Az USAF nem nagyon szokta a legújabb civil technológiát adoptálni. Csak a legjobban bevált, legkiforrottabbat.
A C-5M program a 2010-es évek elejére futott fel és a B767-esek CF6-80C2 hajtóműveit kapta, amelyeket a nyolcvanas évek közepén fejlesztettek ki.
A C-17-esek a kilencvenes évek közepén a hetvenes évek végi B757-esek P&W hajtóműveit.
A KC-46-osok pedig szintén a B767-esekhez (és a B747-esekhez, Airbus A300-asokhoz, 310-esekhez és a jó öreg MD-11-esekhez) kifejlesztett PW4000-es család -94-es alsorozatából származó PW4062-est kapta.
Ez sem a legmodernebb technológia.
Igen, az valóban így van, de őszintén szólva nem is teljesen értem, hogy ez miért alakult így ki, kinek jó ez.
Mert nem is volt ez mindig így, gondoljunk csak az '50-es, '60-as évek rohamtempójú fejlődésére. Nem ment volna, ha nem akarják rendszeresíteni a legújabb technológiákat.
De még a '80-as években is ott vannak az újrahajtóművezett KC-135-ösök. Azok akkor a kb. legmodernebb CFM-56-2-est kapták meg.
A polgári hajtóművek nagyságrenddel nagyobb intenzitású felhasználás alatt vannak, töménytelen tapasztalat birtokába kerülnek néhány év alatt is a gyártók. Ráadásul a civil szférában az elvárt "hadrafoghatóság" is sokkal-sokkal magasabb, mint katonáéknál. És a civil legújabb hajtóművek ezeket tudják. Egy PW Geared Turbofanban vagy egy CFM Leap hajtóműben én már nem látok konstrukciós kockázatot, amiért a légierőnek ne lehetne jó. Tíz éve még ok, de ma már nincs.
Nem látom, hogy mi a reális oka annak, hogy ezektől tartózkodnak katonáék, és miért 20-30-40 éves hajtómű konstrukciókat aggatnak az újonnan gyártott vagy átalakított gépeikre.
A KC-46-ost még csak-csak értem is, mert az alaptípus ezzel van eredetileg is certifikálva, de a C-5M-re simán mehetett volna akár GEnx is, ha már úgyis teljes újratervezés van.
Komolyan soha nem merült fel a 8 hejett 4 hajtómű ötlet...
Én márt valami '90-es évek végi Top Gun-ban is olvastam 4 hajtóművesítésről, most már nem elmélkszem, hogy CF6-ost, vagy RB211-et akartak akkor épp rátenni, de abban biztos vagyok, hogy csak négyet.
Úgy tudom arra jutottak, hogy nem, túl nagy átalakítást igényelne.
Ez kicsit olyan gumiszöveg nekem... Nyilván nagyobb az átalakítás, persze, de a haszon is jóval nagyobb. Nagyon nem mindegy, hogy 8 hajtóművet, vagy 4-et kell karbantartani...
Eredmény: 4 nagy hajtómű megváltoztatná a szárny körüli áramlásokat, tehát a szárnyat is cserélni kellene, ami nem érné meg...!!!
Ezen nagyon csodálkoznék, ha így lenne.
Esetleg a Comet/Tu-104/124 esetén elfogadnám az érvet, de hogy a pilonról most egy iker, vagy egy nagyobb szimpla hajtómű lóg, az sztem nem egy kezelhetetlen dolog aerodinamikailag.