Iráni 5. generációs repülőgép-fejlesztések

gaborv

Member
2013. február 2.
141
11
18
Néhány kép:

http://en.trend.az/article_photo/Plane_IranQaher_313_020213.jpg

http://rt.com/files/usa/news/iran-indigenous-fighter-qaher-296/image.jpg

http://rt.com/files/usa/news/iran-indigenous-fighter-qaher-296/i9504694ff731c642a1f25a71529c0a47_iran-3.jpg

és egy videó:
http://www.presstv.ir/detail/2013/02/02/286841/iran-unveils-new-indigenous-fighter-jet/
 
Nem akarom letörni az iráni harcostársak kedvét, de az nem fog működni, hogy a vezérsíkot a szárny elé, és azzal pont egyvonalba teszik.
A hiradásokban kategorikusan vadászgépként van titulálva:
"They described it as a fighter-bomber that can combat both other aircraft and ground targets."
ezért szerintem azt is érdemes fontolóra venni, hogy ezzel a szárnyprofillal nem fognak tudni hangsebesség fölé menni. Persze ez csak annak függvényében érdekes, hogy pontosan mire akarnak vadászni vele.
 
Hiányolom a gép elejéről a Knight Rideres futófényt.

http://youtu.be/PTvRfAygxS4
 
Elég érdekesen néz ki! Szép barkács munka, de nem hinném, hogy használható gép lesz belőle valaha is. Max ha a kínaiak besegítenek, de nem úgy néz ki. Ha kaptak volna kínai segítséget akkor valószínű alkalmaznák a DSI beömlőt és a kacsaszárny is mozgatható lenne, bár lehet a maketten direkt alkalmaztak rögzítettet. A beömlő nagyon kicsi sztem a szárny és törsz találkozása is érdekes, olyan természetellenesnek tűnik. Aztán a szárnyvég szögben lefelé megtörése, még ha felfelé lenne talán, de így sem értem.
 
"viszonylag méretes géphez képest" Nos miután az előző napokban végignéztem a képeket, én ennek a megállapításnak pont az ellenkezőjét állítom. Ez egy nagyon kicsi gép. Talán még az F-5 -nél is kisebb. Mondhatni olyan mint egy nagy UCAV. De az is lehet hogy tulajdonképpen az is. Erre utal az hogy a kabin egyáltalán nem kidolgozott, valamint az hogy az iráni infókból sokszor kiszivárgott erre utaló infó. Az hogy nem megvalósítható az sem állja meg a helyét. Ugyan is nem a semmiből lett, hanem vannak kézzel fogható előzmények. Nos a koncepció nagy valószínűséggel nem egy vadászgépet takar. A kialakítás is érdekes, mert úgy tűnik mintha a "Boeing Bird of Pray"+ F-5 + F117 összeházasításából született volna ez a gép. Ugyan is amikor azt állítottam hogy nem a semmiből jött, azt komoly bizonyítékok támasztják alá. Először is Irán nagy menyiségben üzemeltet F-5 gépeket és nagyon elégedettek vele, hagyományai vannak az üzemeltetésének, és rengeteg részegységet hajtóművet felszerelést gyártanak hozzá. Az alap F-5 több módosítás tárgyát képezte az évek során akit érdekel az utána tud nézni. Maga a futómű mint részegység (a most bemutatott gépé) szerepelt a legutolsó iráni kiállításon, más tálalásban, tehát a léte bizonyított. A hajtómű nem tudni pontosan mi, de van rá bizonyíték hogy létezik. A repülő előzmények között megemlíthető a HESA Saeqeh ( http://en.wikipedia.org/wiki/HESA_Saeqeh) itt szerintem a vezérsík tesztelésére szántak. A közvetlen előzmény viszont a valamikori zátonyra futott program a HESA Shafaq (http://en.wikipedia.org/wiki/HESA_Shafaq). Erről a projektről azt lehet tudni hogy a várttal ellentétben túl nagy radarkeresztmetszet, és elégtelen teljesítmény miatt törölték. De ha alaposan megnézzük a mostani gépet, maga kialakítás alapjai ugyan azok. Dupla vezérsík 1 hajtómű. A másik ami megváltozott, az hogy megoldották Iránban a korszerű anyagok gyártását, és kiépítették a hajtómű gyártás addig hiányzó technológiáit. Van saját szélcsatornás laborjuk amivel el is dicsekedtek. Nagyon érdekes az is hogy egyes helyeken történtek elszólások. Például előkerültek olyan helyek ahonnét programokat lehetett letölteni radarkép, analizálására ami repülőgépek radarfelderíthetőségét számította a különféle radarok esetén, jellemzően egyetemi oldalakról. Nem utolsó sorban pedig Irán hozzájutott ipari mintához is. (elfogott UAV) Videó a futóműről. Valamint vezetői nyilatkozatokban szintén megjelentek elszólások nem is kis menyiségben.
Lényeg a lényeg, az pedig a következő. A bemutatott modell nem vadászgép, elképzelhető hogy van röpképes példánya, a főbb részegységek rendelkezésre állak, és helyileg gyártottak, és már rég óta foglalkoznak a fejlesztésével.
Erre van kép szélcsatornás modellről amely a gép alakja miatt összetéveszthetetlen más repülőgéppel.
 
Érdekesség hogy a szárnykialakítás máshol is előfordul kacsa elrendezésben is.:
http://www.aee.odu.edu/img/aerosystems/jpg/ucav.jpg
 
Megvan!
http://www.youtube.com/watch?v=4yySrcLlSmc
Engem erre emlekeztet nagyon. Csak a filmbeli makett szerintem mukodokepesebb volt. :)
 
<a title="marcika profiljának megtekintése" href="http://htka.hu/kerekasztal/tagok/marcika/">marcika</a>

Ez nem igaz! A MIG-31-es igenis létezik, még most is repül... valahol! :D :D

Na de komolyan: Szerintem is nagyon kicsi gép, ezzel nehéz lesz levadászni a gaz ellenséget:).
Most röhögök meg lenézem a "madárkát" de azért ámulok, hogy miket "építenek" a perzsák úgy, hogy szét vannak embargózva:).
 
En amugy azt nem ertem, hogyha ez nyilvanvaloan ugyis csak propaganda, es ugyis csak makettet epitettek belole, akkor azt legalabb miert nem csinaltak meg faszan?

Ennel az is sokkal jobb lett volna, ha epitenek egy 1:1-es Raptort - a kulsejet es a cockpit kinezetet  igenis le lehetne masolni - es bemutatjak, hogy na, itt van megcsinaltuk. Biztos nagyobb fejvakaras menne most mint igy, hogy kirohogi oket a vilag. :D Makettben nem kotnek tervezesi, meretezesi, mukodesi korlatok, de ugy latszik ezek meg ahhoz is hulyek, hogy ezt kihasznaljak.
 
A cikk első fényképén tisztán látható a szárnyprofil ott ahol a szárny találkozik a géptörzzsel.Ez alapján nyilvánvaló hogy szubszonikus gépről van szó. A pedig szárnyak viszonylag keskenyek, hosszúak és csak enyhén nyilazottak. Ez a projekt egy szubszonikus kiképző vagy csapásmérő jellegű repülőgép "lopakodósításáról" szól.
 
Elő kéne szedniük a Goebbels összest az ilyen vallásos-pártapparátcsikok szervezte néphülyítések előtt,oszt jónapot.  Nem égnének ekkorát. bár ez úgyis belső piacra szólt, népetetésnek.
 
off

http://index.hu/kulfold/2013/02/03/hetvenmillio_dollaros_csekk_volt_az_irani_jegybankelnoknel/

 

on
 
Első pillantás után elkezdtem én is keresni egy Firefox linket, de azután láttam, hogy másnak is beugrott és megelőztek... :)

Nehéz komolyan venni, hogy India pl a nulla közeléből indulva évtizedig küzd egy nagyjából tényleg önálló fejlesztéssel, most meg Irán hetente szórja a bombasztikus bejelentéseket, naponta dolgoz le 100 év technikai lemaradást. Mitől lettek ezek most ennyire okosak, vagy ha azok, akkor korábban miért nem voltak? :)

Másrészt van egy iráni munkatársunk, pár éve lépett le onnan, az mesélte, hogy Iránban a gazdaság a nagy arcoskodás mögött elég rogyadozó mostanra, és a drágulást nem százalékban lehet érezni, hanem, hogy hányszorosára nőtt valaminek az ára.