Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

Hááát felhasználói oldalról nézve: egy Model 3 eszik nagy átlagban 15 kWh/100 km-t. Tesla Superchargeren töltve 150 Ft/kWh, otthon töltve 70 Ft, napelemmel 5 Ft vagy 0 Ft.
Még tudnék mondani pár dolgot, de ez már elektromos vs belsőégésű dolog. Azt meg mindenki döntse el, hogy neki melyik tetszik/éri meg/válik be a felhasználási szokásaihoz.
Még ehhez hozzátenném, hogy az utolsó 20 30 évtől kezdve nem az üzemanyag költség az autózás legnagyobb gondja, hanem az egységnyi útszakasz megtételéhez szükséges összes költség.
Mintha minden új autós konstrukciót úgy gyártanának hogy 5 - 7 év alatt szétrohadjon alatta a kasztni, vagy ha nem, 200 400 e km körül a motor adja meg magát.. A motorjavítás vagy csere ma már 1 milla feletti költségekkel jár.

Gondolnánk azt hogy normális litiumos autó akkumulátora akár 2000 ciklusszámot is birna, ez a 400 km nem túl magas hatótávot számítva is legalább 800 000 km autózást tehetne lehetővé.
Itt az autógyárak is gondoskodnak arról hogy az autó akksija véletlenül se tudjon ennyit. Ennek az az oka hogy az akku elektromos rendszerét is lehetne jobbá átláthatóvá tenni, de az akksik gyári minősége is nagyon eltér azáltal hogy ki követte el.

Most jelent meg a TESLA Model 3- al kapcsolatosan infó hogy 2 féle verzióban gyártották az akksikat, a "normálisabb" kb 400 e km körül, a kínában gyártott mintegy 240 e körül dobja fel a talpát. Ezen meghibásodások sajnos nem csak 1 cellát hanem sokszor egy cellasort érintenek, ezért igazán csak komplett akksi cserében lehet bízni - ennek ára horrorisztikus, akár több mint belsőégésű motorcsere szintén hasonló futásteljesítmény után.
Régebben volt egy OPEL elektromos áruszállító kisautóval egy cikk, hogy pár év után akkucserére kellett szervízbe vinni.. A tulaj kapott is rá 17 000 000 Ft-os árajánlatot, ami majd' elérte a járgány újkori árát..

Tehát ne gondoljuk , hogy az elektromos autózás az frankó lesz az olcsó villany miatt - mert az autógyárak ugyis gondoskodnak majd az extraprofitjukról..

Itt a cikk a TESLA 3 akkukkal kapcsolatosan:
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ez is nagyon jól mutatja, hogy Trump egészen más szakértői csapattal dolgozik mint elődje, és eltörölte a klíma vészhelyzetet ( emberi tevékenység hatására ) és helyette energia vészhelyzetet hírdetett - betiltva az új szélmalmok közcélú hálózatra csatlakoztatását. Most meg a CAF előírás felfüggesztése.. Indokok:

"Nem sokkal ezelőtt lényegében felfüggesztettek a flottafogyasztási szabályok betartatását, a mostani bejelentéssel pedig gyakorlatilag lecsökkentették a CAFE szabályozásban a határértékeket azokra a szintekre, amiket el lehet érni mindenféle villanyosítás és erőltetett villanykvóták nélkül is.
Az amerikai kormányzat ezt azzal indokolja, hogy a mesterséges "belenyúlás" a piacba olyan drágulásokat okozott, amelyek középosztálybeli családok millióinak tették elérhetetlenebbé az új autók vásárlását. Trump szerint az erőltetett villanyautó átállást nem kérték a fogyasztók, akiknek viselniük kell, hogy a gyártók elektromos autós veszteségei a benzines autókon vannak "visszakeresve". Pontosan úgy, ahogyan az Európában is tapasztalható. Az autók átlagára mindkét nagy nyugati piacon ennek következtében rövid idő alatt drasztikusan növekedett az elmúlt években.
 
A nagy baj az, hogy az elmúlt 2 évtized alatt ideológiai okokból túltoltuk itt Európában a " klimavédelmet" (is) iszonyatos költségekkel. Pl. mindenki, aki 5-ig tud számolni, tudta, hogy a gépkocsipark eröltetett villanyositàsa a tervezett határidőkig a villanytermelés egyidejű "kizölditésével" nemcsak fizikailag lehetetlen, de drámai negativ gazdasági és társadalmi hatàsokkal is fog járni, ahogy ezt most lassan láthatjuk.
Ehhez, sajnos szintén ideológiai okokból a "szakértők" és a " tudomány" is hozzájárultak, elvesztve hitelességük javarészét.
Most az inga kezd visszalendülni, remélem. Mert ha nem, akkor lesüllyedünk 3. vilàg szintre. És akkor még nem is beszèltûnk a covidról, a migrációs politikáról, meg Ukrajna feltètelek nèlküli támogatásáról és EU tagságának katasztrófális kihatàsairól.
Nehèz nem azt gondolni, hogy Európa szándékosan öngyilkosságra törekszik valamilyen okból. És a választók jelentős része (mèg?) egyetért ezzel.
 
A nagy baj az, hogy az elmúlt 2 évtized alatt ideológiai okokból túltoltuk itt Európában a " klimavédelmet" (is) iszonyatos költségekkel. Pl. mindenki, aki 5-ig tud számolni, tudta, hogy a gépkocsipark eröltetett villanyositàsa a tervezett határidőkig a villanytermelés egyidejű "kizölditésével" nemcsak fizikailag lehetetlen, de drámai negativ gazdasági és társadalmi hatàsokkal is fog járni, ahogy ezt most lassan láthatjuk.
Ehhez, sajnos szintén ideológiai okokból a "szakértők" és a " tudomány" is hozzájárultak, elvesztve hitelességük javarészét.
Most az inga kezd visszalendülni, remélem. Mert ha nem, akkor lesüllyedünk 3. vilàg szintre. És akkor még nem is beszèltûnk a covidról, a migrációs politikáról, meg Ukrajna feltètelek nèlküli támogatásáról és EU tagságának katasztrófális kihatàsairól.
Nehèz nem azt gondolni, hogy Európa szándékosan öngyilkosságra törekszik valamilyen okból. És a választók jelentős része (mèg?) egyetért ezzel.
Ez a tendencia is mutatja - hogy Európa nem önmaga, az irányvonalát nem itt határozzák meg. Hiszen szinte "szolgai" módon, ugyanakkor ment bele a "Bezöldülésbe" - és ugyanazon problémák egyszerre jöttek ki ezzel kapcsolatban, mint az USA-ban. Csak ott még az utolsó pillanatban mint látjuk félrekapták a kormányt - ezt Trumpnak köszönhetjük , nem Biden-nek és csapatának.

Ha megfigyelitek, a világon ezen 2 térségen kívül csak bólogattak a CO2 csökkentési tervekre, közben tartották a markukat az USA ez irányú pénzére. Trump ebbe is beintett - ne számítsanak további segélyekre. Sokan akik segélyezve voltak eddig - nem sokat tettek a CO2 drasztikus eröltetett ütemű csökkentésére, ezt a kibocsájtási grafikonokon jól látható.

Kina India Óceánia eleve sz@rt az egészre , meredeken növelve a kibocsájtást, tempójuk még fokozódni fog az elkövetkező évtizedekben..

Nekünk tovább cipelve ezt az USA energia politikai vonalat, el kellene érnünk, hogy le tudjunk válni az orosz szénhidrogénekről.
Ezt annak ellenére csináljuk hogy 2 db épp orosz cső belóg német területre (vész esetén magunkra nyitjuk?).

Ameddig viszont nem állunk vissza a békebeli kb 12 - 18 Euró közötti nagyker gázárra, a folyamatosan keletkező gazdasági veszteség miatt folyamatosan megy a lejtmenet is - a szakadék széléig. Politikusok az elmúlt évszázadokban a gazdasági csőd végső megoldásaként - a háborút látták. Csak remélem hogy sikerül az ebbe a helyzetbe kívülről beletolt EU-t is az utolsó pillanatban megfékezni.
 
Még ehhez hozzátenném, hogy az utolsó 20 30 évtől kezdve nem az üzemanyag költség az autózás legnagyobb gondja, hanem az egységnyi útszakasz megtételéhez szükséges összes költség.
Sokat gondolkoztam, hogy mit írjak erre, mert nagyon másképpen látjuk az autókat/használatot, és másképpen állunk hozzá.

Ahogy én használom/üzemeltetem az autóimat, az üzemanyag a legnagyobb költség, és a legnagyobb költség amin tudok/akarok vágni.
Alaphelyzet, hogy van(nak) autó(i)m, benne(ük) áll a pénz magánszemélyként, itthoni viszonylatban fiatal, keveset futott autóim vannak, viszonylag gyakran (max 2 év) cserélem őket. Relatíve keveset bukok az értékvesztésen, sőt az utóbbi 5-6 évben nominálisan semmit, vagy nyerek rajta. Mivel fiatal kocsik, karbantartást megkapják, és a kötelezőkön kívül, nem volt semmi 6-8 éve. A legtöbb amit költöttem az egy vezérlés csere volt az Arteonomon.
DE!, nekem ez a szakmám több, mint 20 éve, vezettem/vettem/eladtam/szervizeltem/javítottam/használtam/fenntartottam MINDENT IS már. Én is belenyúlhatok persze bármibe, nekemis meghalhat akármikor, akármi, de azért ezt a kockázatot lehet csökkenteni.

Benzines: Évi 20k km-el, 8 literes fogyasztással durván 1 millert eltankolok. Kötelező 80k/év, gépjármű adó 50k/év, karbantartás mondjuk 250k/év, egyéb 50k/év.
PHEV: évi 20k km (ez trükösebb), 2 literen áll a benzin fogyasztás, 10kWh-n az elektromos. Évi 400k az üzemanyag költségem. Kötelező 60k/év, adó 0, karbantartás 250k/év, egyéb 50k/év.
Elektromos: évi 20k km, 20kWh/100km, 70Ft/kWh= 280k. Többi meg ugyanaz.

De mindenki másra, és másképpen használja az autóját, van helye mindegyiknek. Viszont, had döntsem el én, hogy nekem mi a jó, ne mondják meg egy elefántcsont toronyból, hogy mit kell vennem, akkoris, ha az fizikailag alkalmatlan a feladatra.
A lovakat nem tiltották be amikor jöttek az autók..
Mintha minden új autós konstrukciót úgy gyártanának hogy 5 - 7 év alatt szétrohadjon alatta a kasztni, vagy ha nem, 200 400 e km körül a motor adja meg magát.. A motorjavítás vagy csere ma már 1 milla feletti költségekkel jár.
Itt viszont egyetértünk, nem érdekli a gyárakat a másodlagos piac, 4-5 évre, max 200k km-re gyártják az autókat, tervezett elavulás:(
Gondolnánk azt hogy normális litiumos autó akkumulátora akár 2000 ciklusszámot is birna, ez a 400 km nem túl magas hatótávot számítva is legalább 800 000 km autózást tehetne lehetővé.
Itt az autógyárak is gondoskodnak arról hogy az autó akksija véletlenül se tudjon ennyit. Ennek az az oka hogy az akku elektromos rendszerét is lehetne jobbá átláthatóvá tenni, de az akksik gyári minősége is nagyon eltér azáltal hogy ki követte el.
A töltés és a használat jelentősen befolyásolja, de itt is igaz, hogy nem 800.000 km-re gyártanak kocsikat.
Tehát ne gondoljuk , hogy az elektromos autózás az frankó lesz az olcsó villany miatt - mert az autógyárak ugyis gondoskodnak majd az extraprofitjukról..
Ezért jó early bird-nek lenni;). Jelenleg olcsó, városi-elővárosi közlekedésre fasza, Kecskemétre meg a céges bulira inkább nem a céges vellannyal megyek, hanem kikormolom a GTi-t:cool:
Ha majd változik valami, akkor változtatok.

Az EU ott nagyon tökfej, hogy el lehetetleníti egy olcsó, modern, alacsony fenntartású kategória létezését, és megszabja mit vehetsz.
 
Az EU ott nagyon tökfej, hogy el lehetetleníti egy olcsó, modern, alacsony fenntartású kategória létezését, és megszabja mit vehetsz.
Azért azt is tegyük hozzá, hogy a népeknek jobban imponál egy 15 éves dpf nélküli "luxus" amit nem tud fenntartani, mint egy új Suzuki Swift vagy kisebb kategóriás autó, ami az igényeit amúgy ugyanúgy kiszolgálná... és 5 év múlva mindkettőt lehet kidobni. Ha lenne olcsó, és ugannyi lenne is a bukta rajta mint egy roncstelepszökevény bömbösön, a nép akkor sem a neotwingot venné... mert "presztízs" suttyónak tűnni.
 
Korszerű vasúti, vízi és közúti infrastruktúra épülhet a Csepeli Szabadkikötőben...
a szerencsétlen Gubacsi-hidat nem képesek felújítani vazze :D
 
Azért azt is tegyük hozzá, hogy a népeknek jobban imponál egy 15 éves dpf nélküli "luxus" amit nem tud fenntartani, mint egy új Suzuki Swift vagy kisebb kategóriás autó, ami az igényeit amúgy ugyanúgy kiszolgálná... és 5 év múlva mindkettőt lehet kidobni. Ha lenne olcsó, és ugannyi lenne is a bukta rajta mint egy roncstelepszökevény bömbösön, a nép akkor nem a neotwingot venné... mert "presztízs" suttyónak tűnni.
Jah ez a szomszédnak imponálva veszek autót, nagyon jelen van még mindig..
 
Az EU ott nagyon tökfej, hogy el lehetetleníti egy olcsó, modern, alacsony fenntartású kategória létezését, és megszabja mit vehetsz.
másik:

Első körben ki kellene tiltani az amerikai és amerikai mintájú túl nagy autókat, illetve súlyos adókat kivetni rá, hogy csak az használja akinek mindegy a pénz (mostani Bentley-Lambo-Ferrari vásárló közönség), illetve akik pénzt keresnek vele, és munkaeszköz, de ott sem tátongó székelykapukat hagyni a szabályozáson. Nem lehet elférni ezektől az utakon, és egyre nagyobbak lesznek. Az emberek persze nem akarnak lemradni a fegyverkezési versenyben, meg kell bele az újabb párszáz kiló acél. Az éberségfigyelő is kell, mert nem a vzetésre figyel, hanem instázik, tiktokozik vezetés közben, vagy épp a napi teljesítményértékelőjét tölti a kifli sofőr... bizony, ő fizesse ki, hogy a gépe megvéd az ő felelőtlenségétől engem.

Ez a fegyverkezési verseny hajtja fel az árakat, és amit látok az utakon a többi sofőr viselkedését illetően, úgy nem jöhet elég korán a kötelező éberségfigyelés, alkoholszonda, jogosítvény berakás, ujjlenyomattal azonosítás, stb... Hetente ölnek meg (többnyire jogsi nélküli cigány) ámokfutók embereket a kohószökevény szarjaikkal és drogos befolyásoltságukkal.
 
a szerencsétlen Gubacsi-hidat nem képesek felújítani vazze :D
Ja...az véletlenül nem önkormányzati feladat?
Első körben ki kellene tiltani az amerikai és amerikai mintájú túl nagy autókat, illetve súlyos adókat kivetni rá, hogy csak az használja akinek mindegy a pénz (mostani Bentley-Lambo-Ferrari vásárló közönség), illetve akik pénzt keresnek vele, és munkaeszköz, de ott sem tátongó székelykapukat hagyni a szabályozáson.
Korlátozni akarod a piaci kínálatot? :rolleyes::D
 
a szerencsétlen Gubacsi-hidat nem képesek felújítani vazze :D
És egy kis Telex, Vitézy mester megszakérti...
 
Mesteri hasbaakasztós duma...tehát az új akkumulátor nélküli "e" bringa komoly áttörést ért el, bár ~2500€, drágább mint az akkus, de cserébe ugyan azt tudja mint a sima paraszbájk...tekerni kell oszt haladsz...ezen dolgozott komoly szakembergárda és égetett el komoly összeget, és lőn világosság...
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and fip7
Ja...az véletlenül nem önkormányzati feladat?

Korlátozni akarod a piaci kínálatot? :rolleyes::D
Nem. Csak meg kellene drágitani és adminisztrativ ( parkolók, mélygarázsok mèrete stb) korlátozni a nagy méretű kocsik eltartását( pl az ami pickupokét...)
Vagy megszabni a kocsik max mèretét( sz,h,m). Mert hely, az nem lesz több.
 
Nem. Csak meg kellene drágitani és adminisztrativ ( parkolók, mélygarázsok mèrete stb) korlátozni a nagy méretű kocsik eltartását( pl az ami pickupokét...)
Vagy megszabni a kocsik max mèretét( sz,h,m). Mert hely, az nem lesz több.

A parkolók, utak egységes méretűek és minden elfér rajtuk, a sokat szídott SUV-ok többsége még rövidebb is mint egy hasonló sí,a személyautó - így ezt az irányvonal értelmét - a szimpla proli irigységen túl, amit persze erkölcsnek próbálnak eladni - soha nem tudtam megérteni.
 
  • Hűha
  • Tetszik
Reactions: misinator and fip7
A parkolók, utak egységes méretűek és minden elfér rajtuk, a sokat szídott SUV-ok többsége még rövidebb is mint egy hasonló sí,a személyautó - így ezt az irányvonal értelmét - a szimpla proli irigységen túl, amit persze erkölcsnek próbálnak eladni - soha nem tudtam megérteni.

Mondjuk hazánkban a parkolók mérete elég gáz, mert a ladákra vannak méretezve a mai napig.
Ez elsősorban a szélesség miatt gond.