[HUN] AERO L-39 Skyfox

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 000
103 483
113
Visszatekintve a kanadai képzésre megállapítható, hogy ott két repülőgéptípuson is repültek a növendékek, akik alapképzését akkor is Szolnokon végezték a Zlin motoros kiképzőgépeken, adódhat a kérdés, miként lehet létrehozni egy színvonalas vadászpilóta képzést Magyarországon, egyetlen típussal a Skyfoxszal?

„Én azt mondanám, hogy az L-39NG egy félig-meddig öszvér megoldás, igazából már „Jet”, vagyis sugárhajtású gép, de gyakorlatilag nem rendelkezik akkora teljesítménnyel. Inkább a CT-156 Harvard II, az amerikai képzésben T-6 Texan II-esnek a teljesítményéhez hasonlítható, mégis attól egy kicsivel többet tud, magyarul a gépet egy sokkal nagyobb spektrumban tudjuk majd használni. Nem képviseli még a vadász részt annyira, viszont az alapképzésekhez tökéletes. A gépnek a kialakítása, a belső műszerezettsége lehetőséget ad, hogy az alapok oktatását, az alap műszeres oktatástól egészen a harcászati kiképzés bizonyos szintjéig lefedjük. Lesz egy típusunk az úgynevezett alapvető vadászmanőverek (BFM – Basic Fighter Maneuvers), sőt a haladó vadászmanőverek (AFM – Advanced Fighter Maneuvers) oktatásának végrehajtására is, egészen az olaszországi harcászati képzésig, melyen jelenleg az odáig eljutott pilótáink tanulnak. Pont jó arra, hogy ott egy nagyobb teljesítményű gépbe átülve lássák a pilóták mi hogyan változik, és ezt követően üljenek csak be a Gripenbe nálunk. Ha az NFTC fázisaihoz hasonlítanám, a tervünk az, hogy a négy fázisból az első hármat lefedjük a Zlin és L-39NG repülőgépekkel. Az egyes fázis a kiválasztás, a kettes fázis az alap repülés, eggyel komolyabb szint pedig a hármas fázis, a negyedik fázis pedig a teljes harcászati képzés, így csak ezt végeznék külföldön a magyar pilóták.” – árulta el a századparancsnok helyettes.

Ahhoz, hogy az új gépek gond nélkül repülhessenek és megvalósíthassák velük a kiképzési célokat, komoly repülőműszaki háttér és hajózó oktatóközpont is szükséges, ehhez infrastrukturális fejlesztések is megvalósultak az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülőterén. Régi hangárok és az egykori MiG-29-es szimulátor – ami anno végül sohasem lett beüzemelve – épülete is megújult. A Skyfoxhoz valamennyi kiszolgálóeszközt megvásárolták a beszerzés részeként, miután az L-39 korábbi változatához használt eszközök már nem kompatibilisek az új típussal. Nincs mese, meg kell érteni, ezek a gépek már tényleg nem azok a gépek, nem az Albák… Olyannyira nem, hogy a gyártó – persze a kor elvárásainak és a technikai vívmányok adta lehetőségeknek megfelelve – már gondolt a pilótaképzés, felkészítés segítésére is, így egy korszerű, sokrétű feladatokra használható szimulátor-bázist is kialakított a típushoz, amit a Magyar Honvédség is megvásárolt a repülőgépekhez. Ez a teljes körű felújításon átesett, egykori MiG-29-es szimulátor épületében kapott helyet, akárcsak – egyelőre átmenetileg – az L-39NG személyi állománya is, hiszen ha megvalósul a nemzetközi pilótaiskola, annak igényeit ez az objektum nem fogja tudni már kielégíteni.

A szimulátor közpo
nt – egy igazi virtuális high-tech világ a repülőtéren belül, ami több külön egységet tartalmaz, különböző szimulációs célok megvalósításához – hatalmas előrelépés Magyarországon, a magyar katonai repülőképzés, mi több a növendékek kiválasztása szempontjából is. Mindeddig ilyen jellegű eszközök nem álltak rendelkezésre, leszámítva a Gripent, melynek van Kecskeméten szimulátora, ám annak részletei nem ismertek, miután a gyártó titkosította. A hőskorban ugyan voltak a szovjet technikákhoz különböző trenázs berendezések, „szimulátorok”, de azok már évtizedekkel ezelőtt elavultak, üzemképtelenek voltak és nem voltak alkalmasak azon új eljárások – akár csak egy polgári repülőtéri műszeres megközelítési eljárására gondolva – vagy épp különleges esetek begyakorlására, melyeket a modern kiképzési tematikák megkövetelnének, nemhogy NATO szabvány harcászati elemek szimulációjára. A modern szimulációs berendezések megjelenése mindeddig csak Szolnokon hozott megújulást a H145M helikopterek megjelenésével, valamint a közelmúltban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem szolnoki campusára érkeztek oktatást és kutatás-fejlesztést elősegítő szimulációs eszközök, mindezek azonban nem érik el – persze nem is ez a céljuk – az új L-39NG repülőgéphez beszerzett szimulációs központ összetett képességeit, így mindenképp mérföldkőnek tekinthető megjelenése.

Többfajta szimulátorunk is van, gyakorlatilag három különböző szintű. Kezdve az alapvetőbb dolgok begyakorlására használható, egyszerűbb kialakításútól, egészen a Full Mission Simulator-ig (FMS). Ez egy az egyben a repülőgép kabinjának a replikája, ami egy félgömb alakú vetítőrendszerben, úgynevezett dome-ban helyezkedik el és megfelel az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) előírásai szerinti kettes szintű repülőkiképző eszköznek (FTD Level 2 – Flight Training Device Level 2), ami azt jelenti, hogy hivatalosan is alkalmas oktatásra, valamint a benne töltött idő valós repült időnek is elszámolható.” – mesélte érdeklődésünkre Csák Sándor őrnagy.

Ezt a szimulátort egyébként a Lom Praha, cseh repülőgépipari cég leányvállalata, a VR Group fejlesztette. Hivatalosan egy pilótafülkéből, az azt körülvevő, a környezetet, a repülés képét vízszintesen 300°-os, függőlegesen 120°-os, gömb alakú területre vetítő kupolából, nyolc darab 4K felbontású lézerprojektort tartalmazó vetítőegységből és egy oktatói munkaállomásból áll. Természetesen a kapcsolók, gombok, kezelőszervek működése teljesen modellezve van, még a kormányszervekre ható erők is, a különböző manőverek jelentette terhelésekkel együtt, a valós repülések érzetét keltve. A rendszer az igazi repülőgép szoftvereit használja, azonos funkciókkal és természetesen a magyarországi domborzati és repülőtéri sajátosságokat is tartalmazza. A további két szimulátorral kapcsolatban Csák Sándor őrnagytól megtudtuk: „Van egy szimulátorunk a pilótafülkében szükséges eljárások gyakorlására (CPT – Cockpit Procedures Trainer), ez érintőképernyőkből és monitorokból áll, szintén képes a repülőgép valamennyi funkcióját szimulálni, de a repülést csak monitorokon látjuk és a kabin berendezései érintőképernyőkön lettek kialakítva. Ez a műszeres eljárások, a repülőgépben használatos eljárásrendek gyakorlásához tökéletesen használható. Ezen felül pedig vannak asztali taktikai szimulátoraink (DTT – Desktop Tactical Trainer) ezek a legegyszerűbbek az előzőekhez képest, VR szemüveggel és a kormányszervek replikáival használhatóak és egyben a legolcsóbb, legköltséghatékonyabb rendszer mindhárom közül, mégis bármikor, bárki megismerkedhet a repülőgéppel virtuális környezetben, gyakorolhatja az összetett fedélzeti rendszerek kezelését, a kijelzők működését, a navigációs rendszert, gyakorlatilag önállóan, oktató nélkül.”
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 000
103 483
113
A századparancsnok helyettes hozzátette: „Ezek a berendezések a képzésben nagyon fontos szerepet játszanak! Az, hogy már a gépbe úgy fog kimenni a hallgató, hogy ezt mind tudja, tehát ezt ő már lerepülte, az hatalmas előny. Az amerikaiaknál, ha vesszük például az F-35-öst, ott például már nincs is kétüléses gép, tehát mindent a szimulátorra hagyatkozva tanulnak meg a pilóták mielőtt a repülőgépbe ülnének. Gyakorlatilag a szimulátoros képzés jelent mindent! Én akármilyen képzésben eddig részt vettem, a szimulátor nagyon fontos volt. Plusz, ami az L-39NG szimulátorban a következő lépések egyike lesz, a szimulátorok virtuális összekapcsolása, tehát például kötelékrepülést is végre lehet benne hajtani, így akár a taktikai repüléseket is gyakorolhatjuk, a gyártó ígérete szerint pedig később a valós repülések is megjeleníthetőek lesznek élőben a szimulátoron is. Mi több, bár jelenleg ez a repülőgép úgy van kitalálva, hogy saját felderítő radarral nem rendelkezik, viszont egy olyan virtuális elektronikai rendszerrel igen, ami kommunikál egymással, ezáltal pontosan térben, időben, helyben látják majd egymást a szimulátoron túl a levegőben lévő repülőgépek is. Tehát itt már valós repülésről is beszélünk! Ezt pedig mintha egy felderítő radar adatait látnánk, gyakorlatilag végre tudjuk hajtani azokat a taktikai képzéseket, például légi elfogások gyakorlását, amiket egyébként, komolyabb repülőgépeknél a radarberendezések valós használatával valósítanánk meg. Visszautalnék az említett képzési fázisokra, ez például már túlmutat a kettes-hármas fázison, alapvető harci feladatokat, tehát az egy-egy elleni légiharcot, esetleg a kettő-egy elleni légiharcot is gyakoroltatni tudjuk, azaz előre le tudjuk fektetni az alapokat egy készültségi elfogáshoz. És ez miért jó az L-39NG típussal? Mert ez mind lassan, egy lassabb sebességtartományban fog történni. Tehát nem úgy, mint egy vadászgépen, hangsebesség fölött, hanem minden tánclépést lassan be tud gyakorolni a hallgató, már korán hozzá fog szokni a radarkezeléshez, ez pedig a későbbi képzése során segítségére lehet.”



A szimulátor és maga az L-39NG tehát számos képességet, lehetőséget ad a Magyar Honvédség számára, a virtuális és valós térben egyaránt. A típus megjelenésével, rendszeresítésével járó feladatok mellett megjelent egy új kihívás is, a hazai és nemzetközi pilótaképzés feltételrendszerének kialakítása. Meg kell határozni az oktatás filozófiáját, kialakítani az ehhez szükséges dokumentációkat, sztenderdeket és bár mindez Magyarországon zajlik, mégis angolul kell gondolkozni és tervezni. Ez a kecskeméti állománynak persze nem okoz nehézséget, a NATO-csatlakozást követően, a Gripen megjelenésével rég áttértek az angol nyelvű repülésekre, szabályzatokra és szabályzókra, ahogy az Airbus A319, a Falcon 7X és az első KC390-es szállítórepülőgéppel kapcsolatosan is minden angol nyelven történik, megfelelve a nemzetközi repülési szervezetek elvárásainak is. Bár jelenleg a fő hangsúly még az L-39NG típusátképzéseken van, a későbbi oktatási feladatokon túl, a nemzetközi pilótaképzés futurisztikus elképzelésén átívelően, továbbá gondolni kell a kecskeméti állománynak azon feladatok átvételének megszervezésére is, melyekkel a Gripen hajózó állomány és a jóval drágábban üzemeltethető típus tehermentesítése megvalósítható. A Skyfox számos feladatban alkalmas lehet erre, például felderítő feladatokban, célrepülési feladatokban, a légvédelmi alakulatok katonáinak kiképzését segítve valós repülésekkel, egyben azért már olyan harci manőverek végrehajtásával, amire egy Zlin nem volna képes. Többek között, nem utolsó sorban pedig a hajózók életpályamodelljébe is be kell illeszteni az új repülőgépet, gondolva azokra, akik korukból eredő egészségügyi problémák miatt kieshetnek a Gripenről. Ők eddig jellemzően szállítórepülőgépekre kerültek, viszont tudásukat, taktikai, harcászati tapasztalataikat így tovább lehetne hasznosítani a kiképzés, oktatás területén, ami szakmai szempontból is nagyon fontos. Megjelenhet egy új lehetőség is számukra, mellyel még tovább a Magyar Honvédség rendszerében tarthatóak abban az esetben is, ha a repülésre alkalmatlanná válnak, ez pedig a szimulátorok nyújtotta oktatói feladatkör.



Összegezve tehát, bár öröm az új típus érkezése, az számos feladatot, terhet ró az állományra, mindezek leküzdése pedig egy olyan távlati cél, új lehetőségek, melyek hosszú távon határozzák meg a hazai katonai merevszárnyú pilótaképzést, légtérvédelmi képességeket, azok kialakítását, fenntartását. Mindehhez rendelkezésre áll már a technika is és a legfontosabb, egy magas szakmai tudással rendelkező, elhivatott állomány! Hiszen tudjuk, hogy ember nélkül a vas semmit sem ér, és bennük rejlik az a képesség és lehetőség is, hogy ez még sokáig így is maradjon, szavatolva Magyarország és a magyar emberek biztonságát.
 

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
3 680
7 173
113
Ezeket egyébként még honosítani kell? Számít ilyenkor, hogy részben magyar tulajdonú cég gyártotta?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
46 220
88 954
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

"Égi rókák" segítik a pilótaképzést Kecskeméten | Katonadolog

Pilótáink május végén új szárnyakat kaptak: megérkeztek az első L-39 Skyfox-ok
Miért mérföldkő ez a magyar légierő történetében?
Milyen paraméterekkel rendelkezik ez a típusú katonai kiképző- és könnyű harci repülőgép?
Milyen kulcsfontosságú szerepet töltenek be az Égi Rókák a hazai pilótaképzésben?


Megérkezett Kecskemétre az első három Skyfox kiképző repülőgép, amely a pilótaképzést segíti majd. Ezzel párhuzamosan új szimulátorral is bővül a légibázis oktató részlege. Hogy mire jók ezek a gépek, milyen paraméterekkel rendelkeznek és milyen áttörést hoznak a pilótaképzésben, arról Vogyerák Anikó beszélgetett vendégeivel.