A legnagyobb cseh ellenzéki párt keményen beleállt a cseh haderőfejlesztésbe.
www.securitymagazin.cz
(Ha forintban akarod értelmezni a számokat kb. 16-al kell szorozni)
" 2022-vel kezdem, amikor módosították a védelmi költségvetést, és a jelenlegi kormány nem túl szerencsésen kezdte – 5,4 milliárd koronával csökkentette a költségvetést. Egyidejűleg nem fogadta el a mi javaslatunkat a katonák jelentősebb fizetésemelésére, és gyakorlatilag a védelmi kiadások GDP-aránya abban az évben 1,34%-ra csökkent. Az ANO mozgalom átadta a minisztériumi költségvetést 1,39% GDP szinten. Az új kormány nem volt képes ezt a szintet az első években tartani, és 2023-ban sem értek el a mi szintünket, amikor a védelmi költségvetés 1,37% GDP-t ért el.
...
2024-ben ez a kormány jóváhagyta a szuperszonikus F–35-ös vadászgépek beszerzését. Annak ellenére, hogy mi kritizáltuk és máig kritizáljuk ezt. Elfogadta a konszolidációs csomagját – ami a katonák fizetésének fagyasztását, az FKSP (kulturális és szociális alap) elvételét és az óvadíj megszüntetését jelentette. Ezzel a kormány, ha egy átlagos családra vetítjük – katona, katonanő, két óvodás gyermek – évi 50 000 koronával kevesebb juttatásban részesítette a katonákat. Olyan helyzetbe hozta a katonákat, ami később a nagy számú távozásban és az újoncozási nehézségekben is megmutatkozott. 2024-ben az is különleges volt, hogy a védelmi költségvetéshez az év végén, az utolsó pillanatban közel 13 milliárd koronát adtak hozzá. Ez a 13 milliárd korona magában foglalt 4 milliárdot is, amit a kormány az árvíz sújtotta emberek megsegítésére szavazott meg.
Ami a beszerzési projekteket illeti, ott az F-35-ökre szánt előlegből, ami a költségvetésben 15 milliárd volt, további 10,5 milliárd korona hozzáadásával 26,5 milliárd koronát csináltak. Azért említem ezt, mert ezek a pénzügyi átcsoportosítások semmilyen mértékben nem járultak hozzá a védőképesség növeléséhez vagy a technika beszerzéséhez. Csak annyi történt, hogy a pénzt oda küldték, ahol egyrészt hiány volt, másrészt így növelték az előlegeket. Nem hagyhatom említés nélkül, hogy amikor 2024-ben javasoltam a katonák fizetésének 10%-os emelését a helyzetük stabilizálására, egyrészt fagyasztották a fizetéseiket, másrészt hallották, ahogy ezeket az előlegeket növelik.
Összességében a jelenlegi kormány és a védelmi minisztérium 2024-ben 71 milliárdot fordított előlegekre. Az előző évben bemutatták a KVAČR-t, a Cseh Köztársaság Hadseregének 2035-ig szóló Kiépítési Koncepcióját, amelyben közel 30 milliárdos nehézdandár-fejlesztési projekteket halasztottak el. Ez gazdálkodásuk és kaotikus tervezésük tükre volt. És ez a rossz tapasztalat később a védelmi bizottság tárgyalásaira is kihatott. Akkoriban számos érvelést és indoklást hallottunk lépéseik mellett, amivel ellenzékként nem értettünk egyet, mert meg vagyunk győződve arról, hogy ezeket a forrásokat sokkal jobban és hatékonyabban lehetett volna felhasználni.
..
Ha visszatérek a katonák fizetésének emeléséhez – eleinte ígértek nekik valamit szóban egy sajtótájékoztatón, majd levélben, és egy hónap múlva minden megint másképp alakult, mert a kormányon belül nem tudtak megegyezni a védelmi miniszter és a belügyminiszter abban, hogy nem csak a hadsereg, hanem a biztonsági szervek tagjainak is emelni kellene. A végeredmény az lett, hogy nagyjából a felét kapják meg annak, amit ígértek. Ezt a témát nem lehet bagatellizálni, mert ez a kormány és az említett erőszervi miniszterek gyakorlatilag felkeltették a hadsereg és a biztonsági szervek tagjainak az elvárásait, amiket aztán nem teljesítettek. Így ismét bizonyos destabilizáció következett be. Ez a legnagyobb számú távozásban mutatkozott meg az elmúlt 10 évben. Ennek eredményeképpen történt a legkisebb történelmi újonc-felvétel is.
...
Ha a hazai ipar támogatásáról van szó, eszembe jut egy eddig nem említett téma. Nemrég írták alá a cseh-szlovák védelmi együttműködési nyilatkozatot. Ennek egyik pontja a lőszerek közös beszerzéséről szól. Szeretném megkérdezni, hogy általánosságban kívánatos-e Csehországnak külföldről lőszert vásárolnia, ha vannak hazai kapacitásaink, amelyeket fejleszthetünk?
Általánosságban mindig a legnagyobb hozzáadott értéket az jelenti, ami egy adott országban készül. Konkrétan a szlovákokkal történő közbeszerzéseket nem nagyon médiázták. A konkrét paramétereket nem ismerem, de általában itt mindig az érvényesül, hogy amit itthon, amit honfitársaink, amit hazánk területén gyártanak le, annak van a legnagyobb hozzáadott értéke.
..
Véleményem e téren hosszú távon változatlan. Általánosságban mindig az kellene, hogy tömegesen terjedjen el az, ami hazai termelés keretében készül. És amennyire csak lehetséges, mert természetesen vannak olyan alakulatok, amelyek szakmai szempontból speciális fegyverrendszerekre, fegyverekre és egyéb dolgokra vannak igénybe. Ott nincs vita, ott sajnos egyes fegyvereket nem gyártunk a hazai területen. Ezért logikus, hogy külföld felé nézünk, és a fegyvereket külföldről szerzik be. De ha megnézzük például Magyarországot, ahová átadták cseh fegyvergyárunk gyártási licencét, ott ezekkel a fegyverekkel tömegesen szerelték fel az erőket. Ha Franciaországba nézünk, ott is hasonló a helyzet. Csak speciális alakulatoknak vannak külföldi fegyvereik.
Véletlenül éppen Franciaországban, a csendőrség bevetési csoportjának cseh gyártmányú CZ BREN 2 fegyverei vannak.
Pontosan. Úgy gondolom, hogy a cseh fegyveres erők a lehető legnagyobb mértékben hazai gyártmányú fegyverekkel legyenek felszerelve. Vannak alakulatok és speciális egységek, ahol természetesen más fegyverekre van szükség. Ez minden országban így szokás."

Lubomír Metnar: Prostředky lze v obraně využít lépe. Unifikace výzbroje armády a policie má potenciál
Po 52. schůzi výboru pro obranu jsem měli možnost položit několik otázek jeho předsedovi a exministru obrany Lubomíru Metnarovi.

" 2022-vel kezdem, amikor módosították a védelmi költségvetést, és a jelenlegi kormány nem túl szerencsésen kezdte – 5,4 milliárd koronával csökkentette a költségvetést. Egyidejűleg nem fogadta el a mi javaslatunkat a katonák jelentősebb fizetésemelésére, és gyakorlatilag a védelmi kiadások GDP-aránya abban az évben 1,34%-ra csökkent. Az ANO mozgalom átadta a minisztériumi költségvetést 1,39% GDP szinten. Az új kormány nem volt képes ezt a szintet az első években tartani, és 2023-ban sem értek el a mi szintünket, amikor a védelmi költségvetés 1,37% GDP-t ért el.
...
2024-ben ez a kormány jóváhagyta a szuperszonikus F–35-ös vadászgépek beszerzését. Annak ellenére, hogy mi kritizáltuk és máig kritizáljuk ezt. Elfogadta a konszolidációs csomagját – ami a katonák fizetésének fagyasztását, az FKSP (kulturális és szociális alap) elvételét és az óvadíj megszüntetését jelentette. Ezzel a kormány, ha egy átlagos családra vetítjük – katona, katonanő, két óvodás gyermek – évi 50 000 koronával kevesebb juttatásban részesítette a katonákat. Olyan helyzetbe hozta a katonákat, ami később a nagy számú távozásban és az újoncozási nehézségekben is megmutatkozott. 2024-ben az is különleges volt, hogy a védelmi költségvetéshez az év végén, az utolsó pillanatban közel 13 milliárd koronát adtak hozzá. Ez a 13 milliárd korona magában foglalt 4 milliárdot is, amit a kormány az árvíz sújtotta emberek megsegítésére szavazott meg.
Ami a beszerzési projekteket illeti, ott az F-35-ökre szánt előlegből, ami a költségvetésben 15 milliárd volt, további 10,5 milliárd korona hozzáadásával 26,5 milliárd koronát csináltak. Azért említem ezt, mert ezek a pénzügyi átcsoportosítások semmilyen mértékben nem járultak hozzá a védőképesség növeléséhez vagy a technika beszerzéséhez. Csak annyi történt, hogy a pénzt oda küldték, ahol egyrészt hiány volt, másrészt így növelték az előlegeket. Nem hagyhatom említés nélkül, hogy amikor 2024-ben javasoltam a katonák fizetésének 10%-os emelését a helyzetük stabilizálására, egyrészt fagyasztották a fizetéseiket, másrészt hallották, ahogy ezeket az előlegeket növelik.
Összességében a jelenlegi kormány és a védelmi minisztérium 2024-ben 71 milliárdot fordított előlegekre. Az előző évben bemutatták a KVAČR-t, a Cseh Köztársaság Hadseregének 2035-ig szóló Kiépítési Koncepcióját, amelyben közel 30 milliárdos nehézdandár-fejlesztési projekteket halasztottak el. Ez gazdálkodásuk és kaotikus tervezésük tükre volt. És ez a rossz tapasztalat később a védelmi bizottság tárgyalásaira is kihatott. Akkoriban számos érvelést és indoklást hallottunk lépéseik mellett, amivel ellenzékként nem értettünk egyet, mert meg vagyunk győződve arról, hogy ezeket a forrásokat sokkal jobban és hatékonyabban lehetett volna felhasználni.
..
Ha visszatérek a katonák fizetésének emeléséhez – eleinte ígértek nekik valamit szóban egy sajtótájékoztatón, majd levélben, és egy hónap múlva minden megint másképp alakult, mert a kormányon belül nem tudtak megegyezni a védelmi miniszter és a belügyminiszter abban, hogy nem csak a hadsereg, hanem a biztonsági szervek tagjainak is emelni kellene. A végeredmény az lett, hogy nagyjából a felét kapják meg annak, amit ígértek. Ezt a témát nem lehet bagatellizálni, mert ez a kormány és az említett erőszervi miniszterek gyakorlatilag felkeltették a hadsereg és a biztonsági szervek tagjainak az elvárásait, amiket aztán nem teljesítettek. Így ismét bizonyos destabilizáció következett be. Ez a legnagyobb számú távozásban mutatkozott meg az elmúlt 10 évben. Ennek eredményeképpen történt a legkisebb történelmi újonc-felvétel is.
...
Ha a hazai ipar támogatásáról van szó, eszembe jut egy eddig nem említett téma. Nemrég írták alá a cseh-szlovák védelmi együttműködési nyilatkozatot. Ennek egyik pontja a lőszerek közös beszerzéséről szól. Szeretném megkérdezni, hogy általánosságban kívánatos-e Csehországnak külföldről lőszert vásárolnia, ha vannak hazai kapacitásaink, amelyeket fejleszthetünk?
Általánosságban mindig a legnagyobb hozzáadott értéket az jelenti, ami egy adott országban készül. Konkrétan a szlovákokkal történő közbeszerzéseket nem nagyon médiázták. A konkrét paramétereket nem ismerem, de általában itt mindig az érvényesül, hogy amit itthon, amit honfitársaink, amit hazánk területén gyártanak le, annak van a legnagyobb hozzáadott értéke.
..
Véleményem e téren hosszú távon változatlan. Általánosságban mindig az kellene, hogy tömegesen terjedjen el az, ami hazai termelés keretében készül. És amennyire csak lehetséges, mert természetesen vannak olyan alakulatok, amelyek szakmai szempontból speciális fegyverrendszerekre, fegyverekre és egyéb dolgokra vannak igénybe. Ott nincs vita, ott sajnos egyes fegyvereket nem gyártunk a hazai területen. Ezért logikus, hogy külföld felé nézünk, és a fegyvereket külföldről szerzik be. De ha megnézzük például Magyarországot, ahová átadták cseh fegyvergyárunk gyártási licencét, ott ezekkel a fegyverekkel tömegesen szerelték fel az erőket. Ha Franciaországba nézünk, ott is hasonló a helyzet. Csak speciális alakulatoknak vannak külföldi fegyvereik.
Véletlenül éppen Franciaországban, a csendőrség bevetési csoportjának cseh gyártmányú CZ BREN 2 fegyverei vannak.
Pontosan. Úgy gondolom, hogy a cseh fegyveres erők a lehető legnagyobb mértékben hazai gyártmányú fegyverekkel legyenek felszerelve. Vannak alakulatok és speciális egységek, ahol természetesen más fegyverekre van szükség. Ez minden országban így szokás."