A hajtóművek működéséről

Mindig bánom, hogy nem veszek fel beszélgetéseket :(

Kecskeméti nyugdíjas pilóta ismerősöm említette pár éve, hogy a MiG-ek hajtóművei laza illesztésűek voltak, csörögtek csattogtak, de cserébe riasztásnál elég jól tűrték, ha gyorsan rászúrták gázt - ha már egyszer elfogónak tervezték a gépet... /Ilyesmi említve volt egy Top Gun(?) cikkben is, amikor a Sky Hussars egy tagjának hajtóműve makacskodott, s úgy kotort a többiek után...
Az újabb - gondolom precízebben illesztett, jobb hatásfokú - generációk erre a "türelmetlenségre" finnyásabbak?

Nem feltétlen, lásd a mai blisk kompresszorokat, ahol az egész fokozat egyetlen darabból van kimarva. Ott nem a lapátok vannak a rotor tárcsába beillesztve, hanem az egész mindenség van a tengelyre felhúzva.
 
http://img-fotki.yandex.ru/get/51/7218371.f/0_8e939_c92f81a_XL.jpg
0_8e939_c92f81a_XL.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Talán a Jak-152-eshez való dízelmotor.
Igen ez a RED (Raikhlin Aircraft Engine Developments GmbH.) dízelmotorja.
Céges videó:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Mindenesetre érdekes hogy az egész Orosz kiképző gép és a drón program javát is egy Németországban fejlesztett és gyártott motorra alapozzák...
 
Nem lenne okosabb az amerikai példát követni és Wankel motorokkal szerelni a drónokat? Ha már sugárhajtóművet nem akarnak valamiért (első körben), akkor egy Wankel sokkal kisebb lenne meg könnyebb, ami egy repülőnél fontos szempont.
 
Mindenesetre érdekes hogy az egész Orosz kiképző gép és a drón program javát is egy Németországban fejlesztett és gyártott motorra alapozzák...
Hát néhány évtizeden keresztül a repülőiparuk harmadát-negyedét amerikai csillagmotorokra alapozták :D
 
Nem lenne okosabb az amerikai példát követni és Wankel motorokkal szerelni a drónokat? Ha már sugárhajtóművet nem akarnak valamiért (első körben), akkor egy Wankel sokkal kisebb lenne meg könnyebb, ami egy repülőnél fontos szempont.
Viszont a karbantartása költségesebb és gyakoribb.
 
Nem lenne okosabb az amerikai példát követni és Wankel motorokkal szerelni a drónokat? Ha már sugárhajtóművet nem akarnak valamiért (első körben), akkor egy Wankel sokkal kisebb lenne meg könnyebb, ami egy repülőnél fontos szempont.
Konkrétan milyen Wankel motorra gondolsz?
Én eddig úgy tudtam hogy a kisebb amerikai drónokban Rotax motorok vannak amik viszont nem Wankel rendszerűek.
 
Nem lenne okosabb az amerikai példát követni és Wankel motorokkal szerelni a drónokat?
Az wankel motor egyedi egestere megneheziti a fejlesztest, kulonosen a feltoltok hasznalatat, ami nelkul ma mar nem johet szoba hatekony belso egesu motor. A formaja miatt jo otletnek tunik repulogepekbe tenni, de a megbizhatosaga, a tartossaga es a teljesitmenye elmarad a feltolteses motoroktol. Csak a feltoltes nelkuliekkel van versenyben. Ja, es a fogyasztasa is sokkal magasabb.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Konkrétan milyen Wankel motorra gondolsz?
Én eddig úgy tudtam hogy a kisebb amerikai drónokban Rotax motorok vannak amik viszont nem Wankel rendszerűek.
Valamiért úgy emlékeztem valamelyik első példányba Wankelt raktak, de most én is csak Rotaxost találtam. Ettől függetlenűl nem tartom rossz ötletnek.

Az wankel motor egyedi egestere megneheziti a fejlesztest, kulonosen a feltoltok hasznalatat, ami nelkul ma mar nem johet szoba hatekony belso egesu motor. A formaja miatt jo otletnek tunik repulogepekbe tenni, de a megbizhatosaga, a tartossaga es a teljesitmenye elmarad a feltolteses motoroktol. Csak a feltoltes nelkuliekkel van versenyben. Ja, es a fogyasztasa is sokkal magasabb.
Úgy tudom ennél is lehet használni feltöltőket, nem is igazán látom miért ne lehetne. Forma, méret és teljesítmény szempontjából is előnyösebb lenne. A megbízhatóságával nincs baj az autósok világában, csak néha újjá kell építeni a motrot. Ha erre készülsz és X üzemóra után motrot cserélsz akkor nem kellene meglepetések érjenek. Autós világban nem marad el a teljesítménye még a feltöltésesekétől sem, sőt, viszont tényleg elég szomjas.
 
Viszont a karbantartása költségesebb és gyakoribb.
Nem nagy tétel egy motorcsere vagy nagyszervíz. Pl néztem az RX-8-as Mazda motrához milyen újjáépítő kiteket árulnak, szinte anyag sincs benne, pár lapka, meg drótocska és tömítések. Persze 1500 euróba kerűl, de nem tűnik világmegváltó erőfeszítésnek azokat kicserélni.
 
Nem nagy tétel egy motorcsere vagy nagyszervíz. Pl néztem az RX-8-as Mazda motrához milyen újjáépítő kiteket árulnak, szinte anyag sincs benne, pár lapka, meg drótocska és tömítések. Persze 1500 euróba kerűl, de nem tűnik világmegváltó erőfeszítésnek azokat kicserélni.
Nem mondod! A tömítő görgők csak 1500 euróba kerülnének?
 
Nem mondod! A tömítő görgők csak 1500 euróba kerülnének?
Ahoz az adott wankelhez annyi egy felújító szett. A "csak" most szarkazmus akart lenni vagy ennyire jól állsz? Azt, hogy nem nagy tétel a katonai gépekre értettem. Amúgyis nagyon karbantartásigényesek a repülők, nem tűnne fel annyira egy wankel karbantartásigénye vagy hogy cserélni kell az egész motrot. De az egész szett "pár" bizbaszból áll, a rotort meg nem egyértelmű, hogy szokták-e cserélni.
 
Ahoz az adott wankelhez annyi egy felújító szett. A "csak" most szarkazmus akart lenni vagy ennyire jól állsz? Azt, hogy nem nagy tétel a katonai gépekre értettem. Amúgyis nagyon karbantartásigényesek a repülők, nem tűnne fel annyira egy wankel karbantartásigénye vagy hogy cserélni kell az egész motrot. De az egész szett "pár" bizbaszból áll, a rotort meg nem egyértelmű, hogy szokták-e cserélni.
Gondolj bele, ha luping csúcsán megy el a tömítés? Inkább a Rotax!:D:D
 
Gondolj bele, ha luping csúcsán megy el a tömítés? Inkább a Rotax!:D:D
Én úgy tudom, hogy maga a motor megbízhatóságával meg a tömítéseivel nincs gond, csak a felépítéséből adódóan kevesebb üzemórára képes nagyjavításonként. Ez autónál zavaró lehet, mert a kocsid elmehetne motorcsere nélkül 3-400,000 km-t is ahelyett, hogy 160,000-nél legyen egy 1500-2000 eurós motorszervízed, de repülőknél amúgyis egyfolytában javítják őket, plusz egy jobban kopó de amúgy megbízható részegység lehet ha többet hozna a kis tömegével, méretével, kompakt formájával, nagy teljesítményével mint amennyit a gyakrabb nagyszervízzel és komolyabb olajfogyasztással vesztessz. A magas benzinfogyasztást pl nem teljesen értem, egy ugyanolyan teljesítményű hagyományos dugattyús benzinmotor sem fogyaszt keveset.
 
Valamiért úgy emlékeztem valamelyik első példányba Wankelt raktak, de most én is csak Rotaxost találtam. Ettől függetlenűl nem tartom rossz ötletnek...
Tudsz mondani olyan repülőgépet amit sorozatban Wankel motorral szereltek? (tehát nem csak átépített a tulaja Wankel motorosra!)
Én egy ilyet gépet tudok mondani de azt is csak azért mert ilyennel (is) szoktam röpködni. Nem egy főnyeremény...:(
A speciális olaj ami kell bele méreg drága és sokat fogyaszt belőle, bonyolult szervizelni amit viszont jóval gyakrabban kell mint a hagyományos dugattyús társait.
Egyetlen előnye hogy a mérete kisebb mint a többi dugattyús motor.
 
Én úgy tudom, hogy maga a motor megbízhatóságával meg a tömítéseivel nincs gond, csak a felépítéséből adódóan kevesebb üzemórára képes nagyjavításonként. Ez autónál zavaró lehet, mert a kocsid elmehetne motorcsere nélkül 3-400,000 km-t is ahelyett, hogy 160,000-nél legyen egy 1500-2000 eurós motorszervízed, de repülőknél amúgyis egyfolytában javítják őket, plusz egy jobban kopó de amúgy megbízható részegység lehet ha többet hozna a kis tömegével, méretével, kompakt formájával, nagy teljesítményével mint amennyit a gyakrabb nagyszervízzel és komolyabb olajfogyasztással vesztessz. A magas benzinfogyasztást pl nem teljesen értem, egy ugyanolyan teljesítményű hagyományos dugattyús benzinmotor sem fogyaszt keveset.
Ez mind igaz,amit írsz! Három, vagy négy "hengeres" wankel motornál az egy kiesett henger mellett még van üzemi tartalék, de a "nagyok" még lándzsát törtek felette... nem üzem biztos címszóval. Egy valós teljesítmény karakterisztika "megy"?
Sajnos Te meg én "kismisik" vagyunk!
 
Tudsz mondani olyan repülőgépet amit sorozatban Wankel motorral szereltek? (tehát nem csak átépített a tulaja Wankel motorosra!)
Én egy ilyet gépet tudok mondani de azt is csak azért mert ilyennel (is) szoktam röpködni. Nem egy főnyeremény...:(
A speciális olaj ami kell bele méreg drága és sokat fogyaszt belőle, bonyolult szervizelni amit viszont jóval gyakrabban kell mint a hagyományos dugattyús társait.
Egyetlen előnye hogy a mérete kisebb mint a többi dugattyús motor.
Wow!
Bővebben, mivel nincs MX8-om, és repülőm sincs!:confused: