Haditengerészeti mérföldkövek

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
1 053
1 268
113
A II. világháborúban meghalt német tengeralattjáró-személyzetek emlékműve.
.
Igen, van muzeum is, erdemes megnezni, ha arra jar az ember. Ez az egesz Kiel közeleben van egy Laboe nevu hely fölött, a tengerparton. Laboe a Kiel fele bevezetö öböl legelejen talalhato.
 
R

Ruby de Puteaux

Guest
Titkos náci űrhajó valahol Európa egén.
...legalábbis elsőre annak tűnt. Valójában egy elsüllyesztett XXI-es osztályú tengeralattjáró tornya valahol Bréma mellett.

 

Wilson

Well-Known Member
2017. szeptember 19.
14 788
34 682
113
Jobb hiján ide rakom be....

Némi hátéradat a II világháborúban használt brit cirkáló radarjairól...

1. rész - keresőradarok a méteres sávban.

79Y típus.

Ez volt az első brit haditengerészeti radar, amelynek fejlesztési munkálatai 1936-ban kezdődtek. Az első Type 79X kísérletet a USS Saltburnre telepítették, egy további Type 79Y-t pedig 1938 májusában a Sheffield cirkálóra.

A radar külön adó- és vevőantennával rendelkezett, két párhuzamos ikerdipólus formájában, amelyek forgását kézzel állították be. Az adóantennát a repülő árbocra, a vevőantennát pedig a főárbocra szerelték (ezt a gyakorlatot a későbbi 279-es és 281-es típusú állomásokon is megtartották). A sugárszélesség 75° volt, de az irányt 5°-os pontossággal a jelintenzitás alapján határozták meg.

279 Sheffield
79Y típusú radar a Sheffield cirkáló árbocán

Működési frekvencia 43 MHz
Hullámhossz 7 m
Kimenő teljesítmény 15-20 kW
Érzékelési tartomány (itt és alatta, zárójelben a repülőgép magassága)
repülőgép (3000 m) - 53 mérföld
repülőgép (1500 m) - 30 mérföld
Sugárszélesség 75°
Helymeghatározási hiba 5°
Pontosság hatótávolságonként 450 m 24 mérföldig, 1800 m 24 mérföld felett

279-es típus

79Y alapú soros állomás megnövelt adóteljesítménnyel. Pontos, akár 7 mérföldes távolságmérő panellel felszerelve. 1940 óta gyártották.
1943-ban bevezették a 279B módosítást, amely egy kombinált vevő- és adóantennával rendelkezett.

Működési frekvencia 43 MHz
Hullámhossz 7 m
Kimenő teljesítmény 70 kW
Impulzus időtartama 7-30 µs
Érzékelési tartomány
repülőgép (5000 m) - 65-95 mérföld
repülőgép (1000 m) - 27-40 mérföld
repülőgép (300 m) - 16-24 mérföld
repülőgép (30 m) - 5-7,5 mérföld
Helymeghatározási hiba 5°
Hiba a hatótávolságon 45 m 2-7 mérföldön


281-es típus

Fő brit légi célfelderítő állomás. A fejlesztés 1939-ben kezdődött, a prototípusokat 1940 júniusában bocsátották partra, az első sorozatgyártású egységet pedig 1941 februárjában telepítették a Prince of Wales csatahajóra.
A radar még mindig külön adó- és vevőantennát használt, amely egy 279-es típusú kettős állomásantenna volt - egy téglalap alakú keret, amelynek sarkaiban négy dupla dipólus volt. A hullámhossz felére csökkent az elődjéhez képest.
Az állomás két üzemmóddal rendelkezett: keresés (350 kW teljesítmény) és precíz távolságmérés (1000 kW teljesítmény), 15 µs és 2 µs (később 1,7 µs) impulzushosszal. A vevőpanel két skálával rendelkezett: egy keresési skálával (100 és 20 mérföldes skála) és egy tüzérségi skálával (14 és 7 mérföld); a távolsági hibák 1800, 900, 90 és 45 m voltak.
1943-ban megjelent a 281B egy módosítása, amely egy kombinált vevő- és adóantennával rendelkezett.

Működési frekvencia 90 MHz
Hullámhossz 3,5 m
Kimenő teljesítmény 350/1000 kW
Érzékelési tartomány
repülőgép (5000 m) - 88-115 mérföld
Repülőgép (1000 m) - 38-50 mérföld
Repülőgép (300m) - 22-28 mérföld
Repülőgép (30m) - 7-9 mérföld
Sugárszélesség 35°
Helymeghatározási hiba 1°



281 А
281-es típusú radarantenna

281 Belfast [CA]
281 Belfast [CA] 281-es típusú radarantenna a "Belfast" cirkáló árbocán (fotó: Szergej Balakin)

286-os típus

Az első brit keresőradar kis hajók számára. 1940 végén hozták létre a légiközlekedési ASV Mk.I. alapjain. Volt egy álló vevő- és adóantenna téglalap alakú keret formájában hat dupla dipólusokkal, három állványon (szleng név - "ágy"). Az antenna a hajó mozgásának irányába sugárzott egy 60°-os szektorban mindkét oldalon, és a pontosság gyenge volt, kivéve egy szűk (10°-os) szektort szigorúan az orrban.

Működési frekvencia 214 MHz
Hullámhossz 1,4 m
Kimenő teljesítmény 6 kW
Impulzus időtartama 2 μs
Érzékelési tartomány
cirkáló - 6-8 mérföld
romboló - 4-7 mérföld
torpedóhajó - 2 mérföld
tengeralattjáró 1-1,5 mérföld
repülőgép (5 000 m) - 25 mérföld
repülőgép (300 m) - 15 mérföld
Sugárszélesség 60°
Helymeghatározási hiba 10°
180 m pontosság 1-10 mérföldes tartományban,
900 m pontosság 10-20 mérföldes tartományban


286
286 típusú radarantenna

286 Harvester

286-os típusú radarantenna a Harvester romboló előárbocán.

286 Nizam
286-os típusú radarantenna a Nizam rombolón

291-es típus

A 214 MHz-es keresőradar továbbfejlesztett példája kishajók számára. Hét nap alatt tervezték meg, a tömeggyártás 1942-ben kezdődött, és 1944-re gyakorlatilag a Királyi Haditengerészet összes rombolóját felszerelték ezzel a radarral.
A kombinált vevő- és adóantenna négy kettős dipólusból állt, amelyeket egy forgó X alakú keretre (a szlengben "keresztnek" nevezett) szereltek. A vevőkészüléken 3,75, 7,5 és 37,5 mérföldes mérlegek voltak.

A működési frekvencia 214 MHz volt.
Hullámhossz 1,4 m
Kimenő teljesítmény 100 kW
Impulzus időtartama 1,1 µs
Érzékelési tartomány (10,5 m-es antennamagassággal)
csatahajó - 9 mérföld
romboló - 6 mérföld
tengeralattjáró 3 mérföld
repülőgép (3.000 m) - 35 mérföld
merevszárnyú repülőgépek (300 m) - 15 mérföld
Sugárszélesség 40°
Helymeghatározási hiba 5°
Távolsági hiba 140 m

291
291-es típusú Fame radarantenna
291 Fame
291-es típusú radarantenna a Fame rombolón
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
37 538
51 063
113
Jobb hiján ide rakom be....

Némi hátéradat a II világháborúban használt brit cirkáló radarjairól...

1. rész - keresőradarok a méteres sávban.

79Y típus.

Ez volt az első brit haditengerészeti radar, amelynek fejlesztési munkálatai 1936-ban kezdődtek. Az első Type 79X kísérletet a USS Saltburnre telepítették, egy további Type 79Y-t pedig 1938 májusában a Sheffield cirkálóra.

A radar külön adó- és vevőantennával rendelkezett, két párhuzamos ikerdipólus formájában, amelyek forgását kézzel állították be. Az adóantennát a repülő árbocra, a vevőantennát pedig a főárbocra szerelték (ezt a gyakorlatot a későbbi 279-es és 281-es típusú állomásokon is megtartották). A sugárszélesség 75° volt, de az irányt 5°-os pontossággal a jelintenzitás alapján határozták meg.

279 Sheffield
79Y típusú radar a Sheffield cirkáló árbocán

Működési frekvencia 43 MHz
Hullámhossz 7 m
Kimenő teljesítmény 15-20 kW
Érzékelési tartomány (itt és alatta, zárójelben a repülőgép magassága)
repülőgép (3000 m) - 53 mérföld
repülőgép (1500 m) - 30 mérföld
Sugárszélesség 75°
Helymeghatározási hiba 5°
Pontosság hatótávolságonként 450 m 24 mérföldig, 1800 m 24 mérföld felett

279-es típus

79Y alapú soros állomás megnövelt adóteljesítménnyel. Pontos, akár 7 mérföldes távolságmérő panellel felszerelve. 1940 óta gyártották.
1943-ban bevezették a 279B módosítást, amely egy kombinált vevő- és adóantennával rendelkezett.

Működési frekvencia 43 MHz
Hullámhossz 7 m
Kimenő teljesítmény 70 kW
Impulzus időtartama 7-30 µs
Érzékelési tartomány
repülőgép (5000 m) - 65-95 mérföld
repülőgép (1000 m) - 27-40 mérföld
repülőgép (300 m) - 16-24 mérföld
repülőgép (30 m) - 5-7,5 mérföld
Helymeghatározási hiba 5°
Hiba a hatótávolságon 45 m 2-7 mérföldön


281-es típus

Fő brit légi célfelderítő állomás. A fejlesztés 1939-ben kezdődött, a prototípusokat 1940 júniusában bocsátották partra, az első sorozatgyártású egységet pedig 1941 februárjában telepítették a Prince of Wales csatahajóra.
A radar még mindig külön adó- és vevőantennát használt, amely egy 279-es típusú kettős állomásantenna volt - egy téglalap alakú keret, amelynek sarkaiban négy dupla dipólus volt. A hullámhossz felére csökkent az elődjéhez képest.
Az állomás két üzemmóddal rendelkezett: keresés (350 kW teljesítmény) és precíz távolságmérés (1000 kW teljesítmény), 15 µs és 2 µs (később 1,7 µs) impulzushosszal. A vevőpanel két skálával rendelkezett: egy keresési skálával (100 és 20 mérföldes skála) és egy tüzérségi skálával (14 és 7 mérföld); a távolsági hibák 1800, 900, 90 és 45 m voltak.
1943-ban megjelent a 281B egy módosítása, amely egy kombinált vevő- és adóantennával rendelkezett.

Működési frekvencia 90 MHz
Hullámhossz 3,5 m
Kimenő teljesítmény 350/1000 kW
Érzékelési tartomány
repülőgép (5000 m) - 88-115 mérföld
Repülőgép (1000 m) - 38-50 mérföld
Repülőgép (300m) - 22-28 mérföld
Repülőgép (30m) - 7-9 mérföld
Sugárszélesség 35°
Helymeghatározási hiba 1°



281 А
281-es típusú radarantenna

281 Belfast [CA]
281 Belfast [CA] 281-es típusú radarantenna a "Belfast" cirkáló árbocán (fotó: Szergej Balakin)

286-os típus

Az első brit keresőradar kis hajók számára. 1940 végén hozták létre a légiközlekedési ASV Mk.I. alapjain. Volt egy álló vevő- és adóantenna téglalap alakú keret formájában hat dupla dipólusokkal, három állványon (szleng név - "ágy"). Az antenna a hajó mozgásának irányába sugárzott egy 60°-os szektorban mindkét oldalon, és a pontosság gyenge volt, kivéve egy szűk (10°-os) szektort szigorúan az orrban.

Működési frekvencia 214 MHz
Hullámhossz 1,4 m
Kimenő teljesítmény 6 kW
Impulzus időtartama 2 μs
Érzékelési tartomány
cirkáló - 6-8 mérföld
romboló - 4-7 mérföld
torpedóhajó - 2 mérföld
tengeralattjáró 1-1,5 mérföld
repülőgép (5 000 m) - 25 mérföld
repülőgép (300 m) - 15 mérföld
Sugárszélesség 60°
Helymeghatározási hiba 10°
180 m pontosság 1-10 mérföldes tartományban,
900 m pontosság 10-20 mérföldes tartományban


286
286 típusú radarantenna

286 Harvester

286-os típusú radarantenna a Harvester romboló előárbocán.

286 Nizam
286-os típusú radarantenna a Nizam rombolón

291-es típus

A 214 MHz-es keresőradar továbbfejlesztett példája kishajók számára. Hét nap alatt tervezték meg, a tömeggyártás 1942-ben kezdődött, és 1944-re gyakorlatilag a Királyi Haditengerészet összes rombolóját felszerelték ezzel a radarral.
A kombinált vevő- és adóantenna négy kettős dipólusból állt, amelyeket egy forgó X alakú keretre (a szlengben "keresztnek" nevezett) szereltek. A vevőkészüléken 3,75, 7,5 és 37,5 mérföldes mérlegek voltak.

A működési frekvencia 214 MHz volt.
Hullámhossz 1,4 m
Kimenő teljesítmény 100 kW
Impulzus időtartama 1,1 µs
Érzékelési tartomány (10,5 m-es antennamagassággal)
csatahajó - 9 mérföld
romboló - 6 mérföld
tengeralattjáró 3 mérföld
repülőgép (3.000 m) - 35 mérföld
merevszárnyú repülőgépek (300 m) - 15 mérföld
Sugárszélesség 40°
Helymeghatározási hiba 5°
Távolsági hiba 140 m

291
291-es típusú Fame radarantenna
291 Fame
291-es típusú radarantenna a Fame rombolón
A Balfast radarjáról van egy diagramom.