Cseh haderőfejlesztési program (2035) és hadiipar

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 193
90 594
113
Az MSM Group, a CSG ipari csoport szlovák leányvállalata adásvételi megállapodást kötött az MPI Grouppal a ZVI as, egy főként 20 és 30 mm-es közepes kaliberű lőszereket gyártó cseh vállalat felvásárlására. Így a CSG Group többségi részesedést szerez a ZVI as-ben.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 584
35 182
113
Csehek 52 milliárd koronás (kb 2,47 milliárd euró) hitelt akarnak felvenni vszeg a SAFE keretein belül a Leopard 2A8 beszerzésre. Maga a Leopard 2A8 beszerzés 52,1 milliárd koronába kerülne és max 77 példányt tartalmazna
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Darabárban így 32 millió dollár jönne ki egy Leora, de azt meg nem tudjuk, hogy pontosan milyen és mennyi supportot plusz logisztikát tartalmazna a szerződés. Polák kolléga a kommentben megjegyzi, hogy ehhez képest az K2 beszerzésüknél 18, az Abramsnél meg 19 millió dolláros volt a darabár
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 503
104 779
113
Csehek 52 milliárd koronás (kb 2,47 milliárd euró) hitelt akarnak felvenni vszeg a SAFE keretein belül a Leopard 2A8 beszerzésre. Maga a Leopard 2A8 beszerzés 52,1 milliárd koronába kerülne és max 77 példányt tartalmazna
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Darabárban így 32 millió dollár jönne ki egy Leora, de azt meg nem tudjuk, hogy pontosan milyen és mennyi supportot plusz logisztikát tartalmazna a szerződés. Polák kolléga a kommentben megjegyzi, hogy ehhez képest az K2 beszerzésüknél 18, az Abramsnél meg 19 millió dolláros volt a darabár
Nem tudjuk, de sejtjük.;)

4 Leopárd egy szakasz
3 szakasz egy század + a parancsnoki és helyettesi.

ctyrkova_rota_1.jpg



Nah és akkor a matek:

Összefoglalva: 2030-ban a Cseh Köztársaság hadseregének 42 Leopard 2 A4-es és 58 Leopard 2 A8-as harckocsija lehet

  • A 73. zászlóaljban négy harckocsi század (4x14 harckocsi) lesz Leopard 2 A8, plusz két harckocsi a zászlóaljparancsnok és a parancsnok-helyettes számára. A 4. gyorsbevetési dandár műveleteinek támogatására ad hoc módon egy harckocsizó századot osztanak ki;
  • A 73. zászlóalj aktív tartalék százada 14 Leopard 2 A4-es harckocsival rendelkezik ( a Leopard 2 A4 részleges korszerűsítése valószínűleg 2030 után történik meg ).
  • A fennmaradó 28 Leopard 2 A4-et raktárba helyezik harci tartalékként.

Azaz.

1. 60 T-72M1-ért már kaptak a németektől 14 Leopárd A4-et lőszerrel. Plusz jön egy új Büffel 2025/26 táján.

2. A további ukrán támogatásért a németek most adnak még:
14 Leopard 2 A4-est. Szállítás év végétől 25 aprilisig.
1 újabb Büffel, 2026 eleje.
Lőszer most nem jön.

3. Most tárgyalnak még 14db Leopárd A4-esről. (lőszer és a speciális felszerelések, pl. szimulátorok beszerzését nem tartalmazza)
4,5 mrd CZK. (70 mrd HUF) Szerződés év végéig, szállítás passz.

4. A kommunikacios rendszereket a csehek szerzik be és ntegraljak.

5. Leopard A8 beszerzés.

5.1 40 mrd CZK (630 mrd HUF) 42 db Leopárd A8 + 17 db speciális lánctalpas jármű
Szállítás 2027 körül, havi 3-4 db 2029-ig.

Vagy
5.2 52 mrd CZK ( 816 mrd HUF) 58 db Leopárd A8 + 17 db speciális lánctalpas jármű + 1 hídvető + 1 mentő.
Szállítás mint fent, csak 2030-ig.

Fontos!
A8-ast ipari együttműködés hiányában nem vesznek a csehek. Ez azért izgi, mert az olasz Leopard beszerzés ezen látszik elvérezni,

Ami még érdekes. Ha megjön az A8, egyből raktároznak 28db A4-est. Nem tartanak fent egyszerre 100 körüli tankot.
Tavaly augusztusi tervek.

5.1 40 mrd CZK (630 mrd HUF) 42 db Leopárd A8 + 17 db speciális lánctalpas jármű
Szállítás 2027 körül, havi 3-4 db 2029-ig.

Vagy
5.2 52 mrd CZK ( 816 mrd HUF) 58 db Leopárd A8 + 17 db speciális lánctalpas jármű + 1 hídvető + 1 mentő.

Szállítás mint fent, csak 2030-ig.


Vs. Idén júliusi tervek

Leopard 2A8 beszerzés 52,1 milliárd koronába kerülne és max 77 példányt tartalmazna

A tavalyi B terv lett felmelegítve.
A SAFE 150 mrd eurós közös Uniós pénz, amiből hiteleket tudnak adni a tagországoknak. Viszont csak közös projektekre ad, tehát a cseheknek mással együtt kell kérelmezni. Mivel sokan állnak sorba A8-ért, ez nem lesz gond és sztem 2,5 mrd a 150mrd-os keretből simán kérelmezhető a cseheknek.Viszont a tavaly remélt szállítási határidők, mivel még azóta sincs szerződés az A8-ra, sztem így minimum egy évet csúsznak.
 
  • Tetszik
Reactions: Kávé and nyugger

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 503
104 779
113
A németekkel közösen fogják csinálni.

Az üzletet még érdekesebbé teszi, hogy Németországgal kötött keretmegállapodás keretében közös beszerzésről van szó. Ez nemcsak egy nagyobb volumenű és valamivel olcsóbb megrendelést jelent, hanem azt is, hogy Csehországnak nem kellene áfát fizetnie

Ez az Áfa mindig izgi téma. Kell fizetni, nem kell fizetni, hol kell fizetni.;)

Más érdekesség.

A projektben kedvező kamatlábakat (évi 3,3% körüli) is biztosítanak, a tőke visszafizetésére pedig 10 éves türelmi idő áll rendelkezésre. A törlesztés hosszú, akár 45 évre is elosztható.

Mondjuk eurós hitelt 45 évre nem eurós államként...ld. anno a magyar eurós lakáshitelek. Mondjuk ennyi pénzt 45 évre felvenni ökörség. De rövidebb határidőre simán jó.

És állítólag a 2030 tartható.
Vigyázat a címadás bullshit!;)

 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
3 092
6 734
113
A németekkel közösen fogják csinálni.

Az üzletet még érdekesebbé teszi, hogy Németországgal kötött keretmegállapodás keretében közös beszerzésről van szó. Ez nemcsak egy nagyobb volumenű és valamivel olcsóbb megrendelést jelent, hanem azt is, hogy Csehországnak nem kellene áfát fizetnie

Ez az Áfa mindig izgi téma. Kell fizetni, nem kell fizetni, hol kell fizetni.;)
Nagyon el kell cseszni a beszerzést ahhoz, hogy a fegyver beszerzésnél az eladó ország áfáját is ki kelljen fizetni.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 193
90 594
113
A projektben kedvező kamatlábakat (évi 3,3% körüli) is biztosítanak, a tőke visszafizetésére pedig 10 éves türelmi idő áll rendelkezésre. A törlesztés hosszú, akár 45 évre is elosztható.

Mondjuk eurós hitelt 45 évre nem eurós államként...ld. anno a magyar eurós lakáshitelek. Mondjuk ennyi pénzt 45 évre felvenni ökörség. De rövidebb határidőre simán jó.
Ha megnézed hogy mennyit változott a cseh korona árfolyama az Euro-hoz viszonyítva az elmúlt 15 évben és hogy a csehek az Euro bevezetés feltélei közül most is mindet teljesítik, akkor kiderül hogy ez tulajdonképpen nem akkora probléma, mert az Euro csatlakozás csak szándék kérdése lenne náluk.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 503
104 779
113
Hogyan lehet visszaszerezni hétmilliárdot a "hibás" ágyúkért? Černochovának nincs befolyása a franciákra


Bár az Aktuálně.cz napilap tavaly óta felhívja a figyelmet a tízmilliárd koronás 62 Caesar tarack megvásárlásának alapvető nehézségeire, a védelmi minisztérium és a hadsereg régóta próbálja azt állítani, hogy minden problémamentesen folytatódik. A minisztérium csak néhány napja változtatott kommunikációs stratégiáján. Jana Černochová Lubomír Metnart jelölte meg a stratégiai szerződés tragikus állapotának felelőseként. Prágának nehéz lesz visszaszerezni a kifizetett pénzt.
A KNDS France válasza a felmerülő Ceasar problémák kapcsán.


Július 24-én a KNDS France (korábban Nexter Systems) közleményt adott ki a Cseh Köztársaság Fegyveres Erői (Armáda České republiky, AČR) általi beszerzési programjuk részeként a CAESAR 8×8 kerekes alvázon lévő 155 mm-es önjáró lövegágyúk jellemzőinek ellenőrzése során felmerült problémákról.

Ez áll benne: „ A CAESAR 8x8 2023 közepe óta áll szolgálatban az ukrán fegyveres erőknél. 2024 végére minden [leszállított] rendszer több ezer lövést adott le, így az [Ukrajna által egyidejűleg üzemeltetett] CAESAR 6x6-os változattal együtt ez a legjobban harcban bevált 155 mm-es önjáró, 52-es kaliberű csővel és teherautó-alvázzal ellátott ágyú-tarack. A CAESAR 8x8 a Cseh Köztársaság fegyveres erői által fejlesztés alatt álló közvetett tűz képességének része lesz. A CAESAR tüzérségi rendszercsalád 8x8-as változata jobb működési és műszaki paramétereket kínál a korábban szolgálatban lévő CAESAR 6x6-os rendszerhez képest.”

A CAESAR 8x8 rendszer szállítására vonatkozó szerződés tovább erősíti a Cseh Fegyveres Erőkkel és a cseh fegyveriparral fennálló régóta fennálló partnerségünket, amely jelentős szerepet játszik a projektben. A cseh gyártmányú lőszerek tanúsítását és a CAESAR 8x8 rendszernek a Cseh Köztársaság által kiválasztott tűzvezető rendszerrel való integrációját a KNDS France támogatásával hajtjuk végre.

2024 szeptemberében sikeres lövészeti bemutatóra került sor a CAESAR 8×8 rendszerrel, amely megerősítette a több mint 40 km-es hatótávolságo
t.

A KNDS France megerősíti teljes elkötelezettségét és mozgósítását a szerződés sikeres végrehajtásának biztosítása érdekében, lehetővé téve a Cseh Köztársaság számára NATO-kötelezettségeinek teljesítését.

Emlékeztetőül, július elején Jana Černochová cseh védelmi miniszter problémákról számolt be a KNDS France által a Cseh Köztársaság számára gyártott CAESAR 8x8 tüzérségi rendszerek jellemzőinek ellenőrzése során. A vállalkozó által benyújtott dokumentáció elemzése rámutatott annak kockázatára, hogy a löveg nem felel meg a cseh fél által az új tüzérségi rendszerre vonatkozó követelményekben meghatározott egyes műszaki paramétereknek. A hivatalos közlemény nem közölt további részleteket, de a cseh média arról számolt be, hogy a lövegek csehországi prototípus-tesztelései során nem érték el a szelektív tűz üzemmódban (több lövés egyidejű ütése, MRSI) előírt legalább 40 km-es hatótávolságot. Továbbá a gyártó állítólag elmulasztott megadni néhány szükséges információt, például azokat, amelyek lehetővé tették volna a cseh hadsereg által kiválasztott ESG Adler III tűzvezető rendszer integrálását, valamint a cseh STV Group cég lőszerballisztikájának integrálását a löveg ballisztikai számítógépébe . Sötét felhők gyülekeznek a cseh CAESAR-ok felett?

A francia cég válasza megfelel a hasonló kommunikációra vonatkozó szabványos irányelveknek, amelyek más hasonló helyzetekben is megjelennek új fegyverek és felszerelések beszerzésével kapcsolatban, és amelyeket a szerződő hatóság által meghatározott követelményekhez kell igazítani. Azonban már önmagában az a tény, hogy a cseh védelmi minisztérium tájékoztatta a nyilvánosságot, arra utal, hogy a problémának komolynak kell lennie, különösen mivel kijelentette, hogy Prága elállhat a szerződéstől, mivel a szállító nem teljesíti a feltételeket.

A KNDS France hangsúlyozza, hogy egy, a csehhez hasonló konfigurációjú ágyút tesztelt több mint 40 km-es hatótávolságon. Ilyen teszteket végeztek Lengyelországban tavaly szeptember végén. A KNDS France egy lengyelországi kiképzőtéren mutatta be ágyúja és lőszerének képességeit . A teszteket követően kiadott sajtóközlemény szerint az új LU220-as gázgenerátoros lőszert is kilőtték, és „több mint 42 km-es” hatótávolságot értek el. A teszteket a KNDS Ammo France és a KNDS Ammo Italy együttműködésében gyártott moduláris hajtóanyag-rendszerrel végezték.

Az új lőszerek ballisztikájának, a megrendelő által meghatározott adatoknak a fegyver számítógépébe történő bevezetése, lehetővé téve az együttműködést a megrendelő által megadott tűzvezető rendszerrel, szintén nem okozhat problémát – a gyártó ezen a területen is aktív, és együttműködést hirdet.

Ebben a helyzetben további információkra kell várnunk két prototípus löveg csehországi katonai ellenőrző tesztjeivel kapcsolatban, amelyeket idén nyáron kellett volna elvégezni. A cseh védelmi minisztérium közleménye szerint ezek a tesztek megkezdődtek, bár ezt az információt korábban nem hozták nyilvánosságra. A prototípus lövegek gyári teszteken estek át Franciaországban, és ezzel egyidejűleg a KNDS France három lövegkezelő legénységet és egy csoport AČR technikusból álló csoportot képzett ki a tesztek végrehajtására cseh kiképzőtereken. Május végén a francia vállalat azt is bejelentette, hogy Csehország hamarosan kap egy MRCT-t (Mixed Reality Crew Trainer), amely lehetővé teszi a realisztikus kiképzést közvetlenül a harci eszközökön anélkül, hogy ideiglenes leszerelésre lenne szükség. IDET 2025 – Hamarosan megkezdődik a CAESAR lövegágyúk összeszerelése Csehországban .

Csehország 2021. szeptember 30-án 52 darab CAESAR 8x8-as ágyútarackot rendelt 333 millió euróért. A szerződés kikötötte, hogy az első négy rendszert Franciaországban, míg a fennmaradó rendszereket Csehországban, az Excalibur Army spol. s ro šternberki üzemeiben (végösszeszerelés) és a Tatra Defence Vehicle kopřivnicei üzemében (T815-7T3RC1 8x8 alváz) kell gyártani, hogy teljesítsék a szerződésben a helyi ipar legalább 40%-os részvételére vonatkozó követelményt. 2022. december 16-án Csehország további 10 ágyút rendelt, amelyeket mindegyiket helyben kellett gyártani, így a szerződés teljes értéke a melléklettel együtt közel 407 millió euró (ebből körülbelül 284 millió eurót fizettek ki idén június végéig), a kapcsolódó szerződések (az Adler III tűzvezető rendszer szállítása körülbelül 13 millió euró értékű, valamint a lőszer körülbelül 484,7 millió euró értékű szállítása) nélkül.

A sorozatgyártású ágyúk (kettő a roanne-i KNDS France gyárban, 58 pedig Csehországban összeszerelve) szállítása a Cseh Köztársaság Fegyveres Erőinek 13. Tüzérezredéhez (13. dělostřelecký pluk), amelynek főhadiszállása a Közép-Csehországi régióban, Jincében volt, 2026 áprilisában kezdődött és 2027 augusztusában fejeződött be. A két prototípust korábban a dél-morvaországi Vyškovban található Kiképző Parancsnokság – Katonai Akadémiára (Velitelství výcviku-Vojenská akademije) kellett volna küldeni, ahol a fegyverkezelők és technikusok képzése folytatódott volna


 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 503
104 779
113
F-35 matek cseh módra és más példák

Csehország már kifizette az F-35-ös kialkudott árának több mint negyedét


Csehország eddig összesen 1,233 milliárd dollár (420 mrd HUF) értékű előleget küldött az Egyesült Államoknak az F-35-ös repülőgépekért. Június 15-ig a megállapodás szerinti ár 27%-át fizették ki. Eközben a médiában figyelmeztetések jelentek meg a repülőgép árának emelkedésével kapcsolatban.

2025. június 24-én a Védelmi Minisztérium a Tájékoztatási Törvény alapján választ adott arra a kérdésre, hogy a minisztérium eddig mennyi és mikor fizetett előleget 24 darab ötödik generációs Lockheed Martin F-35A Lightning II repülőgép beszerzésére. A teljes megállapodás szerinti ár 4,554 milliárd (1.562mrd HUF) amerikai dollár, ami a jelenlegi árfolyamon körülbelül 96,9 milliárd korona . A minisztérium szerint eddig négy előleget fizettek ki, nevezetesen 2024. február 7-én 250 millió dollárt, 2024. június 15-én 194 millió dollárt, 2024. december 15-én 694 millió dollárt és 2025. június 15-én 95,5 millió dollárt. Összesen 1,233 milliárd dollárt (26,24 milliárd korona), ami a megállapodás szerinti ár 27,09%-a, azaz több mint egynegyede.

Az F-35-ösök Csehországba történő szállításának feltétele az infrastruktúra korszerűsítése.

Az év fordulóján a közvélemény figyrlmét egy 15 milliárd koronás rendkívüli előlegfizetés keltette fel. A Védelmi Minisztérium szerint ez a repülőgépek leszállításának felgyorsítását hivatott elősegíteni. A kritikusok szerint ez kétséges, és a rendkívüli előlegfizetés fő oka a védelmi kiadások GDP-hez viszonyított 2%-os határértékének mindenáron történő elérése, ami ezen előlegfizetés nélkül nem lenne lehetséges. A felülvizsgált ütemterv szerint a Védelmi Minisztérium most hat darab F-35-ös repülőgép leszállítását tervezi, amelyek célja az Egyesült Államokban 2029-ben induló pilótaképzés. További kettőt 2030-ban szállítanak le. 2031 és 2034 között pedig évente 4 szuperszonikus F-35-ös repülőgép szállítását tervezik közvetlenül a Cseh Köztársaságba. Ezek a szállítások attól függenek, hogy Csehország teljes mértékben felkészíti-e a repülőgépek üzemeltetéséhez szükséges létesítményeket és infrastruktúrát, és ezért mindenekelőtt befejezi-e a Čáslav légibázis modernizációját.

Védelmi Minisztérium: A partnerországok nem jogosultak szerződéses kötbérre

Tekintettel arra, hogy a késedelmek és halasztások nem korlátozódnak kizárólag a védelmi szektorra, az F-35-ös repülőgépek leszállításának felgyorsítására irányuló erőfeszítés ebből a szempontból optimista, és ezért a repülőtér modernizációjának felgyorsulását is feltételezi. Az F-35-ös program önmagában is rendkívül igényes, és rendszertelen gyakorisággal jelennek meg jelentések a gyártó által tapasztalt problémákról, a repülőgép-felhasználók által tapasztalt késedelmekről, valamint a növekvő beszerzési vagy üzemeltetési költségekről ( Norvégia , Svájc , Németország , Finnország ). A késedelmes teljesítésért járó lehetséges büntetésekkel kapcsolatban a Védelmi Minisztérium kijelenti: „Ha fennáll a késedelem veszélye, a külföldi partnereket azonnal írásban tájékoztatják, és belső eszkalációs mechanizmusokat aktiválnak a probléma kijavítására. Ugyanezt az eljárást és elvet alkalmazzák az F-35-ös repülőgépek összes többi felhasználója között világszerte. A katonai felszereléseket az Egyesült Államok kormánya szállítja „nincs nyereség, nincs veszteség” alapon. A partnerországok ezért nem jogosultak szerződéses büntetésekre a megrendelt anyagok késedelmes szállítása miatt.”

Az F-35 ára az infláció, a nyersanyagok és egyéb fejlemények miatt emelkedett



Általánosságban elmondható, hogy az áremelkedési nyomás fő okai közé tartozik az infláció, a növekvő inputköltségek, de a repülőgép folyamatos fejlesztésének és technológiai korszerűsítésének költségei, valamint az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma által vásárolt repülőgépek számának csökkentésének kockázata is. Például 2020-ban Svájc jóváhagyott egy 6 milliárd svájci frank (7,5 milliárd USD /2.572 mrd HUF/, ma 159,6 milliárd CZK) értékű szerződést 36 darab F-35A repülőgépre. Az Egyesült Államok a közelmúltban 0,5-1,5 milliárd frank /200-429 mrd HUF/ (akár 35,5 milliárd CZK) áremelést kért az inflációra és a növekvő nyersanyag- és energiaköltségekre hivatkozva. Svájc a tárgyalások során védte a szerződéses fix árat, míg az Egyesült Államok azzal érvelt, hogy a fix ár időben korlátozott.

A Lockheed Martin tavaly jelezte, hogy az F-35-ösök ára a 18-19-es sorozatban emelkedhet az infláció és a megnövekedett teljesítménykövetelmények (Technology Refresh 3 modernizáció) miatt. Egy F-35A átlagos ára a 15-17-es sorozatban 82,5 millió dollár /28 mrd HUF/ (1,756 milliárd korona) volt, de az infláció és a modernizáció növelheti a jövőbeli sorozatok árait, és a repülőgép ára meghaladhatja a 100 millió dollárt (34 mrd HUF), ami olyan európai vásárlókat is érinthet, mint Hollandia, Belgium és a Cseh Köztársaság . Kanada vagy Portugália is magasabb költségekkel szembesülhet. Ha kevesebb ország vásárolja meg végül kisebb számban a repülőgépet, az egységár emelkedni fog, mivel a fejlesztési költségeket a felhasználók között megosztják. Például Kanada 13 milliárd dolláros (277 milliárd korona) megrendelése 88 darab F-35-ös repülőgépre költségaggályok miatt felülvizsgálat alatt áll, és Portugália tervezett felvásárlását is befolyásolhatják más szerződések emelkedő költségei, bár azokat a híreket, miszerint Lisszabon geopolitikai okokból kilép a projektből, nem erősítették meg.

A cseh védelmi minisztérium 24 darab F-35-ös repülőgép beszerzési költségét 150 milliárd cseh koronára becsüli, amelyet 2024–2034 között (2.428 mrd HUF) fizetnek ki. Ebből 106 milliárd cseh koronát (21,2 cseh koronás/USD árfolyamon) magukra a repülőgépekre, a lőszerre, a felszerelésre és az amerikai kormánynak fizetett szolgáltatásokra (kiképzés, szervizelés, karbantartás) fordítanak. A fennmaradó 44 milliárd cseh koronával az infrastruktúra kiépítését, az üzemanyag-beszerzést, a személyzet képzését és az állami költségvetésbe befizetett áfát fedezik. A 24 darab F-35-ös repülőgépből álló flotta üzemeltetési költségeit évi 4,9 milliárd (709mrd HUF) cseh koronára becsülik (áfával együtt), beleértve az üzemanyagot, a lőszert és az egyéb üzemeltetési költségeket. A beszerzés és az üzemeltetés teljes becsült költsége a repülőgép 2069-es élettartamának végéig 322 milliárd cseh koronára rúg, ami az ugyanerre az időszakra vonatkozó 8,4 billió cseh koronás becsült védelmi költségvetés körülbelül 4%-át teszi
ki.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
5 019
15 189
113
F-35 matek cseh módra és más példák

Csehország már kifizette az F-35-ös kialkudott árának több mint negyedét


Csehország eddig összesen 1,233 milliárd dollár (420 mrd HUF) értékű előleget küldött az Egyesült Államoknak az F-35-ös repülőgépekért. Június 15-ig a megállapodás szerinti ár 27%-át fizették ki. Eközben a médiában figyelmeztetések jelentek meg a repülőgép árának emelkedésével kapcsolatban.

2025. június 24-én a Védelmi Minisztérium a Tájékoztatási Törvény alapján választ adott arra a kérdésre, hogy a minisztérium eddig mennyi és mikor fizetett előleget 24 darab ötödik generációs Lockheed Martin F-35A Lightning II repülőgép beszerzésére. A teljes megállapodás szerinti ár 4,554 milliárd (1.562mrd HUF) amerikai dollár, ami a jelenlegi árfolyamon körülbelül 96,9 milliárd korona . A minisztérium szerint eddig négy előleget fizettek ki, nevezetesen 2024. február 7-én 250 millió dollárt, 2024. június 15-én 194 millió dollárt, 2024. december 15-én 694 millió dollárt és 2025. június 15-én 95,5 millió dollárt. Összesen 1,233 milliárd dollárt (26,24 milliárd korona), ami a megállapodás szerinti ár 27,09%-a, azaz több mint egynegyede.

Az F-35-ösök Csehországba történő szállításának feltétele az infrastruktúra korszerűsítése.

Az év fordulóján a közvélemény figyrlmét egy 15 milliárd koronás rendkívüli előlegfizetés keltette fel. A Védelmi Minisztérium szerint ez a repülőgépek leszállításának felgyorsítását hivatott elősegíteni. A kritikusok szerint ez kétséges, és a rendkívüli előlegfizetés fő oka a védelmi kiadások GDP-hez viszonyított 2%-os határértékének mindenáron történő elérése, ami ezen előlegfizetés nélkül nem lenne lehetséges. A felülvizsgált ütemterv szerint a Védelmi Minisztérium most hat darab F-35-ös repülőgép leszállítását tervezi, amelyek célja az Egyesült Államokban 2029-ben induló pilótaképzés. További kettőt 2030-ban szállítanak le. 2031 és 2034 között pedig évente 4 szuperszonikus F-35-ös repülőgép szállítását tervezik közvetlenül a Cseh Köztársaságba. Ezek a szállítások attól függenek, hogy Csehország teljes mértékben felkészíti-e a repülőgépek üzemeltetéséhez szükséges létesítményeket és infrastruktúrát, és ezért mindenekelőtt befejezi-e a Čáslav légibázis modernizációját.

Védelmi Minisztérium: A partnerországok nem jogosultak szerződéses kötbérre


Tekintettel arra, hogy a késedelmek és halasztások nem korlátozódnak kizárólag a védelmi szektorra, az F-35-ös repülőgépek leszállításának felgyorsítására irányuló erőfeszítés ebből a szempontból optimista, és ezért a repülőtér modernizációjának felgyorsulását is feltételezi. Az F-35-ös program önmagában is rendkívül igényes, és rendszertelen gyakorisággal jelennek meg jelentések a gyártó által tapasztalt problémákról, a repülőgép-felhasználók által tapasztalt késedelmekről, valamint a növekvő beszerzési vagy üzemeltetési költségekről ( Norvégia , Svájc , Németország , Finnország ). A késedelmes teljesítésért járó lehetséges büntetésekkel kapcsolatban a Védelmi Minisztérium kijelenti: „Ha fennáll a késedelem veszélye, a külföldi partnereket azonnal írásban tájékoztatják, és belső eszkalációs mechanizmusokat aktiválnak a probléma kijavítására. Ugyanezt az eljárást és elvet alkalmazzák az F-35-ös repülőgépek összes többi felhasználója között világszerte. A katonai felszereléseket az Egyesült Államok kormánya szállítja „nincs nyereség, nincs veszteség” alapon. A partnerországok ezért nem jogosultak szerződéses büntetésekre a megrendelt anyagok késedelmes szállítása miatt.”

Az F-35 ára az infláció, a nyersanyagok és egyéb fejlemények miatt emelkedett



Általánosságban elmondható, hogy az áremelkedési nyomás fő okai közé tartozik az infláció, a növekvő inputköltségek, de a repülőgép folyamatos fejlesztésének és technológiai korszerűsítésének költségei, valamint az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma által vásárolt repülőgépek számának csökkentésének kockázata is. Például 2020-ban Svájc jóváhagyott egy 6 milliárd svájci frank (7,5 milliárd USD /2.572 mrd HUF/, ma 159,6 milliárd CZK) értékű szerződést 36 darab F-35A repülőgépre. Az Egyesült Államok a közelmúltban 0,5-1,5 milliárd frank /200-429 mrd HUF/ (akár 35,5 milliárd CZK) áremelést kért az inflációra és a növekvő nyersanyag- és energiaköltségekre hivatkozva. Svájc a tárgyalások során védte a szerződéses fix árat, míg az Egyesült Államok azzal érvelt, hogy a fix ár időben korlátozott.

A Lockheed Martin tavaly jelezte, hogy az F-35-ösök ára a 18-19-es sorozatban emelkedhet az infláció és a megnövekedett teljesítménykövetelmények (Technology Refresh 3 modernizáció) miatt. Egy F-35A átlagos ára a 15-17-es sorozatban 82,5 millió dollár /28 mrd HUF/ (1,756 milliárd korona) volt, de az infláció és a modernizáció növelheti a jövőbeli sorozatok árait, és a repülőgép ára meghaladhatja a 100 millió dollárt (34 mrd HUF), ami olyan európai vásárlókat is érinthet, mint Hollandia, Belgium és a Cseh Köztársaság . Kanada vagy Portugália is magasabb költségekkel szembesülhet. Ha kevesebb ország vásárolja meg végül kisebb számban a repülőgépet, az egységár emelkedni fog, mivel a fejlesztési költségeket a felhasználók között megosztják. Például Kanada 13 milliárd dolláros (277 milliárd korona) megrendelése 88 darab F-35-ös repülőgépre költségaggályok miatt felülvizsgálat alatt áll, és Portugália tervezett felvásárlását is befolyásolhatják más szerződések emelkedő költségei, bár azokat a híreket, miszerint Lisszabon geopolitikai okokból kilép a projektből, nem erősítették meg.

A cseh védelmi minisztérium 24 darab F-35-ös repülőgép beszerzési költségét 150 milliárd cseh koronára becsüli, amelyet 2024–2034 között (2.428 mrd HUF) fizetnek ki. Ebből 106 milliárd cseh koronát (21,2 cseh koronás/USD árfolyamon) magukra a repülőgépekre, a lőszerre, a felszerelésre és az amerikai kormánynak fizetett szolgáltatásokra (kiképzés, szervizelés, karbantartás) fordítanak. A fennmaradó 44 milliárd cseh koronával az infrastruktúra kiépítését, az üzemanyag-beszerzést, a személyzet képzését és az állami költségvetésbe befizetett áfát fedezik. A 24 darab F-35-ös repülőgépből álló flotta üzemeltetési költségeit évi 4,9 milliárd (709mrd HUF) cseh koronára becsülik (áfával együtt), beleértve az üzemanyagot, a lőszert és az egyéb üzemeltetési költségeket. A beszerzés és az üzemeltetés teljes becsült költsége a repülőgép 2069-es élettartamának végéig 322 milliárd cseh koronára rúg, ami az ugyanerre az időszakra vonatkozó 8,4 billió cseh koronás becsült védelmi költségvetés körülbelül 4%-át teszi
ki.
Még a bolondnak is megéri...
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 666
11 921
113
A beszerzés és az üzemeltetés teljes becsült költsége a repülőgép 2069-es élettartamának végéig 322 milliárd cseh koronára rúg, ami az ugyanerre az időszakra vonatkozó 8,4 billió cseh koronás becsült védelmi költségvetés körülbelül 4%-át teszi ki.
Mondjuk ha ez igaz, akkor nem ebbe dőlnek össze.
Ennyit jelent a másfélszer akkora GDP.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 503
104 779
113
Mondjuk ha ez igaz, akkor nem ebbe dőlnek össze.
Ennyit jelent a másfélszer akkora GDP.
Ezt a részt direkt nem forintosítottam, mert két év alatt is rengeteget emelkedett a gép ára. Szal az hogy 2069-ig mennyibe kerül az üzemeltetés erősen tájékoztató jellegü adat
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 666
11 921
113
Ezt a részt direkt nem forintosítottam, mert két év alatt is rengeteget emelkedett a gép ára. Szal az hogy 2069-ig mennyibe kerül az üzemeltetés erősen tájékoztató jellegü adat
ha 50 százalékot tévednek az összegben, akkor 6 százalékát költik a honvédelmi költségvetésüknek az F-35-re 40 év alatt