azért nem így menne.
Az meg egészen abszurd, hogy a Budapest környéki lakosságot támadja bárki is.... Ma már a fegyveres erők a célpont, ha ezeket leszedték a többi értékesebb sértetlenül megszerezve.
És, ha nem cél a megszerzés. A saját erő védi a saját területet, az ellen infra szétkapva és a gazdasági versenyben így győznek.

Ahogy mondtam, nem szép jövőkép. Csak itt jön be az, hogy ha mi pl. Németország összeszerelő üzeme vagyunk, akkor Mutti vagy utódja jól a farkára lépne annak, aki ilyet tesz. Gondolom én.
 
Háborús kapacitás mellett csak azon mozog komoly anyagmennyiség. Így békében el lehet hülyülni a just in time szállítással, de egyezer tessék meglesni egy harchoz fejlődött hadosztály anyagigényét. Na azt nem fogod teherautókkal megoldani.
Amikor ara hivatkozva akartak tiltakozni valamelyik vasútvonal bezárása ellen, hogy kell a honvédségnek háború esetére, a HM közölte, hogy háború esetén semmilyen vasúti szállítással nem számolnak. A szállítás megoldható teherautóval, és néhány híd kivételével az utakat sokkal nehezebb használhatatlanná tenni.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Ha az ellenfél nem tökhülye, ez szinte reménytelen vállalkozás.
Az Örmények nem voltak tök hülyék, csak nem uralták a saját légterüket.
Nem tudták lelőni az Azeri drónokat.

Tanulság: ha győzni akarsz
- meg kell szerezned a légifölényt,
- el kell nyomnod az ellenség radaros légvédelmét
- le kell tudni lőni az ellenség drónjait
- saját értékesebb drónjaidat a MANPAD határ fölé kell vinned (a kicsik fogyóeszközök, azok maradhatnak alacsonyan...)
 
Ööööö, de.

Pont ez nem esik le a többségnek. A II. vh anyagháborúja akkori szemmel volt igaz.
A DUFI ma a teljes akkori Fr-ban levő 1944 augusztusi szárazföldi erőt el tudná látni üzemanyaggal. A fogyasztói társadalom anyagmozgatása fényévekkel a II. vh-s szint felett van.*

Paulus hadseregének napi ellátási igénye 500 tonna volt 1942 decemberében. Ez nem túl sok teherautó. Ez több hadsereg.
Egy nehéz dandár igénye akkor ma szerinted mennyi? Komolyan érdekelne. Csak akkor közelében nem volt az úthálózat a mainak és kellett vonat és mivel lassan mentek és kevés volt, ezért egy szerelvény vitt sok sok vagont, ha bírta.

Országon belül ma a dandár zl-aljait külön ellátni teherautóval nem lenne egy nagy valami.

1940-45 között egy 15 ezer tonnás teherhajtó a "nagy" kategória volt. Az átlagosan elsüllyesztett kereskedelmi hajó akkor 5000 BRT alatt volt. Durva ugye?
Ma az 50-100 BRT-s konténerszállító a "whatever" kategória.

Akkor 2,5 tonnás teherautókkal mozogtak. Ma ennél "picit" durvább járművek mozognak az utakon.


És, ha nem cél a megszerzés. A saját erő védi a saját területet, az ellen infra szétkapva és a gazdasági versenyben így győznek.

Ahogy mondtam, nem szép jövőkép. Csak itt jön be az, hogy ha mi pl. Németország összeszerelő üzeme vagyunk, akkor Mutti vagy utódja jól a farkára lépne annak, aki ilyet tesz. Gondolom én.
Magam előtt látom, ahogy egy kamion elvisz egy dandárnyi harckocsit a frontra. Ja nem.
 
Magam előtt látom, ahogy egy kamion elvisz egy dandárnyi harckocsit a frontra. Ja nem.
Ne haragudj, de magyar távolság és honi területvédelemben azok saját erőből vagy tréleren mozognak. Az időveszteség miatt nem éri meg elcaplatni az első vasútállomáshoz, felrakodni, majd lerakodni úgy, hogy azok végpontja is korlátos és erősen sugaras a magyar vasút.

Ez békeidőben ok. Ha 12-24 óra múlva kellene akkor nem ez van.

A II. vh alatt is az utolsó 100-200 km-et saját erőből tették meg. Vagy még többet.
 
Ne haragudj, de magyar távolság és honi területvédelemben azok saját erőből vagy tréleren mozognak. Az időveszteség miatt nem éri meg elcaplatni az első vasútállomáshoz, felrakodni, majd lerakodni úgy, hogy azok végpontja is korlátos és erősen sugaras a magyar vasút.

Ez békeidőben ok. Ha 12-24 óra múlva kellene akkor nem ez van.

A II. vh alatt is az utolsó 100-200 km-et saját erőből tették meg. Vagy még többet.

A Tigrisek és Királytigrisek voltak a kivétel de azok inkább a kivétel erősíti a szabályt voltak már akkor is.Alapvetően a harckocsi a hadműveletek alatt saját lábon mozgott.A Tigrisek is csak azért nem mert azokat tűzoltó jelleggel dobálták ide oda folyamatosan.
 
Ezek szerint, akkor vasúti hidak nem érnek semmit, amikor azon is mozog komoly anyagmennyiség...?
A Kárpát-medencén belül minden távolság olyan kicsi, hogy nincs semmilyen háborús létjogosultsága a vasúti szállításnak. A hadsereget teljesen közúton kell ellátni, de ezt már az ezredfordulón kimondták.

Ráadásul annak is van legalább 3 hídja te ökör. A Megyeri, és délen az átkeléshez kettő kell, mert két ága van a Dunának.
Csak a déli Nagydunahídról van szó. Az északi nem közelíthető meg nyugatról autópályán, míg a Csepel-sziget legrosszabb esetben is elhadgyható féltucat hídon keresztül!

Ha szerinted Bp-n csak a hidak érnek valamit, akkor nettó kretén vagy. A Bp. környéki települések vízellátása szerinted honnan van megoldva részben...?
Vagy milyen humanitárius katasztrófát okozna az, ha nem lenne se áram, se víz, se semmi közszolgáltatás, mert szétlövik azokat?*
A román légierőnek arra alig lesz kapacitása, hogy a legfontosabb katonai céljainkat támadni tudja, nem fog az értéktelen civil célpontokat támadni, míg az ukrán teljesen esélytelen bármire a Gripenjeinkkel szemben! Legyünk már realisták, még a második világháborúban se bombáztak vízműveket! Talán egyszer nyúltak hozzá egyáltalán, amikor a Ruhr-katlanban az amerikaiak poénból leállítottak valami nagy szennyvízátemelőt, hadd fulladjanak a németek szarba Kölnben (persze nem fulladtak).

Hát a Bp környéki gázátadók szétlövése az mi lenne?
Hol érdekli az a harcoló magyar haderőt? Ja, sehol.

Pontosan olyan vérostoba volt ez a komment, mint amikor kitaláltad, hogy egy pocsolya Tisza tóért az ország lakosságából több százezret lakoltassanak ki.
Ha a fejlődésképtelenségnek lenne szobra, rólad kéne mintázni. A fix.
Meg sem próbáltál gondolkodni, csak nekiestél a billentyűzetnek. Akkor próbálom neked bölcsödész szinten elmagyarázni!

A védelmet a fenyegetés ellen építjük. A légvédelmet például a potenciális ukrán és román fenyegetés ellen elsősorban, másodsorban pedig (nyíltan kommunikálva ez az első) az oroszok ellen természetesen. Namost, nem vagy te hülye, vedd már számításba, hogy milyen fenyegetést jelent a román és ukrán légierő és rakétás tüzérség és az ellen milyen légvédelmet kell építeni!

Utánna megköszönöm, amikor önkritikát gyakorolsz!

*A szomorú igazság az amúgy, hogy a kritikus civil infrát gyakorlatilag lehetetlen megvédeni.
Lényegében a hagyományos fegyverekkel történő elrettentés korszakában vagyunk lassan.
A magyar civil infrastruktúrát semmi nem fenyegeti a terroristákat leszámítva. De még azon belül is nagyobb esélye van egy teherautós vagy késes ámokfutásnak, mint egy célzott csapásnak az elektromos hálózatra mondjuk. Nincs értelme se azzal számolnunk, hogy majd a románnak lesz kapacitása a Z26-ban felépített magyar haderővel vívott harc esetén civil célokat támadni hazánkban!

Mert attól, hogy egyik ország nem tudja megszállni a másikat arra még kis országok is képesek, hogy olyan károkat okozzon a másik országban, hogy annak termelő képessége és gazdasága megzuhanjon. Lényegében fegyverekkel vívott gazdasági hadviselés kapuja ez. A szomszéd ország lenyom? Sebaj. Szétkapom 3 db nagy trafóállomását, a fő erőműnél, a gázkeresztező kapacitást és néhány nagyobb közművet és mire pótolják az éves GDP hatalmas -%, álá COVID. Aztán ebből lehet visszajönni. Valahogy.
Nem rémlik a szaúdi finomító elleni támadás? Az pontosan ennek a nyitánya volt.
Félelmetes jövőkép ez...
A karabahi háborúban az örmények semmilyen eredményt nem tudtak Scuddal és Iszkanderrel felmutatni az azeriek ellen, a leghatásosabb eszközük a 300mm-es rakétasorozatvető lőszere volt, amivel néhány tucat civilt megöltek. Ez a hagyományos, hidegháborús színvonal, amit mondjuk az ukrán fenyegetés jelent. A román Himars ehhez képest űrtechnológia, de olyan kevés lesz, hogy jó esetben a legfontosabb katonai célokra lesz elhasználva. Azokat kell védeni és nem hidegháborús elképzeléseket dédelgetni totális légvédelmi ernyőkről és minden kiskert megvédéséről!

Legközelebb tényleg gondolkodj, mielőtt leírsz valamit, mert ezt amúgy te is tudod és simán érted!
 
míg az ukrán teljesen esélytelen bármire a Gripenjeinkkel szemben!
Csak hogy tisztázzuk...
1 század (12+2 ) Gripennel szemben (amihez van talán 20 AMRAAM meg ennél alig több előző generációs Sidewinder) mindenkinek mindenre van esélye.
Ez egy légirendészeti erő.
Ebben a formájában "all-in" háborúra alkalmatlan.
- kevés a gép. Ami van az is már könyörög a korszerűsítésért;
- kevés az AA fegyverzet. Ami van már az sem a leg korszerűbb. Ez változni fog valamennyit ha a C7/C8 rakéták megjönnek.
- az AG fegyverztet jelképes
- nincs támogató kapacitás (utántöltő és AEW). Ez változni fog valamennyit ha a KC-390-ek megjönnek.
 
meg még jöhet még vagy két tucat vagy több könnyű támadó ez lehet az L39NG.
Sokáig én is azon a véleményen voltam hogy a Gripeneket CAS szerepkörben jól kiegészítheti mondjuk két század könnyű támadó gép (ha már AV termék akkor inkább az ALCA...)
Mostanában viszont kezd megváltozni a véleményem.
Szerintem CAS szerepkörben a rakéta és csöves tüzérségé a jövő és a drónoké.
Egy Excalibur / next gen. Katana / Vulcano irányított lőszerekkel oparáló csöves tüzérségnél (60 - 100 km) vagy egy GLSDB vel felszerelt rakéta tüzérségnél (150 km) jobb CAS-ra szerintem nincs szükség.
Ehhez még hozzájön az amit most láttunk a drónoktól a Kaukázusban.

Hajlok arra hogy ezek mellé még ember vezette könnyű támadó gépekre már nincs szükség.
 
Finnországnak a Wiki szerint van 55 F18 asa.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Finnish_Air_Force
Svájcnak van 29 F5E és 25 F18 és most kaptak egy ajánlatot 40 db F35-re.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_of_the_Swiss_Air_Force
Nekünk is kéne legalább 2 tucat Gripen vagy valami más hasonló kaliberű, meg még jöhet még vagy két tucat vagy több könnyű támadó ez lehet az L39NG.
Mind Svájc, mind Finnország azonnal kivonja a jelenleg hadrendben álló gépeit, amint elérik a mostanában megrendelésre kerülő gépeikkel az IOC-t.
Az F5-ösök ősrégiek, de kisebb a baj velük. Az F-18-asok szerkezeti problémái miatt viszont elkerülhetetlen a kivonásuk.
 
Sokáig én is azon a véleményen voltam hogy a Gripeneket CAS szerepkörben jól kiegészítheti mondjuk két század könnyű támadó gép (ha már AV termék akkor inkább az ALCA...)
Mostanában viszont kezd megváltozni a véleményem.
Szerintem CAS szerepkörben a rakéta és csöves tüzérségé a jövő és a drónoké.
Egy Excalibur / next gen. Katana / Vulcano irányított lőszerekkel oparáló csöves tüzérségnél (60 - 100 km) vagy egy GLSDB vel felszerelt rakéta tüzérségnél (150 km) jobb CAS-ra szerintem nincs szükség.
Ehhez még hozzájön az amit most láttunk a drónoktól a Kaukázusban.

Hajlok arra hogy ezek mellé még ember vezette könnyű támadó gépekre már nincs szükség.
A problema a cel megjelolese. A konnyu tamado gepek eseteben a cel felderitese es megjelolese meg egyenlore egyszerubb. Es konnyebben fejlesztheto...

A lezeres iranyitasu fegyverek hatranya hogy a celt meg kell vilagitani. A gps vezereltek papucsosok ellen hatekonyabb ebbol a szempontbol de komolyabb ellenfel eseten ahol mar bejott a gps zavaras komoly problemat jelent talalat elerese. Az optikai rendszerekkel ellatott fegyverek legyen az akar infra elonybe kerulnek. De az igazi szerintem valami olcso radar kifejlesztese lenne /ha epp radarelnyelo vagy csokkentett eszlelhetosegu eszkoz ellen megy akkor feketefoltot erzekelni./de ennek eldontesehez szinten kell az ember./ a tavvezerelt eszkozok eseteben a komunikacio biztositasa a legnehezebb zavarok nelkul.
 
Gondolj bele az oke hogy egy dron ami felderit zavarva van es a jel szaggat azt kikorigalja a rendszer a bejovo info egy resze elvesz de nem hatalmas problema /es ez egy egyszeru zavaras eseten elerheto./ de ha mar fegyvert indit. Akkor az inditott fegyver jelet kuld az indito dronnak es a dron korigal. /itt zavarhato./ de a drone is jelet kuld es fogad az operatortol/ ez szinten zavarhato. Es itt mar egy par sece magy tized masodperces kihagyas is komoly gondot okozhat. /ezert alkalmaznak dronokon lassu fwgyvereket. Plussz a keses mert ugye a jel nahy tavolsagot tobb atjatszon keresztul iranyitodik... Tehat ha lassu legiinditasu fegyverek alkalmazasa lehetseges csak elfogadhato hatekonysaggal dronokon.