Dehogy-dehogy!
Már tavaly nyáron leírtam, hogy a szokás szerinti cseh tempóval irgalmatlan nagy bajban lesznek. És nem véletlen, hogy 2022 Q1-ben döntést vár a néni, ugyanis közben beelőzték őket a svájciak, és a finnek is. Az utolsó F-35 megrendelés a finneké volt, ahova először 2025-től kezdik el szállítani az első gépeket.
Az arabok most felmondott nagyobb tétele csak 2027-től kezdve lett volna aktuális. Talán arra beugorva lenne esélyük a cseheknek. Még talán alkudozhatnának is. Viszont pont a késői dátum az, ami miatt minimálisra fog csökkenni az alkupozíciójuk. Ha 2027-től kezdik el a gépeket szállítani, és tényleg - egyszer élünk alapon - 2 századot rendelnek, akkor irgalmatlanul ki lesz centizve a dolog, még a 2022 Q1-gyes döntéssel is a dolog. A 2 év, a nagyon minimum a készenlét átvételére. A norvégok most váltották le szolgálati szinten is az F-16-ot az F-35-re. Az első gépeket 2015-ben kapták.
Nálunk a Gripenek 2,5 évvel az érkezés után kapták meg a szolgálatot, de a végleges váltás csak majd 4 évvel az első gép érkezése után lett hivatalos.
Namost a cseheknek a teljes váltásra lesz 2 évük.
Persze mindez csak az F-35 opció. A jelenlegi Gripenjeik megvételével addig tologatják a generáció váltást, ameddig akarják. A váltásra viszont - úgy érzem -, már így is kicsúsztak az ideális időablakból.