JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

White

New Member
2010. december 24.
9
0
1
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Miért nem jó a Gripen NG Kanadának?
Sziasztok! Nekem is tetszett a cikk és gratuláció a publikáláshoz.

Molni, ha elfogadsz egy kis kritikát: akármennyire igaz és/vagy logikus érveket hozol fel, legközelebb próbáld meg "semlegesebben" a vitába bocsájtani őket (a vágatlan verziót nem olvastam, de kétlem, hogy ott kevésbé írnál elfogultan), mivel a te írásod is így kissé marketingszagú! Sanszosan a felindultság motivált a cikk írásában, ez pedig kiérződik a mondandódon. Biztos vagyok benne, hogy sok semleges nézőpontú olvasót inkább eltaszítasz az érvelésedtől ezzel, mintsem meggyőznéd őket.

A cikk is jobban fókuszálhatott volna, a konkrét kanadai igényekre/lehetőségekre, hiszen azzal mindenki tisztában van, hogy a két gép két teljesen más kategóriát képvisel, nem is kérdéses, hogy a modern légiharcászat legtöbb aspektusában a Lightning fog járni az élen (a Raptort nem nézve). Szóval így kissé "az én gépem a jobb" szócsatára emlékeztetett, pedig mindkét géptípusnak megvan a maga helye a világ légierőiben.

Ettől függetlenül tényleg jó volt a cikk, mégegyszer gratula!
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 583
18 565
113
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Miért nem jó a Gripen NG Kanadának?
Én is gratulálok a cikkhez, Molni!

Az meg, hogy az F-22 és -35 mindenhonnan összelopkodott technológia katyvasza, kegyetlen nagy baromság. Ötleteket átvehettek, más munkájából meríthettek, de a konkrét, megbízhatóan működő technikát ki fejlesztette ki hosszú idő és óriási költségek árán? USA. Például a radarabszorbens festéket azt hiszem, hogy a szovjetek találták ki, de attól még a Raptor és a Lightning festése amerikai fejlesztés. Ráadásul másoknak eddig nem nagyon sikerült utánuk csinálniuk. Azt, hogy a Pak-Fa és a J-20 és J-31 mennyire lesz sikeres konstrukció, még meglátjuk a jövőben.
 
M

molnibalage

Guest
White said
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Miért nem jó a Gripen NG Kanadának?
Sziasztok! Nekem is tetszett a cikk és gratuláció a publikáláshoz.
Ettől függetlenül tényleg jó volt a cikk, mégegyszer gratula!
Semmiféle beleszólásom nem volt abba, hogy mi kerül bele. Én átadtam a 35 oldalas anyagot és ez lett belőle. Még a szerkesztés formátumát is elrontották a 2. részben. Más találta meg a cikket, és a kiadás után majd egy héttel kaptam értesítést.

arbalest said
<p class="new-blogpost-comment-notice">
Például a radarabszorbens festéket azt hiszem, hogy a szovjetek találták ki, de attól még a Raptor és a Lightning festése amerikai fejlesztés. Ráadásul másoknak eddig nem nagyon sikerült utánuk csinálniuk. Azt, hogy a Pak-Fa és a J-20 és J-31 mennyire lesz sikeres konstrukció, még meglátjuk a jövőben.
<p class="new-blogpost-comment-notice">Az alacsony észlelhetőséggel kapcsos geometriai észrevételt egy szovjet manus publikálhatta, mert odafent úgy gondolták, hogy ebből nem lehet repülőgépet építeni, mert síklapokkal nem lehet repcsit csinálni. Tévedtek. Ettől függetlenül dőreség lenne azt mondani, hogy a szovjetek találták ki. Semmi több, mint egy manusnak volt egy ötlete. Már a II. Vh alatt látták a szövik, hogy egyes gépek gyengébben látszódnak a radarokon és mivel az egész radar alapvelve az, hogy lásson valamit biztosra veszem, hogy már akkor felmerülhetet az, hogy mi lenne, ha lenne olyan gép, ami nem látszana. Ez csak egy ötlet. Nálam mindörökké az marad a lényeg, hogy xy technológiát alkalmazva ebből ki készít terméket. És jelenleg ebben a jenkiknek majd 35 éves előnyük van, ami egészen elképesztő.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
Nem értem mit számít az, hogy egy technológia lopott vagy nem, csak az számít, hogy ki alkalmazza sikerrel. Elképzelhető, hogy az amerikaiak a "lopakodó" geometriától kezdve a radar abszorbens festéken át a turmixgépig úgy loptak össze mindent az F-22-höz és az F-35-höz (bár ezt erősen kétlem), csak az a lényeg, hogy ők raktak össze belőle működő technikát. A többi már csak cirkusz az adófizetők előtt.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 428
113
molni

Nem értek veled egyet abban,hogy csak az számít,hogy ki valósít meg egy eszközt hisz a szabadalmi hivatalokban ötleteket ,vagy is pusztán elméleti tudást is szabadalmaztathatsz nem véletlenül.
 
M

molnibalage

Guest
dudi said
molni

Nem értek veled egyet abban,hogy csak az számít,hogy ki valósít meg egy eszközt hisz a szabadalmi hivatalokban ötleteket ,vagy is pusztán elméleti tudást is szabadalmaztathatsz nem véletlenül.
A szabadalmi hivatalokban kis túlzással bármit levédethesz, a finggal működő motort is. A működőképességet nem kell demonstrálni. Gyakorlati alkalmazás legyen. Pont. Addig még csak kutatsz.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
dudi said
molni

Nem értek veled egyet abban,hogy csak az számít,hogy ki valósít meg egy eszközt hisz a szabadalmi hivatalokban ötleteket ,vagy is pusztán elméleti tudást is szabadalmaztathatsz nem véletlenül.
Ez függ attól is, hogy milyen területen nézed az egészet. Fegyverkezésnél szerintem nincs olyan, hogy szabadalmi oltalom (sőt, ha jól gondolom a szabadalmi hivatal ilyenkor akár "könyvtárként" is funkcionálhat, elvégre összegyűjti azokat a dolgokat, amikre mások nagyon kíváncsiak lehetnek, csak be kell sétálni és ellopni).
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 227
81 113
113
GrGLy said

Ez függ attól is, hogy milyen területen nézed az egészet. Fegyverkezésnél szerintem nincs olyan, hogy szabadalmi oltalom (sőt, ha jól gondolom a szabadalmi hivatal ilyenkor akár "könyvtárként" is funkcionálhat, elvégre összegyűjti azokat a dolgokat, amikre mások nagyon kíváncsiak lehetnek, csak be kell sétálni és ellopni).
 

Hogy most mi hogy van azt nem tudom, de régen még volt szabadalmi oltalom kézi fegyverekre, ágyúkra, az első VH-ban repülőgép motorokra stb. Az már más kérdés hogy mennyit ért.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
@Terminator

Persze, elvileg jogilag létezik ma is, csak gyakorlati haszna nem hiszem, hogy sok van :)
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
GrGLy said
<blockquote>dudi said
molni

Nem értek veled egyet abban,hogy csak az számít,hogy ki valósít meg egy eszközt hisz a szabadalmi hivatalokban ötleteket ,vagy is pusztán elméleti tudást is szabadalmaztathatsz nem véletlenül.

Ez függ attól is, hogy milyen területen nézed az egészet. Fegyverkezésnél szerintem nincs olyan, hogy szabadalmi oltalom (sőt, ha jól gondolom a szabadalmi hivatal ilyenkor akár "könyvtárként" is funkcionálhat, elvégre összegyűjti azokat a dolgokat, amikre mások nagyon kíváncsiak lehetnek, csak be kell sétálni és ellopni).</blockquote>
Most békeidős vagy háborús fegyverkzésre gondolsz, aminél nincs szabadalmi oltalom? Mert ha békeidőben sincs, akkor egy iparilag fejlett ország megtehetné, hogy vesz néhány F35-öst, szétszedi, visszafejti, és pl egy átalakított Gripen gyártósoron elkezdi gyártani, és az F35 árának 80%-áért terjeszteni ugyanazt a gépet. Esetleg csak eladható részelemeket saját célra legyártani. 

A szabadalmi hivatal könyvtárként való funkcionálása most is adott, csak sok szabadalmi hivatal van, eszméletlen mennységű fantasztikus ötlettel és ezerszer annyi emeletes baromsággal.
 
M

molnibalage

Guest
Mert ha békeidőben sincs, akkor egy iparilag fejlett ország megtehetné, hogy vesz néhány F35-öst, szétszedi, visszafejti, és pl egy átalakított Gripen gyártósoron elkezdi gyártani, és az F35 árának 80%-áért terjeszteni ugyanazt a gépet.
Ha ez ilyen egyszerű lenne, akkor nem szenvedne Kína a J-20-szal, oroszok a PAK-FA-val stb. N+1 F-16 üzemeltető van, de valahogy egyik sem másolta le és kezdte el gyártani, pedig szép nagy piaca van/volt. Sokszor el lett már mondva, hogy ha ide tolná valaki a komplett terveket, akkor sem tudná X ország Y gépet legyártani, mert nincs meg hozzá a gyártástechnológia. Lehet, hogy a terveket senki nem tudná még értelmezni sem az adott országban. A visszafejtés meg ehhez képest nagyságrendileg más. Attól, hogy én szétfűrészelek egy gépet és látom a végeredményt, attól még nem fogom tudni, hogy hogyan érték el. Milyen hőkezeléssel gyártották az acélt/kompozitot, stb.
 

skarp

New Member
2010. november 17.
6
0
1
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Miért nem jó a Gripen NG Kanadának?
asszem egy apuka elfelejtett kilogolni a lánya facebookjáról, mert a látszat alapján Balázs egy 13 éves forma kislánnyal vitázik AESA radarokról, levegő-levegő rakétákról meg a nemlétező Gripen NG supercruise capabilityjéről :D
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Nem mondtam, hogy egyszerű lenne, de egy olyan ország / vállalat, amelyik jelenleg gond nélkül megtervez, kifejleszt és legyárt egy 4. generációs gépet, annak a mérnökei tudnának mit kezdeni egy 5. generációs gép terveivel. A visszafejtés bonyolultabb a kész tervekből kiindulásnál, de azt sem mágia kategória a megfelelő mérnökcsapattal, műszaki tudással és anyagi forrásokkal. A F-16-ot, hogy nem másolták le annak n+1 oka lehet, pl saját gépet akartak fejleszteni, szabadalmi problémák, na meg hogy az amerikaiak a nyakukra lépnek, stb. Ez a hőkezelés dolog sokszor előjön az acélokkal meg kompozitokkal, de szerintem túl van misztifikálva a dolog. Könnyen megállapítható, hogy az adott acél még milyen anyagokat tartalmaz milyen százalékban, kb minden fizika egyetemen van ilyen gép (most nem jut eszembe a neve), hőkezelésre meg vannak szakosodott vállalatok, amik az adott tulajdonságokat a tapasztalataik alapján el tudják érni. Szerintem nagyon komoly szabadalmi megkötések miatt nem kezdik el másolni egymást, na persze meglenne a politikai meg diploméciai visszhangja is egy ilyennek.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 428
113
molni Felejtsd már el ezt a "Pont." írogatást mert nem vagy próféta,hogy az egyszerű halandónak tolmácsold az isteni kinyilatkoztatásoka amik csak azért vannak úgy mert a próféta azt mondja.Ja és elég arrogáns és gyerekes dolog.

ON

Ha te holnap papírra veted egy működő időgép teljes gyártási dokumentációját és azt levéded onnantól kezdve az a te szellemi tulajdonod és te leszel a feltalálój attól függetlenül,hogy én építem meg először a te tervei alapján.
 
M

molnibalage

Guest
skarp said
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Miért nem jó a Gripen NG Kanadának?
asszem egy apuka elfelejtett kilogolni a lánya facebookjáról, mert a látszat alapján Balázs egy 13 éves forma kislánnyal vitázik AESA radarokról, levegő-levegő rakétákról meg a nemlétező Gripen NG supercruise capabilityjéről :D
Ki tudja, bárkinek lehet fura hobbija. :)

Ez a hőkezelés dolog sokszor előjön az acélokkal meg kompozitokkal, de szerintem túl van misztifikálva a dolog. Könnyen megállapítható, hogy az adott acél még milyen anyagokat tartalmaz milyen százalékban, kb minden fizika egyetemen van ilyen gép (most nem jut eszembe a neve), hőkezelésre meg vannak szakosodott vállalatok, amik az adott tulajdonságokat a tapasztalataik alapján el tudják érni.
Én beszélgettem BME-n erről mérnökökkel, és nagyon nem voltak ezen a véleményen...Spektroszkópiás eljárásokkal is szoktak anyagok kémiai összetevőit megállpítani, de ezen a téren nem mozgok otthonosan.

Egy kész termékről megmondani, hogy pontosan milyen technológia parméterekkel és lépésekkel készült az nem nehéz, hanem gyak. sci-fi. Gondolj csak arra, hogy egyes szakácsok hogyan őrzik a titkaikat, pedig azok csak "koszos" ételek és akár több tucat lépésből és több ezer változó által meghatározott technológiai lépésekből álló folyamat...

Ott keződik, hogy pl. ha nincs akkora autoklávod, ami kell, akkor mivel próbálkoznál? Szerinted hány száz próbálkozás után sikerülne a dolog...? Hajtómű kohászati eljárások dettó ugyanez. Veresegyházán is valam üzem, de szerintem az csak összeszerelő üzem. Másolunk mi bármit is? A BME már a '80-as években szerzett egykristály technológiás mini turbinafokozatot. Mai napig nem gyárt itthon senki egykristályos turbinalapátokat...

Voltak már olyan gépbalesetek, ahol néhány %-os eltérés egyetlen technológiai lépésnél katasztrófához vezetett. Hirtelen egy példa jut esztembe fejből, de az elég véres. Egy DC-10 gépnek szétszállt a hajtóműve rossz hőkezelés miatt, a szétreplő darabok kinyírták a teljes hidraulikát. Asszem ez volt az.

http://en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_232

A hőkezelési eljárást módosítani kellett és szigorították az ellenőrzést. Szó sem volt visszafejtésről, az ismert technológia fuccsolt be vagy nem tudták tartani a paramétert valami miatt. Tehát, ha még, ha első blikkre úgy is tűnne, hogy sikerült a másolat, akkor kiderülhet néhány száz óra után, hogy "bazdmeg, ez nem jó..." Lásd kínai hajtóművek...
 
M

molnibalage

Guest
dudi said
molni Felejtsd már el ezt a "Pont." írogatást mert nem vagy próféta,hogy az egyszerű halandónak tolmácsold az isteni kinyilatkoztatásoka amik csak azért vannak úgy mert a próféta azt mondja.Ja és elég arrogáns és gyerekes dolog.
Nem felejtem el. Pont.
sf-cool.gif
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Nem szándékozom leírni a BME mérnökeit, de gyakorlati tapasztalat és belső infó meg lehetőségek tekintetében nincsenek egy ligában egy olyan mérnökcsapattal, akik konkrétan fejlesztenek és gyártanak is 4. gen gépet. A szakácsokét is le lehet másolni, ha te is ügyes szakács vagy, esetleg még finomabb is lehet a te főztöd. Az anyagok összetételét mint már írtam nem nagy dolog megmondani, akár ezrelékes hibahatáron belül, a szakítószilárdságot, rugalmasságot meg az egyéb szükségesnek vélt paramétereket viszont ki kell kísérletezni, amíg reprodukálni tudják ugyanolyan anyagösszetétel mellett. A kohászatra specializálódott cégek, ha nem is mindegyik, hanem a nagyok közül tucatból egy, de meg kell tudják csinálni. Nem szükséges pont ugyanazokat a lépéseket kitalálják, lényeg a végeredmény reprodukálása. Aki az adott iparágban mozog, annak egy konkurens gyártó akár fejlettebb terméke nem labirintusnak, hanem inkább nyitott könyvnek / ötlettárnak kell tűnjön.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Most arra gondolok, hogy ugyanúgy ahogy a BMW-nél is vesznek egy-két mercit, Nissan GTR-t, Lexust stb, amit apró darabokra szednek, és amiből ha kell akkor inspirálódnak (és amit ha akarnának akkor le tudnának másolni), mert ugyanabban az iparágban gyártanak ugyancsak felsőkategóriás termékeket, ugyanúgy egy Gripen vagy Eurofighter vagy Mig mérnökcsapat számára sem lenne idegen, amit egy F35 darabokra szedése közben látnának, esetleg néhány résznél azt mondanák, hogy "bazdmeg ez egy kurvajó ötlet, hogy így csináljuk" vagy "ezt nem értem, hogy miért ilyen, de működik uh. leszarom, lemásolom egy az egyben és beteszem az én klónomba pont ugyanígy".