Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Mert az R-27T az smafu.
Szemből indítását limitálja az IR kereső. Hiába nagy a kinematikai hatótáv, ha az IR kereső lelimitálja. Az oldalról és hátulról indításnál lehet csak kihasználni, de ezt generálisan BVR-nak hívni....?
Valamiért mégis alap fegyvere a Szu-35Sz-nek.
Nem alap, része. Hatalmas difi.
Az F-16 is hordozta 201x években a AIM-9M-et, de attól nem alap fegyvere.
Az az AIM-120C és az AIM-9X.
A oroszok látnak fantáziát a nagyobb hatótávú IR önrávezetőfejes rakétákban és ez a fegyvertípus a hidegháború alatt mégnagyobb fejfájás volt a NATO számára. Ez vitathatatlan, főleg akkor, amikor az ellenoldai érdemi BVR fegyverzet csak az AIM-7F volt. Annak összes korlátjával.
Te most tényleg azt próbálod bizonyítani, hogy az AIM-7F korlátja nagyobb, mint az R-27T-nek...?
Bakker, eleve időjárás függő és az IR keresőfej befogási távolsága érdemben szemből nem tér el egy AIM-9M-hez vagy R-73-hoz képest.
Az az előnye, hogy távolodó cél ellen is indítható, de ez átlagos magasságon 5 km magasan ez kb. 10 km-es indítási táv. A BVR határa már.

R-27T meg nem is volt 29 9.12 és 13-on az R-27R miatt.
Navajon miért? Mert az volt a valódi BVR rakéta elől nem éri meg elvenni a helyet.
Nézd meg az arányokat. Először is mindig, minden költséges.
Csakhogy az általam vázolt költséges nyugati programok már a válaszok voltak a MiG-29-esre, ami azért nagy fegyvertény az oroszok számára, mert ők voltak a kikényszerítő fél.
Való igaz, mert Európa azóta van lemaradva.
Már a 27/29 meg a jenkire volt csak válasz.
Ha nem lett volna MiG-29-es, továbbmegyek: ha nem lett volna olyan a MiG-29-es, amilyenre az akkori korlátok miatt sikerült (és itt elsősorban a mindenek elé helyezett manőverező képességet és a sisakcélzót, na meg az R-73-ast emelem ki, de ugyanide sorolnám az R-27R és T rakétákat is) akkor nem lett volna szükség az ATF-re, akkor talán nem az YF-22-t preferálják az YF-23 ellenében, nem forszírozta volna a brit fél a nagyobb energiafelesleget a Eurofighter programnál és nem tervezik annyira agilisre a Rafale-t sem.
Ez is igaz.
De ettől még a gép konkrét képességei a "threat in being" ellenére nem változik meg.
Ez megint egy 3. téma a "miért" és a "mi sikerült" mellett. Ezek nem változtatják meg azt, ami sikerült.
De odafér a lapra.
Pénzhiány és a MiG iroda produktumainak mellőzése, háttérbe szorítása a Szuhoj termkeivel szemben. Jelenkori, belpiacos orosz élethalálharc egyik aspektusa. Semmi köze a MiG-29-es által biztosított egykori tényszerű erőegyensúlyhoz, vagy a NATO korabeli kitüntetett figyelméhez, aminek szignifikáns hatása volt az európai de még az Európán kívüli helyi konfliktusok alakulására nézve is. Ez az, amire a MiG-29-fanok esetleg könnyes szemmel tekinthetnek vissza. És én ezt nem is vitatnám el tőlük.
Sehol nem állítottam.
Lásd fentebb. Eladták Egyiptomnak, ezen felül nem nagyon adták el sehova. Hiába modernebb gép, a nyilvánvaló kudarca visszafele nem minősíti a MiG-29-es korábbi tényszerű erényeit.
Ugyanabból származnak.
Szerintem.
Mert a 29-es hatótáv korlátját megoldotta és végre lett F-16C szintű...
...ami a CFT-ket felcsapva megint hosszabb lábú. ---> Akkor még mindig a Szu-30 család a jobb a legtöbb vevőnek.

Az meg, hogy a MiG micsoda üzleti csalással próbálkozott az SzMT-kel, arra szavak nincsenek...
Mintha az USA új F-15E gép címén használt pimpelt D-t adna el...

R-27T nem volt a 9.12 fegyverzetében integrálva, de még a 9.13-aséba sem.
Bizony nem.
Bár röhögök, hogy a "Benchmark" DCS szimulátorban meg igen.
Úgy látszik valahol ez a léc... XD

Amúgy kb. a fórum anyagából összeált egy videó témányi anyag, amit akkor a sok MiG fannak lehet prezentálni a csatornán. LOL :)

Meg érdekes módon a franciák is!
A MICA is RF és IR változatban készül.

Ennek lehet, hogy az oka az, hogy az R.550 M II gyártása már megszűnt és jobb híján csinákták. Vagy ők is rájöttek a nagyobb IR rakéta egyes előnyeire.
A jenkik az F-14 TIESO óta nem erőltették az IR/EO témát, egészen a LEGION pod-ig.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 223
70 325
113
R-27T nem volt a 9.12 fegyverzetében integrálva, de még a 9.13-aséba sem.
Igen, technikailag igazad lehet, hogy egyetlen 9.12-es, vagy 9.13-as verziót üzemeltető MiG-29-es alakulat fegyverzetében sem volt meg gyakorlati szinten az R-27T, így ez valóban üti azt, amit fentebb állítottam. Ez részemről tévedés volt. Az tévesztett meg, hogy a szovjetek a 80-as évek végén, 90-es évek elején még mutogatták a 9.12-est piros R-27T súlymakettel is.
Ennek ellenére szerintem integrálva volt a típus, csak valószínű ezt a rakéta fegyverzetet teljesen a Szu-27-es állomány kötötte le.

Mindegy, fogadjuk el, hogy nem volt R-27T a 9.12-es és 9.13-as fegyverzetében.
Ugyanakkor ez nem üti a mondandómat, mert az a bizonyos projektált képességet nem a tényszerűen meglévő, hanem az ellenoldalról vélt határozta meg.
Márpedig a NATO irányából tudott volt a BVR képesség és az is, hogy a következő generációs BVR rakétának (AA-10 Alamo) ugyanúgy lesz IR változata, mint az előzőnek (AA-7 Apex) is volt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 223
70 325
113
Az meg, hogy a MiG micsoda üzleti csalással próbálkozott az SzMT-kel, arra szavak nincsenek...
Mintha az USA új F-15E gép címén használt pimpelt D-t adna el...
Nem a MiG iroda, hanem az állami Roszoboronexport. Ahogy te is a példádban írod, nem a Boeing, hanem az USA kormánya.
A MiG iroda nem vert át senkit, ezzel szemben az állami fegyverkereskedő cég talált egy kis életbentartó fusi melót a MiG egyik repülőgépgyárának, hogy a MiG iroda tervei alapján reszelgessenek használt 9.13-asokból 9.18-asokat.
Majd a Roszoboronexport prominesei szépen eltették a jutalékot a kiírt tender "maradéktalan" teljesítése után, hiszen rekord gyorsasággal szállították a "legújabb" MiG-et.
Aztán lebuktak.
Majd gyorsan igyekezték a dolgot a szőnyeg alá söpörni és leadták a Szuhojnak a megrendelést, hogy a maláj gépek mellé csapjon még hozzá párat, hogy az algériai ügyfeleket is kárpótolják. Ezután, az arcvesztést továbbra is elkerülendő, megrendeltették a hazai kenyéradóikkal, az orosz állammal az SzMT-ket, mint új gépeket, hogy sehol, senki se mondhassa, hogy amúgy ezek hasztalan vacakok. Nem azok, de nem is annyira modernek. Ám ennél nagyobb baj, hogy olyan nagyon alkatrész se volt már hozzájuk, hiszen a 9.12-es és 9.13-as, a régi RD-33-asaival már kifutó típus, az SzMT-k is ezt használják, továbbá a 9.18-asok radarja és avionikája nem azonos a többi 29-esével sem. Zsákutca, amit csak a kirakat miatt léptek meg.
A balhét úgymond elvivő Kurszk-i alakulat is Szu-30SzM-re állt át azóta. Az SzMT-k megmaradt példányait meg szétszórták erre-arra, amolyan kiképző, másodvonalas típusnak.
 
M

molnibalage

Guest
Nem a MiG iroda, hanem az állami Roszoboronexport. Ahogy te is a példádban írod, nem a Boeing, hanem az USA kormánya.
A MiG iroda nem vert át senkit, ezzel szemben az állami fegyverkereskedő cég talált egy kis életbentartó fusi melót a MiG egyik repülőgépgyárának, hogy a MiG iroda tervei alapján reszelgessenek használt 9.13-asokból 9.18-asokat. Majd a Roszoboronexport prominesei szépen eltették a jutalékot a kiírt tender "maradéktalan" teljesítése után, hiszen rekord gyorsasággal szállították a "legújabb" MiG-et.
Aztán lebuktak.

Akkor viszont ez az állami cég szegénysébi bizonyítványa és magát az országot járatta le.
Kemény.
De akkor ezek szerint MiG csak nem szólt, nem tudta, hogy ezt mondja a szerv?
Az SzMT-k megmaradt példányait meg szétszórták erre-arra, amolyan kiképző, másodvonalas típusnak.
Ezeken kívül van még 29-es, ami harci alakulatnál van?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 091
89 834
113
Aztán lebuktak.

Akkor viszont ez az állami cég szegénysébi bizonyítványa és magát az országot járatta le.
Kemény.
De akkor ezek szerint MiG csak nem szólt, nem tudta, hogy ezt mondja a szerv?

Ezeken kívül van még 29-es, ami harci alakulatnál van?
A haditengerészetnek van és ha jól emlékszem vettek egy vagy két század MIG-35-öst is.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 223
70 325
113
De akkor ezek szerint MiG csak nem szólt, nem tudta, hogy ezt mondja a szerv?
A MiG, mint iroda Moszkvából itt kb semmiféle érdemi szerepet nem játszott. Az állami fegyverkereskedő szervezet hozott tető alá egy ügyletet, ami a MiG iroda termékeit előállító két gyár közül az egyiknek adott némi munkát.
 
T

Törölt tag

Guest
Szemből indítását limitálja az IR kereső. Hiába nagy a kinematikai hatótáv, ha az IR kereső lelimitálja. Az oldalról és hátulról indításnál lehet csak kihasználni, de ezt generálisan BVR-nak hívni....?

Erősen a cél sebességétől függ, de lehet simán BVR kategória is.
Az R-23/24/27T alapvetően az SR71 szemből-ugrásból történő elfogását volt hivatott szolgálni.
Az R-24T feje egy Mach3-al repülő SR71 célt szemből, nagy magasságon 50km távolságból képes volt követésbe fogni, míg az R-24R félaktív feje csak 30km-ről. A Habu-val szemben az R-24T változat emiatt jobb választás volt mint az R-24R.



2021-09-19-13-16-30-Mi-G-23-as-a-K-zel-Keleten-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC-32-bit.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Erősen a cél sebességétől függ, de lehet simán BVR kategória is.
Az R-23/24/27T alapvetően az SR71 szemből-ugrásból történő elfogását volt hivatott szolgálni.
Ezt konkrétan leírja valami?
Az R-24T feje egy Mach3-al repülő SR71 célt szemből, nagy magasságon 50km távolságból képes volt követésbe fogni
Ezt ki is próbálták vagy "papír" érték?

 
M

molnibalage

Guest
Ez talán magyarázat lehet arra is, hogy a MiG-31-es a MiG-25-ös fegyverzetéből miért csak az R-40T-t vette át és az R-40R-et miért nem.
Elméletileg, az R-33-asok mellé akár jó lehetett volna az R-40R-is, de R-40-esből kizárólag csak az infrásat használták.
Mert erős a gyanúm, hogy a Zalszlon radar célmegvilágításával nem tudna mit kezdeni egy R-40R.
 
  • Tetszik
Reactions: enzo

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
990
3 568
93
R-27T nem volt a 9.12 fegyverzetében integrálva, de még a 9.13-aséba sem.
És tényleg. Ez eddig fel sem tünt, kösz az infót! Átnézve, kb ötven képet felfegyveztett 9.12 és 9.13-asokról, valóban nem volt egyiken sem R-27T.

És valóban az indiai MiG-29UPG (SzMT-n alapuló korszerűsítés) meg van függesztve optikai:
r-27T.jpg
 
M

molnibalage

Guest
És tényleg. Ez eddig fel sem tünt, kösz az infót! Átnézve, kb ötven képet felfegyveztett 9.12 és 9.13-asokról, valóban nem volt egyiken sem R-27T.

És valóban az indiai MiG-29UPG (SzMT-n alapuló korszerűsítés) meg van függesztve optikai:
r-27T.jpg
Végre valamit tudtam, amit ti nem orosz cuccokról. :)
Ami számomra meglepő, mert ez kb. annyira alap, mint egy F-15 légiharc fegyverzete.
Meg, hát logika sem lenne a 9.12 és 9.13-nál.
A Szu-27-en volt, mert elég függesztője volt, hogy akkor beáldozzon érte R-27R-t.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
990
3 568
93
A balhét úgymond elvivő Kurszk-i alakulat is Szu-30SzM-re állt át azóta. Az SzMT-k megmaradt példányait meg szétszórták erre-arra, amolyan kiképző, másodvonalas típusnak.

Helló,

egyetértek, azzal amit írsz. Apróság, de nem szórták szét az orosz MiG-29SzMT 9.19-et sehova. Nagy része ott áll csillaggarázsban lekonzerválva a kurszki betonon, miután lejárt a nagyjavítás előtti naptári élettartama. Sem pénz, sem akarat nincs, de az is lehet nem éri meg, hiszen az eredeti sárkányok már elmúltak 30 évesek. Pedig milyen jól nézett volna ki, nagyjavítás után szíriai felségjellel… ;)

kursk.jpg

Photo: May 2021

Gyakorló alakulatnál a 9.19R változatok vannak (egy század, ebből vesztettek el kettőt nemrég), de az egy másik sztori, azoknak a gépeknek nem volt közük Algériához és sokkal későbbi átalakítások.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 223
70 325
113
És tényleg. Ez eddig fel sem tünt, kösz az infót! Átnézve, kb ötven képet felfegyveztett 9.12 és 9.13-asokról, valóban nem volt egyiken sem R-27T.

És valóban az indiai MiG-29UPG (SzMT-n alapuló korszerűsítés) meg van függesztve optikai:
r-27T.jpg
Az lehetett a megtévesztő nekünk, hogy a kilencvenes évek eleji táblázatokba rutinszerűen belerakták a belső pilonokra listázott légiharc fegyverzetek közé az R-27T-t is. De ez valószínű fals volt.
Illetve, találtam egy fotót, amin az 1990-es Farnborough-i bemutatón és egy ideig még azután is repült kék 506-os 9.12-es látható a levegőben, piros R-27T súlymakettekkel, Roman Taszkajevvel a pilótafülkében

Russian-MiG-29-Fulcrum-Postcard-USSR-Soviet-Union-Roman.jpg
 
T

Törölt tag

Guest
"Érdekes" elképzelés van az U.S. Army tervezők fejében arról hogyan is kívánják majd használni a jövendőbeli Future Attack and Reconnaissance Aircraft (FARA) helikoptert.
A lényeg hogy a tank elhárító szerepben repülő AH-64 kísérő helikoptere lenne és az lenne a feladata hogy megtisztsa a harcmezőt a SHORAD rendszerektől a lassabb AH-64 számára...o_O

Mindenesetre az lázszik hogy az USA tervezőknek is súlyos kétségei vannak a hagyományos harci helikopterek túlélő képességével kapcsolatban a modern harcmezőn..

https://www.flightglobal.com/helico...efield-for-slower-ah-64-apache/145891.article
Fast-flying FARA to clear path on battlefield for slower AH-64 Apache

The US Army envisions its fast-flying Future Attack and Reconnaissance Aircraft (FARA) destroying enemy air defences, clearing a path through the battlefield for the slower Boeing AH-64E Apache attack helicopter.

The out-front role the service envisions for FARA is a must because the Apache cannot keep up. The US Army has a mismatch between the capabilities of FARA, which has a requirement for a cruise speed of 180kt (333km/h), and the older AH-64E, which only has a top speed of 164kt.
82428_sikorskyraiderx_225408.jpg


The service wants FARA to play a leading role in the suppression of enemy air defences, in particular, short-range air defence systems, such as the Russian-made Pantsir-S1 gun/missile system. After that it has said it plans for FARA to attack command and control vehicles, and then long-range fires.

FARA is the US Army’s replacement for the Bell OH-58 Kiowa Warrior scout helicopter that was retired in 2017. The service wants the next-generation scout to use air-launched effects and long-range air-to-ground missiles to hit targets while outside the reach of enemy weapons.

Despite its attack role, FARA is not supplanting the AH-64.

“We aren’t replacing the attack helicopter at this time,” says Major General David Francis, commanding general of the US Army Aviation Center of Excellence. “The AH-64 Apache, that is our tank killer, and will still be performing that role well into the future.”

Instead, the service wants FARA to generate freedom of maneouvre for the AH-64 much like the US Air Force’s Lockheed Martin F-35 stealth fighter would for fourth-generation types like the Lockheed F-16 or Boeing F-15, says Brigadier General Walter Rugen, director of the US Army’s Future Vertical Lift Cross Functional Team.

The Apache is “very much in the heavy attack role,” he says. “[That] is how we’re fighting in our simulations, once we set the conditions.”

The US Army says FARA is its top aviation priority. Bell’s 360 Invictus is competing against Sikorsky’s Raider X for the programme’s production contract. The service has said it aims to select a winner by the fall of 2023 after a fly-off competition. It wants the winning rotorcraft fielded to its first unit by 2028.
 
M

molnibalage

Guest
"Érdekes" elképzelés van az U.S. Army tervezők fejében arról hogyan is kívánják majd használni a jövendőbeli Future Attack and Reconnaissance Aircraft (FARA) helikoptert.
A lényeg hogy a tank elhárító szerepben repülő AH-64 kísérő helikoptere lenne és az lenne a feladata hogy megtisztsa a harcmezőt a SHORAD rendszerektől a lassabb AH-64 számára...o_O

Mindenesetre az lázszik hogy az USA tervezőknek is súlyos kétségei vannak a hagyományos harci helikopterek túlélő képességével kapcsolatban a modern harcmezőn..

https://www.flightglobal.com/helico...efield-for-slower-ah-64-apache/145891.article
Fast-flying FARA to clear path on battlefield for slower AH-64 Apache

The US Army envisions its fast-flying Future Attack and Reconnaissance Aircraft (FARA) destroying enemy air defences, clearing a path through the battlefield for the slower Boeing AH-64E Apache attack helicopter.

The out-front role the service envisions for FARA is a must because the Apache cannot keep up. The US Army has a mismatch between the capabilities of FARA, which has a requirement for a cruise speed of 180kt (333km/h), and the older AH-64E, which only has a top speed of 164kt.
82428_sikorskyraiderx_225408.jpg


The service wants FARA to play a leading role in the suppression of enemy air defences, in particular, short-range air defence systems, such as the Russian-made Pantsir-S1 gun/missile system. After that it has said it plans for FARA to attack command and control vehicles, and then long-range fires.

FARA is the US Army’s replacement for the Bell OH-58 Kiowa Warrior scout helicopter that was retired in 2017. The service wants the next-generation scout to use air-launched effects and long-range air-to-ground missiles to hit targets while outside the reach of enemy weapons.

Despite its attack role, FARA is not supplanting the AH-64.

“We aren’t replacing the attack helicopter at this time,” says Major General David Francis, commanding general of the US Army Aviation Center of Excellence. “The AH-64 Apache, that is our tank killer, and will still be performing that role well into the future.”

Instead, the service wants FARA to generate freedom of maneouvre for the AH-64 much like the US Air Force’s Lockheed Martin F-35 stealth fighter would for fourth-generation types like the Lockheed F-16 or Boeing F-15, says Brigadier General Walter Rugen, director of the US Army’s Future Vertical Lift Cross Functional Team.

The Apache is “very much in the heavy attack role,” he says. “[That] is how we’re fighting in our simulations, once we set the conditions.”

The US Army says FARA is its top aviation priority. Bell’s 360 Invictus is competing against Sikorsky’s Raider X for the programme’s production contract. The service has said it aims to select a winner by the fall of 2023 after a fly-off competition. It wants the winning rotorcraft fielded to its first unit by 2028.
Hát, szerintem hülyeség az egész elképzelés.
Nem LOS rakéták kell haszálni, meg messzebbről és csá.
Meg a mai haderő méreteket nézve úgysem kell 16 db egy helire, de még talán 8 sem. Ergo lehet nagyobb is, nehezebb is, repülhet messzebbre is.

Mert rohadtul érdekelne, hogy az IR SHORAD és MANPAD elnyomását és kinyírását hogyan képzelik el...
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586