EMBT (European Main Battle Tank) / MGCS (Main Ground Combat System)

Program/Modell Állapot/Idővonal

MGCS Várható üzembe helyezés 2040-2045 körül.

Leopárd 2A7 Gyártásban, a szállítások folyamatosak
.

Leopárd 2A8 A gyártás 2025-ben kezdődött. [18]

Leopárd 3/2AX Műszaki tanulmányok folyamatban, a működési terv várhatóan 2030-ra indul. [19]

Leclerc XLR Gyártás alatt, legalább 34 darabot szállítottak le 2024-2025-ben. [20]

KF-51 A fejlesztés alatt álló sorozatgyártás várhatóan 2025-ben kezdődik. [21]

MARTE Kutatási program, további ütemterv ismeretlen.


Bár jelenleg lehetetlen megjósolni ezen programok jövőjét még rövid távon sem, levonhatunk néhány következtetést az európai MBT és AFV környezet jövőbeli alakulásáról.

Először is, a harckocsizási programok hatalmas száma az európai nemzetek körében a hagyományos páncélozott képességek fejlesztése iránti növekvő érdeklődést jelzi, ami egy globális trend része. Sok nemzet keres megoldásokat meglévő légi harckocsiflottáinak korszerűsítésére, sőt bővítésére is. Köztudott, hogy a tank nem halott, és a légi harckocsipiac ennek megfelelően reagál.

Másodszor, az MBT programok sokfélesége lehetővé teszi az egyes üzemeltetők egyedi igényeinek kielégítésére testreszabott képességek kínálását. Ami még fontosabb, hogy vannak (és továbbra is lesznek) különböző árképzési lehetőségek, amelyek lehetővé teszik az AFV-k költségvetési korlátokon alapuló kiválasztását. Például azok az országok, amelyek az MGCS-t túlsúlyban tartják az igényekhez képest, alternatív terveket választhatnak, amelyek továbbra is növelik MBT flottáik képességeit. Ugyanakkor a meglévő programok komponenseinek túlnyomó többsége (a tisztán elméleti MARTE kezdeményezés kivételével) ugyanazon szállítóktól származik, mint például a KNDS, a Rheinmetall, a Hensoldt és mások. Ezek a komponensek integrálhatók, hogy magas szintű közös jellemzőket biztosítsanak a különböző platformok között.

Harmadszor, az MGCS programnak nincsenek valódi alternatívái Európában vagy nemzetközi szinten, és jelenleg egyetlen európai nemzet sem rendelkezik a következő generációs MBT önálló fejlesztéséhez szükséges technológiai vagy ipari kapacitással. Egy hipotetikus forgatókönyv, amelyben egy nem európai gyártó fejleszt ki egy következő generációs MBT-t, és európai ügyfeleket szerez meg, mindezt ugyanabban az időkereten belül, mint az MGCS, az európai páncélozott járműipar stratégiai jelentőségének jelentős csökkenését jelentené. Más szóval, az időnyomás miatt az MGCS felhagyása valószínűleg a belátható jövőben minden jövőbeli MBT-ambíció végét jelentené Európában. Ezenkívül egy ilyen döntésnek hosszú távú negatív következményei lehetnek, beleértve a nemzetközi piaci részesedés esetleges elvesztését a versenytársakkal szemben.

Az MGCS program késedelmeivel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy ezek végső soron előnyösnek bizonyulhatnak. Míg a modern és jövőbeli hadviselés számos taktikai és technológiai aspektusát már a 2010-es években is elképzelték, a harctéri környezet és a légi harcjárműveket fenyegető veszélyek teljes spektrumának átfogó ismerete csak az elmúlt években alakult ki. A követelmények kidolgozásának és a CONOPS finomításának lassabb üteme előnyösnek bizonyulhat az MGCS program egésze, valamint a jövőbeli üzemeltetői számára is.

A közelmúltbeli előrelépések ellenére az MGCS program továbbra is jelentős, elsősorban politikai jellegű kockázatokkal néz szembe. Az eltérő nemzeti prioritások, az ipari érdekek és a változó stratégiai kilátások továbbra is kihívást jelentenek a fejlesztése szempontjából. Egy másik kritikus kérdés az ipari skálázhatóság kérdése: Képes-e az európai védelmi ipar egyszerre megvalósítani az MGCS programot, a hazai üzemeltetők számára ideiglenes megoldásokat kínálni, és kielégíteni az MBT-k iránti növekvő nemzetközi keresletet?

Az azonban egyértelmű, hogy Európa rendelkezik mind a technológiai szakértelemmel, mind a pénzügyi erőforrásokkal, amelyek szükségesek az MGCS program befejezéséhez. Sőt, jelenleg nincs olyan életképes alternatíva, amely megfelelne a program ambícióinak vagy stratégiai értékének. Ebben az összefüggésben az MGCS program nem csupán a katonai képesség kérdése, hanem Európa stratégiai autonómiájának és ipari versenyképességének megőrzése a páncélozott hadviselés területén.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Rheinmetall presents new SEOSS 400 fire control sensor...

As the successor to the proven fire control sensor in the Leopard 2, the SEOSS 400 combines a proven product philosophy with significantly enhanced capabilities and complete digital integration. The system enables automated fire control for fast and precise target engagement, AI-supported target identification for improved threat detection, and seamless network connectivity, compatible with future system architectures such as the Main Ground Combat System (MGCS) and the Main Armoured Tank of Europe (MARTE).

The SEOSS 400’s key features are:

  • 3-axis stabilization for highly accurate targeting
  • Identification range of up to 6 km with high-resolution optics
  • Designed for manned and unmanned platform integration
  • Multi-mode tracking and modular sensor expansion options
  • Enhanced ballistic algorithms and extended fire control computing, including Beyond Line-of-Sight (B-LoS) capabilities

 
Ez ha szakítás lesz, kihatással lesz a KNDS jövőjére is
Gyakorlatilag az egyesülés ellenére két szeparált entitásként működik a francia és német részleg, szóval a vége lehet egy szétválás lesz, mert ugyanez a kálvária megy az MGCS esetében is. Aztán ki tudja, a végén még Papi megtáltosodva megveszi a KMW-t :D
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Gyakorlatilag az egyesülés ellenére két szeparált entitásként működik a francia és német részleg, szóval a vége lehet egy szétválás lesz, mert ugyanez a kálvária megy az MGCS esetében is. Aztán ki tudja, a végén még Papi megtáltosodva megveszi a KMW-t :D
Ez régi terve. Megenni a riválist.
És lesz rá sansz, mert pár régi motorost, tulajdonist, oligarchát, kigolyóznak onnan. Részben állami, részben tőzsdei tervekkel, de tényleg lehet a végém Papi röhög.
 
Ex-Nexter ASCALON 120 millis L/58 ágyú a 140 millisbe helyezve
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
A8 után MGCS (2045) előtt, de mikor is???
Papi a KNDS-ből aKMW-n keresztül kiszakítana egy szeletet és mintha a Panther tornyát varázsolná a Leopardra.

Németország jóváhagyta a Rheinmetall KNDS tank projektjét, amely kiegészíti a Leopárdot az MGCS megérkezése előtt


Németország felhatalmazta a Rheinmetallt és a KNDS Deutschlandot, hogy a PSM közös vállalat felhasználásával bővítsék az együttműködést egy jövőbeli Bundeswehr harckocsi építésében, egy közelgő, hivatalosan még odaítélt beszerzéshez kötve.

2025. december 15-én a német Szövetségi Kartellhivatal jóváhagyta a Rheinmetall Landsysteme és a KNDS Deutschland közötti kibővített együttműködést egy német hadsereg számára tervezett jövőbeli harckocsi építésére. Az együttműködés a meglévő PSM közös vállalati struktúrát fogja felhasználni, és kifejezetten kapcsolódik egy közelgő, időérzékeny német hadseregi igényhez. A projekt célja, hogy kiegészítse a Leopard 2A8-at , miközben áthidalja a szakadékot az MGCS program és az MGCS között.

Minden arra utal, hogy ezt a projektet egy átmeneti megoldásként tervezték, amely kiegészíti a Leopard családot, nem pedig egy utódként, amely fokozatosan kivezetné azt, mivel a Leopard 2A8 jelenleg Németország referencia harckocsija.

2025. december 15-én a német Szövetségi Kartellhivatal jóváhagyta a südheidei székhelyű Rheinmetall Landsysteme GmbH és a müncheni székhelyű KNDS Deutschland GmbH & Co. KG közötti együttműködés bővítését egy Bundeswehr számára tervezett, a Leopard 2A8-at kiegészítő, jövőbeli fő harckocsi építésére. A jóváhagyás lehetővé teszi a két vállalat számára, hogy egy már meglévő közös struktúrára támaszkodjanak, ahelyett, hogy erre a célra új vállalati egységet hoznának létre. A döntés közvetlenül kapcsolódik egy közelgő német hadseregi igényhez, amelyet még hivatalosan nem ítéltek oda, de amelyet időérzékenynek minősítenek. Ezzel párhuzamosan a jóváhagyás egy tágabb német célt tükröz, amely egy új harckocsizó feletti rövid távú ipari ellenőrzés megszerzésére irányul, míg a hosszabb távú francia-német szárazföldi harckocsirendszer (MGS) még évtizedek múlva lesz. A döntés kontextusa magában foglalja a Németország és Franciaország között folyamatban lévő ipari és politikai súrlódásokat is az európai jövőbeli harckocsiprogramokban betöltött vezető szerep és befolyás tekintetében.


A Hardpunkt szerint az együttműködés a PSM Projekt System & Management GmbH, a Rheinmetall és a KNDS Deutschland közös tulajdonában lévő vegyesvállalat köré épül majd. A PSM-et eredetileg a Puma gyalogos harcjármű fejlesztési, gyártási és életciklus-tevékenységeinek irányítására hozták létre, és már rendelkezik egy olyan működési keretrendszerrel, amely alkalmas a nagyszabású Bundeswehr-programokhoz. A jóváhagyott megállapodás értelmében ugyanezt a struktúrát tervezik felhasználni egy jövőbeli harckocsi-szerződéshez, amely mind a fejlesztést, mind a szállítást lefedi. A jóváhagyás időpontjában a Bundeswehr még nem adott le megrendelést, de a hatóság kifejezetten egy konkrét, a jövőbeni követelményhez kötötte az együttműködést. A PSM használata elkerüli az irányítási és irányítási struktúrák megkettőzését, és lehetővé teszi a két partner közötti felelősségek összehangolását egy, a német védelmi beszerzési rendszerből már ismert szervezeten keresztül.

Maga a tankprojekt egy ideiglenes megoldásként van leírva, amelynek célja a jelenlegi Leopard-variánsok és a fő szárazföldi harcrendszer (MGCS) érkezése közötti képességbeli szakadék áthidalása , amely jelenleg 2045 körül várható. A Bundeswehr követelménye a gyorsaságot hangsúlyozza, azzal a céllal, hogy a kezdeti járműveket már néhány éven belül megkapják, ahelyett, hogy a következő generációs francia-német rendszerre kellene várni. A Szövetségi Kartellhivatal megjegyezte, hogy az ügyfélnek konkrét elvárásai vannak a fegyverrendszerekkel és az általános konfigurációval kapcsolatban, és hogy ezeknek az elvárásoknak a teljesítése szoros együttműködést igényel a két cég között. Ebben a keretrendszerben az ideiglenes tankot a Leopard 2A8 kiegészítőjeként , nem pedig az MGCS helyettesítőjeként pozicionálják. A hangsúly ezért a gyors hadrendbe állításon, a meglévő német páncélos erőkkel való kompatibilitáson és a meghatározott operatív követelmények teljesítésén van a rövid és középtávon.

Andreas Mundt, a Szövetségi Kartellhivatal elnöke szerint a versenyértékelés arra a következtetésre jutott, hogy sem a Rheinmetall, sem a KNDS Deutschland nem lett volna képes önállóan teljesíteni a projekt követelményeit. A hatóság kijelentette, hogy a konkrét Bundeswehr-projekt keretein túl nem várható jelentős versenykorlátozás. Ez az érvelés az együttműködést egy szűken meghatározott katonai szükségletre adott gyakorlati válaszként keretezi, nem pedig a német szárazföldi rendszerek piacának strukturális konszolidációjaként. A jóváhagyás tehát utat nyit egy közös ipari megközelítésnek, amennyiben a Bundeswehr folytatja a szerződés megkötését. Ez tükrözi a szabályozó hatóság azon nézetét is, hogy az ütemterv nyomása, a rendszerintegrációs igények és az ipari kompetenciák megosztása igazolja az együttműködést a versenyjog alapján.
 
  • Tetszik
  • Hűha
Reactions: nyugger and endre
A jóváhagyásra a KNDS-en belüli komplex ipari háttérrel került sor, amely az amszterdami székhelyű KNDS csoport, amelyet 2015-ben hoztak létre a Krauss-Maffei Wegmann és a Nexter egyesülésével. A német tulajdonos családok, Bode és Braunbehrens, a beszámolók szerint kilépést terveznek, míg a francia állam továbbra is birtokolja a másik 50 százalékos részesedést. Armin Papperger, a Rheinmetall vezérigazgatója azzal a lehetőséggel hozható összefüggésbe, hogy nagyobb KNDS-részvényeket szerezzen a német oldalról, és érdeklődését fejezte ki a KNDS németországi tevékenységeinek átvétele iránt is. A német egység, korábban Krauss-Maffei Wegmann, a KNDS üzletágának többségét adja, így a tulajdonlási és ellenőrzési kérdések különösen érzékenyek. Ezek a dinamikák metszik az ideiglenes harckocsiprojektet azáltal, hogy megerősítik Németország érdeklődését a rövid távú páncélozott járművek gyártása feletti befolyás megszerzése iránt.

Ezzel párhuzamosan a KNDS-t a tervek szerint 2026-ra tervezik tőzsdei bevezetésként Jean-Paul Alary vezérigazgató és Tom Enders felügyelőbizottsági elnök irányítása alatt, a Lazard tanácsadóként való részvételével, a vállalat értékelése pedig körülbelül 20 milliárd euró. Ez a vállalati pálya párhuzamosan halad Németország azon közvetlen törekvésével, hogy megerősítse hazai harckocsigyártását. A Leopard-2A8 továbbra is a Bundeswehr jelenlegi referenciaplatformja, amelyet 2025 novemberében mutatták be nyilvánosan Münchenben, aláhúzva a KNDS Deutschland folyamatos szerepét a Leopard gyártásában és fejlesztésében. Ebben az összefüggésben a Rheinmetall-lal való kibővített együttműködés a Bundeswehr rövid távú igényeinek kielégítésére irányuló, Németország-központú megközelítés megerősítéseként jelenik meg. Az átmeneti harckocsi-fejlesztési erőfeszítések így a folyamatban lévő Leopard-fejlesztések és a távoli MGCS ütemterv közé esnek.

A jövőbeli tankról szóló tágabb párbeszéd a Rheinmetall Panther koncepcióját és annak fő fegyverzeti útvonalát is érinti. Az elsődleges fegyverzeten túl a járműkoncepció tartalmaz egy koaxiális 12,7 mm-es géppuskát, egy távirányítású fegyverállomást, valamint egy indítóállványt a lőszerek és irányított rakéták tárolására. A fő fegyverzet esetében a fejlesztés kinetikus energiájú lőszert, programozható, nagy robbanóerejű lőszereket és kiképző lőszert foglal magában, 20 lőszer befogadására alkalmas automata töltőrendszerrel és 10 további, a jármű belsejében tartalékként tárolt lőszerrel. A kulcsfontosságú új alkatrészek a toronyban koncentrálódnak, ami felveti egy 130 mm-es rendszer integrálásának lehetőségét a meglévő Leopard-2 törzsekbe. Az MGCS végső kaliberválasztása nem tekinthető rögzítettnek, mivel Franciaország 140 mm-es lövegpályával rendelkezik, és az ágyú- és lőszerfejlesztés befejezése továbbra is előfeltétel, a korábbi, 2016-ból származó előrejelzések szerint a gyártáskészség akkor érhető el, ha ezeket az elemeket véglegesítik.

Jérôme Brahy írta
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger
A német tulajdonos családok, Bode és Braunbehrens, a beszámolók szerint kilépést terveznek, míg a francia állam továbbra is birtokolja a másik 50 százalékos részesedést. Armin Papperger, a Rheinmetall vezérigazgatója azzal a lehetőséggel hozható összefüggésbe, hogy nagyobb KNDS-részvényeket szerezzen a német oldalról, és érdeklődését fejezte ki a KNDS németországi tevékenységeinek átvétele iránt is.
Most a Leopard A8-on túl az MGCS innen, egy kis részt a fenti cikkből kiragadok,
hogy néha nézzünk a NERen túlra és konteozzunk.:D

Nah jó, azt hiszem ma megértettem ez a hír mit jelent. Már korábban is olvastam róla, de nem esett le.
Hogy előre lelőjem a poént. Ha Papi a Rheinmetall nevében megveszi a KMW-t ezektől a német magánszemélyektől, akkor gyakorlatilag a németeket semmizik ki a saját hadiiparukból. Akik ezt német oldalról levezényli az a Merz - Pistorius páros.

Merz a BlackRock németországi felügyelőbizottságának elnöke volt és a covid után tért vissza a politikába, ahonnen Merkel zavarta el. Akkor jött vissza, miután Merkel ment.

A Blackrock és társai azért érdekes, mert ők a Rheinmetall legnagyobb tulajdonosai 5-10% közt, befektetési alaponként. Hogy ki van a befektetési alap végén, rejtély.

Mindenesetre ha Papi megveszi a német családoktól a KMW-t, akkor észak-amerikai befektetési alapokhiz kerül a cég és már csak a székhelye lesz német.

Eddig azt olvastam 28 magánszemély birtokolja a KMW-t, ha a két fenti család kiszáll, nah bumm, a többi 26 marad.

Csakhogy!!

A KMW-t Wegmann Unternehmens-Holding GmbH & Co. KG nevű cégen keresztül van birtokolva, amely egy zárt, magánkézben lévő vállalkozás.

A holding tulajdonosai (kommanditistái) körülbelül 28 különböző magánszemélyből álló csoportot alkotnak, akik mind a cég alapítóinak vagy későbbi tulajdonosainak leszármazottai. A fő érintett családok a következők:

Bode és Braunbehrens családok, valamint a hozzájuk kapcsolódó von Maydell és Sethe családok rendkívül diszkrétek, és a tulajdonosi arányokra vonatkozó pontos, egyéni számok nem nyilvánosak. (ezt kopiztam, mert olyan szép megfogalmazás az átláthatatlan tulajdonosi viszonyokra, hogy diszkrétek. Ez olyan elegáns. :cool:)

Ez a 28 fő már csak 4 család.
Ráadasul a Bode család volt a többségi tulajdonos a Wegmann & Co. cégben, mielőtt az összeolvadt volna a Krauss-Maffei védelmi részlegével.
Krauss-Maffei-Wegmann, KMW.
Valszeg a Bode és Braunbehrens család mellett a másik kettő csak kismiska.
Így ha ők eladják a KMWben a részüket a Rheinmetallnak közvetlenül, vagy a Rheinmetall tulajdonosainak, ha az állam tőzsdére bevezeti (mert tuti ezek a befektetési alapok viszik majd ott a nagyját), , akkor itt a német tulajdon gyakorlatilag megszünik.


Még bele a bulvárba.
Kicsit gugliztam, kik ők, ez a 4 család mégis??
Természetesen filantrópok. ;)

Tagjaik gyakran élnek visszavonultan, és a közéletben inkább humanitárius, művészeti vagy oktatási területen (például Waldorf-iskolákhoz kötődően) vállalnak szerepet.

Jó a nagypapi nem volt filantróp, Wehrwirtschaftsführer :oops:volt, de az vesse rá az első követ, akinek fiatalon nem jöttek be a nácik.;)


Ezt meg még itt hagyom egy kis történelmi múltnak, higy jött létre nagy vonalakban a KMW.

A KMW története több fázisból áll:

Előzmények: A Krauss-Maffei két müncheni mozdonygyártó cég, a Maffei (alapítva 1838) és a Krauss & Co. (alapítva 1860) 1931-es egyesüléséből jött létre. A 60-as évektől kezdtek harcjárműveket gyártani (Leopard 1, majd Leopard 2).

1999-es fúzió: A Krauss-Maffei védelmi üzletágát leválasztották, és összevonták a kasseli székhelyű Wegmann & Co. céggel, amely a harckocsik tornyait gyártotta. Ekkor jött létre a KMW. A Wegmann & Co. 51%-os többségi részesedést szerzett, a maradék 49% a Mannesmann AG-nél maradt.

Siemens-éra: Miután a Vodafone felvásárolta a Mannesmannt, az ipari részleget eladták a Siemensnek és a Boschnak, így a Siemens lett a 49%-os tulajdonos.

Teljes családi tulajdon: 2010 decemberében
a Siemens eladta a 49%-os részesedését a Wegmann Unternehmens-Holding KG-nak, így a Bode, Braunbehrens és más családok lettek a KMW egyedüli tulajdonosai.

Jelenlegi helyzet (2015 óta): A KMW összeolvadt a francia állami Nexterrel, létrehozva a KNDS holdingot, ahol a német családok és a francia állam 50-50%-ban osztoznak a tulajdonon.
 
Most jelent meg egy román oldalon.

Németországnak nincs vesztegetnivaló ideje, és bejelentette egy új „köztes” tank fejlesztését, amely kiegészítené a Leopard flottát. Az Eurotank projekt mostanra még távolabbi álommá vált.​

ÉS Katalin |
Frissítés dátuma:2025.12.17. 09:59 | Megjelenés dátuma:2025.12.17. 09:53

Facebook Twitter WhatsApp Email


A Leopard 2A8 harckocsit a Trophy aktív védelmi rendszerrel fogják felszerelni, akárcsak az itt látható Leopard 2A7A1-et. Fotó forrása: EuroTrophy

A Leopard 2A8 harckocsit a Trophy aktív védelmi rendszerrel fogják felszerelni, akárcsak az itt látható Leopard 2A7A1-et. Fotó forrása: EuroTrophy

A Német Szövetségi Kartellhivatal (Bundeskartellamt) 2025. december 15-én olyan döntést hozott, amely újraértelmezheti az európai páncélozott járművek jövőjét. A Rheinmetall Landsysteme és a KNDS Deutschland közötti együttműködés meghosszabbításának jóváhagyása egy új harckocsi (MBT) fejlesztésére hivatalos elismerést jelent: a Bundeswehr (német hadsereg) már nem várhat a párizsi és berlini politikai naptárra.












































A PSM (Projekt System & Management GmbH) közös vállalat meglévő struktúrájának felhasználásával – amely szervezet már jelenleg is kezeli a Puma gyalogos harcjárművet – Németország az azonnali hatékonyság útját választja a 2040-es évek nagyszabású stratégiai vízióival szemben.

A döntés kritikus időpontban született a német védelem számára. Bár a Leopard 2A8 továbbra is a hadsereg fő támasza, a berlini katonai tervezők egy sebezhetőségi pontot azonosítottak.

tanc_leopard-2a8_50809600.jpg




A sokat emlegetett Fő Szárazföldi Harci Rendszer (MGCS), vagy közismertebb nevén az Eurotank, a Leopard 2 és a Leclerc leváltására szánt francia-német zászlóshajó projekt a becslések szerint csak 2045 körül kezdi meg működését.

Egy olyan Németország számára, amelyre Friedrich Merz kancellár vezetésével a gyors újrafegyverkezés nyomása nehezedik, elfogadhatatlan egy 20 éves katonai képességbeli különbség.

Így az új projekt nem a Leopárd „nyugdíjazását” célozza, hanem egy alapvető puffermegoldást jelent, amelynek célja a kapacitáshiány gyors fedezése.



Az ipari erők konszolidációja: Hogyan fognak együttműködni az iparági óriások új vállalatok létrehozása nélkül?​



A PSM közös vállalat kiválasztása nem véletlen. A Rheinmetall és a KNDS Deutschland (korábban Krauss-Maffei Wegmann) által közösen tulajdonolt struktúra bevált vezetési keretet kínál, elkerülve egy új szervezet létrehozásával járó bürokráciát.

Andreas Mundt, a Szövetségi Kartellhivatal elnöke hangsúlyozta, hogy egyik vállalat sem tudta volna egyedül kielégíteni a Bundeswehr speciális és sürgős követelményeit.

tanc-leopard-2a-rc-3-0_25242600.jpg


Németország így erősíti nemzeti termelési bázisát. Bár a KNDS technikailag egy francia-német csoport (székhelye Amszterdamban található, és részben a francia állam tulajdonában van), bevételeinek nagy részét németországi fióktelepe generálja, és ez az új projekt úgy tűnik, hogy egy lényegében német vállalkozás, amelyet németek vezetnek a német hadsereg számára.

A technikai részletek, bár hivatalosan még nem véglegesek, a legjobb elérhető technológiák fúziójára utalnak. Az iparági megbeszélések a Rheinmetall Panther tornyának, egy 130 mm-es ágyúval és automata töltőrendszerrel felszerelt változatának Leopard 2-ből származó platformra való integrálásának lehetőségét vetítik elő.

A Bundeswehr követelményei hangsúlyozzák a kiemelkedő tűzerőt (fejlett kinetikus lőszer, programozható lövedékek), az aktív védelmet, valamint a drónok és a körülöttük lévő lőszerek kezelésének képességét – mindezt gyorsan teljesítve.

Az MGCS programmal ellentétben, amely technológiai forradalmakat ígér (mint például a Franciaország által kínált 140 mm-es ágyú vagy a teljesen robotizált platformok), ez az ideiglenes harckocsi kiforrott evolúción és alacsony kockázaton alapul.



A Párizs-Berlin ipari tengely törése és az új hatalmi pólus​

prototip-tanc-program-mgcs_51748200.jpg


Berlin jóváhagyása diplomáciai sokkhullámokat küldött Párizsba. Jean-Paul Alary, a KNDS vezérigazgatója nemrégiben arra figyelmeztetett, hogy az FCAS programmal (a jövőbeli európai vadászgéppel) kapcsolatos nehézségek „beszennyezhetik” az MGCS projektet. A franciák attól tartanak, hogy egy sikeres német „ideiglenes harckocsi” annyira alkalmassá és elterjedtté válhat az exportpiacon, hogy megszüntetné az MGCS iránti kereskedelmi igényt.

concept-tanc-mgcs---copy_89597000.jpg


Ha Németország 2028-2030 között egy „Szuperleopárddal” vagy egy „Párduc hibriddel” modernizálja flottáját, Berlin étvágya arra, hogy 2045-ben milliárdokat költsön egy teljesen új tankra, drasztikusan csökkenhet.

Míg Németország biztosítja a hazai termelést, a KNDS a partnerségeinek diverzifikálására törekszik. A KNDS és a Leonardo között nemrégiben aláírt szándéknyilatkozat egy mobil tüzérségi rendszer fejlesztéséről azt mutatja, hogy a Párizs-Berlin tengely már nem az egyetlen változó geometriájú hálózat Európában.

Az Olaszországgal kötött szövetség egy új tüzérségi rendszer és egy kerekes platform megalkotására azt mutatja, hogy a KNDS páneurópai integrátorrá kíván válni, nem csupán a francia-német megbékélés eszközévé.

Összefoglalva, a Rheinmetall-KNDS együttműködés PSM-en keresztüli engedélyezésével Németország egyértelmű üzenetet küld: a jelenlegi nemzetvédelem elsőbbséget élvez a hosszú távú politikai projektekkel szemben.

Bár a berlini tisztviselők ragaszkodnak ahhoz, hogy ez a projekt csupán a Leopard 2A8 „kiegészítése” és az MGCS „hida”, a katonai beszerzések története azt mutatja, hogy az átmeneti megoldások hajlamosak állandóvá válni.

A 2026-ra tervezett KNDS IPO és a német tulajdonoscsaládok kilépési szándéka miatt az európai tankgyártás feletti ellenőrzés döntő szakaszba lép.
 
Most a hadiipari költésekkel/fejlesztésekkel akarják kirántani Európát a sz.rból, amibe saját maguk léptették bele?