Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Az RPG-t azért vették észre Mogadishuban, mert látták, hogy a fal mögül a néger kifordul vele 50-100 méterre tőlük, de egy MANPADS ami sokkal gyorsabb, nagyobb a hatótávja és nem sokkal nagyobb, az egész más kategória szerintem.
Az 1999-as AF alatt úgy működtek az A-10-esek, hogy az egyik figyelte a másikat. Kettőt eltaláltak még így is. Hidd el, lehet észlelni az indításokat szabad szemmel is, de okkal léteznek MAWS renszerek.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
A háborúk során a pilóták mégis elég sok MANPAD indítást kiszúrtak. Igen, ez nem életbiztosítás, de nem mission impossible.
Nem azt mondtam, hogy lehetetlen, mert lehet ha épp arra nézel, de mégiscsak egy baseball ütő nagyságú testről van szó, ami 2-3 mach sebességgel közelít és nem biztos, hogy szemből vagy oldalról ahol jól rálástsz.

Az 1999-as AF alatt úgy működtek az A-10-esek, hogy az egyik figyelte a másikat. Kettőt eltaláltak még így is. Hidd el, lehet észlelni az indításokat szabad szemmel is, de okkal léteznek MAWS renszerek.
Az eredeti kérdésem erről szólt, hogy egy IR érzékelős rakétát valami képes-e kiszúrni a gépen?
 
M

molnibalage

Guest
Nem azt mondtam, hogy lehetetlen, mert lehet ha épp arra nézel, de mégiscsak egy baseball ütő nagyságú testről van szó, ami 2-3 mach sebességgel közelít és nem biztos, hogy szemből vagy oldalról ahol jól rálástsz.


Az eredeti kérdésem erről szólt, hogy egy IR érzékelős rakétát valami képes-e kiszúrni a gépen?
Joker, melyik részét nem érted annak, hogy nem a rakétát érzékeled, hanem az indítás helyén a porfelverődést és az onnan induló füstcsíkot..? Magát a rakétát nem látod soha. Ahhoz túl kicsi.

Igen, a MAWS szenzorok. Erről a mostani HT összefoglaló is ír. Jó lenne már végre elolvasni, a megírtam...
 
M

molnibalage

Guest
Na, lassan egy új nagy fejezetet sikerült lezárni,az IR vezérlést és ellentevékenységet. Ami az mostani változatban kb. 3,5-4 oldal, az most kb. 13, a basic szintű összefogalalás és történelme ennek. Erre jön még rá kb 12 oldal magasabb szintű ismertetés, akiben van elég kitartás ehhez és még 7-8 oldal az ellentevékenységekről és IRST-kről.

Ilyen szintű bővítésre és magyarázatokra lehet számítani. ;)
 
  • Tetszik
Reactions: Mackensen
T

Törölt tag 1586

Guest
...nem a rakétát érzékeled, hanem az indítás helyén a porfelverődést és az onnan induló füstcsíkot..? Magát a rakétát nem látod soha. Ahhoz túl kicsi...

Azért ez így általánosságban szerintem nem igaz.

Attól függ milyen MAW szenzorod van: én legalább három féléről tudok: IR, UV, és radar alapú rendszerek illetve ezek kombinációi.

Szerintem egy kombinált rendszer képes érzékelni mind az indítást mind követni a rakétát (még akkor is ha a menethajtómű már kiégett). Ha nem így lenne akkor nem lennének DIRCM rendszerek
A gond inkább a fals riasztások magas száma lehet, ami egyrészt a pilóták idegeire megy, másrészt - ha az ellentevékenység automatikus - akkor hamar elfogynak a csalik.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 269
13 652
113
Nos molni, ehhez mit szólsz?
215639zut4qsuw4x604usl_www.kepfeltoltes.hu_.png

215726kiueakjs2xieueb3_www.kepfeltoltes.hu_.png

215726hificqc5sfcw06gm_www.kepfeltoltes.hu_.png

215553seo3h55iixbqxnex_www.kepfeltoltes.hu_.png
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 501
5 593
113
@Mackensen
Arról van szó nagyon röviden, hogy az AWACS becsült távolságát a kisugárzás alapján hozzávetőlegesen meghatározzák, majd egy vadász felpattanó manőverrel indít rá rakétát, amely a cél magasságának kétszeresén utazva, azt végfázisban közvetlenül felülről támadja?
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
@Mackensen
Arról van szó nagyon röviden, hogy az AWACS becsült távolságát a kisugárzás alapján hozzávetőlegesen meghatározzák, majd egy vadász felpattanó manőverrel indít rá rakétát, amely a cél magasságának kétszeresén utazva, azt végfázisban közvetlenül felülről támadja?

Plusz ha jól értem, elvben pedig mivel a rakéta RCS-e kicsi, a radarok függőleges érzékelési szöge pedig kicsi, így a beérkező rakétát nem észlelnék.
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 501
5 593
113
Plusz ha jól értem, elvben pedig mivel a rakéta RCS-e kicsi, a radarok függőleges érzékelési szöge pedig kicsi, így a beérkező rakétát nem észlelnék.

Másrészt ha továbbvisszük ezt a gondolatmenetet, a rakéta passzív eszköz, az AWACS kisugárzására megy, kisebb költségekkel (ha jól tudom) mint egy aktív radaros.
Cserébe irdatlan hajtómű kell mögé, 300km-el számol az ábrán.
Van most ilyen A-A rakétájuk? Vagy bárkinek?
 
M

molnibalage

Guest
Plusz ha jól értem, elvben pedig mivel a rakéta RCS-e kicsi, a radarok függőleges érzékelési szöge pedig kicsi, így a beérkező rakétát nem észlelnék.
3 fokos nyalábbal 250 km-es távolságban a nyaláb kb. 13 km-es függőeleges zónát fog le. A mai E-3C AWACS-ban ESA elevation eltérítés van. Szóval ezzel meglógni nem lehet. Ha csak néha felcsekkol radar, akkor az elevetionból nem fog kibújni a rakéta, egyedül az RCS-e a kérdéses. 1986-ben látta az E-3 250 km távolságból az Sz-200 indításokat. Ez volt 30 éve akkor, mai szemmel 40 éves cuccal.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 269
13 652
113
Úgy tűnik, hogy egy fiatal kutató a school of aerospace engineering in beijing institute of technology eljátszadozott a gondolattal, hogy ballisztikus rakétát használjanak légvédelmi feladatra. Erről meg írt is egy kisebb kutatást aminek a tartalma angolul olvasható és van benne néhány ábra.
Az egyik ábrán egy repülőgépről indítják a szóban forgó rakétát. De a lényeg, hogy az angol reentry vehicle kifejezést használja, ami ugyebár olyasmit feltételez, hogy a harci rész elhagyja az atmoszférát és a visszatérő egységet használnák légi célpontok ellen.
A lényeg, hogy ez egy tanulmány, amit egy lelkes egyetemista, fiatal kutató is készíthetett, nem jelenti azt, hogy rajta kívül más is komolyan foglalkozna az ötlettel.
 
M

molnibalage

Guest
Úgy tűnik, hogy egy fiatal kutató a school of aerospace engineering in beijing institute of technology eljátszadozott a gondolattal, hogy ballisztikus rakétát használjanak légvédelmi feladatra.
A "probléma" az, hogy a Patriot és Sz-300 lassan 40 éve használják már ezt, tehát semmi új nincs a gondolatban, ha a SAM-e nézzük.Mind a kettő lényegében végfázis irányításos ballisztikus rakéta. Az indításkori célparaméterek alapján rakéta elindítják egy adott pályán és minimális manőverek vannak közben csak a végfázisig. Ezért van az, hogy nagyobb magasságú cél ellen irgalmatlan hatótávolságuk van. 8-10 másodperccel az indítás után elérik az M7.0 sebesség táját 4-5 km magasan.

Légellenállás és lassulás nélküli modell szerint ezzel 45 fokos pályaívvel cirka 400 km-es távolság jön ki földi becsapódásra. Természetesen a rakét lassul és némi manőverre is szükség van. Viszont nem a földre zuhan vissza. Így jön ki az Sz-400 250 km-es HMZ-je manőverező célok és BM ellen is.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 269
13 652
113
És ezek kilépnek a földi légkörből? Majd, ha hazaérsz, jobban megszakérted.
 
M

molnibalage

Guest
És ezek kilépnek a földi légkörből? Majd, ha hazaérsz, jobban megszakérted.
A légkör defincíója nagyon laza, mert az terrmoszféra és exoszféra messze a klasszikus aerodinamikai zónán nyúlnak, bár műhold léptékben még 200 km magasságban is akkora a légellenállás, hogy onnan hamar leperecel már egy műhold.

Ha arra gondolsz, hogy adott esetben elérik -e a 20 km feletti tartományt, akkor a válaszom az, hogy simán, akár a 30-35 km-es magaságot is. Egyébként az Sz-200 is felmászott ekkora magasságra sőt, asszem akár 40 km tájára is és manőverezett is ott.

Otthon megvan a teszlövészet mérési diagramja, azon meg tudom nézni max. HMZ vitorlázó módot. HMZ diagramon is elég szép magasságok vannak.
http://www.ausairpower.net/PDF-A/S-200VE-Engagement-Envelope-F.pdf
 
M

molnibalage

Guest
Jelenleg semmit, mert a céges gépen nem látszanak a képek... :(
Majd otthon este megnézem.
Megnéztem. Az amendotary toldalék proportional navigation résznél így értelmezhetetlen, bár sanszosan nagy jelentősége nincs, valami kínai fordítási izé lehet.

Az ábrán levő relatív értékek semmiben sem térnek el a Sz-400/Patriot végfázistól adott célparaméterek mellett. Semmi új. Annyi, hogy repülőgépen nincs 1800 kg-os légiharc rakéta, viszont nem is kell. 10 km magasan indítva egy kisebb is elérhetné a 300-400 km-es kinematikai hatótávot, egy kb. egytonnás. Csak az a probléma, amit mindig is írtam. Egy ekkora célt a mai korszerű AWACS indításkor elvileg észlel, ha 40 éves technikával ment 250 km+ táján az Sz-200-at sikerült.

Az elevation sem korlát, ha létezik ilyen veszély, akkor az AWACS fel fog nézni olyan magasságba, hogy észleljen ilyen célokat, ESA eltérsítés mellett meg aztán végképp nem kunsz ilyen célt is keresni.

Az érdekes az, hogy bár az AWACS hunter AAM koncepció egyszerűnek tűnik mégsem csinált senki eddig ilyet. Ezek szerint mégsem csak annyi az egész, hogy rátesz az ember egy HARM féle szenzort és egy ARH fejet egy szép nagy rakétára... Az oroszok sem csinálták meg és nem is igényelte és finanszírozta ezt külföldi megrendelő.
 
  • Tetszik
Reactions: Mackensen