ADVENT program (USA) / GE XA100 és P&W XA101 / NGAP XA102 és XA103

F-35_ENGINE-scaled.jpg

F-35s Could Get New Engines As Soon As 2027

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed
Ha hinni lehet a szép 3D-s infógrafikáknak, akkor a GE-féle XA100-ason a forgórészek azonos irányban forognak.
Ez már az A és C modelleknél is bezavarhat az amúgy igen figyelemre méltó nagy állásszögű manővereknél, de a B modell függeszkedését és rövid nekifutású üzemmódjait már komolyabban érintheti. Ugyanis a precesszió elforgathatja a gépet. Nem véletlen, hogy mind a Harriernek, mind a Jak-141-esnek ugyanúgy kontrarotáló forgórészei voltak, mint az F-35-ösnek (vagy az F-22-esnek) is van.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Next-Gen Fighter Engines

Ami számomra az egyik legérdekesebb volt a cikkben, hogy az NGAD-ba szánt hajtómű, az NGAP (Next Generation Adaptive Propulsion) "eltérő" méretű (tehát valószínűleg nagyobb) lesz, mint az F-35-ösök F135-ös hajtóműveinek cseréjére szánt, de végül nem megrendelt AETP (Adaptive Engine Transition Program) hajtómű.
"The NGAP engines will be “differently sized” than the AETP, Sneden said. The revolutionary F100, which powered the early F-15s and F-16s, had a fan diameter of 34.8 inches, but the diameter of the F135 and the AETP is 46 inches. The AETP was meant to fit in the F-35. "
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Pentagon Hands Out $7 Billion for NGAP...

GE Aerospace and Pratt & Whitney received matching $3.5 billion contracts to prototype their versions of the Next-Generation Adaptive Propulsion engine this week.

It is expected that the NGAP engines will be the XA102 and XA103, respectively.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Nem tudom, hogy volt-e már:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and nyugger
Pratt & Whitney accelerates development of NGAP engine...

In addition to RTX investment and work completed under government contracts, Pratt & Whitney has self-invested more than $30 million this year to further develop its model-based environment, which significantly improves the accuracy of propulsion design, including XA103. Driving quality work faster across the value stream – including more than 1,000 engineers and support staff, the customer, and over 100 domestic suppliers – will deliver XA103's adaptive technology at the speed of relevance.

Pratt & Whitney's NGAP team is working toward the next major milestone for the program, the Assembly Readiness Review, which will validate the timeline for the prototype's build and test. The XA103 engine is expected to test in the late 2020s.
 
Pratt & Whitney accelerates development of NGAP engine...

In addition to RTX investment and work completed under government contracts, Pratt & Whitney has self-invested more than $30 million this year to further develop its model-based environment, which significantly improves the accuracy of propulsion design, including XA103. Driving quality work faster across the value stream – including more than 1,000 engineers and support staff, the customer, and over 100 domestic suppliers – will deliver XA103's adaptive technology at the speed of relevance.

Pratt & Whitney's NGAP team is working toward the next major milestone for the program, the Assembly Readiness Review, which will validate the timeline for the prototype's build and test. The XA103 engine is expected to test in the late 2020s.
Nagyvonalúan zárójelbe tették az XA100 (GE) és XA101 (P&W) projekteket és most újabb hajtóművet fejlesztetnek.
Mondjuk ez érthető, mert a fenti két hajtómű egyenként 20 tonna feletti tolóerővel egy kéthajtóműves NGAD esetében már a Tu-22M3 kategóriát hozta volna, az pedig vadászgépnek nagy.
 
Nagyvonalúan zárójelbe tették az XA100 (GE) és XA101 (P&W) projekteket és most újabb hajtóművet fejlesztetnek.
Mondjuk ez érthető, mert a fenti két hajtómű egyenként 20 tonna feletti tolóerővel egy kéthajtóműves NGAD esetében már a Tu-22M3 kategóriát hozta volna, az pedig vadászgépnek nagy.
Az baj, hogy nagy a teljesítménye?
 
  • Hűha
Reactions: weasel007
Az baj, hogy nagy a teljesítménye?
Számold ki. 40 tonna tolóerőhöz miféle gép kellhet?
Kb egy 35-40 tonnás. De inkább sokkal több.
Mert egy ekkora gép viszont már nem manőverezik, tehát nagy energiafelesleg se kell neki, máskülönben a darabjaira hullik.
Az 1 feletti tolóerő/tömeg arány egészséges repülési össztömege fegyverzettel, keróval valahol 23-25 tonna környékén van, mégpedig a jelenleg ismert, rendelkezésre álló és költséghatékonyan gyártható szerkezeti anyagok képességeit illetően.
Egy 40 tonnás repülőgép sanszosan 20-22 tonna szerkezettel, kb 12-16 tonna kerozinnal és 3-5 tonna légiharc fegyverzettel van felvértezve, amiből az igazi gond a szerkezeti tömeg.
A Raptoré 19.8 tonna, bírja is a 10g-t, de csak maximum 30 tonnás MTOW-nál.

Lehet építeni 40+ tonnás vadászgépet, sőt nehezebbet is, de akkor az nem fog intenzíven manőverezni. De ha nem fog intenzíven manőverezni, akkor minek a tömegével azonos, vagy még annál is nagyobb tolóerő?
 
Számold ki. 40 tonna tolóerőhöz miféle gép kellhet?
Kb egy 35-40 tonnás. De inkább sokkal több.
Mert egy ekkora gép viszont már nem manőverezik, tehát nagy energiafelesleg se kell neki, máskülönben a darabjaira hullik.
Az 1 feletti tolóerő/tömeg arány egészséges repülési össztömege fegyverzettel, keróval valahol 23-25 tonna környékén van, mégpedig a jelenleg ismert, rendelkezésre álló és költséghatékonyan gyártható szerkezeti anyagok képességeit illetően.
Egy 40 tonnás repülőgép sanszosan 20-22 tonna szerkezettel, kb 12-16 tonna kerozinnal és 3-5 tonna légiharc fegyverzettel van felvértezve, amiből az igazi gond a szerkezeti tömeg.
A Raptoré 19.8 tonna, bírja is a 10g-t, de csak maximum 30 tonnás MTOW-nál.

Lehet építeni 40+ tonnás vadászgépet, sőt nehezebbet is, de akkor az nem fog intenzíven manőverezni. De ha nem fog intenzíven manőverezni, akkor minek a tömegével azonos, vagy még annál is nagyobb tolóerő?
Normál méretű gép, marha erős hajtóművel, ami le van korlátozva (nő az elettartam is) így nem kell majd az élettartama során a különböző fejlesztesek okozta tömegnövekedés miatt új hajtómű, csak több teljesítményt engedni a már meglévőnek.
Ez miért nem működik?
 
Normál méretű gép, marha erős hajtóművel, ami le van korlátozva (nő az elettartam is) így nem kell majd az élettartama során a különböző fejlesztesek okozta tömegnövekedés miatt új hajtómű, csak több teljesítményt engedni a már meglévőnek.
Ez miért nem működik?
Ez a lekorátozás nem így működik.
Maximum csak 5-8% az, ameddig lejebb lehet venni a gázhőt, mivel mind a turbina, mind pedig a kompresszor lapátok hatásfoka erősen fordulatszámfüggő.
Ezen bizonyos gázhő érték alá fojtva a hajtómű kilép a stabil, jól szabályozható tartományból, a gázkar reakció, a fordulatszám-dinamika, de különösen a hatásfok romlik drasztikusan.
Az F110GE132-est tervezték úgy, hogy "békeidős" beállítással a GE129-es karakterisztikáját hozza, de ez a módszer nem vált be.
A GE132-es nehezebb és drágább (a nagy, egybe kiforgácsolt blisk fanfokozat, a kompozit hajtóműburkolat és az áramlástanilag összetettebb "wall type" utánégető miatt), mint a GE129-es és ez utóbbit egyszerűbb volt fokozatosan továbbfejleszteni, illetve a gépek repülési profilját inkább az alacsonyabb nettó tolóerőhöz belőni, mint a drágább, de jóval erősebb hajtóművet kisebb teljesítményen járatni.
És itt csak kb 15% különbségről beszélünk.

Ennél nagyobb, 20-30% játék egyszerűen nincs a gázturbinás hajtóművek világában.