Civil repüléssel kapcsolatos témák

Vissza az Il-86-osra.
A hetvenes évek végén, illetve a nyolcvanas években, de különösen a kilencvenes évtizedben azt már nehezen lehetett gazdaságossági oldalról megmagyarázni, hogy egy gépnek azért vannak kicsivel nagyobb teljesítményű, de mindenképpen nagyobb fogyasztású hajtóművei (és nem három, hanem négy!) a Tu-154M-hez képest, csak mert több utast tud elvinni. De ugyanakkora távolságra! Sokkal több üzemanyaggal...
A Tu-154M-ével azonos hajtóművekkel szerelt, de az Il-86-oshoz hasonlóan szintén négy hajtóműves Il-62M pedig kétszer messzebbre tud repülni.
Látszik, hogy nem nagyon jön ki a matek. Az Il-86-os amúgy önmagukban erős hajtóművei a gép tömegéhez képest egyszerűen kevesek és nagyon magas a fogyasztásuk.
De az Il-96-os alig tíz éven belül jött és újradefiniálta ugyanazt a receptet és jóformán csak a hajtóművek cseréjével (meg egy kis aerodinamikai finomítás) máris kétszeres lett a hatótáv.

A Szolovjov D-30 ennyivel gazdaságosabb volt az NK-8-asnál? A D-30 teljesítményét eszerint már nem lehetett feljebb skálázni egy kicsit?
 
A Szolovjov D-30 ennyivel gazdaságosabb volt az NK-8-asnál? A D-30 teljesítményét eszerint már nem lehetett feljebb skálázni egy kicsit?
Sokkal gazdaságosabb volt és lehetett javítani a hatásfokán/teljesítményén.
Ez volt a D-30KP-3 Burlak, csakhogy ez is 2005-ben jelent meg:

D-30KP-3_Burlak_engines_of_a_IL-76.jpg



Il-76TD_Soloviev_aircraft_engine.JPG

Jól látszik, hogy az elavult és zajos első állólapátsor helyét egy progresszívabb kialakítású fan fokozat vette át.
Nem terjedt el.
A Szolovjov/Aviadvigatyel PSz-90-esének kortárs belső konkurenciája volt a Kuznyecov NK-56-os.
Ezt senki se rendelte meg, semmiféle valós igény nem volt rá, mégis megépültek a prototípusok a nyolcvanas években.
Mára már átlépett felettük az idő, de a Kuznyecov elővette őket a zsírpapírból a raktár mélyéről pár éve, mikor felmerült, hogy a leendő PAK-DA nehézbombázóhoz kell új hajtómű.
Ha kell is, biztos, hogy nem ez.

c1d0563d39ff.jpg

Az MSz-21-eshez is bepróbálkoztak vele, de oda meg aztán végképp nem a PSz-90-es egykori, ki sem próbált, sorozatban soha nem gyártott, késő-szovjet vetélytársára van szükség:
NK-64.jpg

nk-56.jpg

Egymás mellett a senki által soha meg se rendelt, de azért elkészített NK-56-os és NK-64-es:
bclbe0HIGZbvWQj20F6Ia574IBh1M3JjmWfqCJg9QAoBNpThCVuRcSams2DBcoX4r8ArMW1r8_fd1t4z2w1eluFEHtUABomF0C_u

Végezetül egy kép a D-18T váltótípusának szánt Kuznyecov NK-93-as koaxiális zárt propfan hajtóművéről. Ezt még 2005-ben is láttam Moszkvában, pedig akkor már halott volt a projekt.

h598x2p93im21.jpg
 
Csak annak, aki szereti a kabarét és nem allergiás a tömény hülyeségre.
Ó a napi musk hülyeséget adjad meg nekünk ó uram...
Ja, meg "környezetvédelem"...

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Jól kikoptak ezek a gépek is. A Tristar kifejezetten szemrevaló jószág volt, sajnos sose volt hozzá szerencsém közelről.
DC10 vagy MD11et a Lufthansa cargo színeiben még pár éve itthon is lehetett néha látni.

És ha már régi vas, szinte hihetetlen, de a Nasa még mindíg repüli a DC-8-at. Pont most esett át nagyobb karbantartáson.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.