F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
17 057
20 451
113
Jaj istenem ha ilyen lenne egy kínai 5 gen gépen menne a : "KÍNAI GÉPEK A LEVEGŐBEN SZÉTHULLNAK" DUMA

Az amerikai tengerészgyalogság F-35C vadászgépe röviddel a Tinker légibázisról való felszállás után elvesztette a karbantartási interfész paneljét (MIP). A pilóta biztonságosan leszállt a Nellis légibázison.

GwHjq5IWAAAW-xk
GwHjp8tW8AEsjh7
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 177
90 547
113
Jaj istenem ha ilyen lenne egy kínai 5 gen gépen menne a : "KÍNAI GÉPEK A LEVEGŐBEN SZÉTHULLNAK" DUMA

Az amerikai tengerészgyalogság F-35C vadászgépe röviddel a Tinker légibázisról való felszállás után elvesztette a karbantartási interfész paneljét (MIP). A pilóta biztonságosan leszállt a Nellis légibázison.
Volt már ilyen F-15, F-16, F-22-vel is ha jól emlékszem...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 177
90 547
113
"NATO members who are not currently F-35 operators have expressed an interest in supporting the maintenance and repair of alliance aircraft in their countries, Michael Williamson, president of Lockheed Martin International, stated Friday at the Royal International Air Tattoo (RIAT)."

"Azok a NATO-tagok, amelyek jelenleg nem F-35-ös vadászgépeket üzemeltetnek, érdeklődést mutattak a szövetséges repülőgépek karbantartásának és javításának támogatása iránt országaikban – jelentette ki Michael Williamson, a Lockheed Martin International elnöke pénteken a Royal International Air Tattoo (RIAT) konferencián. "

 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 584
35 178
113
Ha Falkland emléke miatt nem ragaszkodnak annyira a Harrier STOVL képességéhez és helyette F-35C-t rendelnek, plusz CATOBAR-ra építik a hordozóikat, akkor egyrészt olcsóbban is kijöttek volna, plusz most lenne rendes hajófedélzeti képességük, amit ki lehetne egészíteni szárazföldivel is.

Ha a korábbi angliai telepítésű B61 sémából indulunk ki (ami nem része a Nuclear Sharing programnak), akkor tippre megint Lakeneath-nél fogják a bombákat tárolni és aligha gondolom, hogy majd előretolt feladatokat fognak végrehajtani a nukleáris feladatkörű angol A-k. Vagy akkor meg csatlakozniuk kell a Nuclear Sharing programhoz/annak valamilyen angolosított verziójához.

Minden esetre a megadott 670 tengeri mérföldes hatósugárral honi bázisról (Lakenheath) kiindulva legfeljebb Lengyelország közepét érik el. Nuclear Sharing keretében Büchelből már le tudnák fedni Kalinyingrádot, de a Belarusz nyugati határainál már elvéreznének. Aviano sem sokkal jobb. Incirlik már érne valamit Dél-Oroszország és a Krím ellen, de az ottani kitelepüléshez meg megint csak kell a légi utántöltés.

Gyaníthatóan ez lesz a vége, akárcsak a németeknél. Mert a Tornado mintájára pakolhatták volna a Typhoonra is, csak hát azt meg az USA nem engedélyezte
Éés jó volt a tippem, mert 2005 óta először telepít az USA B61 bombákat brit területre, méghozzá Lakenheath-re
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 584
35 178
113
Éés jó volt a tippem, mert 2005 óta először telepít az USA B61 bombákat brit területre, méghozzá Lakenheath-re
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 177
90 547
113
Visszatérve az angol F-35-akra, azt nem lehet, hogy átépíttetik a sajátjaikat töltőcsonkosra?
Csak mert... ők az angolkák.
Az nagy dobás lenne, ha a britek kifejlesztenének egy olyan CFT tartályt az F-35-höz, ami nem rontana a gép észlelhetőségén, de benne van a behúzható töltőcsonk és 30-50 %-kal megnövelné a hatótávot is...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 177
90 547
113
Stranded British F-35B Departs India After Repairs...


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Lator

Well-Known Member
2017. március 7.
3 096
14 398
113
Kis érdekesség, a radar elleni bevonat rozsdásodik a tengeri levegő hatására, azt mondják ez csak kismértékben károsítja a hatékonyságát
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 177
90 547
113

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 304
70 833
113
F-35B éjszakai bemutatórepülése:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Érdekes, hogy a VTOL módban előadott függeszkedésnél a nagy ISO értékre állított kamera képes megmutatni a hajtóműből kilépő izzó koromrészecskéket, pedig ezen a rezsimen a főhajtómű, hogy szinkronban legyen a LiftFan tolóerejével, nem 120 hanem "csak" kb 90kN-t ad le.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 495
104 741
113
F-35 matek cseh módra és más példák

Csehország már kifizette az F-35-ös kialkudott árának több mint negyedét


Csehország eddig összesen 1,233 milliárd dollár (420 mrd HUF) értékű előleget küldött az Egyesült Államoknak az F-35-ös repülőgépekért. Június 15-ig a megállapodás szerinti ár 27%-át fizették ki. Eközben a médiában figyelmeztetések jelentek meg a repülőgép árának emelkedésével kapcsolatban.

2025. június 24-én a Védelmi Minisztérium a Tájékoztatási Törvény alapján választ adott arra a kérdésre, hogy a minisztérium eddig mennyi és mikor fizetett előleget 24 darab ötödik generációs Lockheed Martin F-35A Lightning II repülőgép beszerzésére. A teljes megállapodás szerinti ár 4,554 milliárd (1.562mrd HUF) amerikai dollár, ami a jelenlegi árfolyamon körülbelül 96,9 milliárd korona . A minisztérium szerint eddig négy előleget fizettek ki, nevezetesen 2024. február 7-én 250 millió dollárt, 2024. június 15-én 194 millió dollárt, 2024. december 15-én 694 millió dollárt és 2025. június 15-én 95,5 millió dollárt. Összesen 1,233 milliárd dollárt (26,24 milliárd korona), ami a megállapodás szerinti ár 27,09%-a, azaz több mint egynegyede.

Az F-35-ösök Csehországba történő szállításának feltétele az infrastruktúra korszerűsítése.

Az év fordulóján a közvélemény figyrlmét egy 15 milliárd koronás rendkívüli előlegfizetés keltette fel. A Védelmi Minisztérium szerint ez a repülőgépek leszállításának felgyorsítását hivatott elősegíteni. A kritikusok szerint ez kétséges, és a rendkívüli előlegfizetés fő oka a védelmi kiadások GDP-hez viszonyított 2%-os határértékének mindenáron történő elérése, ami ezen előlegfizetés nélkül nem lenne lehetséges. A felülvizsgált ütemterv szerint a Védelmi Minisztérium most hat darab F-35-ös repülőgép leszállítását tervezi, amelyek célja az Egyesült Államokban 2029-ben induló pilótaképzés. További kettőt 2030-ban szállítanak le. 2031 és 2034 között pedig évente 4 szuperszonikus F-35-ös repülőgép szállítását tervezik közvetlenül a Cseh Köztársaságba. Ezek a szállítások attól függenek, hogy Csehország teljes mértékben felkészíti-e a repülőgépek üzemeltetéséhez szükséges létesítményeket és infrastruktúrát, és ezért mindenekelőtt befejezi-e a Čáslav légibázis modernizációját.

Védelmi Minisztérium: A partnerországok nem jogosultak szerződéses kötbérre

Tekintettel arra, hogy a késedelmek és halasztások nem korlátozódnak kizárólag a védelmi szektorra, az F-35-ös repülőgépek leszállításának felgyorsítására irányuló erőfeszítés ebből a szempontból optimista, és ezért a repülőtér modernizációjának felgyorsulását is feltételezi. Az F-35-ös program önmagában is rendkívül igényes, és rendszertelen gyakorisággal jelennek meg jelentések a gyártó által tapasztalt problémákról, a repülőgép-felhasználók által tapasztalt késedelmekről, valamint a növekvő beszerzési vagy üzemeltetési költségekről ( Norvégia , Svájc , Németország , Finnország ). A késedelmes teljesítésért járó lehetséges büntetésekkel kapcsolatban a Védelmi Minisztérium kijelenti: „Ha fennáll a késedelem veszélye, a külföldi partnereket azonnal írásban tájékoztatják, és belső eszkalációs mechanizmusokat aktiválnak a probléma kijavítására. Ugyanezt az eljárást és elvet alkalmazzák az F-35-ös repülőgépek összes többi felhasználója között világszerte. A katonai felszereléseket az Egyesült Államok kormánya szállítja „nincs nyereség, nincs veszteség” alapon. A partnerországok ezért nem jogosultak szerződéses büntetésekre a megrendelt anyagok késedelmes szállítása miatt.”

Az F-35 ára az infláció, a nyersanyagok és egyéb fejlemények miatt emelkedett



Általánosságban elmondható, hogy az áremelkedési nyomás fő okai közé tartozik az infláció, a növekvő inputköltségek, de a repülőgép folyamatos fejlesztésének és technológiai korszerűsítésének költségei, valamint az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma által vásárolt repülőgépek számának csökkentésének kockázata is. Például 2020-ban Svájc jóváhagyott egy 6 milliárd svájci frank (7,5 milliárd USD /2.572 mrd HUF/, ma 159,6 milliárd CZK) értékű szerződést 36 darab F-35A repülőgépre. Az Egyesült Államok a közelmúltban 0,5-1,5 milliárd frank /200-429 mrd HUF/ (akár 35,5 milliárd CZK) áremelést kért az inflációra és a növekvő nyersanyag- és energiaköltségekre hivatkozva. Svájc a tárgyalások során védte a szerződéses fix árat, míg az Egyesült Államok azzal érvelt, hogy a fix ár időben korlátozott.

A Lockheed Martin tavaly jelezte, hogy az F-35-ösök ára a 18-19-es sorozatban emelkedhet az infláció és a megnövekedett teljesítménykövetelmények (Technology Refresh 3 modernizáció) miatt. Egy F-35A átlagos ára a 15-17-es sorozatban 82,5 millió dollár /28 mrd HUF/ (1,756 milliárd korona) volt, de az infláció és a modernizáció növelheti a jövőbeli sorozatok árait, és a repülőgép ára meghaladhatja a 100 millió dollárt (34 mrd HUF), ami olyan európai vásárlókat is érinthet, mint Hollandia, Belgium és a Cseh Köztársaság . Kanada vagy Portugália is magasabb költségekkel szembesülhet. Ha kevesebb ország vásárolja meg végül kisebb számban a repülőgépet, az egységár emelkedni fog, mivel a fejlesztési költségeket a felhasználók között megosztják. Például Kanada 13 milliárd dolláros (277 milliárd korona) megrendelése 88 darab F-35-ös repülőgépre költségaggályok miatt felülvizsgálat alatt áll, és Portugália tervezett felvásárlását is befolyásolhatják más szerződések emelkedő költségei, bár azokat a híreket, miszerint Lisszabon geopolitikai okokból kilép a projektből, nem erősítették meg.

A cseh védelmi minisztérium 24 darab F-35-ös repülőgép beszerzési költségét 150 milliárd cseh koronára becsüli, amelyet 2024–2034 között (2.428 mrd HUF) fizetnek ki. Ebből 106 milliárd cseh koronát (21,2 cseh koronás/USD árfolyamon) magukra a repülőgépekre, a lőszerre, a felszerelésre és az amerikai kormánynak fizetett szolgáltatásokra (kiképzés, szervizelés, karbantartás) fordítanak. A fennmaradó 44 milliárd cseh koronával az infrastruktúra kiépítését, az üzemanyag-beszerzést, a személyzet képzését és az állami költségvetésbe befizetett áfát fedezik. A 24 darab F-35-ös repülőgépből álló flotta üzemeltetési költségeit évi 4,9 milliárd (709mrd HUF) cseh koronára becsülik (áfával együtt), beleértve az üzemanyagot, a lőszert és az egyéb üzemeltetési költségeket. A beszerzés és az üzemeltetés teljes becsült költsége a repülőgép 2069-es élettartamának végéig 322 milliárd cseh koronára rúg, ami az ugyanerre az időszakra vonatkozó 8,4 billió cseh koronás becsült védelmi költségvetés körülbelül 4%-át teszi
ki.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby