A fedőneve Csörlő. A katonai rendőrség vizsgálja a Strnad fegyvergyártótól vásárolt Tatra terepjárókat
A Védelmi Minisztérium 2015 óta több száz Tatra terepjárót vásárolt. A katonai rendőrség azt gyanítja, hogy a katonák a gyártótól, a CSG-től veszik át a járműveket, annak ellenére, hogy a felszerelés nem felel meg a specifikációknak és a katonai szabványoknak. „A felszerelés paramétereinek be nem tartása miatt veszélybe kerül az emberek élete és egészsége” – írja a katonai rendőrség a Csörlő fedőnevű iratban. A CSG szóvivője tagadja, hogy a felszerelés hibás lenne. A védelemnek sincsenek fenntartásai.
Resort obrany nakoupil stovky terénních nákladních vozů Tatra. Vojenská policie pracuje s podezřením, že vojáci auta přebírají i přesto, že technika neodpovídá zadávacím podmínkám a vojenským normám.
www.irozhlas.cz
A katonai rendőrség vizsgálja a fegyvergyártó és a közelmúltban a leggazdagabb cseh cég, Michal Strnad tulajdonában lévő katonai felszerelések beszerzését.
A nyomozók gyanítják, hogy a cseh hadsereg alkalmazottai a csehszlovák csoport (CSG) vállalataitól a cseh normák és a NATO-szabványok által előírtnál gyengébb minőségű Tatra járműveket vesznek át. Ezzel veszélyeztetik a felszerelést használó katonák életét.
A Radiožurnál megállapításai szerint a katonai rendőrség vizsgálja a Védelmi Minisztérium által 2015 óta vásárolt Tatra járműveket. Konkrétan ezek T-815-7 járművek különböző változatai, például mentőjárművek, konténerszállítók vagy PRAM jelölésű Tatra járművek, amelyeket aknavetők szállítására használnak.
A katonai rendőrség a beszerzések miatt korrupcióval gyanúsít egy csoportot a hadseregen belül.
„Egymást követő lépésekben ellenőrzik, jóváhagyják és üzembe helyezik a berendezéseket, bár (ezek az emberek) tisztában vannak azzal, hogy ezek a berendezések vagy alkatrészeik nem felelnek meg az eredeti pályázati feltételeknek, előírásoknak, nemzeti és európai szabványoknak, valamint a STANAG szabványoknak, miközben a berendezések ellenőrzése, jóváhagyása és bevezetése során tudatosan megsértik az ilyen folyamatok szabályait, hogy a berendezéseket átvegyék és üzembe helyezzék” – áll a Radiožurnál rendelkezésére álló katonai rendőrségi dokumentumban.
A Védelmi Minisztérium megerősítette a Radiožurnálnak, hogy a nyomozók érdeklődnek a beszerzések iránt.
„Büntetőeljárás folyik ebben az ügyben, amely jelenleg az ellenőrzési szakaszban van. Az ügyet a prágai főügyészség felügyeli. Részletesebb információkat nem adhatunk ki, mivel ebben a szakaszban a büntetőeljárás törvényileg nem nyilvános” – írta Kateřina Mlýnková, a katonai rendőrség szóvivője a Radiožurnálnak.
Az ügyészek a Radiožurnálnak azt mondták, hogy az államügyészség nem erősíti meg, hogy büntetőeljárást folytat-e, mivel az előzetes eljárás nem nyilvános.
Maga a Tatra is megerősítette a nyomozást. „A nyomozás részeként a katonai rendőrség megkereste a Tatrát egy olyan információkéréssel, amelyet mindig megadtak nekik” – mondta Andrej Čírtek, a CSG szóvivője a Radiožurnálnak.
Elszakadt kötél
A fegyvergyártó cégektől származó katonai felszerelések átvétele szigorú szabályokhoz kötött. A vállalati, ellenőrzési, katonai és jóváhagyási teszteket szakaszosan végzik. A gyártó és az ügyfél ellenőrzi, hogy az autók megfelelően működnek-e, hogy minden megrendelt alkatrész a szükséges minőségű-e, és hogy megfelel-e minden szükséges szabványnak.
Ez szó szerint létfontosságú. Például, amikor egy mentőjármű egy páncélozott szállító járművet húz ki egy árokból, a katonáknak biztosnak kell lenniük abban, hogy a csörlő és a vontatókötél valóban annyi tonnát tud elhúzni, amennyit ráírtak. Ellenkező esetben fennáll annak a veszélye, hogy a kötél elszakad, és nemcsak a felszerelést, hanem a jármű mentésén dolgozó katonák életét is veszélyezteti.
És pontosan ez lett a Csörlő fedőnevű dosszié alapja. A nyomozók szerint a Tatra járműfelszerelés egyes részei nem feleltek meg ezeknek a szigorú követelményeknek, mégis a hadsereg fenntartások nélkül átvette azokat. Konkrétan ezek csörlők, kötelek és vonószemek.
Ezt illusztrálják az elvégzett ellenőrzésekről készült jegyzőkönyvek, amelyekkel a Radiožurnál is rendelkezik. Például 2017-ben a T-815-7V 8x8 mentőjármű ellenőrző tesztje során a technikusok közel 24 tonna terhelésnél elszakították a főcsörlőkötelet. A teherbírásának legalább 25 tonnának kellett volna lennie. A Tatrának a főcsörlőt és a vontatókötelet egy másik gyártótól származó darabra kellett volna cserélnie. Ezután sikeresen átment a teszten.
Más esetekben azonban – a nyomozók gyanúja szerint – az ellenőrök nem voltak annyira következetesek és nem hagyták jóvá a felszerelést, hogy nem lett volna szabad jóváhagyniuk és átvenniük. Egyszerűen csak annyit írtak az ellenőrző teszt jegyzőkönyvébe: „megfelel a követelményeknek”.
„Ezenkívül a berendezések ellenőrzése, jóváhagyása és üzembe helyezése során szándékosan eltitkolnak fontos megállapításokat, és a berendezés paramétereinek be nem tartása miatt veszélybe kerül az emberek élete és egészsége” – írta a katonai rendőrség.
A dokumentum a hadsereg alkalmazottainak valószínűsíthető motivációját is leírja: „Ezt azzal a lehetséges szándékkal teszik, hogy a beszerzett anyag minőségétől függetlenül teljesítsék az adott szolgálati feladatokat, valamint azért is, hogy a járművek leszállítása megtörténjen, és ne járjon módosításokkal, reklamációkkal és egyéb költségekkel a beszállító számára.”
Ennek eredményeként a nyomozás szerint a beszállítónak pénzt kellene megtakarítania, de a katonák biztonsága és az állam pénztárcája kárára. A nyomozók szó szerint arról a gyanúról írnak, hogy a Védelmi Minisztérium aránytalanul sok pénzt költ olyan felszerelésekre, amelyeket ilyen körülmények között a vevőnek nem kellett volna átvennie, jóváhagynia és üzembe helyeznie.
Maga a minisztérium azonban tagadja, hogy a Tatra járművek nincsenek rendben.
„A vagyont mindig a meghatározott mennyiségben és minőségben veszik át, beleértve a szerződés szerinti műszaki dokumentációt és a szállítási dokumentumokat is. Amennyiben az illetékes hatóság munkatársai hiányosságokat fedeznek fel, nem veszik át az anyagot. Információink szerint a Tatra járművek esetében semmi ilyesmi nem történt, így a Védelmi Minisztériumnak nem voltak kétségei az átvett eszközök minőségét illetően” – válaszolta a Radiožurnál kérdéseire David Šíma, a tárca szóvivője.
A CSG szerint a felszerelések átadása teljesen szabványos módon történik, beleértve az alkalmi panaszokat is.
„A hibákat és a panaszokat szabványos panaszkezelési eljárás keretében oldják meg. A hadsereg általi felszerelésátvétel részeként gyakori, hogy az ügyfél panaszokat nyújt be, amelyek egy részét a szállító elismeri, más részét pedig elutasítja. Tudjuk, hogy ez határozottan nem csak a Tatrára vonatkozik. Nem feltétlenül kell hibákról beszélni, hanem a szállító és az ügyfél közötti eltérésről a szükséges járműparaméterek értelmezésében. A Cseh Köztársaság hadseregének szállított Tatra járművek esetében minden panaszt szabványos módon oldanak meg” – írta Čírtek szóvivő a Radiožurnálnak.
A katonai rendőrség kollégáit is gyanúsította
A Radiožurnál által szolgáltatott információk szerint a nyomozók több éve foglalkoznak a gyanúval. 2024 és 2025 fordulóján átadták a Viniják fedőnevű teljes aktát a Katonai Rendőrségi Felügyelőségnek, mivel arra a következtetésre jutottak, hogy a katonai rendőrség tagjai is részt vettek a bűncselekményben.
„Az ügy iratai egy több személy által elkövetett, lehetségesen kiterjedtebb bűncselekményt dokumentálnak, de a felszerelés bevezetéséről (jóváhagyásáról) szóló döntés, amelyet a katonai rendőrség hozott meg, abszolút kulcsfontosságú volt” – írták a nyomozók az irat átadásáról szóló jegyzőkönyvben.
„A Katonai Rendőrség egyik tagja vagy tagjai egyértelműen hibát követtek el a TATRA T-815-7T3C1 8x8 PRAM és a TATRA T-815-7 8x8 MSH-165-SCA járművek (ún. multilift) jóváhagyási tesztjei során. Továbbá, esetleg a TATRA T-815-7-V 8x8 VV járművel (mentőjármű) is” – áll a dokumentumban.
Az ellenőrzés azonban nem állapította meg, hogy a Katonai Rendőrség tagjai bűncselekményt követtek volna el. Ezért visszaküldték az ügyet a rendőrségnek.
Csendes megállapodás?
A Radiožurnál információi szerint az egyik hadseregalkalmazott, aki részt vett a Tatra teherautók műszaki állapotáról folytatott tárgyalásokon a hadsereg és a Tatra Trucks cég képviselői között, személyesen vette fel a kapcsolatot a katonai rendőrséggel.
Az egyik ilyen tárgyalás után a Tatra képviselője megkereste őt, és „külső tanácsadói szerződést” ajánlott neki cserébe azért, hogy ne vitatkozzon az átadott berendezések műszaki állapotával – nyilatkozta a férfi később a rendőrségnek.
„Megalapozott gyanú merül fel, hogy a beszállító érdekeit védő személyek szándékosan tanácsadási tevékenységekre vagy egyéb szerződésekre vonatkozó szerződést ajánlanak fel a felajánlott vagyoni előny fedezeteként olyan személyekkel, akik döntő befolyással bírnak a beszerzési folyamatban és az anyag (technológia) tesztelésének folyamatában, hogy megakadályozzák, hogy a technológiát és a szerződés feltételeit értékelő személyek a terméket nem megfelelőnek minősítsék” – írták a nyomozók.
A Tatra Trucks-ot is magában foglaló CSG konszern szóvivője elutasítja az ilyen gyanúkat.
„Semmi ilyesmi nem történt. Ez egy teljesen abszurd vád, tekintve, hogy a tanácsadói szerződés megléte könnyen megállapítható, és hogy a Cseh Köztársaság Védelmi Minisztériumának alkalmazottai, amennyire tudjuk, a munkáltatójuk beleegyezése nélkül nem végezhetnek más kereső tevékenységet. Ez egy hazugság, amelynek célja autógyártónk hírnevének károsítása, valószínűleg egy iratokból kiszivárgott információ alapján” – tette hozzá Čírtek szóvivő.