Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 726
84 284
113
Európában egyedülálló tűzszimulációs berendezést adtak át csütörtök délután a Debreceni Tűzoltó Kiképző Akadémia, a DETKA Oktató Kft. telephelyén...

aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzM2MDcyODcxMDVkMjQ4NmY4MTM1NGZmZmQ2OWRkOTAw.jpg
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 720
27 050
113
Jók a hozzászólások is. :)

"Repülnek-e a légitársaságok a Bermuda-háromszögben? "

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Marmite
Marmite 3 hours ago
A szóban forgó altípust (AIRBUS A330-200) én csak úgy hívom, hogy a "kvázi"-óceánrepülő. Az A330-as sorozatot eredetileg nem óceánrepülésre tervezték. Kizárólag szárazföldi utakra lett az utolsó csavarig megtervezve. 2 hajtóművel és a gép szárazföldi célok elérésére alapfelszereltségével egy kisebb-közepes (pl. Balatont hosszában) tavat átrepülhet de ez minden. Az ETOPS rendszer eredetileg ennyit engedett meg neki a rajzasztalon. 90 km és nem több. Az évek múltak és a légitársaságoknak nagyon megtetszett a 2 hajtómű és széles törzs, no meg az egy utasra jutó rendkívül kedvező üzemanyag-fogyasztása és nem értették miért nem repülhetnek vele egzotikus tengeri meg óceáni utakra... Elkezdtek "lobbizni"szinte minden eszközzel a hatóságoknál és lassú lépésekben elkezdték feszegetni a típus határait. És itt kezdődött minden probléma gyökere.
Az A330-200-at próbálták átalakítani úgy hogy ha hunyorítunk, akkor hasra tud szállni egy óceánon is mint egy ladik, de az avionikája, sárkánya, pilótafülkéjének felszereltsége és a két hajtóműve továbbra is alkalmatlanná teszi a biztonságos óceánrepülésre. Persze szerencsétlen pitot-csövekre meg az időjárásra rá lehet fogni és ez igaz is. Csak hát ez a gép pontosan ezért szárazföldi gép, mert efféle helyzetre nincs felkészítve (nem erre tervezték).
Persze az A340-esek gyártását meg idővel abba kellett hagyni, mert ugyan valóban ez lett óceán-repülőnek tervezve, de ez a 4 hajtóművével erős óceáni légáramlatokra tervezett struktúrájával és felszereltségével nagy fogyasztásával a kedves utazási irodáknak és ebből következően a légitársaságoknak nem tetszett.
 

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
888
2 454
93
Marmite
Marmite 3 hours ago
A szóban forgó altípust (AIRBUS A330-200) én csak úgy hívom, hogy a "kvázi"-óceánrepülő. Az A330-as sorozatot eredetileg nem óceánrepülésre tervezték. Kizárólag szárazföldi utakra lett az utolsó csavarig megtervezve. 2 hajtóművel és a gép szárazföldi célok elérésére alapfelszereltségével egy kisebb-közepes (pl. Balatont hosszában) tavat átrepülhet de ez minden. Az ETOPS rendszer eredetileg ennyit engedett meg neki a rajzasztalon. 90 km és nem több. Az évek múltak és a légitársaságoknak nagyon megtetszett a 2 hajtómű és széles törzs, no meg az egy utasra jutó rendkívül kedvező üzemanyag-fogyasztása és nem értették miért nem repülhetnek vele egzotikus tengeri meg óceáni utakra... Elkezdtek "lobbizni"szinte minden eszközzel a hatóságoknál és lassú lépésekben elkezdték feszegetni a típus határait. És itt kezdődött minden probléma gyökere.
Az A330-200-at próbálták átalakítani úgy hogy ha hunyorítunk, akkor hasra tud szállni egy óceánon is mint egy ladik, de az avionikája, sárkánya, pilótafülkéjének felszereltsége és a két hajtóműve továbbra is alkalmatlanná teszi a biztonságos óceánrepülésre. Persze szerencsétlen pitot-csövekre meg az időjárásra rá lehet fogni és ez igaz is. Csak hát ez a gép pontosan ezért szárazföldi gép, mert efféle helyzetre nincs felkészítve (nem erre tervezték).
Persze az A340-esek gyártását meg idővel abba kellett hagyni, mert ugyan valóban ez lett óceán-repülőnek tervezve, de ez a 4 hajtóművével erős óceáni légáramlatokra tervezett struktúrájával és felszereltségével nagy fogyasztásával a kedves utazási irodáknak és ebből következően a légitársaságoknak nem tetszett.

Hogy a klasszikust idézzem... WHAT??? o_O
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
514
1 428
93
Marmite
Marmite 3 hours ago
A szóban forgó altípust (AIRBUS A330-200) én csak úgy hívom, hogy a "kvázi"-óceánrepülő. Az A330-as sorozatot eredetileg nem óceánrepülésre tervezték. Kizárólag szárazföldi utakra lett az utolsó csavarig megtervezve. 2 hajtóművel és a gép szárazföldi célok elérésére alapfelszereltségével egy kisebb-közepes (pl. Balatont hosszában) tavat átrepülhet de ez minden. Az ETOPS rendszer eredetileg ennyit engedett meg neki a rajzasztalon. 90 km és nem több. Az évek múltak és a légitársaságoknak nagyon megtetszett a 2 hajtómű és széles törzs, no meg az egy utasra jutó rendkívül kedvező üzemanyag-fogyasztása és nem értették miért nem repülhetnek vele egzotikus tengeri meg óceáni utakra... Elkezdtek "lobbizni"szinte minden eszközzel a hatóságoknál és lassú lépésekben elkezdték feszegetni a típus határait. És itt kezdődött minden probléma gyökere.
Az A330-200-at próbálták átalakítani úgy hogy ha hunyorítunk, akkor hasra tud szállni egy óceánon is mint egy ladik, de az avionikája, sárkánya, pilótafülkéjének felszereltsége és a két hajtóműve továbbra is alkalmatlanná teszi a biztonságos óceánrepülésre. Persze szerencsétlen pitot-csövekre meg az időjárásra rá lehet fogni és ez igaz is. Csak hát ez a gép pontosan ezért szárazföldi gép, mert efféle helyzetre nincs felkészítve (nem erre tervezték).
Persze az A340-esek gyártását meg idővel abba kellett hagyni, mert ugyan valóban ez lett óceán-repülőnek tervezve, de ez a 4 hajtóművével erős óceáni légáramlatokra tervezett struktúrájával és felszereltségével nagy fogyasztásával a kedves utazási irodáknak és ebből következően a légitársaságoknak nem tetszett.
Huh, ne haragudj, de ezt a rengeteg baromságot egyedül találtad ki?! Mire 92-ben a 330as levegőbe emelkedett, a 767-es már évek óta 120perces ETOPS-ot repült.
AZ ETOPS rendszer nem 90 kilométer, hanem 60 perc fölött játszik, amit az egy hajtóművel elérhető sebességgel mérnek a legközelebbi alkalmas repülőtértől.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Huh, ne haragudj, de ezt a rengeteg baromságot egyedül találtad ki?! Mire 92-ben a 330as levegőbe emelkedett, a 767-es már évek óta 120perces ETOPS-ot repült.
AZ ETOPS rendszer nem 90 kilométer, hanem 60 perc fölött játszik, amit az egy hajtóművel elérhető sebességgel mérnek a legközelebbi alkalmas repülőtértől.
Látod, hogy nem én írtam. Véleményezésre hoztam.
 
  • Tetszik
Reactions: Madár Fokker

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 525
4 103
113
Látod, hogy nem én írtam. Véleményezésre hoztam.

Oltári baromság röviden és tömören.
Azon gondolkodom hogy soronként egy vagy több hülyeség van-e benne... inkább nem számolnám meg, annyi időt sem ér meg az a poszt, amennyit eddig rászántam.

(és úútálom, ha sötétek osztják magabiztosan az észt...)
 
  • Tetszik
Reactions: deze75

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
514
1 428
93
Látod, hogy nem én írtam. Véleményezésre hoztam.
Elnézést! Rákattintottam a linkre, de csak a cikket futottam át, a hozzászólásokat nem! Bocsánat!

Akkor a véleményem: nincs olyan, hogy valamit szárazföld fölötti, vagy víz fölötti repülésre terveznek. Az fizika mindkettő fölött ugyanúgy érvényes. Az A319est pl biztos nem tervezték vízreszállásra, mégis jól vizsgázott a Hudson folyón. Ahogy az Ural Airlines 321-ese is a kukoricásban. De elég nagyot perecelt az Emirates és az Asiana 777-ese is, mégis szinte mindenki túlélte azt a két esetet is.

Ahogy a kereskedelmi repülésben a gázturbinák kiszorították a dugattyús motorokat és kezdtek egyre megbízhatóbbak lenni, úgy feszegették az 1 órás korlátozást a kéthajtóműves gépek. Ez az 1 óra több helyen is visszaköszön: ha olyan helyről szállsz föl, ahova nem tudsz visszaszállni, akkor 1 óra egyhajtóműves repülésen belül kell lennie egy alkalmas reptérnek. Ugyanez vonatkozik a reptérrel ritkásan ellátott vidékekre is (ezek praktikusan a tengerek, óceánok, de akár Ausztrália belseje, vagy Szibéria is bejátszhat), hogy egy hajtómű leállása esetén lennie kell egy órán belül egy elérhető repülőtérnek. A hatóságok partnerek voltak a légitársaságokkal ebben, hogy a növekvő műszaki megbízhatóság mellett növeljék fokozatosan az ETOPS idejét. Ehhez természetesen egy rakat extra dolgot is teljesítenie kellett a cégeknek mind a karbantartási és üzemeltetési program, mind a minőségbiztosításban, mind sok egyéb téren. És nem csak a géptípustól függ! Példa: az Air France repülhet ETOPS-ot az A330-cal, a WizzAir az állami géppel (még) nem. A Smartwings (Travel Service) egyes B737 gépeivel repülhet, másik gépekkel ugyanabból a típusból pedig nem. Ez az ETOPS felirat náluk fel is van festve az orrfutó aknaajtó mellé az erre alkalmas gépeken.
VIsszatérve arra a járatra: nem.hiszem, hogy olyan zivatarba repültek bele az óceán fölött, amivel ne találkozhattak volna akár egy Párizs-Fokváros útvonalon, pedig az főleg szárazföld felett vezetne.
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
514
1 428
93

Itt van videó is, meg közeli kép a károkról: annyira finoman ért le a hajtómű, hogy épp csak lecsiszolta a festéket, a lemez ki se lyukadt :)
Mondjuk az első földetérés (leszállás jelleget nem nagyon mutatott) igen keményre sikerült.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and BJani

Skunkworks

Well-Known Member
2016. december 2.
135
263
63
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Két hajtóművel az óceán felett: 16-18 órás ultrahosszú járatok​

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Elnézést! Rákattintottam a linkre, de csak a cikket futottam át, a hozzászólásokat nem! Bocsánat!

Akkor a véleményem: nincs olyan, hogy valamit szárazföld fölötti, vagy víz fölötti repülésre terveznek. Az fizika mindkettő fölött ugyanúgy érvényes. Az A319est pl biztos nem tervezték vízreszállásra, mégis jól vizsgázott a Hudson folyón. Ahogy az Ural Airlines 321-ese is a kukoricásban. De elég nagyot perecelt az Emirates és az Asiana 777-ese is, mégis szinte mindenki túlélte azt a két esetet is.

Ahogy a kereskedelmi repülésben a gázturbinák kiszorították a dugattyús motorokat és kezdtek egyre megbízhatóbbak lenni, úgy feszegették az 1 órás korlátozást a kéthajtóműves gépek. Ez az 1 óra több helyen is visszaköszön: ha olyan helyről szállsz föl, ahova nem tudsz visszaszállni, akkor 1 óra egyhajtóműves repülésen belül kell lennie egy alkalmas reptérnek. Ugyanez vonatkozik a reptérrel ritkásan ellátott vidékekre is (ezek praktikusan a tengerek, óceánok, de akár Ausztrália belseje, vagy Szibéria is bejátszhat), hogy egy hajtómű leállása esetén lennie kell egy órán belül egy elérhető repülőtérnek. A hatóságok partnerek voltak a légitársaságokkal ebben, hogy a növekvő műszaki megbízhatóság mellett növeljék fokozatosan az ETOPS idejét. Ehhez természetesen egy rakat extra dolgot is teljesítenie kellett a cégeknek mind a karbantartási és üzemeltetési program, mind a minőségbiztosításban, mind sok egyéb téren. És nem csak a géptípustól függ! Példa: az Air France repülhet ETOPS-ot az A330-cal, a WizzAir az állami géppel (még) nem. A Smartwings (Travel Service) egyes B737 gépeivel repülhet, másik gépekkel ugyanabból a típusból pedig nem. Ez az ETOPS felirat náluk fel is van festve az orrfutó aknaajtó mellé az erre alkalmas gépeken.
VIsszatérve arra a járatra: nem.hiszem, hogy olyan zivatarba repültek bele az óceán fölött, amivel ne találkozhattak volna akár egy Párizs-Fokváros útvonalon, pedig az főleg szárazföld felett vezetne.
Én úgy látom, hogy a srácnak lényegében igaza van, ha a részleteken fel is bosszantottátok magatokat. Hosszútávú utakra a 340est tervezték, és az a kezdetektől hozta is a szükséges paramétereket. Az A330ast meg a "majd meglátjuk" elképzeléssel.
Bár a részleteket nem tudom, én hiszem, hogy minden arra jó, amire eleve tervezték. A hosszútávú óceánrepülésre bizony az első rajztól tervezni kell a legapróbb részletekig. A városok közt rohangálásra meg megint máshogy.
Egy kombinált fogó sose lessz olyan jó, mint egy 5 darabos fogókészlet.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 936
67 933
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Mikor 2007-ben Monyinóban jártam, akkor pont egy ilyen korai, még Kuznyecov hajtóműves katonai-állami Il-62-es repült el a múzeum felett, ami a közeli Cskalovszkij bázisról szállt fel.
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
514
1 428
93
Én úgy látom, hogy a srácnak lényegében igaza van, ha a részleteken fel is bosszantottátok magatokat. Hosszútávú utakra a 340est tervezték, és az a kezdetektől hozta is a szükséges paramétereket. Az A330ast meg a "majd meglátjuk" elképzeléssel.
Bár a részleteket nem tudom, én hiszem, hogy minden arra jó, amire eleve tervezték. A hosszútávú óceánrepülésre bizony az első rajztól tervezni kell a legapróbb részletekig. A városok közt rohangálásra meg megint máshogy.
Egy kombinált fogó sose lessz olyan jó, mint egy 5 darabos fogókészlet.
Mikor a 330as és a 340es szinte teljesen megegyezik (szárny/törzs/pilótafülke), akkor szerinted mi az, ami miatt az egyik hossútávú óceánrepülésre lett tervezve, a másik meg erre teljesen alkalmatlan? Ahhoz képest, hogy a 330as "majd jó lesz valamire" mottóval készült, egészen sikerült eltalálni azt a valamit: 31 éve gyártják, készült belőle eddig 1565 darab. A legendás 747-ből 55 év alatt épült 1574.
Szerinted mik az óceánrepülők és mik a "kvázi-óceánrepülők"? Mert két hajtóműnél többet már szinte alig építenek repülőkbe. A Dassault-on kívül senki nem is ugrik be.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and BJani

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Mikor a 330as és a 340es szinte teljesen megegyezik (szárny/törzs/pilótafülke), akkor szerinted mi az, ami miatt az egyik hossútávú óceánrepülésre lett tervezve, a másik meg erre teljesen alkalmatlan? Ahhoz képest, hogy a 330as "majd jó lesz valamire" mottóval készült, egészen sikerült eltalálni azt a valamit: 31 éve gyártják, készült belőle eddig 1565 darab. A legendás 747-ből 55 év alatt épült 1574.
Szerinted mik az óceánrepülők és mik a "kvázi-óceánrepülők"? Mert két hajtóműnél többet már szinte alig építenek repülőkbe. A Dassault-on kívül senki nem is ugrik be.
Nade ez 1970ben volt. És nem "jó lessz valamire", hanem terveztek egy ingázó repülőt, azzal a reménnyel, hogy később még jó lehet másra is.
Én azért megnézném a cixxámokat az "azonos" alkatrészeken.
Pl a 330asnak a teljes élettartama alatt 100ezer nyomásciklust, és leszállást kell kibírnia, a 340esnek csak 25ezret.