JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 225
35 545
113
RTAF

GerBq8CaoAAu68z
Hat ez a realitad a kis Gripennel.1db BGL.Mert kell a pottatraly,meg a legiharc fegyveruez is es ennyire matad hely,meg teljesitmeny.
 
  • Robot
Reactions: arcas

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 616
84 026
113
Enhanced Capability for Gripen C/D

Saab has received an additional order for the Gripen C/D contract from FMV, valued at SEK 466 million. This extension includes several important updates and studies of upcoming air-to-air and air-to-ground missiles.

“The integration of new advanced missile systems demonstrates our commitment to delivering high-quality solutions. We are proud to contribute to Sweden’s defence capability through this contract.”

The integration of new missile systems significantly improves Gripen C/D’s operational capabilities. This contract extension will serve to ensure that Gripen C/D remains a cornerstone of Sweden’s military capabilities for many years to come.

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Tumpek

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 642
36 222
113
A Thai Királyi Légierő (RTAF) teszteli egy Gripen vadászgép autópályára való fel- és leszállási képességét, mielőtt végleges döntést hozna a svéd vadászgépek
flottájának megvásárlásáról az idei év közepéig. – mondta a forrás vasárnap.

Az RTAF-on belüli forrás szerint ez lesz az első alkalom, hogy az RTAF egy Gripen vadászrepülőgép fel- és leszállását teszteli autópályán.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 938
12 772
113
A Thai Királyi Légierő (RTAF) teszteli egy Gripen vadászgép autópályára való fel- és leszállási képességét, mielőtt végleges döntést hozna a svéd vadászgépek
flottájának megvásárlásáról az idei év közepéig. – mondta a forrás vasárnap.

Az RTAF-on belüli forrás szerint ez lesz az első alkalom, hogy az RTAF egy Gripen vadászrepülőgép fel- és leszállását teszteli autópályán.

De hát már mikor vettek Gripeneket?!
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 616
84 026
113
De hát már mikor vettek Gripeneket?!
Most a régi F-16A-kat szeretnék lecserélni 2031-ig. Évek óta lebegtetik a döntést, a Saab meg negyedévente elmondja hogy tudja hogy Gripent vesznek és hamarosan bejelentik. Legutóbb 4 db E változatról volt szó, korábban meg egy század C/D változatról. De volt már olyan hír is hogy inkább F-35-öt vesznek. Vagy F-16-ot, stratégiai okokból. Kicsit időhúzás szaga van hogy 15 év után csak most jutott eszükbe hogy az autópályás üzemeltetést még ki kellene próbálni a döntés előtt. 2024 is azzal az ígérgetéssel telt hogy bármikor bejelenthetik a döntést, most már 2025-re ígérik.

"Regarding the Gripen, we are in discussions with the supplier about potential benefits for the Air Force, such as technology transfer. I believe the decision-making process should be finalised in 2025, allowing us to add another Gripen squadron to bolster the RTAF’s operational strength."
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 938
12 772
113
Most a régi F-16A-kat szeretnék lecserélni 2031-ig. Évek óta lebegtetik a döntést, a Saab meg negyedévente elmondja hogy tudja hogy Gripent vesznek és hamarosan bejelentik. Legutóbb 4 db E változatról volt szó, korábban meg egy század C/D változatról. De volt már olyan hír is hogy inkább F-35-öt vesznek. Vagy F-16-ot, stratégiai okokból. Kicsit időhúzás szaga van hogy 15 év után csak most jutott eszükbe hogy az autópályás üzemeltetést még ki kellene próbálni a döntés előtt. 2024 is azzal az ígérgetéssel telt hogy bármikor bejelenthetik a döntést, most már 2025-re ígérik.

"Regarding the Gripen, we are in discussions with the supplier about potential benefits for the Air Force, such as technology transfer. I believe the decision-making process should be finalised in 2025, allowing us to add another Gripen squadron to bolster the RTAF’s operational strength."

Hát ez szenzációs.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 352
9 046
113
De hát már mikor vettek Gripeneket?!

2016 óta használnak Gripen-t. Volt 8 db C és 4 db D, de egy C megsemmisült, így most 11 db van és több hír is volt, hogy elégedettek velük.
Viszont van 3db század, ami összesen 48 db F-16A/B-t használ (ráadásul 3 különböző altipust), ezek helyett gondolkoztak Gripen E-ben, de a mennyiség nem világos.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 616
84 026
113
2016 óta használnak Gripen-t. Volt 8 db C és 4 db D, de egy C megsemmisült, így most 11 db van és több hír is volt, hogy elégedettek velük.
Viszont van 3db század, ami összesen 48 db F-16A/B-t használ (ráadásul 3 különböző altipust), ezek helyett gondolkoztak Gripen E-ben, de a mennyiség nem világos.

"In 2007, Thailand's Parliament authorised the Royal Thai Air Force (RTAF) to spend up to 34 billion baht (US$1.1 billion) as part of an effort to replace Thailand's existing Northrop F-5 fleet. In February 2008, the RTAF ordered six Gripens (two single-seat C-models and four two-seat D-models) from Saab; deliveries began in 2011. Thailand ordered six more Gripen Cs in November 2010; deliveries began in 2013.

The first of the six aircraft were delivered on 22 February 2011. Saab delivered three Gripens in April 2013, and three more in September 2013.

In September 2013, RTAF Marshal Prajin Jantong stated that Thailand was interested in purchasing six more aircraft, although no second order had been placed."
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 352
9 046
113
"In 2007, Thailand's Parliament authorised the Royal Thai Air Force (RTAF) to spend up to 34 billion baht (US$1.1 billion) as part of an effort to replace Thailand's existing Northrop F-5 fleet. In February 2008, the RTAF ordered six Gripens (two single-seat C-models and four two-seat D-models) from Saab; deliveries began in 2011. Thailand ordered six more Gripen Cs in November 2010; deliveries began in 2013.

The first of the six aircraft were delivered on 22 February 2011. Saab delivered three Gripens in April 2013, and three more in September 2013.

In September 2013, RTAF Marshal Prajin Jantong stated that Thailand was interested in purchasing six more aircraft, although no second order had been placed."

Nekem az nem világos, hogy a három századnyi, összesen 48 db F-16A/B-t mennyit géppel akarják váltani. Több helyen csak egyetlen századnyi mennyiséget írnak (és nem is nagyon lesz többre pénzük).
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 616
84 026
113
Nekem az nem világos, hogy a három századnyi, összesen 48 db F-16A/B-t mennyit géppel akarják váltani. Több helyen csak egyetlen századnyi mennyiséget írnak (és nem is nagyon lesz többre pénzük).
Igen, ez a fő problémájuk hogy nincs pénzük. És hogy nem tudják eldönteni, hogy féljenek vagy inkább együttmüködjenek Kínával. Az USA érdekei egyértelműek a térségben.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 225
9 538
113
Hat ez a realitad a kis Gripennel.1db BGL.Mert kell a pottatraly,meg a legiharc fegyveruez is es ennyire matad hely,meg teljesitmeny.
és a légi utántöltés?? Meg aztán egy Gripennel sem érsz semmit. A csapásmérő Rafale-ok is csak MICA rakétákkal a szárnyvégen repülnek, ha van kíséret..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 938
12 772
113
2016 óta használnak Gripen-t. Volt 8 db C és 4 db D, de egy C megsemmisült, így most 11 db van és több hír is volt, hogy elégedettek velük.
Viszont van 3db század, ami összesen 48 db F-16A/B-t használ (ráadásul 3 különböző altipust), ezek helyett gondolkoztak Gripen E-ben, de a mennyiség nem világos.

Jólvan, de ez nem derült ki a cikkből!
Persze így más a lehányzó fekvése.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 616
84 026
113
  • Tetszik
Reactions: Tumpek

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 731
17 570
113
Saab hones Gripen navigation for GPS-denied operations

Saab has outlined its efforts to address the increasing threat posed by hostile parties disrupting operations via GPS jamming, with Gripen operators being offered an updated navigation capability for use from later this decade.
“Your own platform position is really important, and over time the requirements for the precision of that positioning has increased more and more – now we are talking metres,” says Gripen experimental test pilot Jonas Jakobsson.

82188_gripenecsaab_114848_crop.jpg

Source: Saab - Gripen E could be enhanced for GNSS-denied operations

“For years, the go-to solution has been the global navigation satellite systems [GNSS], and most of the time GPS, to achieve this,” he notes. However, severe GPS jamming has been experienced during major military exercises in Scandinavia, and minor disruption can also be caused by natural events, such as solar flares.

With air forces needing the highest level of navigational and targeting accuracy to ensure that zero collateral damage is caused when precision-guided weapons are deployed, Saab is looking to defeat such anti-access/area denial (A2/AD) tactics.
Jakobsson says that if militaries opt to avoid operating in GNSS-denial-affected areas then “it’s a really cheap A2/AD weapon” for an adversary. And while anti-jamming technologies can help, this may not be the case in highly contested areas, he notes.
Saab’s proposed solution will combine inputs from its existing Ternav terrain navigation system, real-time odometry imagery from a camera installation and a 3D mapping surface model supplied by Maxar Technologies via a sensor fusion database. This will provide much greater positional accuracy than using traditional inertial measurement unit equipment, the company says.
In 2018, Saab and Maxar conducted Gripen flight tests using a pod-housed camera to assess the potential of such a system, and in 2020 this work was expanded to conducting real-time processing with the airframer’s Gripen E/F demonstrator aircraft.

Gripen camera

Source: Saab - Saab has already tested a camera installation for real-time odometry

“It was a success,” says Tobias Jansson, product manager Gripen. Additional flight testing could take place in around one years’ time, he says.
Saab’s terrain navigation knowledge dates back to the 1980s and the Viggen fighter. Its technology was subsequently enhanced for the Gripen programme, but was not adopted by Sweden, which instead opted to rely on the GPS system.
Referring to the expanding A2/AD threat, Jakobsson notes: “If you are a country that doesn’t have its own national GNSS system then you are dependent on someone else. You don’t have autonomy to say ‘we can always rely on having 100% access’.”
Jansson reveals that the full GNSS-denied navigation capability has been offered to Finland as part of Saab’s HX programme offer of 64 Gripen Es and two GlobalEye surveillance aircraft. “We think that this capability is important to a country that is very close to an adversary that has this [jamming] capability,” he says.
Jakobsson notes that the system would also be of value in supporting operations using dispersed bases – a tactic which is employed by both Finland and Sweden to reduce vulnerability to strikes against air bases.
The Gripen already has a claimed unique capability to perform a so-called “nav” landing using GPS. “Now, instead of GPS, we will use this functionality,” Jakobsson says. “But then, to take it a step further, autoland is something that we have discussed and have studies on.”
Such an “off-the-grid, automatic IMC [instrument meteorological conditions] approach and landing” function “would be very useful in a wartime scenario”, he notes.
“We think that this is one of the cornerstones you will have, to face GNSS-denied operations,” Jansson says. Operational capability for the full system, including 3D mapping, could be achieved “within three to five years”, he suggests.
An odometry-based solution also would be “super-easy” to introduce for the Gripen C/D via software updates, Jansson says. “There is a large interest from existing [Gripen] customers, and we continue that discussion,” he adds.
The modular technology also has potential application for other platform types, such as GlobalEye and unmanned air vehicles, plus air-launched weapons, Saab believes.
Na, ez se mostani hír. Mindenesetre a Maxar oldalán túrkáltam műholdas vonatkozású anyag után kutatva, amikor erről a GPS nélküli navigációs rendszerről P3DR találtam némi információt.. a topikban keresve úgy tűnik még nem volt, szóval íme;
A bejegyzésben van egy rövid videó is, hogy repülés közben kb ez hogy néz ki.. elég vagány.
GIF_HIGH_2021-10-04-140940.gif