F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 386
113
Ha a training squad része volt a gép, akkor elképzelhető, hogy távolról katapultatták a pilótát.
Egészen biztos vagyok benne, hogy mivel nincs 2 üléses verzió, így az instruktor távirányitásban felügyeli az oktató repüléseket, és akár távolról is beleavatkozhat az eseményekbe.
Életemben nem hallottam még olyanról, hogy egy gép vészmentő rendszere távoli eléréssel is rendelkezzen.
Az tipikusan az a valami, ami izolált és autonóm.
Elég csak egy interferencia a földi jelben és aktiválódik magától.
Az F-35B katapultja is olyasmi, mint a Jak-38-asé, vagy a Jak-141-esé volt. Vagy a pilóta működteti, vagy a gépen levő gyorsulásérzékelők alapján egy automatika.
Azt tudom, hogy az F-35-ös típuscsalád komoly telemetrikus adatcsomaggal kommunikál, de kétlem, hogy egy X helyen repülő gép vészelhagyását úgymond bárki képes lenne távolról is aktiválni.
Képzeld el, hogy kap a földi rendszer egy fals jelet a gépről és valaki egyszercsak kirepíti a mit sem sejtő pilótát, mondjuk egy nagyváros, vagy egy forgalmas autópálya felett. Nem egy ésszerű koncepció.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Életemben nem hallottam még olyanról, hogy egy gép vészmentő rendszere távoli eléréssel is rendelkezzen.
Az tipikusan az a valami, ami izolált és autonóm.
Elég csak egy interferencia a földi jelben és aktiválódik magától.
Az F-35B katapultja is olyasmi, mint a Jak-38-asé, vagy a Jak-141-esé volt. Vagy a pilóta működteti, vagy a gépen levő gyorsulásérzékelők alapján egy automatika.
Azt tudom, hogy az F-35-ös típuscsalád komoly telemetrikus adatcsomaggal kommunikál, de kétlem, hogy egy X helyen repülő gép vészelhagyását úgymond bárki képes lenne távolról is aktiválni.
Képzeld el, hogy kap a földi rendszer egy fals jelet a gépről és valaki egyszercsak kirepíti a mit sem sejtő pilótát, mondjuk egy nagyváros, vagy egy forgalmas autópálya felett. Nem egy ésszerű koncepció.
Nincs olyan, hogy fals jel. Többszörösen (hardveresen) kódolt adatkommunikáció van gép és az irányítás között. Ha megszakad a kapcsolat, akkor nincs katapult jel. Csak egy a megfelelő módszerrel kódolt helyes utasításra léphet működésbe a gép mentő mechanizmusa.
Ha belegondolsz, hogy mi a normál eljárás egy valódi kétüléses kiképző gép esetén egy kattintás esetére, akkor megérted, hogy egy együléses gépnél miért szükséges az, hogy távolról is el lehessen indítani a katapultálást.
Légiharc közbeni eszméletvesztés esetén valakinek be kell tudnia avatkoznia. Egy automata rendszer sokkal veszélyesebb, mivel fals adatok esetén is elkattinthatja a katapultot, ami ráadásul komoly egészségkárosítást is okozhat.
Egy távoli beavatkozási rendszer sokkal biztonságosabb, mert kb. olyan biztonságos lehet egy ilyen rendszer, mint egy nukleáris indítási eljárás.
Én biztos vagyok benne, hogy az F-35-nek kell ilyennel rendelkeznie.
Ha figyelembe vesszük, hogy a Lockheed Distibuted Mission Training rendszere mit takar, akkor látni kell, hogy egy valós gép bevonása egy ilyen szimulációs környezetbe nem egy nagy kunszt.
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
11 901
35 005
113
Azt irják, a pilóta véletlenűl hagyta el a gépet minden figyelmeztetés nélkül.
Ez jó! :)
Szerintem eltérítették a gépet... :oops:
Mi ez cukorka, hogy véletlenül elhagyja?:confused:
Robbanós....cukorka...:rolleyes:
Biztos nem volt ráirva a megfelelő fogantyura, hogy "Vigyázat! Tilos fogdosni. A fogantyu meghúzàsa a gép szàndék nélküli elhagyàsához vezethet."
:)
Szerintem ukrán pilóta volt, és még a Streamline English Departures köteténél járt.
144068f.gif

ez elég egyértelmű. már most fellázadt, hogy háborúra akarják kényszeríteni
:)
Dezertált az AI...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 386
113
Nincs olyan, hogy fals jel. Többszörösen (hardveresen) kódolt adatkommunikáció van gép és az irányítás között. Ha megszakad a kapcsolat, akkor nincs katapult jel. Csak egy a megfelelő módszerrel kódolt helyes utasításra léphet működésbe a gép mentő mechanizmusa.
Ha belegondolsz, hogy mi a normál eljárás egy valódi kétüléses kiképző gép esetén egy kattintás esetére, akkor megérted, hogy egy együléses gépnél miért szükséges az, hogy távolról is el lehessen indítani a katapultálást.
Légiharc közbeni eszméletvesztés esetén valakinek be kell tudnia avatkoznia. Egy automata rendszer sokkal veszélyesebb, mivel fals adatok esetén is elkattinthatja a katapultot, ami ráadásul komoly egészségkárosítást is okozhat.
Egy távoli beavatkozási rendszer sokkal biztonságosabb, mert kb. olyan biztonságos lehet egy ilyen rendszer, mint egy nukleáris indítási eljárás.
Én biztos vagyok benne, hogy az F-35-nek kell ilyennel rendelkeznie.
Ha figyelembe vesszük, hogy a Lockheed Distibuted Mission Training rendszere mit takar, akkor látni kell, hogy egy valós gép bevonása egy ilyen szimulációs környezetbe nem egy nagy kunszt.
A katapultálás szent dolog, a döntés joga mindig a fedélzeten levőké, vagy a pilóta/pilóták, vagy a gyorsulásjelző adata határozza el a beindítását.
Ezt soha senki nem tervezi meg úgy, hogy kívülről is aktiválható legyen.
A légiharcos példátad sem értem. Ha a repülőgépvezető eszméletét is veszíti egy légiharcban, az csak pár másodpercre történik, mire valaki távolról rájön, hogy esetleg ez zajlott le a kabinban, rég késő.
Amúgy is a g-shock nem eszméletvesztés, hanem rövid ideig tartó korlátozott cselekvőképesség. Ha földközelben jön létre, akkor lehet baj, de csak ezért nem katapultál senki.
Minden másra meg ott a g-ruha, az FbW-be integrált g-limiter és a spec tréning.
Arról nem is beszélve, hogy a valóságban a manőverező légiharcok éles fegyverhasználatnál nem többek fél - másfél percnél, ahol nagyon rövid időre jön össze a 7.5 g-nél nagyobb túlterhelés.
Szép is lenne, ha valaki egyszercsak kilőné a gyanútlan pilótát.

Egyszerűen nem látom az okát miért is kéne egy harmadik félnek jogot adni, hogy a katapultálást ő döntse el. Alapszabály, hogy ha a repülőgépvezető vészhelyzetet jelent, akkor a repvez engedélyezi a gép vészelhagyását. Ez egy formális jog, azért, mert amúgy is adott a repülőgépvezető számára, onnantól kezdve, hogy lecsukta a kabintetőt. Igazából ezzel nyugtázza a repülésvezető, hogy a repülőgépvezető bármely pillanatban elhagyhatja a gépet, ami így egy kettős vészhelyzet. Ezzel együtt intézkedik a kutató-mentő szolgálat riasztásáról is. Ez formálisan parancs formájában történik meg, de a vészelhagyás eldöntésének joga minden esetben a repülőgép személyzetéé.

Egy kivételt tudnék mondani, de az speciális. A Szojuz rakéták esetében az indítóasztalon történő meghibásodásnál földi (külső) parancsra is aktiválható a vészrendszer.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A katapultálás szent dolog, a döntés joga mindig a fedélzeten levőké, vagy a pilóta/pilóták, vagy a gyorsulásjelző adata határozza el a beindítását.
Ezt soha senki nem tervezi meg úgy, hogy kívülről is aktiválható legyen.
A légiharcos példátad sem értem. Ha a repülőgépvezető eszméletét is veszíti egy légiharcban, az csak pár másodpercre történik, mire valaki távolról rájön, hogy esetleg ez zajlott le a kabinban, rég késő.
Amúgy is a g-shock nem eszméletvesztés, hanem rövid ideig tartó korlátozott cselekvőképesség. Ha földközelben jön létre, akkor lehet baj, de csak ezért nem katapultál senki.
Minden másra meg ott a g-ruha, az FbW-be integrált g-limiter és a spec tréning.
Arról nem is beszélve, hogy a valóságban a manőverező légiharcok éles fegyverhasználatnál nem többek fél - másfél percnél, ahol nagyon rövid időre jön össze a 7.5 g-nél nagyobb túlterhelés.
Szép is lenne, ha valaki egyszercsak kilőné a gyanútlan pilótát.

Egyszerűen nem látom az okát miért is kéne egy harmadik félnek jogot adni, hogy a katapultálást ő döntse el. Alapszabály, hogy ha a repülőgépvezető vészhelyzetet jelent, akkor a repvez engedélyezi a gép vészelhagyását. Ez egy formális jog, azért, mert amúgy is adott a repülőgépvezető számára, onnantól kezdve, hogy lecsukta a kabintetőt. Igazából ezzel nyugtázza a repülésvezető, hogy a repülőgépvezető bármely pillanatban elhagyhatja a gépet, ami így egy kettős vészhelyzet. Ezzel együtt intézkedik a kutató-mentő szolgálat riasztásáról is. Ez formálisan parancs formájában történik meg, de a vészelhagyás eldöntésének joga minden esetben a repülőgép személyzetéé.

Egy kivételt tudnék mondani, de az speciális. A Szojuz rakéták esetében az indítóasztalon történő meghibásodásnál földi (külső) parancsra is aktiválható a vészrendszer.
Ne felejtsd el, itt egy kiképző századról van szó. Normálisan ezt a kiképzést 2 üléses gépen csinálnák. Ilyen nincs az F-35-ből. Tehát mindenképpen kell a kiképző repüléshez egy instruktor/oktató.

Nálunk még annak idején a Góbéban, ha önhatalmúlag ledobtam volna a plexit a mögöttem ülő oktató addig ver, amíg mozgok. Kiképző repülés alatt mindig az oktató, az instruktor felelős elsősorban egy kialakult helyzetért. Ha nincs semmilyen beavatkozási lehetősége, akkor hogyan vállaljon felelősséget? Ugye oktató autóban is azért van pedál az oktatónál is.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 386
113
Ne felejtsd el, itt egy kiképző századról van szó. Normálisan ezt a kiképzést 2 üléses gépen csinálnák. Ilyen nincs az F-35-ből. Tehát mindenképpen kell a kiképző repüléshez egy instruktor/oktató.

Nálunk még annak idején a Góbéban, ha önhatalmúlag ledobtam volna a plexit a mögöttem ülő oktató addig ver, amíg mozgok. Kiképző repülés alatt mindig az oktató, az instruktor felelős elsősorban egy kialakult helyzetért. Ha nincs semmilyen beavatkozási lehetősége, akkor hogyan vállaljon felelősséget? Ugye oktató autóban is azért van pedál az oktatónál is.
És az F-22-esnél miért nem volt ez szempont? Rég megoldhatták volna, ha bárkinek eszébe jutna ez az agyrém, hogy a kataputálást a géptől függetlenül is be lehessen indítani.
A kiképzéshez valóban kell oktató, de nem kell, hogy az oktató, vagy bárki a földről beleszóljon a gép vészelhagyásába. Az ilyen döntést mindig a gépen hozzák meg. Ennek objektív okai vannak.

A Góbéban lehet, hogy az oktató a gépparancsnok, de vészhelyzet esetén bárkinek joga van a dekk vészledobásához, ha az megalapozott. Még jó, hogy elvert volna az oktató, ha csak úgy ok nélkül ledobod a dekket. A két dolognak semmi köze egymáshoz.
Kétüléses nagysebességű típusokon nem a gépparancsnok privilégiuma a katapultálás, ennek persze megvannak az árnyaoldalai is. Erről bővebben talán azok a szovjet oktatók mesélhetnének, akiknek kijutott néhány afrikai növendék Krasznodarban, akik a legkisebb fordulatszámesésre meghúzták az UTI gépek katapult karját és ezzel ment is ki mind a két ülés. De mert az oktató nem volt erre felkészülve, volt, hogy a kezei bánták a váratlan utazást.
De mindettől függetlenül sehol nincs leírva, hogy csak a gépparancsnok hozhat meg ilyen döntést.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 064
113

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 064
113
  • Tetszik
Reactions: endre

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 490
59 930
113
Egy kis szemfényvesztés. Úgy csinálnak, mintha a gép ilyen bevetésre kész lenne.
Ugy tudom, hogy ezek a gépek még nem teljes mértékben bevethetőek és nem rendelkeznek a tervezett fegyverzet teljes skálájával.
Ez az utról való felszállás ezekhez a gépekhez egy olyan logisztikát kiván, amit nem lehet elrejteni. Hány óra karbantartàs kell 1 óra repüléshez? Lehet ezt az út mellett valóságban, háborúban biztositan? Nem hinném.
Ezt a koncepciót 1- 2.gen gépekhez tervezték, amelyek üzemeltetése sokkal egyszerűbb volt minden szempontból.
De poénnak jó.

Ha tévedek, bocs.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Terminator

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 064
113
Denmark’s First F-35s Arrive at Skrydstrup Air Base...

-faaf35_fsvdk__ko_9789-2023-artikel.jpg
F5_hfW7b0AA-IAi




Royal Danish Air Force and Lockheed Martin Celebrate Arrival of First Four Danish F-35 Aircraft...

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed