W
Wilson
Guest
Koreai drónvadász....
2022. december 27
December 26-án a 38-as szélességi kör demarkációs vonala közelében valóságos légicsata tört ki – a Koreai Köztársaság légierejének „Wongbi” támadórepülőgépei megpróbálták elfogni az észak-koreai drónokat. Ez egy jó alkalom, hogy kicsit összefohlaljam hogy , milyen repülőgép is a "Wongbi".
Tipikus modern turbólégcsavaros kiképzőrepülőgép, mely támadó (gerillaellenes) repülőgépként is használható, és nagyon hasonlít a svájci RS-9-re. A fejlesztés az 1988-ban indult KTH program keretében valósult meg. A projekt jellegzetessége, hogy a hasonló célú repülőgépek közül elsőként fejlesztették papírmentes technológiával (SATIA számítógépes program segítségével). A tervezési megoldások tesztelésére hat prototípus készült, amelyek közül az első repülési tesztjei 1991 novemberében kezdődtek. A Korea Aerospace Industries-szel (KAI) kötött szerződés, amely 85 repülőgép szállítását írta elő a Koreai Köztársaság légierejének. 1999-ben írták alá, és a teljes tétel 2000-2002 között készült.
A sorozatváltozatot KT-1-nek nevezték el. 950 LE teljesítményű Pratt & Whitney Canada RT6A-62 dízelmotorral van felszerelve. A legénységet tandemben vetik be. Az ügyfél kérésére a kabin felszerelhető hagyományos analóg eszközökkel vagy többfunkciós kijelzőkkel ("üvegkabin"). Érdekes módon a Koreai Köztársaság légiereje mindkét repüléselektronikai opcióval rendelkező repülőgépből is vásárolt.
A Koreai Köztársaság légierőjével kötött szerződés további 20 repülőgép vásárlásának lehetőségét biztosította az OA-37B helyettesítésére. Ezt az opciót 2005-2006-ban hajtották végre. A módosított repülőgépek, amelyeket eredetileg KO-1-nek, majd később KA-1-nek neveztek, eltérnek az alapváltozattól a szélvédő hátterén lévő jelzőfény és öt felfüggesztési csomópont (fegyverek) miatt (törzs alatti és négy szárny alatti). A fő terhelési lehetőség a LAU-3/131 hordozórakéta 70 mm-es NAR-hoz (célpontok kijelölésére szolgál), de a repülőgép 12,7 mm-es géppuskákkal és 250 és 500 font (113 és 227 kg) légibombákkal is szállíthat konténereket. KA-1 repülőgépek szolgálnak a 237. AE Wonju légibázison. 2022. december 26-án egyikük lezuhant az észak-koreai drónok elfogására tett kísérlet során (a pilóták biztonságosan katapultak).
A KT-1 több változatát kínálják exportra: a KT-1B kiképző járművet, a KT-1S harci kiképző járművet és a KA-1 könnyű támadógépet. Az utolsó két lehetőségnél lehetőség van egy FLIR infravörös állomás beépítésére a törzsburkolat alá, a KA-1 pedig a nem irányított fegyverek mellett egy AIM-9 Sidewinder osztályú levegő-levegő rakétát is szállíthat.
A KT-1 első külföldi vásárlója Indonézia volt, amely 2001-ben 12 darab KT-1B repülőgépet rendelt 8 CN-235 szállító repülőgépért cserébe. Az első közülük 2003-ban érkezett meg. Indonézia megpróbált újabb 13 KT-1B-t cserélni, de a Koreai Köztársaság kormánya megtagadta a bartert. Később azonban még két gépet vásároltak, és 2018 novemberében további hármat rendeltek. Minden repülőgép a 102. kiképzőszázadban szolgál. Négy gép veszett el működés közben.
2007 júniusában szerződést írtak alá Törökországgal, amely 40 KT-1T oktatórepülőgép szállítását írta elő. 2009-2011 között végezték, Törökországban a KT-1T-t a T-37V/S sugárhajtóművek váltották fel. A szerződés további 15 KT-1T-re tartalmazott opciót, de Törökország ezt nem hajtotta végre, hanem saját „Khurkush” kiképző és harci repülőgépeinek fejlesztésére összpontosított.
2012 novemberében 20 darab KT-1R repülőgépet rendelt a Perui Légierő. Ez a változat egyesíti a KT-1 és a KA-1 jellemzőit, különösen megerősített szárnya van a fegyverfelfüggesztő egységek felszereléséhez. Az első négy gép 2014-ben érkezett Koreából, a többit 2015-2017-ben Peruban licensz alapján szerelték össze.A KT-1R-t az 512. és 513. század között osztják el (Pisco légibázis). Az első alapvető repülési képzést biztosít, a második pedig harci használatra való képzést. Tárgyalásokat folytattak a perui szerelvény KT-1-nek Ecuadorba és Bolíviába történő szállításáról, de sikertelenül.
A Wongbi legutóbbi vásárlója Szenegál volt, amely 2016 júliusában négy KA-1S támadórepülőt rendelt (2020-ban leszállították).
Jellemzők | CT-1 |
Szárnyfesztávolság, m | 10.59 |
A sík hossza, m | 10.26 |
Repülőgép magasság, m | 3.68 |
Szárny területe, négyzetméter | 16.01 |
Motor típus | RT6A-62 |
Motor teljesítmény, LE | 950 |
Súly, kg:
| 1910 2540 3311 |
Sebesség, km/h:
| 574 490 |
Repülési hatótáv, km | 1335 |
Praktikus mennyezet, m | 11 580 |
Maximális emelkedési sebesség, m/s | 17.7 |
Корейський мисливець за дронами
Корейський мисливець за дронами | Чесні новини про армію, війну та оборонку.
mil.in.ua