F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 943
105 922
113
Az YF-23 tervezője véleményezi, hogyan fejleszthetné a Lockheed Martin az F-35-öst


Az, hogy a Lockheed Martin elvesztette a saját F-22-es utódjának fejlesztéséért folyó versenyt, kihívást és lehetőséget is jelent: meg kell őriznie domináns pozícióját a harci repülőgépiparban, és az F-35-öst tovább kell fejlesztenie, hogy betöltse a hiányt.

James Taiclet, a Lockheed Martin vezérigazgatója világossá tette, hogy terve az, hogy „a legjobb ár-érték arányú hidat” hozzanak létre a mai ötödik generációs vadászgépek és a hatodik generációs Boeing F-47 között, amely az amerikai légierő új generációs légi dominanciájának (NGAD) programjának győztese.

Taiclet július 22-én az elemzőknek elmondta, hogy legalább öt évbe – akár egy évtizedbe is – fog telni, mire az F-47-es szolgálatba áll. Szükségesnek és lehetőségnek tartja, hogy biztosítsák a szakadék áthidalásához szükséges képességet.

Hogyan hidaljuk át a képességeket ott?” – kérdezte. „Saját NGAD K+F munkánk nagy részét át fogjuk vinni az F-35-ösre, és potenciálisan az F-22-esre is, arra törekedve, hogy a hatodik generációs lopakodás és egyéb aspektusok hatékonyságának 80%-át elérjük az egységköltség 50%-áért.”

Darold Cummings, a Northrop YF-23 vadászgépének fő konfigurátora, rendelkezik néhány ötlettel az F-35 fejlesztésével kapcsolatban. Továbbra is aktív repülőgép-tervezőként idén segített az Aviation Weeknek elemezni mind az F-47-est ( AW&ST április 21. - május 4., 13. o. ), mind Kína legújabb harci repülőgépét ( AW&ST január 13-26., 14. o.) .

A Fort Worth-i Lockheed Martin Aeronauticsnál a mérnökök az F-16-os programot vizsgálják, hogy betekintést nyerjenek az F-35-ös továbbfejlesztésébe, amelynek gyártása a jelenlegi elmaradás alapján várhatóan több mint egy évtizedig folytatódik.

Különösen azt vizsgálják, hogyan fejlesztették ki a nyílszárnyú F-16XL-t egy vállalat által finanszírozott kezdeményezésként, amelynek célja az F-16-os eredeti, könnyű harci repülőgépből nagy hatótávolságú vadászgéppé való fejlesztése volt. Cummings hasonlóképpen az F-16XL-t veszi kiindulópontnak.

„Úgy vélem, hogy a Lockheed Martin kétféle stratégiát alkalmazhat céljai elérésére” – mondja. Az egyik a repülőgép törzsének megnyújtása az üzemanyag-növelés és a finomsági arány javítása érdekében, valamint a felhajtóerő növelése egy vagy több szárnyfelülettel. A második a tolóerő vektorálása a farokrész kiküszöbölésére.

Áprilisban kezdődően Cummings három koncepciótervet dolgozott ki a továbbfejlesztett F-35-ösökhöz, a Lockheed korábbi kísérleti projektjei alapján; az új tervek rövid, közép és hosszú távú teljesítményjavulást és fokozott lopakodást kínálnak.



A rövid távú F-35EX koncepcióban a törzset 60 hüvelykkel megnyújtották, hasonlóan az F-16XL-hez, a függőleges és vízszintes farokrészeket pedig egy kacsa alakú elősík és többtengelyes tolóerő-vektorálás váltotta fel. Ez utóbbi az 1992-ben egy F-16C-n először alkalmazott, alacsonyan megfigyelhető tengelyszimmetrikus fúvókán, valamint az X-62A VISTA (Variable In-flight Stability Test Aircraft), egy jelentősen módosított, kétüléses F-16D-n jelenleg alkalmazott tengelyszimmetrikus vektorálású kipufogófúvókán alapul.

„Az F-35 rövid hossza, kombinálva a fegyverraktárak és a futóművek befogadására szükséges törzskeresztmetszetekkel, hozzájárul a rossz finomsági arányhoz” – mondja Cummings. „Ez a fő oka annak, hogy az F-35 nem képes szupercirkáló repülésre. Az F-16XL ezt a problémát egy 56 hüvelykes törzsnyújtással oldotta meg.”
A törzs nyújtása növeli a finomsági arányt, így nagyobb felhajtóerő-ellenállás arányt biztosít szuperszonikus repülés során, miközben növelve az üzemanyag és a felszerelés számára szükséges térfogatot.

Cummings F-35EX koncepciója a lehető legtöbb F-35A és F-35C komponenst használja ki, beleértve a nagyobb F-35C szárnyat is, amely egy bólintás-szabályozóval és maximális felhajtóerővel rendelkezik. A törzs megnyúlása 4000 fonttal (kb. 1827 kg) növeli az üzemanyag-térfogatot, számolta. További 1500 font (kb. 727 kg) üzemanyag található egy külső tartályban, amelynek külső formavonala megegyezik az F-35C külső löveghüvelyével. Együttesen 30%-kal növelik az üzemanyag-kapacitást az alap F-35C-hez képest. Cummings az F-35EX-et az amerikai haditengerészet F/A-XX vadászgépének rövid távú alternatívájaként látja.



A középtávú F-35FX koncepció az F-35EX törzs alapját használja, de egy másik korábbi Lockheed kísérleti program, az X-44 MANTA (Multi-Axis No-Tail Aircraft) koncepcióautó technológiáit is alkalmazza. Az F-22-ből átvett X-44 célja a teljes bólintás-, dőlés- és elfordulásvezérlés megvalósíthatóságának tesztelése volt hagyományos farokrész nélkül, kizárólag a háromdimenziós tolóerő-vektorozásra támaszkodva.

A farok nélküli F-35FX a MANTA-hoz hasonló, nyírt delta síkformával rendelkezik, amely alacsonyabb radar-keresztmetszetet és jobb szuperszonikus területeloszlást biztosít, valamint fejlett, lopakodó 3D vektoráló fúvókával rendelkezik. A megnyújtott törzzsel és a nagyobb szárnnyal a teljes belső üzemanyag-térfogat körülbelül 30 000 font, Cummings számításai szerint, ami 50%-kal több, mint az F-35A-é.




Az F-35GX egy hosszú távú koncepció, amely maximalizálja az alacsony láthatóságot. Ez a konfiguráció az F-35FX elrendezésével kezdődik, és a törzs elülső formáját egyenes, 70 fokos gerincszögre módosítja. A légbeömlőket a gerinc alá helyezték. A szárnyvégeket a 70 fokos gerincszögnek megfelelően vágták le, és az összes hátsó él – a szárny, a burkolat és a fúvókák – a radarjelek csökkentése érdekében egy vonalban vannak.

Az F-16XL szellemisége Cummings koncepcióiban nyilvánvaló, de az F-35 fejlesztése technikai és pénzügyi okokból talán nem lesz olyan egyszerű, mint az F-16-os esetében volt.

1980 decemberében David Lewis, a General Dynamics vezérigazgatója 53 millió dolláros vállalati támogatást adott a Fort Worth részlegnek (ami ma több mint 200 millió dollárt jelent) két F-16XL repülési tesztprototípus megépítésére.

Nem ülhetünk a babérjainkon, és nem kockáztathatjuk, hogy az F-16 elavuljon” – mondta Lewis a The Wall Street Journalban megjelent cikkében, amelyet Albert Piccirillo idéz az F-16XL-ről szóló, Elegance in Flight című könyvében .

A légierő két F-16A fejlesztés alatt álló repülőgépet biztosított F-16XL-lé alakításhoz, amelyek közül az egyik az orrfutómű meghibásodása miatt megsérült. Az alkatrészgyártás 1981 januárjában kezdődött, és az első repülőgép 1982. július 3-án repült – 19 hónappal azután, hogy Lewis zöld utat adott a programnak.

Ez a végrehajtási sebesség részben az F-16 kialakításának volt köszönhető, mivel a szárny a törzs oldalához volt rögzítve, így szerkezetileg viszonylag egyszerű volt a szárny cseréje. Ezt az F-16XL-lel, valamint a japán F-16-os alapú Mitsubishi F-2-vel is elvégezték, amelynek nagyobb a szárnya és hosszabb a törzse.


Az F-35-ösben a szárny és a törzs szerkezete integrálva van a súlycsökkentés érdekében. Ez megnehezítheti a törzs megnyújtását és a szárny cseréjét. Emiatt Cummings mindhárom koncepciógépnél a hátsó szárnytartót úgy helyezte el, hogy a törzsön átvezető szerkezet legyen a hátsó szárny-tartó.

„Amikor az YF-23-ast terveztük, a három legmunkaigényesebb és legfájdalmasabb dolog a személyzeti állás és a kabintető, a fegyverház és a futómű – és különösen a futómű és a fegyverház közötti kapcsolat – volt” – mondja Cummings. „Ezeket a dolgokat mind az F-35-ön elvégezzük. E három dologhoz képest az új szárnyak és más alkatrészek megvalósítása sokkal kevésbé bonyolult. Így az F-35 lendületesen indul.”

Végül az F-16XL alulmaradt a Boeing F-15E-jével szemben a légierő kettős funkciójú vadászgép-versenyében, de az F-16 tovább fejlődött, melynek csúcspontja a ma is gyártásban lévő Block 70 változat volt. Az, hogy a Lockheed úgy dönt-e, hogy az F-35 fejlesztése indokolttá teszi-e a vállalat hasonlóan jelentős K+F finanszírozási befektetését, az elkövetkező hónapokban fog kiderülni
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 635
91 249
113
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Öregtankos

Well-Known Member
2022. február 26.
9 625
59 240
113
Közelharci légiharc az amerikai ötödik generációs F-35A Lightning II vadászgép és a francia Dassault Rafale között a közelmúltban Finnországban lezajlott gyakorlatok során, amelyből az utóbbi győzött.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 635
91 249
113
Pacific Air Forces (PACAF) released an unclassified report yesterday on the mishap in question, which occurred back on January 28.

Ice buildup in the landing gear of a U.S. Air Force F-35A due to hydraulic fluid contaminated by water was the root cause of a crash at Eielson Air Force Base in Alaska in January, according to a recently released report on the mishap. The incident also highlights an automated ground-operation mode in the F-35’s avionics, which wrongly determined that the jet had landed while it was still airborne because of how the ice had impacted the landing gear struts.

 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby