Egy forgószárnylapát élete a helikopteren. Dányádi Balázs, Kamov Ka-26 pilóta videója. Aki nagyon türelmetlen az tekerje 1:29-ig
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Kamov Ka-26 szezonkezdeti rotorlapát beszabályzás( egykúpon futási teszt),majd az első felszállás. A gépet az ország legfiatalabb mg helikopterpilótája vezeti.
A rossz illesztéseknek is vannak előnyei.Bakker, ezek a Szovjet ipar remekei sosem kopnak ki, ez a faék cucc, az mtz, a T-100/130,Dt-75,egyszeruen örök darabok, túl az 50. évukon is permeteznek, repulnek, szántanak, vetnenk.
Letámasztod 10-15 évre, majd megtekered, és folytatja tovább, ha - 50 fok van akkor is, ha +50 akkor is, ha cseréltél benne olajat akkor is, ha nem, akkor is, ha visszaontotted a múltkor lecserélt olajat, mert elittad az új olaj árát akkor is, igazi túlélok.
A termelo szovetkezetben annó minden 2balkezes okor lehetett traktoros, amit ezek a gépek kibírtak, elképeszto.
Ennek az iparmuvészeti leletnek is van még 50 éve lazán.
A rossz illesztéseknek is vannak előnyei.
Semmihez nem hasonlítható élmény, amikor vidéken a lassan hullámzó, sívó, krepegő, traktorhangot kereső ember végül nem egy kombájnnal vagy zetorral, hanem egy helikopterrel szembesül a falu határában! És nem a háztetők takarásából vagy a jegenyefák mögül bukkan föl, hanem szemtől szemben, talajszinten, hatalmas rovarszemekkel, permetcsápokkal, olyan meglepetést okozva, mint egy frölon a Perdide bolygóról, szitakötőszárnyaival a nosztalgiafaktort is jócskán fölpörgetve.
A Magyar Néphadsereg 1971-ben állította rendszerbe a típust, futár-, felderítő-, könnyű szállító feladatokra, illetve ejtőernyősök célba juttatására. Utóbbi doktrínája számomra érthetetlen, hiszen a Ka-26 egy szó szerint a kertek alatt repülő típus, amivel egészen értelmetlennek tűnik a célterületen ugrási magasságba emelkedni az utastérben zsúfolódó négy szem ejtőernyőssel, amikor azok simán ki is léphetnének belőle az imperialista NATO szántóira.
A 22 db. Ka-26 beszerzése nem bizonyult jó döntésnek, az 1982-ben érkező Mi-2-esek beérkezésével meg is kezdték a típus kivonását, bár géphiány miatt még évekig repülték a Kamovokat is. A Ka-26 elsősorban műszakilag bizonyult problémásnak, magas karbantartásigénye békeidőben sem tette ideálissá katonai alkalmazását. Ez az alábbi visszaemlékezésből is kiderül:
https://airbase.blog.hu/2016/11/28/elet_a_konnyu_helikopterek_mellett
"Kezdetben rengeteg meghibásodás volt a motorokon. Egysoros csillagmotorról van szó, amelyhez a hűtést egy ventilátor biztosította. A ventilátorokon szegecsek rögzítették a lapátokat az agyhoz és ugyancsak szegecselt volt a ventilátort körbeölelő bandázskoszorú is. A szegecsek elgyengültek és a lapátok a nagy fordulatszám miatt szétrepültek. Két alkalomra is emlékszem, amikor a kiszakadó lapátok beleálltak a gép oldalába éppen személyszállító repülés előtt."
A Jetfly.hu összefoglalóját is érdemes átolvasni a téma iránt érdeklődőknek:
https://www.jetfly.hu/regi-jetfly/1978-katonai-helikopterek-alkalmazasa-hazankban---1.-resz
"A típussal számos baleset történt melyek egy része műszaki, másik része pedig reptechnikai hibákra vezethető vissza. A gépek az üzemeltetési nehézségek miatt sokszor nem tudták végrehajtani az előírt kiképzési feladatokat sem."
Jó kezekben azonban, rászánva a kellő munkát és karbantartást, a Ka-26 szinte ez elnyűhetetlenségig használható gépnek bizonyult. A Mezőgazdasági repülés c. tankönyv így foglalja össze a típus jellemzőit:
"A törzs szegecselt, tiszta fémépítésű félhéj szerkezet. Első része a teljes kilátást biztosító vezetőfülke, amelyben két ülés, a belső kormány- és kezelőszervek, valamint a mezőgazdasági gépeknél szokatlanul komoly műszerezettség található. Ezekkel a műszerekkel éjszaka és bonyolultabb időjárási körülmények között is alkalmas a repülésre. A vezetőfülke hermetikusan zárt, vegyszerszűrővel van ellátva. A helikopter négy futóval rendelkezik.
A törzsön kívül, kétoldalt helyezték el az egyenként 239 kW teljesítményű, kilenchengeres csillagmotorokat, amelyek a főreduktoron keresztül hajtják meg a rotorokat. A koaxiális elrendezésű, egymással ellenkező irányba forgó rotorokon 3–3 üvegszál erősítésű műanyagból készült, szendvics szerkezetű forgószárnylapát van. Ez a koaxiális tengelyű kétrotoros megoldás bonyolultsága ellenére gazdaságos, teljesítménykihasználási együtthatója nagyobb, vonóereje pedig magasabb az egy rotorsíkú helikopterekénél.
A helikopter stabilitását a két farokgerendán elhelyezett vízszintes és függőleges vezérsíkok növelik. A Ka–26 kisméretű, koncentrált tömegelhelyezésű, könnyen kormányozható, jól manőverezhető. Rotorörvényei kíválló agrotechnikai hatásúak.
A magyar mezőgazdasági repülés standard típusa lett a Ka–26. A típus gyártása és szállítása az 1970-es évek végén befejeződött. A Ka–26 előnyös aerodinamikai tulajdonságai viszont lehetővé tették, illetve megkövetelték a továbbfejlesztett változatának (Ka–126) megtervezését. A gyártás beindítása körüli, több éve húzódó nehézségek nem teszik lehetővé a gép belátható időn belüli beszerzését.
A Ka–26 típus elterjedését és használhatóságát az is bizonyítja, hogy 1997-ben 58 db Ka–26-ot üzemeltettek hazánkban a vállalkozások."
Kondiból hazafele mindig szoktam látni a lámpa mellett és az elején nem akartam elhinni, hogy basszus ez most tényleg egy Kamov? Nem tudom kinek az ötlete volt, de marha jóA HA-MRP lajstromjelű vasszöcske 1984-től közel negyed évszázadon át kerregett a magyar vidék fölött.
Tavaly pedig a legjobb dolog történt vele, ami csak kiszolgált (esetében ugyan nem hadi-) technikával történhet: megőrizték és kiállították, nem is akármilyen módon. A Dózsa György út 61. számon felépült Pillar Irodaház sarkán kialakított Mad Dog Coffee House-t díszíti, az utcáról is jól látható módon:
MiG-23, MiG-21PF, MF, Bisz. A MiG-21 F-13 változat utolsó példányait pont 81-ben selejtezték le, de nem tudom, hogy meddig repültek. Mi-8, Mi-24.
A Szuhojok '83-ban jöttek.
Volt még néhány An-24 és 26. Az első néhány Mi-2 '82-ben jött.