Európai 5. generációs repülőgép fejlesztése

szittya88

Member
2010. október 23.
916
6
18
Ezt a topikot azért hozom létre hogy vitatkozzunk :D
Lehetséges lenne e egy tísztán európai 5 genes gép összerakása belátható időn belül. Tisztán Európába.
Elsőnek említeném a leg nyilvánvalóbbat.
Az F-35 be szerzett tapasztalatokat. (Ez tény.)
A lopakodó technológia már régóta adott az Európai gyártóknak.
Barracuda,Neuron,Taranis,Corax, a 4 Francia Duc, Slowfast...
Van egy Német MBB Lampyridae amiért nagy kár hogy nem jött létre (Usa beavatkozásra...)
És van a SaaB akik szinte bérbe csinálnak majd egy 5 genest a törököknek.
Elektronikába szerintem az EDAS és a Dassault SaaB sok egyéb Európai elektronika gyártóval létre tudnának hozni egy koplett 5 genes repülőgép elektronikát.
A hajtómű nem téma azt simán meg tudnák alkotni.
A Radar se okozna problémát.
A fegyverzet mire a gép elkészülne a fegyvertesztekre réges rég rendelkezésre állna.
És ahogy már többször megtörtént fejlesztéseknél ha szűkös határidőt adnak meg és van pénz a projeckt mögött a tervezéstől a gyártásig az idő felére harmadára is csökkenhet (Ugyan olyan képességek mellett.)
Tudom nincs akarat egy európai 5genesre mert mindenki bevásárólt az F-35ből (és az ha úgyvesszük egyharmad európai gép...)
De egy demonstrátor építésére tapasztalatszerzésre én még látok némi esélyt (pláne ha ilyen irányba halad a világ amilyen irányba tart...) Persze nem ripsz ropsz de nem is sürget senki senkit...
 
A legbonyolúltabb a programnyelv megírása lenne...
De én azt úgy oldanám meg hogy alapítanák egy Európai programozó irodát pár száz programozóval (Úgyis nagy a munkanélküliség és az alap és egyszerű programokat velük íratnám meg (Úgyis nagy a munkanélüliség)
 
A bonyolúltabb programozást természetesen az EADS a BAE az Alenia és a SAAB végezné a közepesen nehéz feladatot meg sok kissebb katonai repiparban érdekelt cég közt osztanám szét ezel is munkát adva nekik.
 
szittya88

"Lehetséges lenne e egy tísztán európai 5 genes gép összerakása belátható időn belül. "

Hááát, ha holnap nekilátnának, valóban összefogva, mert előállna valamilyen nagyon erős motivációs kényszer pl. az amik hirtelen örökre megtagadnák az összes, akár 4+ generációs gépük eladását, a már meglévőek szervizelését és bármilyen technológiájuk átadását az európai országoknak, plusz kilépnének a NATO-ból, az oroszok meg Európa megszállásával fenyegetőznének, akkor talán úgy 10-15 év alatt el is készülhetne...
 
Szerintem simán menne, csak Amerika nyomás miatt nem kezdenek bele , Amerika nagyon is ismeri az Oszd meg és urakold elvet. A gazdasági hatalmát is ebbe az irányba terelgeti a báránykáit.
 
Pédának okárt, nem rég olvastam Aranysasban.
Eurocopter X3 helikopter , nem rég elkészült és sebbeség rekordot is döntött és lefújták a projektet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_X3

Hogy tessék , mert ?
 
Pédának okárt, nem rég olvastam Aranysasban.
Eurocopter X3 helikopter , nem rég elkészült és sebbeség rekordot is döntött és lefújták a projektet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_X3

Hogy tessék , mert ?

Azért mert egy kísérleti gép volt. Megtette a dolgát mehet. Láttunk már ilyet.

Az EU 5. generációs gép meg nem hiszem, hogy amerikai nyomás miatt nem készülne. Ha annyira kellene akkor biztos hozzákezdenének, de Európában nehéz eladni a népeknek, hogy most ennyi pénz kell egy "lopakodóra".
Idén volt már hír arról, hogy a Dassault és BAe együttműködnének valami új repülő fejlesztésében. + az UCAV fejlesztés folyik azért a kontinensen.
 
Már alig várom a német fejlesztésű 5 gen gépet!

Még önálló fejlesztésű német vadászgép sem volt istentudja mióta. Isteni csoda lenne egy ilyen gép. Se szükség, se akart, se pénz nincs rá.
 
Nemtudom miert assa el mindenki kapasbol az uj 5 geneseket /4 genesbol 3 genesbol stb se csupan egy kettipus epult termeszetes dolog hogy generacio ugrasal csokken a tipusszam be hogy csak a 3 nagyhatalom gyartson korszeru vadaszt az maga lene a vilagszakadas es az uj blokkosodas./ minden generacioba kellenekkevesbe sikeres vagy kissebb darabszamban gyartott tipusok /ha masert nem az uzlet es a fuggetlenseg kedveert/
 
Ki ásta itt el az 5. generációt?
Egyébként létszíves máskor használj ékezetet mert így ez egy kisebb rejtvényfejtés
 
Brutálisan elszálltak a fejlesztési költségek. Ha ehez nem tudsz megfelelő darabszámot produkálni, egy merő pénzégetéssé válik az egész.
Nemrég volt cikk vhol a ROK féle 5genről aminél nem feltétlen kell azt a szintet hoznia mint az F-35nek és segítséggel 20b$ra tették a fejlesztést. Namost 200-300db esetén olyan fejlesztési költségek jönnek ebből ki, hogy 67-100m$/db. Gyártás ekkora mennyiségnél F-2ből kiindulva szintén min 80-100m$/db. Eközben 100m$ért ha felfut a gyártás és 2023ra felfog F-35öt lehet venni, aminél ugye gyengébbet terveznek.

Europa 5gen: A fő gócpont, kell 5gen jelenleg nagyon nem Europa. EF, Rafi gyártásban és persze F-35öt is jópáran terveznek rendszeresíteni. Majd 2020 után talán nekiállnak tervezgetni ha kell és rendesen össze tudnak állni, SAAB, MBDA, Dassault... és lesz egy minimum 800darabos megrendelés akkor.
 
szittya88

"Nemtudom miert assa el mindenki kapasbol az uj 5 geneseket /4 genesbol 3 genesbol stb se csupan egy kettipus epult termeszetes dolog hogy generacio ugrasal csokken a tipusszam be hogy csak a 3 nagyhatalom gyartson korszeru vadaszt az maga lene a vilagszakadas es az uj blokkosodas."

Ahogy én látom, még a legnagyobb anyagi és (repiparbeli) emberi erőforrásokkal rendelkező USA-ban is úgy 15 évbe került mindkét 5. generációs típus. Szóval nekem nagyon erős kétségeim vannak egy 2025-ben hadrendbe állítható török ötödik generációs géppel kapcsolatban...
 
Az ilyen hireknel az elso 10 hozzaszolasban mindig szokott lenni egy olyan hogy "vegyunk ilyet, pont jo lenne a gripen utanra." :)
 
Az ilyen hireknel az elso 10 hozzaszolasban mindig szokott lenni egy olyan hogy "vegyunk ilyet, pont jo lenne a gripen utanra." :)

Utánra?! Helyett! Meg hát nem venni kell, hanem fejleszteni, de úgy, hogy az atombombáinkat is vinni tudja :)
 
Mondjuk, ha már belepiszkálunk, akkor csak veszünk majd belőle... Bár nyílván nem ua. a kettő, de milyen lett volna már, ha mondjuk az EF kifejlesztése után pl. a németek azt mondják, hogy "hát csak úgy érdekelt a dolog, de amúgy nem vennénk belőle". :)
 
Ahogy én látom, még a legnagyobb anyagi és (repiparbeli) emberi erőforrásokkal rendelkező USA-ban is úgy 15 évbe került mindkét 5. generációs típus. Szóval nekem nagyon erős kétségeim vannak egy 2025-ben hadrendbe állítható török ötödik generációs géppel kapcsolatban...

12 év...
Egyrészt reális, amit írsz; az utóbbi évtizedekben nagyon lelassult, pontosabban összetetté vált a fejlesztés/rendszerbe állítás.
Nincs hidegháború; nem kell annyira sietni.
+ sokkal bonyolultabbá, komplexebbé váltak a gépek, azok rendszerei.
Csak a programok megírása éveket vesz igénybe s még utána jön a különböző elektronikai rendszerek összehangolása.
Elmúltak azok a régi szép idők, amikor a MiG, meg a Szuhoj pár év alatt tucatnyi egymástól eltérő prototípust épített, s amelyiket elfogadták, azt ezután pár év alatt rendszerbe is állították.

A dolog másik oldala viszont, hogy nem a törököknek, pláne nem a SAAB-nak kell feltalálnia a spanyolviaszt.

Az én szememben gyakorlatilag két dolog tesz egy gépet ötödik generációssá:
1, Alacsony észlelhetőség, értelemszerűen leginkább a radarok tekintetében.
2, Szupercirkálás, utánégető használata nélküli hangsebesség feletti repülés fegyvereket szállítva.
A beépített fegyvertár gyakorlatilag emiatt szükséges, de az nagyon nem új dolog, még a vadászrepülőgépek esetén sem, lásd F-106.
A sokat emlegetett harmadik, a kiemelkedő manőverezőképesség nem egy 4. generációs gép sajátja is már, itt ugye a humán faktor a korlát elsősorban.

Fejlett avionika, elektronikai harc rendszerek, szenzorfúzió.
Ezek gyakorlatilag beépíthetőek egy 4. generációs gépbe is.

Ha nem is az amerikai "lopakodók" szintjén, de a SAAB rendelkezésére áll már ma is ezen elemek nagy része.
/Főleg, hogy nem az USA ellen készülnek fegyverkezni/
Annyira gondolom feltehetőleg mindenképp,amit az oroszok képesek lesznek beépíteni a T-50-be.

Ami fogas kérdés lenne, az az alacsony észlelhetőség.
De - mint említettem, nem nekik kell feltalálni a dolgot.
A szükséges evolúciót már "kikínlódta" az USA /F-117/
Ragyogóan látszik a kínai, koreai, japán, török terveken, hogy mára "megvan" a jelenlegi legésszerűbb formai, elrendezési megoldás.
A részleteket meg kidolgozzák a drága pénzen tartott szakemberek, meg ugye információszerzés is van a világon...

Az 5. generációs követelményeknek megfelelő alkalmas hajtómű már más kérdés. A SAAB-nak /Gripen/ gyakorlatilag még a 4. generációs is problémás.
Itt - mint máris látható - nem ússzák meg kompromisszum nélkül.
Nem fog tudni menni fegyverekkel a tárban utánégető nélkül, csak mondjuk Mach 1.2-vel.
Vagy annyival sem.

Majd elmondhatják a svédek, meg törökök, hogy kicsit lassúbb, kicsit butább, de a mienk!
Ez is valami!

Ezekkel a kompromisszumokkal, szerencsével; prototípusok elvesztése nélkül /Gripen/ akár 12 évtől picit hamarabb is elkezdhetik rendszerbe állítani.
Főleg a ha a politika akarja. /Volt már rá példa.../

Szerintem.
 
misi: F-35nél megvolt a "forma", az apg81 kvázi egy tovább fejlesztett APG77.... mégis brutálissá vált a fejlesztés összköltsége.
Svédek se állnak ennél jobban sött jóval rosszabbul. Persze kérdés a mit akarnak, egy villámot visszabassza égre F-35öt vagy nem kell akkora fokú szenzorfúzió, DAS, DIRCM.... mert a végösszeget, fejlesztést ezen eszközök dobták meg csúnyán.

Nemrég néztem a legutolsó pakfat és hát egyértelművé vált, hogy Oroszok is tervezik ezt vagy filóznak ezen és azt is teli akarják tömni F-35sen elektronikával pl gyanusan lesz rajta dircm, szenzorfúzió már anno is emlegették. Kérdés mi áll rendszerbe 2020ban.

Nem lehetetlen de akkor legalább a mennyiség kell. Nem mindegy 20m$ a darabra jutó fejlesztési költség vagy 80m$ amikor a flyaway cetlin is 100m$ áll. És ez a problémája úgy a TFXnek, mint a Saab, Török összeborulásnak.
 
F-35nél megvolt a "forma", az apg81 kvázi egy tovább fejlesztett APG77.... mégis brutálissá vált a fejlesztés összköltsége.

Azért azt ne felejtsük el, hogy az F-35-nél kvázi 3 gépet fejlesztenek - de minimum 2 félét. A helyből felszálló verzió és a sima "A" kb. annyira hasonlíthatnak egymásra, mint egy pályaautó és annak a névadó utcai verziója. És szerintem a "B" vitte el a problémák zömét.
Szerintem ha a Gripen (NG) elektronikai tudását átcsomagolják egy lopakodó kasztniba, az teljes mértékben elég lesz a potenciális fenyegetések ellen - ez persze most nagyon le van egyszerűsítve, de a szenzorfúzió itt gyak. készen van, illetve nem a nulláról kell elkezdeni.