Csatahajók - múltja, jelene és esetleges jövője

Szerintetek lesznek-e újra csatahajó osztályba tartozó hadihajók?


  • Összes szavazó
    166
Persze, az arány nyilván nem 1 az 1000-hez, de bőven 1:10 fölött van, tippre legalább 1:50.
Tehát (a II. vh-nál maradva, mert ma már a kérdés is értelmetlen) azonos erőforrásból kb. 50× akkora rombolóerő érhető el, ha azt bombázókra költik, mint ha csatahajók üzemeltetésére fordítják.
Akkor miért volt életképtelen Douhet doktrína, vagy a Blitz?
Miért használt, modernizált, épített újat, a legnagyobb légihatalom USA is?
 
Az automatizáltság miminális volt. A fő lövegeket 100-as nagyságrendű ember szolgálta ki a lőszerraktárak felől.
A kisebb lövegeket kézzel töltögették mindenhol.
A minimálist vitatom - legalábbis európai BB-knél.
A kisebbeket igen, de a fő tüzérségről beszélünk - asszem.

 
Szvsz pedig nem lehet egy paraméterét kiragadni egy ilyen összetett fegyvernek, mint a BB,
Te akarod kvázi laborban összemérni almát hagymával.
Egyébként ahogy Arbalest is mondta, inkább a torpedók voltak a veszélyesek.

De sztem meddő a vita -már ha van. Senki nem vitatja a repülők fölényét - még ha nem is ilyen egyszerű egy BB megsemmisítése,
ahogy interpretálod. És nem is egymás ellen lettek ezek feltalálva. Az, hogy az idő és technika túllépett egyiken, nem annak
az eszköznek az ab-start alkalmatlanságát bizonyítja.
Részemről nincs vita azon, hogy a csatahajók főtüzérsége, bár magával ragadó konstrukció, fegyverként szánalmasan rossz hatásfokkal bír - ahogyan maga a csatahajó koncepció is, az I. vh. után legalábbis.
 
Részemről nincs vita azon, hogy a csatahajók főtüzérsége, bár magával ragadó konstrukció, fegyverként szánalmasan rossz hatásfokkal bír - ahogyan maga a csatahajó koncepció is, az I. vh. után legalábbis.
Sztem csak mostani mércével mérve - esetleg.
A korban tökéletesen megállták a helyüket akár egymás ellen, akár tűztámogatóként pl a Csendesen, vagy utána Koreában.
Persze nem kell egyetérteni, erről szólt sokáig a -ha jól rémlik- kék és barna tisztek közti vita :D
 
Akkor miért volt életképtelen Douhet doktrína, vagy a Blitz?
Miért használt, modernizált, épített újat, a legnagyobb légihatalom USA is?
A Douhet nem volt életképtelen, amint ésszel kezdték használni, működött is. (1944 májusától(?), amikor a szövetségesek bombázó műveleteiket nem a német városok elszenesítésére, hanem a német haderő mozgását fenntartó infrastruktúra (olaj, benzin, utak, hidak) összehangolt pusztítására kezdték használni.) A Blitz nem érte el célját, de volt néhány pillanata, amikor erősen rezgette a lécet. (Vö.: a csatahajók bármelyik világháborúban játszott szerepével, jelentőségével!)

Az USA kb. presztízsből tartott meg párat, de a fő fegyverzetét már azoknak sem a lövegek, hanem a cirkálórakéták jelentik.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Sztem csak mostani mércével mérve - esetleg.
A korban tökéletesen megállták a helyüket akár egymás ellen, akár tűztámogatóként pl a Csendesen, vagy utána Koreában.
Persze nem kell egyetérteni, erről szólt sokáig a -ha jól rémlik- kék és barna tisztek közti vita :D
Jó, akkor értsünk egyet abban, hogy nem értünk egyet! :D
 
  • Tetszik
Reactions: SirHiggins
A Douhet nem volt életképtelen, amint ésszel kezdték használni, működött is. (1944 májusától(?), amikor a szövetségesek bombázó műveleteiket nem a német városok elszenesítésére, hanem a német haderő mozgását fenntartó infrastruktúra (olaj, benzin, utak, hidak) összehangolt pusztítására kezdték használni.) A Blitz nem érte el célját, de volt néhány pillanata, amikor erősen rezgette a lécet. (Vö.: a csatahajók bármelyik világháborúban játszott szerepével, jelentőségével!)

Az USA kb. presztízsből tartott meg párat, de a fő fegyverzetét már azoknak sem a lövegek, hanem a cirkálórakéták jelentik.
Douhet pont a hátország támadását találta ki, aka terrorbombázás.
Az USA 2.vh-s BB használatára és építéseire gondoltam, nem utána.
 
A minimálist vitatom - legalábbis európai BB-knél.
A kisebbeket igen, de a fő tüzérségről beszélünk - asszem.

Az, hogy gépi erővel mozgatnak dolgokat, az nem automatizált. Tudtommal kb. full mauálisan kellett minden műveletet elvégezni, semmiféle szekvencia vezérlés nem volt. Ha valamit emelni kelett, akkor az ember adta ki rá a parancsot. Legfeljebb végállásnál leállt a sín és egyéb elem, de kb. ennyi.
 
Az, hogy gépi erővel mozgatnak dolgokat, az nem automatizált. Tudtommal kb. full mauálisan kellett minden műveletet elvégezni, semmiféle szekvencia vezérlés nem volt. Ha valamit emelni kelett, akkor az ember adta ki rá a parancsot. Legfeljebb végállásnál leállt a sín és egyéb elem, de kb. ennyi.
Jó, hát 30-40es évek, na.
Én úgy értettem az automatizálást, hogy nem XY vette kézbe a kb 60kg -os lőporzsákot és tette ide-oda, hanem
mondjuk szalagon, hidraulikus pályán mozgott.
 
Az automatizálás nem = gépesített.
Kb. szezon és fazon fogalmak ezek.
Akkor mi a másik, manuális, még manuálisabb, leg manuálisabb? :D
Témából, korból eredően nyilván nem komplett gépesítésre gondolunk.
De egyébként valóban a gépesítés lett volna a jobb kifejezés.

Az btw menő, hogy pl a USS Idaho teszten 2400db ~60kg -os lőporos zsákot /kivetőtöltet/, használtak el,
és azon a hajón szinte teljesen manuálisan töltöttek.
 
Úgy emlékszem, a Super Yamatok 510 mm-es lövegeihez terveztek a japánok teljesen automatikus, gépi töltőrendszert, mert ott a lövedékek és zsákok egyszerűen akkorák és olyan nehezek lettek volna, hogy az embert teljesen ki kellett iktatni belőle.
@molnibalage
@SirHiggins -nek abban igaza van, hogy ezeknél a csatahajóknál az emberi személyzet már inkább felügyelt, a lövedékek teljesen gépi mozgatásúak voltka, a lőszerzsákokat is "csak" feltették, átgurították egyik sínről a másikra. Ettől természetesen nem automata (talán a Des Moines-osztály 203 mm-esei voltak az első, teljesen automata töltésű nehezbb lövegei?), de nem is manuális. szerintem jó jelző rá a félautomata töltés.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Úgy emlékszem, a Super Yamatok 510 mm-es lövegeihez terveztek a japánok teljesen automatikus, gépi töltőrendszert, mert ott a lövedékek és zsákok egyszerűen akkorák és olyan nehezek lettek volna, hogy az embert teljesen ki kellett iktatni belőle.
@molnibalage
@SirHiggins -nek abban igaza van, hogy ezeknél a csatahajóknál az emberi személyzet már inkább felügyelt, a lövedékek teljesen gépi mozgatásúak voltka, a lőszerzsákokat is "csak" feltették, átgurították egyik sínről a másikra. Ettől természetesen nem automata (talán a Des Moines-osztály 203 mm-esei voltak az első, teljesen automata töltésű nehezbb lövegei?), de nem is manuális. szerintem jó jelző rá a félautomata töltés.
Ez gépesített, de nem automatizált. Az az lett volna, hogy ha lett volna pl mérleg és annak súlyadata alapján automatikusan betolja a cucc a lőporzsákok és figyel, hogy senki keze ne legyen ott.

Ezek kb. annyira voltak automatizáltak, mint egy full manuális működtetésű homlokrakodó.
Gépiesített volna, de gyakorlatilag legfeljebb mechanikus sorrendvezérlés volt bennük és talán mecha. vagy elekromecha végálláskapcsoló ennyi.
Ez nem automatizáltság.

Ez kb. olyan eufemizmus, minta a Chain Home-ot AVR-nek nevezni.
VR-volt, A nélkül.
 
Ez gépesített, de nem automatizált. Az az lett volna, hogy ha lett volna pl mérleg és annak súlyadata alapján automatikusan betolja a cucc a lőporzsákok és figyel, hogy senki keze ne legyen ott.

Ezek kb. annyira voltak automatizáltak, mint egy full manuális működtetésű homlokrakodó.
Gépiesített volna, de gyakorlatilag legfeljebb mechanikus sorrendvezérlés volt bennük és talán mecha. vagy elekromecha végálláskapcsoló ennyi.
Ez nem automatizáltság.

Ez kb. olyan eufemizmus, minta a Chain Home-ot AVR-nek nevezni.
VR-volt, A nélkül.
Gépesített.
Mondjuk akkor azt lehet mondani, hogy a feladatok automatizáltak legalább? :D

De mindegy is, ezek már emocionális dolgok. A vitorlás hajók után a második legnagyszerűbb ember alkotta szerkezetek voltak.
Jöhet itt bárki mindenféle stukával meg mark xyz -kkel :D
 
Repülnek a malacok. A kép 1968. október közepén készült a Tonkini-öbölben. A USS New Jersey észak-vietnámi célpontokat lőtt.

FY21DTnX0AE40fg
 
:(
+ persze, hogy a magyarok benne voltak ebben is :( :D
++ örök szégyene marad a RN-nek, hogy egy KGV sem maradt meg múzeumnak
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
:(
+ persze, hogy a magyarok benne voltak ebben is :( :D
++ örök szégyene marad a RN-nek, hogy egy KGV sem maradt meg múzeumnak
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Örültek, hogy lyuk volt a seggükön.
A HMS Victory is majdnem az enyészeté lett tudtommal, de az II. vh után tömegesen süllyesztették el a még megmaradt fa vitrolásokat.

A jenkiknél is sok múzeumhajó van.
Arról a fáma ritkán jut el ide, hogy a nagy részük állami támogatással is alig fenntartható. Lásd a USS Texast, amit kb. szárazdokkban kellett tenni, mert a hajó úszóképességét sem tudták már megőrizni. Az összes BB kb. ennek az állapotnak a határán egyesnúlyoz.

Ezeket a hajókat nem arra tervezték, hogy 50+ évig a vízen legyenek és a messze a nominális állagmegőrzés alatt legyenek.
Pont, amiért nem látsz egy rakás civil F-16 meg hasonló gépet, a csathajó csak életben tartása ez a kategória.
 
Örültek, hogy lyuk volt a seggükön.
A HMS Victory is majdnem az enyészeté lett tudtommal, de az II. vh után tömegesen süllyesztették el a még megmaradt fa vitrolásokat.

A jenkiknél is sok múzeumhajó van.
Arról a fáma ritkán jut el ide, hogy a nagy részük állami támogatással is alig fenntartható. Lásd a USS Texast, amit kb. szárazdokkban kellett tenni, mert a hajó úszóképességét sem tudták már megőrizni. Az összes BB kb. ennek az állapotnak a határán egyesnúlyoz.

Ezeket a hajókat nem arra tervezték, hogy 50+ évig a vízen legyenek és a messze a nominális állagmegőrzés alatt legyenek.
Pont, amiért nem látsz egy rakás civil F-16 meg hasonló gépet, a csathajó csak életben tartása ez a kategória.
Nyilván nem volt rá pénz. Ettől még jó lett volna. Akár szárazon is.
Mondjuk az USA-ban nem volt teljesen átgondolva: van amiből több is akad, másból egy sem.