ATD-X Advanced Technology Demonstrator X / F-X / F-3 program (Japán)

Status
Not open for further replies.
Most hogy szóbajött, lehetne ez a Gripen váltótipusa.

Nekem is eszembe jutott, de nem hiszem. Szerintem boritékolható, hogy akkor is drágább lesz, mint egy F-35-ös, ha ua. a kategóriába szánják.
De egyébként én inkább arra tippelek, hogy az F-15-ösöket váltanák a saját fejlesztésükkel.
 
Elvileg előrébb járnak, mint pl a dél-koreaiak, viszont valójában a 2018-as prototípus fejlesztés felpörgetésével valószínűleg körülbelül ugyanott. Viszont rengeteg mindent le tudnak tesztelni ezzel a demonstrátorral, hibákat tudnak elkövetni, észrevenni, és orvosolni. Szerintem arra építenek, hogy a berepülés gyorsabban meglesz, a prototípuson sokkal kevesebb hibát kell majd kijavítani, és abba már letesztelt, bizonyított megoldásokat és technológiákat tudnak beépíteni (megturbózva az F-35-össel szerzett tapasztalatokkal).
 
Két hajtóműves és valószínűleg nagyobb is lesz mint az F-35, nem csodálkoznék ha drágább lenne, de ez majd főleg a kütyüktől függ ami belekerűl meg ebből nem lesz 3 változat fejlesztve, ami azért visszafogja az árát valamennyire. A formája alapján F-15-18-22 keveréke tolóerővektorálva (ez a része nagyon bejön nekem) szóval a feladata is ennek megfelelő lesz. Mire kimegy a Gripen ez pont aktuális lesz. Nem kínai, nem orosz, nem amerikai és biztosan minőségi lesz. Nem elvetendő opció.
 
És ez, hogy mennyi a gép beszerzési ára ez kicsit részletkérdés, mert a költés nem ott ér véget, hanem ott kezdődik. Lehet ha olcsóbb lesz reptetni meg szervízelni, a költségeket mindenképp egyben kell nézni.
 

Vannak érdekes dolgok a cikkben, de néhány dolog inkább összezavar... Most akkor ez az F-3-as demója, ami azokután, hogy felgyorsították a fejlesztést, nem várható rendszerbe állítva 2030 előtt... Ugyanakkor 2018-ban kezdenék el az F-3-ason szerzett tapasztalatok alapján az i3 fejlesztését, ami a tényleges gép lenne...

Gondolom úgy értik, hogy 2018-ban az ATD-X alapján megtervezik a végleges verziót (i3), aminek a rendszerbe állítása - F-3 néven - 2030 után várható.

Kíváncsi vagyok, hogy menni fog-e ennél gyorsabban. A kínai fejlesztések ennél gyorsabb tempót diktálnak.
 
És ez, hogy mennyi a gép beszerzési ára ez kicsit részletkérdés, mert a költés nem ott ér véget, hanem ott kezdődik. Lehet ha olcsóbb lesz reptetni meg szervízelni, a költségeket mindenképp egyben kell nézni.

A logisztika szempontjából gondolom, hogy nekünk elsősorban inkább európai, aztán amcsi gép éri meg a legjobban, ezután jön csak a japán. Ez is egy szempont, ami valszeg a fenntartási költségekre is kihat.
 
shinshin_atdx.jpg


Érdekes, hogy a kövi képeken mit kellett annyira "elmosni". Lehet az van odírva, hogy "made in china". :)

S106000928E4BFAEE6ADA3E78988EFBC89-4c8cd.jpg


S106001028E4BFAEE6ADA3E7898829-bcaf4.jpg
 
<blockquote rel="joker">És ez, hogy mennyi a gép beszerzési ára ez kicsit részletkérdés, mert a költés nem ott ér véget, hanem ott kezdődik. Lehet ha olcsóbb lesz reptetni meg szervízelni, a költségeket mindenképp egyben kell nézni.

A logisztika szempontjából gondolom, hogy nekünk elsősorban inkább európai, aztán amcsi gép éri meg a legjobban, ezután jön csak a japán. Ez is egy szempont, ami valszeg a fenntartási költségekre is kihat.</blockquote>

Európai 5. gen gép még a kanyarban sincs és egyelőre nem is lesz. Ha ma nekifognak akkoris minimum 5 éves lemaradásban vannak a Japánokhoz képest, de ma nem fognak neki. Ez emiatt nem jétszik, a Gripen topikban már kifejtettem, hogy őrültség amerikai gépet venni, mert zsarolni fognak vele ha úgy van kedvük meg érdekük. Orosz és kínai egyelőre nem jöhet szóba, főleg mert nem NATO tagok és az oroszokkal most mosolyszünet is van. A japánok úgymond a haveri körbe tartoznak, velük még lehetne üzletelni és biztosan minőséget kapsz.
 
Annyiból mindenképpen igazad van, hogy egy Japán jóval kisebb eséllyel akadékoskodna bele bármibe, mintpl. az USA, Oroszo. vagy mondjuk egy EU-s ország. Meg sajnos abban is, hogy Európában még sehol sincs semmilyen 5. generációs fejlesztés...
 
Most komolyan azt hiszitek, hogy ha ezt a japán csodát vennénk, ebbe semmi amerikai nem lesz, amit megvétózhatnak?

Lesz nekik F-35, plusz ott van Okinava, plusz 2 állandóan ott lévő rephordozó, nem maradnak védtelenül, még az F3 elkészül
 
Annyiból mindenképpen igazad van, hogy egy Japán jóval kisebb eséllyel akadékoskodna bele bármibe, mintpl. az USA, Oroszo. vagy mondjuk egy EU-s ország. Meg sajnos abban is, hogy Európában még sehol sincs semmilyen 5. generációs fejlesztés...

Az EU ott b@szta el, hogy Szu összeomláskor nem álltak le az Eurofighterrel, így mire elkészült, lemaradtak. Elment a pénz, kapacitás rá, amikor máshol már az 5.genen dolgoztak.
 
@ms07
<i>"Most komolyan azt hiszitek, hogy ha ezt a japán csodát vennénk, ebbe semmi amerikai nem lesz, amit megvétózhatnak?"</i>

Amennyiben a végeredemény elfogadható áron egy F-35 méretű gép lesz, azért nem zárnám ki teljesen. De ha igaz a cikk, akkor 2030-ig még nem lesz kész.
Ugyanúgy esélyes a dél-koreai fejlesztés is, az árban szerintem sokkal barátibb lesz, illetve méretben is... Viszont annál méginkább kérdéses, hogy 2030 környékéig lesz-e belőle valami.

<i>"Az EU ott b@szta el, hogy Szu összeomláskor nem álltak le az Eurofighterrel, így mire elkészült, lemaradtak. Elment a pénz, kapacitás rá, amikor máshol már az 5.genen dolgoztak."</i>
Én őszintén ezt nem értettem már a franciáknál sem... Ugye ők valamit olyasmit mondtak, hogy egy huszárvágással kihagyják az 5. generációs fejlesztéseket és egyből a 6. generációra koncentrálnak.
Gondolom ez nem igazán így működik... Ahhoz ugyanúgy végig kell zongorázni a 5. generációval járó technikai fejlesztéseket is, max a végén egy protod lesz tesztelni mindent. Szóval ez az Typhoon átugrása max úgy ment volna, hogy attól még egy csomó fejlesztés, ami ment bele, arra ugyanúgy időt kellett volna áldozni, no meg sok-sok pénzt... Nem hiszem, hogy sokat tudtak volna spórolni rajta.
 
<blockquote rel="zotyek78">Annyiból mindenképpen igazad van, hogy egy Japán jóval kisebb eséllyel akadékoskodna bele bármibe, mintpl. az USA, Oroszo. vagy mondjuk egy EU-s ország. Meg sajnos abban is, hogy Európában még sehol sincs semmilyen 5. generációs fejlesztés...

Az EU ott b@szta el, hogy Szu összeomláskor nem álltak le az Eurofighterrel, így mire elkészült, lemaradtak. Elment a pénz, kapacitás rá, amikor máshol már az 5.genen dolgoztak.

</blockquote>

Az egyetlen hely ahol 5. genen dolgoztak az az amerikaiak voltak. És nem tudsz generációkat ugrálni, amíg nincs egy saját 4. gen géped addig 5. generációsat nincs amilyen tapasztalatokra ráépítsd.
 
A Rafale pl. amit egyedül a franciák fejlesztettek végül, azért szerintem elég szépen megállja a helyét, nagyon nem vagyok én meggyőzve jelenleg még arról sem, hogy mostanában mivel beindult az exportja is, bukós lesz a franciáknak anyagilag. Ha meg csak egy nullára kihozzák, akkor ők bizony tech-et fejlesztettek, saját repülőjük van, nem függenek senki jóindulatától, beszállításaitól. A tudás ott marad náluk, és ezt kamatoztathatják a jövőben, ha kell egészben vagy részben eladják, szervizelik éveken át az egyiptomi, indiai, katari gépeket. Lehet hogy adnak el később máshová is. Munkahelyet teremtenek. Franciaország jelenleg az MBDA vállalat, és az ESA, az Európai űrügynökség fő motorja is. Nagyjából ez az ország egyedül többet tesz az EU hadiipari fejlődéséért, mint a többiek együttvéve. Ez pedig nem azért van, mert ők annyival nagyobb lehetőségekkel vannak megáldva, egyszerűen náluk látok erre akaratot. A többiek be kell lássuk, papírkutyák.

Az hogy a Typhoon olyan amilyen, arról nem mások tehetnek, mint a németek-britek-olaszok-spanyolok. Tipikus közös lónak túrós a háta szitu, a spanyolok - olaszok durván el vannak adósodva, a németek a svédek mellett sajnos fájó kimondani, de Európa szerintem két legidiótább hadi, kül, és nemzetvédelmi-belbiztonsági politikáját folytatják. Azért olyan pl. a német hadsereg/légierő állapota, amilyen híreket lehet olvasni, lassan alig lesz több bevethető vadászgépük, mint a lengyeleknek...
 
@Zsolti
<i>"Az hogy a Typhoon olyan amilyen, arról nem mások tehetnek..."</i>

Szerintem a Typhoon egy nagyon jó gép, egyedül annyi a gond vele, hogy a korábbi verziók lehetőségei korlátozottak, folyamatosan jöttek ki a fejlesztések, hogy ezt is tudja, azt is tudja.
 
A Typhoon valóban nagyon jó gép lehetne. A németeknél friss hír, hogy igen szar a hadrafoghatóság, kannibalizálnak, ami már egy HuAF ban és Mig-29 el kapcsolatban is barbárságnak tűnt nekem, egy Luftwaffe-nál, és Typhoonnal ez az én olvasatomban halálos bűn. Rajtam múlna, egy ilyenért repülne a tisztel hadügyminszer asszony, persze mamma merkeli is, meg mindenki, aki tehet arról, hogy "némaországból" az lett, ami, a világpolitikában hangjuk nincs, bólogatni megtanultak. A Spanyolok, Olaszok, az EU legeladósodottabb országai közt vannak, hogy ők most nem a Typhoonokra figyelnek, azt én megértem. A Britek azok, akiknél úgy ahogy, megy a Typhoon toldozgatása, fejlesztése, náluk lehet a leginkább megnézni, hogy mi lehetne ebből a gépből, HA. Sok van benne. Leginkább az tenne neki jót, ha hagynák az F-35 öt, és ebből gyártanának helyette. Az a hajó nekem úgy tűnik, már elment. Az F-35 projektet viszont, ha már belement nem kevés EU-s pénz, és bele is fog menni, nem kéne szégyelleni, és egy KÍNA politikáját átvéve, tech ugródeszkának KELL használjuk, és azt megcélozni, hogy függetlenedni tudjunk már más technikájától, és akaratától, aki nagyon úgy néz ki, már csak papíron a barátunk.
 
Mondjuk ha anno nem lettek volna hülyék, és bele mentek volna abba, hogy legyen repülőgép hordozó fedélzeti EF-2000-is, akkor lehet Rafele sincs és lehet, hogy a Britek se vesznek F-35-öt.
Így viszont kapásból elszalasztották egy 300 db gépes megrendelés lehetőségét.
 
Az ilyent jó lett volna előre letisztázzák, mert amelyik országnak nincs hordozója, pl Németország, az értelemszerűen nem akar olyan fejlesztésekbe pénzt adni, mint a hordozó fedélzeti változat. Nem tudom, hogy egyáltalán hogy merül fel a fejlesztés közben ilyensmi.
 
Status
Not open for further replies.