Csatahajók - múltja, jelene és esetleges jövője

Szerintetek lesznek-e újra csatahajó osztályba tartozó hadihajók?


  • Összes szavazó
    166
A francia Provence kifeszített torpedóvédő hálója. 1917-es felvétel.

eqw7j6dttue91.jpg
 
Az olasz Caracciolo dreadnought vízrebocsátása, 1920. május 12-én. Óriási előrelépés lett volna az olasz flottának, ezek a hajók egyenértékűek lettek volna a brit Queen Elizabeth- és Revenge-, vagy pl a német Bayern-osztályú csatahajókkal. A háború nyomán az olasz költségvetés is megroppant, a meglévő flotta fentartására is alig jutott, így az új dreadnoughtot és testvérhajóit nem tudták befejezni. Felmerült, hogy repülőgép-hordozóként fejezzék be, pénz azonban erre sem volt. A törzset 1926-27 között bontották el.

Carraciolo.jpg
 
Az olasz Caracciolo dreadnought vízrebocsátása, 1920. május 12-én. Óriási előrelépés lett volna az olasz flottának, ezek a hajók egyenértékűek lettek volna a brit Queen Elizabeth- és Revenge-, vagy pl a német Bayern-osztályú csatahajókkal. A háború nyomán az olasz költségvetés is megroppant, a meglévő flotta fentartására is alig jutott, így az új dreadnoughtot és testvérhajóit nem tudták befejezni. Felmerült, hogy repülőgép-hordozóként fejezzék be, pénz azonban erre sem volt. A törzset 1926-27 között bontották el.

Carraciolo.jpg
Ez általános, hogy egy hajót hajócsavarok nélkül bocsájtanak vízre? Nem tűnik logikusnak...
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell
Második világháborús környezetben (ahol a csatahajók a legmagasabb fejlettségi fokon álltak) ezt a bombázók és bombáik teljesítményével célszerű összevetni.

Alma és körte. Egy csatahajó simán el tudott hajózni 2-3000 mérföldre (utantöltéssel meg akárhova a bolygón) és napokon keresztül folyamatosan szórni a malacokat amíg lőszerrel bírta.

Ezt egyetlen repülőgép sem tudta megcsinálni a 30-as években, az akkor gyenge motorok viszonylag szánalmas bombateher és hatótávot engedtek csak. Persze idővel fordult a kocka, de a 30-as években az átlag bombázó jó ha 7-800 km-re tudott elmenni, és jellemzően 50-250 kg repeszbombánal nagyobbat nem is vitt. A Stukánál ez a fele sem, és túlterhelésselm az 1000kg-os bombànál a rádiós-lövész otthon is maradt.

Hiába volt jobb relatíve a fajlagos költség mutató ha ugyanazok a képességek egyszerűen nem voltak meg. B-17-ek is próbálták eltalálni a japán hajókat Midwaynél, emlékeim szerint semmit nem találtak el, a szokásos kisebb rombolóbombákat a csatahajók meg kiröhögték akkor is ha talált.

A robbanótöltetet sem érdemes összevetni a közvetlen találatot leszámítva, a robbanás ereje nagyon gyorsan elenyészik a távolsággal, a repeszek viszont többszáz méterről is ölnek, pusztítanak, közelebbről pedig átverték a könnyebb páncélzatot is.

A repeszhatás, repeszméret pedig nem a viszonylag csekély robbanóanyagból keletkezik (sőt minnél kisebb a töltet annál nagyobbak lesznek a repeszek) hanem abból a ‘szánalmas’ 700-1000 kg acélból, ami körülöleli. Ha úgy nézed, hogy megindult mindenfelé 50-100 db 88-as gránát méretű repeszdarab amikor elpukkant egy nagyöblű tengerészeti gránát úgy már jóval kevésbé vicces a történet a sima repesz-romboló bombákhoz képest.
 
Alma és körte. Egy csatahajó simán el tudott hajózni 2-3000 mérföldre (utantöltéssel meg akárhova a bolygón) és napokon keresztül folyamatosan szórni a malacokat amíg lőszerrel bírta.

Ezt egyetlen repülőgép sem tudta megcsinálni a 30-as években, az akkor gyenge motorok viszonylag szánalmas bombateher és hatótávot engedtek csak. Persze idővel fordult a kocka, de a 30-as években az átlag bombázó jó ha 7-800 km-re tudott elmenni, és jellemzően 50-250 kg repeszbombánal nagyobbat nem is vitt. A Stukánál ez a fele sem, és túlterhelésselm az 1000kg-os bombànál a rádiós-lövész otthon is maradt.

Hiába volt jobb relatíve a fajlagos költség mutató ha ugyanazok a képességek egyszerűen nem voltak meg. B-17-ek is próbálták eltalálni a japán hajókat Midwaynél, emlékeim szerint semmit nem találtak el, a szokásos kisebb rombolóbombákat a csatahajók meg kiröhögték akkor is ha talált.

A robbanótöltetet sem érdemes összevetni a közvetlen találatot leszámítva, a robbanás ereje nagyon gyorsan elenyészik a távolsággal, a repeszek viszont többszáz méterről is ölnek, pusztítanak, közelebbről pedig átverték a könnyebb páncélzatot is.

A repeszhatás, repeszméret pedig nem a viszonylag csekély robbanóanyagból keletkezik (sőt minnél kisebb a töltet annál nagyobbak lesznek a repeszek) hanem abból a ‘szánalmas’ 700-1000 kg acélból, ami körülöleli. Ha úgy nézed, hogy megindult mindenfelé 50-100 db 88-as gránát méretű repeszdarab amikor elpukkant egy nagyöblű tengerészeti gránát úgy már jóval kevésbé vicces a történet a sima repesz-romboló bombákhoz képest.
A bombázórepülőgép hatótávolsága a csatahajó ágyújának lőtávolságával állítható párhuzamba. Továbbá a zuhanóbombázókat nem röhögték ki a csatahajók.
 
A bombázórepülőgép hatótávolsága a csatahajó ágyújának lőtávolságával állítható párhuzamba. Továbbá a zuhanóbombázókat nem röhögték ki a csatahajók.
Mondj már lszi pár példát zuhanóbombázók által elsüllyesztett BB-re.
Köszi.

+már miért azzal lenne pariban? Akciórádiuszról beszéltünk, nem?
Ha meg a csatahajó ágyúját hozod, akkor konkrétan a légibomba hatótávja az azzal összevethető adat.
 
Mondj már lszi pár példát zuhanóbombázók által elsüllyesztett BB-re.
Köszi.
Jamato, Haruna, Ise, USS Arizona, stb.
+már miért azzal lenne pariban? Akciórádiuszról beszéltünk, nem?
Nem, a lőszer hatótávolságáról beszélünk. A légibombáé megegyezik a repülőgépével +a vetési távolság. Nem a repülő és a hajó van párban, a repülő a kivetőtöltet párhuzama. A csatahajó úgy hordozza az ágyút és kivetőtöltet, ami felel a lőszer hatótávolságáért, ahogy a repülőgéphordozó a repülőt, ami felel a légibomba hatótávolságáért.
 
  • Tetszik
Reactions: ZeiG
Jamato, Haruna, Ise, USS Arizona, stb.

Nem, a lőszer hatótávolságáról beszélünk. A légibombáé megegyezik a repülőgépével +a vetési távolság. Nem a repülő és a hajó van párban, a repülő a kivetőtöltet párhuzama. A csatahajó úgy hordozza az ágyút és kivetőtöltet, ami felel a lőszer hatótávolságáért, ahogy a repülőgéphordozó a repülőt, ami felel a légibomba hatótávolságáért.
A Yamato-t torpedó süllyesztette el.
Haruna... hány repülő is kellett hozzá? Csak egy példa: 70db B24 -ből nulla találat... de egyébként is nézd meg milyen körülmények között volt az.
Ise - u.úgy kikötőben volt, uúgy '45. Hagyjuk már :D
Arizona -so so.

Szerintem meg a hajó=repülőgép, fedélzeti fegyvereik, pedig az ágyú,bomba, torp.
 
  • Tetszik
Reactions: Fundin
1941 szeptemberében, Kronstadt, (?)
Marat I.vh-s csatahajó…
Stukák által. Ha jól emlékszem Rudel a későbbi Stuka “ász” vitte be a végzetes találatot…
Persze kivételek mindig akadnak. Ettől még elvétve sikerült csak kizárólag légibombával.
Sőt. Ha pl. egy XVII.szd-i sorhajó mellé ment volna egy Stuka-bomba, akkor az is valsz süllyedt volna.
Úgy lenne fair ha olyan csatahajó kerülne a másik serpenyőbe, amit már a légiveszély és a citált rombolóerő tudatában
terveztek. Pl a US gyors csatahajók és társaik.
 
Sőt. Ha pl. egy XVII.szd-i sorhajó mellé ment volna egy Stuka-bomba, akkor az is valsz süllyedt volna.

A Victory mellé beesett egy (nem tudom milyen német gépről)
de akkor már száraz dokkban volt(mai helyén) így megúszta…

Marat csatahajó…
Én csak példaként hoztam, mivel a felsorolásból kimaradt holott ez volt az első esett, ahol biztosan sikerült csak zuhanóbombázóval.
A japán hajók esetében vegyes kötelékek támadtak,
az Arizona esetében pedig vízszintes oldás volt - azonkívül ott van az az állítás is, h a főtüzérség hajitó töltetei a támadás idején nem egészen a helyükön voltak(szabálytalan tárolás), s ez is kellett ahhoz, h a találat pusztító legyen.

S még ott a Roma esete, ahol irányított sikló bombát hadsználtak… elég modern egységnek számított a maga nemében…

Persze ez csak kukacoskodás és természetesen értem a kérdés felvetést meg ha nagyon elvi a megközelítés.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell and ZeiG