Európai 5. generációs repülőgép fejlesztése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
Ezt a topikot azért hozom létre hogy vitatkozzunk :D
Lehetséges lenne e egy tísztán európai 5 genes gép összerakása belátható időn belül. Tisztán Európába.
Elsőnek említeném a leg nyilvánvalóbbat.
Az F-35 be szerzett tapasztalatokat. (Ez tény.)
A lopakodó technológia már régóta adott az Európai gyártóknak.
Barracuda,Neuron,Taranis,Corax, a 4 Francia Duc, Slowfast...
Van egy Német MBB Lampyridae amiért nagy kár hogy nem jött létre (Usa beavatkozásra...)
És van a SaaB akik szinte bérbe csinálnak majd egy 5 genest a törököknek.
Elektronikába szerintem az EDAS és a Dassault SaaB sok egyéb Európai elektronika gyártóval létre tudnának hozni egy koplett 5 genes repülőgép elektronikát.
A hajtómű nem téma azt simán meg tudnák alkotni.
A Radar se okozna problémát.
A fegyverzet mire a gép elkészülne a fegyvertesztekre réges rég rendelkezésre állna.
És ahogy már többször megtörtént fejlesztéseknél ha szűkös határidőt adnak meg és van pénz a projeckt mögött a tervezéstől a gyártásig az idő felére harmadára is csökkenhet (Ugyan olyan képességek mellett.)
Tudom nincs akarat egy európai 5genesre mert mindenki bevásárólt az F-35ből (és az ha úgyvesszük egyharmad európai gép...)
De egy demonstrátor építésére tapasztalatszerzésre én még látok némi esélyt (pláne ha ilyen irányba halad a világ amilyen irányba tart...) Persze nem ripsz ropsz de nem is sürget senki senkit...
 

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
A legbonyolúltabb a programnyelv megírása lenne...
De én azt úgy oldanám meg hogy alapítanák egy Európai programozó irodát pár száz programozóval (Úgyis nagy a munkanélküliség és az alap és egyszerű programokat velük íratnám meg (Úgyis nagy a munkanélüliség)
 

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
A bonyolúltabb programozást természetesen az EADS a BAE az Alenia és a SAAB végezné a közepesen nehéz feladatot meg sok kissebb katonai repiparban érdekelt cég közt osztanám szét ezel is munkát adva nekik.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
szittya88

"Lehetséges lenne e egy tísztán európai 5 genes gép összerakása belátható időn belül. "

Hááát, ha holnap nekilátnának, valóban összefogva, mert előállna valamilyen nagyon erős motivációs kényszer pl. az amik hirtelen örökre megtagadnák az összes, akár 4+ generációs gépük eladását, a már meglévőek szervizelését és bármilyen technológiájuk átadását az európai országoknak, plusz kilépnének a NATO-ból, az oroszok meg Európa megszállásával fenyegetőznének, akkor talán úgy 10-15 év alatt el is készülhetne...
 

desertfox

Active Member
2012. szeptember 18.
1 966
9
38
Szerintem simán menne, csak Amerika nyomás miatt nem kezdenek bele , Amerika nagyon is ismeri az Oszd meg és urakold elvet. A gazdasági hatalmát is ebbe az irányba terelgeti a báránykáit.
 

desertfox

Active Member
2012. szeptember 18.
1 966
9
38
Pédának okárt, nem rég olvastam Aranysasban.
Eurocopter X3 helikopter , nem rég elkészült és sebbeség rekordot is döntött és lefújták a projektet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_X3

Hogy tessék , mert ?
 

therob

Active Member
2012. december 26.
923
248
43
Pédának okárt, nem rég olvastam Aranysasban.
Eurocopter X3 helikopter , nem rég elkészült és sebbeség rekordot is döntött és lefújták a projektet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_X3

Hogy tessék , mert ?

Azért mert egy kísérleti gép volt. Megtette a dolgát mehet. Láttunk már ilyet.

Az EU 5. generációs gép meg nem hiszem, hogy amerikai nyomás miatt nem készülne. Ha annyira kellene akkor biztos hozzákezdenének, de Európában nehéz eladni a népeknek, hogy most ennyi pénz kell egy "lopakodóra".
Idén volt már hír arról, hogy a Dassault és BAe együttműködnének valami új repülő fejlesztésében. + az UCAV fejlesztés folyik azért a kontinensen.
 
M

molnibalage

Guest
Már alig várom a német fejlesztésű 5 gen gépet!

Még önálló fejlesztésű német vadászgép sem volt istentudja mióta. Isteni csoda lenne egy ilyen gép. Se szükség, se akart, se pénz nincs rá.
 

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
Nemtudom miert assa el mindenki kapasbol az uj 5 geneseket /4 genesbol 3 genesbol stb se csupan egy kettipus epult termeszetes dolog hogy generacio ugrasal csokken a tipusszam be hogy csak a 3 nagyhatalom gyartson korszeru vadaszt az maga lene a vilagszakadas es az uj blokkosodas./ minden generacioba kellenekkevesbe sikeres vagy kissebb darabszamban gyartott tipusok /ha masert nem az uzlet es a fuggetlenseg kedveert/
 

teboly

Member
2013. február 26.
106
1
18
Ki ásta itt el az 5. generációt?
Egyébként létszíves máskor használj ékezetet mert így ez egy kisebb rejtvényfejtés
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
Brutálisan elszálltak a fejlesztési költségek. Ha ehez nem tudsz megfelelő darabszámot produkálni, egy merő pénzégetéssé válik az egész.
Nemrég volt cikk vhol a ROK féle 5genről aminél nem feltétlen kell azt a szintet hoznia mint az F-35nek és segítséggel 20b$ra tették a fejlesztést. Namost 200-300db esetén olyan fejlesztési költségek jönnek ebből ki, hogy 67-100m$/db. Gyártás ekkora mennyiségnél F-2ből kiindulva szintén min 80-100m$/db. Eközben 100m$ért ha felfut a gyártás és 2023ra felfog F-35öt lehet venni, aminél ugye gyengébbet terveznek.

Europa 5gen: A fő gócpont, kell 5gen jelenleg nagyon nem Europa. EF, Rafi gyártásban és persze F-35öt is jópáran terveznek rendszeresíteni. Majd 2020 után talán nekiállnak tervezgetni ha kell és rendesen össze tudnak állni, SAAB, MBDA, Dassault... és lesz egy minimum 800darabos megrendelés akkor.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
szittya88

"Nemtudom miert assa el mindenki kapasbol az uj 5 geneseket /4 genesbol 3 genesbol stb se csupan egy kettipus epult termeszetes dolog hogy generacio ugrasal csokken a tipusszam be hogy csak a 3 nagyhatalom gyartson korszeru vadaszt az maga lene a vilagszakadas es az uj blokkosodas."

Ahogy én látom, még a legnagyobb anyagi és (repiparbeli) emberi erőforrásokkal rendelkező USA-ban is úgy 15 évbe került mindkét 5. generációs típus. Szóval nekem nagyon erős kétségeim vannak egy 2025-ben hadrendbe állítható török ötödik generációs géppel kapcsolatban...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
Az ilyen hireknel az elso 10 hozzaszolasban mindig szokott lenni egy olyan hogy "vegyunk ilyet, pont jo lenne a gripen utanra." :)
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
Az ilyen hireknel az elso 10 hozzaszolasban mindig szokott lenni egy olyan hogy "vegyunk ilyet, pont jo lenne a gripen utanra." :)

Utánra?! Helyett! Meg hát nem venni kell, hanem fejleszteni, de úgy, hogy az atombombáinkat is vinni tudja :)
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 618
1 019
113
Mondjuk, ha már belepiszkálunk, akkor csak veszünk majd belőle... Bár nyílván nem ua. a kettő, de milyen lett volna már, ha mondjuk az EF kifejlesztése után pl. a németek azt mondják, hogy "hát csak úgy érdekelt a dolog, de amúgy nem vennénk belőle". :)
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 291
10 357
113
Ahogy én látom, még a legnagyobb anyagi és (repiparbeli) emberi erőforrásokkal rendelkező USA-ban is úgy 15 évbe került mindkét 5. generációs típus. Szóval nekem nagyon erős kétségeim vannak egy 2025-ben hadrendbe állítható török ötödik generációs géppel kapcsolatban...

12 év...
Egyrészt reális, amit írsz; az utóbbi évtizedekben nagyon lelassult, pontosabban összetetté vált a fejlesztés/rendszerbe állítás.
Nincs hidegháború; nem kell annyira sietni.
+ sokkal bonyolultabbá, komplexebbé váltak a gépek, azok rendszerei.
Csak a programok megírása éveket vesz igénybe s még utána jön a különböző elektronikai rendszerek összehangolása.
Elmúltak azok a régi szép idők, amikor a MiG, meg a Szuhoj pár év alatt tucatnyi egymástól eltérő prototípust épített, s amelyiket elfogadták, azt ezután pár év alatt rendszerbe is állították.

A dolog másik oldala viszont, hogy nem a törököknek, pláne nem a SAAB-nak kell feltalálnia a spanyolviaszt.

Az én szememben gyakorlatilag két dolog tesz egy gépet ötödik generációssá:
1, Alacsony észlelhetőség, értelemszerűen leginkább a radarok tekintetében.
2, Szupercirkálás, utánégető használata nélküli hangsebesség feletti repülés fegyvereket szállítva.
A beépített fegyvertár gyakorlatilag emiatt szükséges, de az nagyon nem új dolog, még a vadászrepülőgépek esetén sem, lásd F-106.
A sokat emlegetett harmadik, a kiemelkedő manőverezőképesség nem egy 4. generációs gép sajátja is már, itt ugye a humán faktor a korlát elsősorban.

Fejlett avionika, elektronikai harc rendszerek, szenzorfúzió.
Ezek gyakorlatilag beépíthetőek egy 4. generációs gépbe is.

Ha nem is az amerikai "lopakodók" szintjén, de a SAAB rendelkezésére áll már ma is ezen elemek nagy része.
/Főleg, hogy nem az USA ellen készülnek fegyverkezni/
Annyira gondolom feltehetőleg mindenképp,amit az oroszok képesek lesznek beépíteni a T-50-be.

Ami fogas kérdés lenne, az az alacsony észlelhetőség.
De - mint említettem, nem nekik kell feltalálni a dolgot.
A szükséges evolúciót már "kikínlódta" az USA /F-117/
Ragyogóan látszik a kínai, koreai, japán, török terveken, hogy mára "megvan" a jelenlegi legésszerűbb formai, elrendezési megoldás.
A részleteket meg kidolgozzák a drága pénzen tartott szakemberek, meg ugye információszerzés is van a világon...

Az 5. generációs követelményeknek megfelelő alkalmas hajtómű már más kérdés. A SAAB-nak /Gripen/ gyakorlatilag még a 4. generációs is problémás.
Itt - mint máris látható - nem ússzák meg kompromisszum nélkül.
Nem fog tudni menni fegyverekkel a tárban utánégető nélkül, csak mondjuk Mach 1.2-vel.
Vagy annyival sem.

Majd elmondhatják a svédek, meg törökök, hogy kicsit lassúbb, kicsit butább, de a mienk!
Ez is valami!

Ezekkel a kompromisszumokkal, szerencsével; prototípusok elvesztése nélkül /Gripen/ akár 12 évtől picit hamarabb is elkezdhetik rendszerbe állítani.
Főleg a ha a politika akarja. /Volt már rá példa.../

Szerintem.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
misi: F-35nél megvolt a "forma", az apg81 kvázi egy tovább fejlesztett APG77.... mégis brutálissá vált a fejlesztés összköltsége.
Svédek se állnak ennél jobban sött jóval rosszabbul. Persze kérdés a mit akarnak, egy villámot visszabassza égre F-35öt vagy nem kell akkora fokú szenzorfúzió, DAS, DIRCM.... mert a végösszeget, fejlesztést ezen eszközök dobták meg csúnyán.

Nemrég néztem a legutolsó pakfat és hát egyértelművé vált, hogy Oroszok is tervezik ezt vagy filóznak ezen és azt is teli akarják tömni F-35sen elektronikával pl gyanusan lesz rajta dircm, szenzorfúzió már anno is emlegették. Kérdés mi áll rendszerbe 2020ban.

Nem lehetetlen de akkor legalább a mennyiség kell. Nem mindegy 20m$ a darabra jutó fejlesztési költség vagy 80m$ amikor a flyaway cetlin is 100m$ áll. És ez a problémája úgy a TFXnek, mint a Saab, Török összeborulásnak.
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
764
1 898
93
F-35nél megvolt a "forma", az apg81 kvázi egy tovább fejlesztett APG77.... mégis brutálissá vált a fejlesztés összköltsége.

Azért azt ne felejtsük el, hogy az F-35-nél kvázi 3 gépet fejlesztenek - de minimum 2 félét. A helyből felszálló verzió és a sima "A" kb. annyira hasonlíthatnak egymásra, mint egy pályaautó és annak a névadó utcai verziója. És szerintem a "B" vitte el a problémák zömét.
Szerintem ha a Gripen (NG) elektronikai tudását átcsomagolják egy lopakodó kasztniba, az teljes mértékben elég lesz a potenciális fenyegetések ellen - ez persze most nagyon le van egyszerűsítve, de a szenzorfúzió itt gyak. készen van, illetve nem a nulláról kell elkezdeni.
 
Status
Not open for further replies.