J-20 Mighty Dragon (Chengdu,Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
53109927792_4bfa849856_k.jpg
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 922
113
Egyebkent amerikai es taivani hirek szerint a gep RCS erteke eleg magas,nem lopakodó szintű.
Erre forrás? Mert ez igy a kb. a Mari néni mondta szinvonal.

Mert ha már a J-20 RCS értékéről beszélünk, valami ilyesmi szinten illene kezdeni egy haditechnikai fórumon:

https://basicsaboutaerodynamicsanda.../2022/11/27/j-20-radar-scattering-simulation/

J-20 Radar scattering simulation


j-20b.jpg

Introduction

J-20 is the world’s third operational fifth-generation stealth fighter aircraft after the F-22 and F-35. It made China the second country in the world after the USA to operate a fleet of stealth fighter. By the time this article is published, it is estimate that there are around 208 J-20 produced.
J-20c


Goals of the simulation:​

The aim of our simulation is to evaluate the mean and median radar cross section as well as the radar scattering pattern of the J-20 at 4 frequencies:
  • VHF – 150 MHz
  • L Band – 1150 MHz
  • S Band – 3150 MHz
  • X Band – 8150 MHz
.Because stealth aircraft tend to deflect radar signal away from the source, so a change in total arcs can have a big impact on median and mean RCS. So the mean and median RCS of J-20 will be simulated and calculated for 2 cases with different frontal arcs value.
  • Case 1 simulates situation when the stealth aircraft have to face multiple radars located far from each others, thus they can illuminate the fighter from directions where the strong reflection lobes located
  • Case 2 simulates situation when aircraft face small number of radars located close together so the stealth fighter can turn its nose toward targets
The details are in the following table:
Arcs value J-20

Note: The contour map results for Case 2 is actually a part of Case 1 contour map, but it will be shown separately so that viewer can have an easier time visualize the radar lobes arrangement and how direction affect stealth fighter RCS.

Explanation of some terms:​

Median RCS is the middle RCS value of all RCS data. Which mean 50% of RCS spike inside the arcs will be higher than the median value, and the others 50% of RCS spike inside the arcs will be smaller than the median value
Mean RCS is the average of all RCS data.
It is very important to remember that both Median and Mean RCS does not tell the whole story, two object with the same Median and Mean RCS does not necessary equally visible to radar when viewed from the same direction ,thus we also need the contour map to see the arrangement of the reflection lobes.
RCS value illustrated inside the contour map will be measured in dBsm. To convert RCS between dBsm and m2, we can use the following guidance.

CONVERTING RADAR CROSS SECTION IN SQUARE METERS TO DECIBELS​

dBsm = 10 x log10(RCS/1m2)

CONVERTING RADAR CROSS SECTION IN DECIBELS TO SQUARE METERS​

RCS = 10(Decibels/10)

Basics Rules:

Because not every information about J-20 is available in the public sectors, we will follow several rules in the simulation.
  • In real life, J-20 skin has a layer of radar absorbing material (RAM) to absorbing radar energy. However, in this simulation, all external surface including the canopy will be treated as perfect electrical conductor (meaning they will reflect radio wave like metal)
  • Stealth fighter will have trailing edge and leading edge treatment on its wings, horizontal and vertical stabilizers as well as inlet lips to reduce the magnitude of radar return from edge scattering and creeping wave return effect. But those effect were not added in our previous simulation for F-35 and Su-57 because there wasn’t enough information about their leading and trailing edge treatment. However, this time, the trailing edge treatment on the canard and main wing of J-20 in the form of edge serration will be simulated because they are very easily to identify visually
  • J-20 radome is a FSS radome, so it will be treated as perfect electrical conductor for all frequencies except the bandpass frequency
  • Luneburg lens which often used to increase stealth aircraft’s RCS will not be included in this simulation
  • All cooling vents will be modeled
  • The inlet , the radar blocker and the first 2 fan stages of 2 × WS-10C engine will be modeled
  • Even though there is no current data on the absorbing capability of the RAM used by J-20. The inner surface of the inlet duct from the start of DSI bump leading to the engine stages and the radar blocker will be coated with a layer of MnZn ferrite RAM. This rule is made due to the fact that it is not possible to evaluate the RCS reduction effect of S-duct inlet without a layer of RAM added. The absorbing capability of the MnZn RAM will be based on actual real world measurement data. The current absorbing capability of the RAM used in our simulation is around -8 dB at 8.15 GHz and -4 dBsm at 3.15 GHz. Keep in mind though that actual RAM used on stealth aircraft may have absorbing rating of -15 to -25 dB depend on the actual frequency.
RAM


data

Software used:

  • Model of the J-20 is created using SolidWorks software, the model of the Infrared pod (Chinese EOTS) is created by Autodesk FBX. They are then converted to the same format to be added together.
  • In most studies, radar scattering simulations are often done using POFACETS because it can run on most commercially available computer and provides convenient run–times. Unfortunately because POFACETS only rely on Physical Optics method to predict the RCS of target. As a result, it cannot take into account phenomena such as creeping waves return, thus lead to underestimation of target RCS value. Hence this radar scattering simulation will be done using Ansys HFSS. HFSS allows edge scattering, creeping wave, cavity return to be simulated accurately, thus it will be our chosen software.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 922
113
Contour Map Result

  • VHF band result of clean J-20 in Case 1 (-60° to +60° horizontal arc, -22° to +22° vertical arc)
J-20 Frontal RCS Contour Plot VHF Band






  • VHF band result of clean J-20 in Case 2 (-20° to +20° horizontal arc, -20° to +20° vertical arc)
J-20 Frontal RCS Contour plot from 20x20 deg angle VHF Band








  • L-band result of clean J-20 in Case 1 (-60° to +60° horizontal arc, -22° to +22° vertical arc)
J-20 Frontal RCS Contour Plot L Band





  • L-band result of clean J-20 in Case 2 (-20° to +20° horizontal arc, -20° to +20° vertical arc)
J-20 Frontal RCS Contour plot from 20x20 deg angle L Band






  • S-band result of clean J-20 in Case 1 (-60° to +60° horizontal arc, -22° to +22° vertical arc)
J-20 Frontal RCS Contour Plot S Band
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 922
113
SUMMARY:

From the simulation results, it is easy to note that J-20 has good signature characteristic. Even though, J-20 RCS is higher than F-35A RCS through the frequency range (approximately 3.5 times in X-band, 1.5 times in VHF band), it still has much better RCS characteristic when compared to Su-57. The canard return blended very well with the main wing return, and due to their high swept angle, the first high RCS spike of J-20 actually located at around 50 degrees boresight. This mean it is very easy for J-20 pilots to keep enemy adversary within their stealthy sector. Add to the fact that J-20 has very big antenna aperture, it can be highly lethal in BVR combat.

J-20 Clean with MnZn RAM
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 922
113
Megjegyzés tőlem:
Ez ugye csak a form érték, nem számit be a RAM boritás adta elnyelés - mivel pedig az egy változtatható érték (ahogy fejlődik az anyagtechnika, a form-al ellentétben, ami fix), ráadásul az LO tulajdonság jelentős részét adja, igy ez összességében a tortának csak egy szelete.

Ellenben a gép esetén a brutális ereje, a hatótávolsága és a belső fegyverterek mérete sokkal többet nyom a latba (és itt vérzik ez az F-35) - főleg, hogy ahogy irtam, a RAM utánhúzása sokat megdob rajta.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Megjegyzés tőlem:
Ez ugye csak a form érték, nem számit be a RAM boritás adta elnyelés - mivel pedig az egy változtatható érték (ahogy fejlődik az anyagtechnika, a form-al ellentétben, ami fix), ráadásul az LO tulajdonság jelentős részét adja, igy ez összességében a tortának csak egy szelete.

Ellenben a gép esetén a brutális ereje, a hatótávolsága és a belső fegyverterek mérete sokkal többet nyom a latba (és itt vérzik ez az F-35) - főleg, hogy ahogy irtam, a RAM utánhúzása sokat megdob rajta.
Telorol nem keresgetek- fe kosz,hogy potlod ezt a hianyosagot.
1negzetm az RCS,ami messze nem stealt ertek.Es ezen nagysagrendileg semmifele csoda radarabszorvens boritas nem fogvaltoztatni.
Technikailag a J20 egy nagyhatosugaru honi legvedelmi vadasz.Kb MiG31 modernebb formaban.
F35 meg egy legifoleny vadasz Hatosugarat leszamitva,minden teren felulmulja a kinai gepet.
Meret kategoriaban is mas a kettő.J20 az F22 merettartomanya,azzal kene osszevetni.
Eles harcban a kinai gep alulmaradna az amcsistaltgepekkel szemben.Az eszlelesi kepesseg ezt egyertelmuen eldonti.Jenki gepek a kinai erzekelesi tartomanyan kivulrol kepesek bemerni es celbavenni a ferdeszemut- innentol kezdve ez lefutott meccs.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 215
60 220
113
Megjegyzés tőlem:
Ez ugye csak a form érték, nem számit be a RAM boritás adta elnyelés - mivel pedig az egy változtatható érték (ahogy fejlődik az anyagtechnika, a form-al ellentétben, ami fix), ráadásul az LO tulajdonság jelentős részét adja, igy ez összességében a tortának csak egy szelete.

ba4cc3f8ad843734b70f791c9edd6de7.png

Számít miből van. :)
Én is hasonlóan látom, mint te. Semmi baja a J-20-nak formailag. Az anyagtechnológiája meg valamilyen, nem ismerjük. De kétlem, hogy ne tudnának egy alap szintű radarelnyelő borítást megcsinálni.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 190
50 596
113
Eles harcban a kinai gep alulmaradna az amcsistaltgepekkel szemben.

Hatalmas forma vagy még mindig, baszol rá hogy kicsit is ne fekete-fehérben lásd a világot, önmagad karikatúrája ez már tényleg ;) !

Ex katedra, csak így kinyilatkoztatni egy ilyet, ehhez azért kell pofa :D !

Éles harcban, HOL?!
Milyen rádió technikai környezetben? Kinek ban AWACS, vagy tanker, egyéb támogatása? Milyen magasságon, sebességgnél, üzemanyag és fegyverzet mellett?!


Melyiket ki, milyen képességű pilóta vezeti/milyenek a számok hány vs hány van?!

Vagy steril 1vs1 két klón pilótával, 5000m-en, egymástól 100km-re, a Csendes óceán felett, utánégetővel egymás felé semleges területen gondoltad, úgy hogy semmi nem szólhat közbe, 4-4 azonos rakétával, 10 percig, stopper indul?!

Hatalmas volt már megint ahogy ezt idetetted, két valós adataikat féltve őrzött high tech vadászgépről te már nem csak hogy tudsz is mindent, de meg is mondod melyik nyerne.

Mindig, mindenhol.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 922
113
Telorol nem keresgetek- fe kosz,hogy potlod ezt a hianyosagot.
1negzetm az RCS,ami messze nem stealt ertek.
Számít miből van. :)

Irta, hogy a nyers formát vizsgálta, anyagtechnikailag fémként értelmezi a felületeket, tökéletes vezetőként jelenik meg:
  • In real life, J-20 skin has a layer of radar absorbing material (RAM) to absorbing radar energy. However, in this simulation, all external surface including the canopy will be treated as perfect electrical conductor (meaning they will reflect radio wave like metal)
Vagyis messze nem 1 m2 a valódi érték (bármely jelentős aspektusból) és nem jelenik meg a kompozit belső szerkezet és a RAM elnyelése. Hogy pontosan mennyi, az nagyjából titok - viszont tisztán tőlem és csak saccra megvan az a lehetőség, hogy AESA antennás radarok esetén is erős EW mellett képes 10-30 km környékén megtörni a tracket.
Ez pedig BVR esetén már figyelemreméltó, figyelembe véve a gép nagyobb magasságon is milyen gyorsan képes változtatni a vektorát illetve mekkora kezdő impulzust képes adni a saját rakétáinak.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Irta, hogy a nyers formát vizsgálta, anyagtechnikailag fémként értelmezi a felületeket, tökéletes vezetőként jelenik meg:
  • In real life, J-20 skin has a layer of radar absorbing material (RAM) to absorbing radar energy. However, in this simulation, all external surface including the canopy will be treated as perfect electrical conductor (meaning they will reflect radio wave like metal)
Vagyis messze nem 1 m2 a valódi érték (bármely jelentős aspektusból) és nem jelenik meg a kompozit belső szerkezet és a RAM elnyelése. Hogy pontosan mennyi, az nagyjából titok - viszont tisztán tőlem és csak saccra megvan az a lehetőség, hogy AESA antennás radarok esetén is erős EW mellett képes 10-30 km környékén megtörni a tracket.
Ez pedig BVR esetén már figyelemreméltó, figyelembe véve a gép nagyobb magasságon is milyen gyorsan képes változtatni a vektorát illetve mekkora kezdő impulzust képes adni a saját rakétáinak.
Taiwani,japán és amerikai jelentések alapján többen is irják az 1nm RCSt.vagyis semmiféle problémát nem jelent a bemérése.
Forditva viszont a legoptimistább becslések szerint is csak max 30km-ről lehetnek képesek bemérni az F35öst a kinai gépek.
EW fölény szintén az amcsik oldalán van.
Innentöl kezdve elég egyoldalú az ügy (már ha tényleg megvan ez a nagyságrendbeli RCS különbbség,amit mi ellenőrizni nem tudunk-de tegyük azért fel,hogy nem minden nyugati szakiró propagandista).
F35 és az ami AWACS a világ végéről is látja a kinai gépet,forditva meg nem.J20 akkor észleli az usak gépet,mikor a besugárzásjelzője jelzi az AMRAAM radarját.
Úgy gondolják,hogy a J35 már meg fogja érdemelni a lopakodó kategorizálást-legalábbis a legtöbb elemző úgy gondolja.
Majd kiderűl,idővel az is.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 060
14 102
113
.

Hogy képben legyünk: A hazai Gripen-RCS-e 1nm alatt van!
A Gripen nem lopakodó "csökkentett észlelhetőségű", egyszerűen kicsi, + az akkor még józan/normális svédek ezt az RCS mutatót is figyelembe vették a tervezéskor!

U.i: Esküt nem teszek, hogy a Gripen-nél is benne van-e már az 1nm alatti RCS-ben egy ilyen RCS-csökkentő utólagos fejlesztés/modernizálás, amit több 4(+) generációs géphez megcsináltak. Emlékeim szerint az F-16-hoz is(Raffale ?) van!
Nem-tom' hogy kaprok ilyet kapnak-e?

.
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 215
60 220
113
Taiwani,japán és amerikai jelentések alapján többen is irják az 1nm RCSt.vagyis semmiféle problémát nem jelent a bemérése.
Forditva viszont a legoptimistább becslések szerint is csak max 30km-ről lehetnek képesek bemérni az F35öst a kinai gépek.
EW fölény szintén az amcsik oldalán van.
Innentöl kezdve elég egyoldalú az ügy (már ha tényleg megvan ez a nagyságrendbeli RCS különbbség,amit mi ellenőrizni nem tudunk-de tegyük azért fel,hogy nem minden nyugati szakiró propagandista).
F35 és az ami AWACS a világ végéről is látja a kinai gépet,forditva meg nem.J20 akkor észleli az usak gépet,mikor a besugárzásjelzője jelzi az AMRAAM radarját.
Úgy gondolják,hogy a J35 már meg fogja érdemelni a lopakodó kategorizálást-legalábbis a legtöbb elemző úgy gondolja.
Majd kiderűl,idővel az is.

A J-20-a egy nagy gép, és elfogadom, hogy nagyobb RCS-je van, mint az F-22/35-nek, de az, hogy mekkora a tényleges RCS értéke az irányszög függő, nagyon erősen.
És nem kell lofosni a bokát a nyugati marketing értékektől sem. Ugyanis a nyugati gépek RCS értéke is erősen irányszög függő.
Pl. az F-35-ös szemből +-30 fokig lopakodó, azon túl hagy némi kívánni valót maga után az is.
dacae02d7042a8b9c9c58906abfcf455.png

A 0 dbsm az az 1 nm RCS. A -10 DBSM meg a 0.1 nm RCS.
Elmondom neked, hogy a 0.1 nm RCS-t még a 80's évek beli radarok is képesek voltak már észlelni. Még a repülőgépbe szerelt radarok némelyike is. Pl. MIG-31-es Zaszlonja. A mai modernebb BVR rakéták is 0.1 nm RCS képesek követésbe venni.
Erre az R-77-es is képes, és szinte biztos, hogy a nagyobb teljesítményű R-37-is. Csak, hogy a potenciális ellenséges rakétákról beszéljünk. Nem véletlenül van egy csomó vontatott csali és EW az F-35-ön is.
Jó lopakodó az F-35 de a korlátai neki is megvannak.

Hogy képben legyünk: A hazai Gripen-RCS-e 1nm alatt van!

Én úgy tudom, hogy nincs. Ráadásul az is a csupasz gépre szemből igaz. Amint fölteszel rá valamit, világít, mint egy karácsonyfa.
Ebből a szempontból minden belső fegyverteres repülőgép hatalmas előnyben van ezen gépekkel szemben.
A 4. generációban a "közmegegyezés" alapján a legkisebb RCS értéke a Rafale-nak van. Kisebb, mint a Gripené.