T-80

A mostani indiai - pakisztáni csörte kapcsán ismét aktuálissá vált a T-80U, legalábbis múltidéző szinten

A 90-es években Oroszország és Ukrajna durva államcsődöt éltek át, sokmindent, még a saját maguknak tartogatott, és exporttilalmas cuccokat is megpróbálták kiárúsítani, ennek jegyében Indiának is felajánlották a T-80U-t.

JJscrql.jpeg


Ugyan Indiának mégsem kellett a T-80U, azonban a szomszéd, és ősellenségnek számító Pakisztán figyelmét is felkeltette a fegyóüzlet, az is bejelentkezett a T-80U-kért, jóváhagyta a paki vezetés az üzletet, és lett 320 példányuk is.

jV8wyOx.jpeg


Pakisztán harckocsi beszerzése nyomán India arra jutott, hogy durva hátrányba került, és amint lehetett, válaszul beszerezték a T-90-est, nagy mennyiségben.
 
A mostani indiai - pakisztáni csörte kapcsán ismét aktuálissá vált a T-80U, legalábbis múltidéző szinten

A 90-es években Oroszország és Ukrajna durva államcsődöt éltek át, sokmindent, még a saját maguknak tartogatott, és exporttilalmas cuccokat is megpróbálták kiárúsítani, ennek jegyében Indiának is felajánlották a T-80U-t.

JJscrql.jpeg


Ugyan Indiának mégsem kellett a T-80U, azonban a szomszéd, és ősellenségnek számító Pakisztán figyelmét is felkeltette a fegyóüzlet, az is bejelentkezett a T-80U-kért, jóváhagyta a paki vezetés az üzletet, és lett 320 példányuk is.

jV8wyOx.jpeg


Pakisztán harckocsi beszerzése nyomán India arra jutott, hogy durva hátrányba került, és amint lehetett, válaszul beszerezték a T-90-est, nagy mennyiségben.

Úgy emlékszem pakisztánnak ukrán T-80UD-i vannak. Ezek a T-80U harkovban gyártott dízel változatai.
 
Úgy emlékszem pakisztánnak ukrán T-80UD-i vannak. Ezek a T-80U harkovban gyártott dízel változatai.

"Hibáztam", egész pontosan T-80UD-ket szereztek be, nem T-80U-kat, azonban a T-80UD is ugyanolyan értékű vas, mint a T-80U, és pont ezért próbálta meg az akkori orosz kormány számonkérni a tranzakciót az ukrikon, hogy hogy merészeltek önhatalmúlag csak úgy ilyen komoly harckocsit, ráadásként nagy mennyiségben elpasszolni.

A paki T-80UD flotta köszöni szépen mind a mai napig megvan, és a komplett harckocsizó flottájukból az bír a legnagyobb harcértékkel.
 
Az ukrán T-80BV új ágyúcsövet kapott, miután az eredeti harci küldetés során sérülést szenvedett.
A javítási munkákat az 50. Javító és Felújító Ezred végzi, 2025. július.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Egészen pontosan szlovákiai gyártású ágyúcsövet.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Egészen pontosan szlovákiai gyártású ágyúcsövet.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Van Twitteren egy bosnyák kolléga Vladimir Ivanovic néven, aki még a jugoszláv időkben az M-84-ek gyártásában és fejlesztésében vett részt, Andrej Taraszenko (btvt) is sokat szokott tőle idézni. Az a lényeg, hogy munkájánál fogva bejárta a fél világot Irántól Pakisztánon é Kínán át Kuvaitig technikai tanácsadást biztosítva.

Na és ő mondta azt, hogy az ukrán gyártású ágyúcsövek amúgy kurva szarok, mert sajtként hajlanak. Elvileg az ágyúcső-gyártást nem sikerült az ukránoknak megoldaniuk - ne feledjük, az a szovjet időktől kezdve Jekatyerinburgban zajlott -, szóval logikus, hogy inkább tót ágyút vesznek.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Van Twitteren egy bosnyák kolléga Vladimir Ivanovic néven, aki még a jugoszláv időkben az M-84-ek gyártásában és fejlesztésében vett részt, Andrej Taraszenko (btvt) is sokat szokott tőle idézni. Az a lényeg, hogy munkájánál fogva bejárta a fél világot Irántól Pakisztánon é Kínán át Kuvaitig technikai tanácsadást biztosítva.

Na és ő mondta azt, hogy az ukrán gyártású ágyúcsövek amúgy kurva szarok, mert sajtként hajlanak. Elvileg az ágyúcső-gyártást nem sikerült az ukránoknak megoldaniuk - ne feledjük, az a szovjet időktől kezdve Jekatyerinburgban zajlott -, szóval logikus, hogy inkább tót ágyút vesznek.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Ez nyílt beismerése annak, hogy a jelenlegi Diesel motor és a hozzá tartozó váltó alkalmatlan egy modern harckocsi meghajtására (ezen ne is csodálkozzunk, az a motor ami a T-90M-ben van egy elavult motor végletesen kifacsart változata).
 
  • Vicces
Reactions: LMzek 2.0 and fip7
T-90M tornyos T-80? :D
99%, igaz nem tudom a két rész harmonizációja mennyire fog problémásnak mutatkozni. Mondjuk attól nem kell tartani, hogy ne passzolnának egymásba, mert mindkettőnél a toronygyűrű külső átmérője 2162 mm.
T-80
The internal diameter of the turret crew cabin is less than the width of the hull and much less than the tank's turret ring which is 2,162mm in diameter.

T-90 az a T-72-től örökölte és aligha változtattak ezen a T-90M esetében
The diameter of the turret ring hole cut into the hull roof is 2,162mm. The external diameter of the turret ring is 2,275mm, the bearing pitch diameter is 2,116mm, and the internal diameter of the turret ring is 1,934mm. All numbers given are from technical drawings.

A probléma az a 2A82 löveg integrálásánál jött elő, mert az már új, nagyobb autoloadert igényelt volna, mivel a korábbi verziók maximum 740 milliméteres malacok befogadására alkalmasak, a Vakuumhoz meg 900 milliméter kellene
OKR%2BProriv-2_UBM%2BProriv-2_2A82%2B%25281%2529.jpg

Aztán ezt a 160 millimétert a teknő oldalpáncéljából vették volna el, de végül letettek az ötletről és 2A82 helyett maradt a 2A46M-5

Annyiban szerencsés ez a T-90M-T-80 házasítás, hogy miután az autoloaderen kívüli lőszert a T-90M-nél torony végébe száműzték, így nincs az a probléma, hogy a teknőn belül hova helyezzék a 40 darabos javadalmazás extra részét. Illetve a rendkívül gyúlékony hajítótöltetek sem állítva vannak benne, mint ahogyan az a T-80-nál van - T-64-től örökölve -, ami növeli a túlélési esélyeket
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Új T-80 variáns fejlesztés
Ez nyílt beismerése annak, hogy a jelenlegi Diesel motor és a hozzá tartozó váltó alkalmatlan egy modern harckocsi meghajtására (ezen ne is csodálkozzunk, az a motor ami a T-90M-ben van egy elavult motor végletesen kifacsart változata).
Én inkább úgy látom, hogy az orosz vezetés belátta, hogy nem elég egy gyártósor a teljesen új harckocsiknak, így fű alatt szépen reaktiválják a szebb napokat is látott Omszktranszmast egy második üzem képében. Egyszerűbb, olcsóbb, de legfőképp gyorsabb az Omszktranszmast visszahozni, mintsem egy full új gyártósort felhúzni Nyizsnyij Tagilban. Illetve ha nézitek, akkor fokozatosan egyre nagyobb szabadságot kapnak az omszki mérnökök, lásd az UVZ-hez képest más kialakítású tyúkketrecek, T-80 alapú TOSz és most a T-80 gyártás újraindítása.
Nincs reális képünk az orosz harckocsik áráról, mert mesterségesen alacsonyan van tartva az áruk a háború kezdete óta.
Háború előtt is megvolt ez a probléma a belpiacos árakkal, nem véletlenül kacsingatott mindenki kifele az exportmegrendelések irányába
 
99%, igaz nem tudom a két rész harmonizációja mennyire fog problémásnak mutatkozni. Mondjuk attól nem kell tartani, hogy ne passzolnának egymásba, mert mindkettőnél a toronygyűrű külső átmérője 2162 mm.
T-80

Az új gyártású T-90M-ek tornya már eleve univerzális toronynak készült. Így nem meglepő, hogy a T-80-ason is megjelenik.
Lehet most ért el a gyártás ehhez a lehetőséghez is.
 
99%, igaz nem tudom a két rész harmonizációja mennyire fog problémásnak mutatkozni. Mondjuk attól nem kell tartani, hogy ne passzolnának egymásba, mert mindkettőnél a toronygyűrű külső átmérője 2162 mm.
T-80


T-90 az a T-72-től örökölte és aligha változtattak ezen a T-90M esetében


A probléma az a 2A82 löveg integrálásánál jött elő, mert az már új, nagyobb autoloadert igényelt volna, mivel a korábbi verziók maximum 740 milliméteres malacok befogadására alkalmasak, a Vakuumhoz meg 900 milliméter kellene
OKR%2BProriv-2_UBM%2BProriv-2_2A82%2B%25281%2529.jpg

Aztán ezt a 160 millimétert a teknő oldalpáncéljából vették volna el, de végül letettek az ötletről és 2A82 helyett maradt a 2A46M-5

Annyiban szerencsés ez a T-90M-T-80 házasítás, hogy miután az autoloaderen kívüli lőszert a T-90M-nél torony végébe száműzték, így nincs az a probléma, hogy a teknőn belül hova helyezzék a 40 darabos javadalmazás extra részét. Illetve a rendkívül gyúlékony hajítótöltetek sem állítva vannak benne, mint ahogyan az a T-80-nál van - T-64-től örökölve -, ami növeli a túlélési esélyeket


Én inkább úgy látom, hogy az orosz vezetés belátta, hogy nem elég egy gyártósor a teljesen új harckocsiknak, így fű alatt szépen reaktiválják a szebb napokat is látott Omszktranszmast egy második üzem képében. Egyszerűbb, olcsóbb, de legfőképp gyorsabb az Omszktranszmast visszahozni, mintsem egy full új gyártósort felhúzni Nyizsnyij Tagilban. Illetve ha nézitek, akkor fokozatosan egyre nagyobb szabadságot kapnak az omszki mérnökök, lásd az UVZ-hez képest más kialakítású tyúkketrecek, T-80 alapú TOSz és most a T-80 gyártás újraindítása.

Háború előtt is megvolt ez a probléma a belpiacos árakkal, nem véletlenül kacsingatott mindenki kifele az exportmegrendelések irányába
Ha az ipari hatékonyság a cél, akkor biztos, hogy hatékonyabb a T-90M motorját belerakni a T-80 teknőbe, mint a gázturbinával bíbelődni.

A hajítótöltetek térbeli helyzete nem oszt nem szoroz. Azért kisebb az esély a T-90M-nél a berobbanásra, mert kevesebb a hajítótöltet a küzdőtérben, de számos példa mutatja, hogy ez sem jó megoldás, hisz az autoloader tele van hajítótöltetekkel. Nem a + lőszer hajítótöltetei okozzák a problémát, azok csak tetézik. A probléma az a gyakorlatilag teljesen védtelen autoloader és az a nagyjából 500 liter gázolaj ami a küzdőtérben van. Nem tudod úgy eltalálni a küzdőteret, hogy ne lőszert vagy üzemanyagot találj el. Amíg ezt meg nem szüntetik (új harckocsi), addig az lesz ami most is van, tömegesen megsemmisült harckocsik amik kb nulla százalékos túlélési eséllyt adnak a kezelőknek átütő találat esetén.

Azt viszont nem tudtam, hogy a háború előtt isi veszteségesen kellett a gyártónak adni a harckocsikat, mert ma ez a helyzet.
 
  • Vicces
  • Hűha
Reactions: LMzek 2.0 and fip7