JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

The Brazilian Air Force (FAB) conducted the first launch of the Meteor missile by an F-39 Gripen fighter jet...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
default.jpg

 
Hát ezen remélem senki sem lepődött meg....
Twitteren az elmúlt héten a kanadai F-35 szerződés kapcsán nagyon beleálltak a Gripen shill júzerekbe (pofátlanul tolják az kétségtelen), hogy mennyire fals és bullshit a Saab marketingje, épp gondolkodtam, hogy lehetne róla egy videót csináljak. Kérdés van-e hozzá elég copyright mentes videós matéria illusztrációnak
 
Twitteren az elmúlt héten a kanadai F-35 szerződés kapcsán nagyon beleálltak a Gripen shill júzerekbe (pofátlanul tolják az kétségtelen), hogy mennyire fals és bullshit a Saab marketingje, épp gondolkodtam, hogy lehetne róla egy videót csináljak. Kérdés van-e hozzá elég copyright mentes videós matéria illusztrációnak

Svájci tendernek nézz utána a témában.
Ott az Eurokacsákkal vetették össze a Gripent, meg a referencia F-18C/D-vel.
Szerintem a Gripen ott se domborított nagyot. Sok adat volt erről fellelhető.
5c1e44e29588dec158642f09daebad50.jpg
 
A kolumbiai úzletet megpróbálják kisiklatni...

Gripen repülőgépek, korrupciós botrányba keveredve. Hogyan magyarázható egyetlen repülőgép 183 millió eurós ára?


Kolumbia Saab Gripen vadászgépek felvásárlása a politikai feszültség új szakaszába lépett, miután a kolumbiai ügyészség teljes körű magyarázatot kért a védelmi minisztériumtól a több mint 16 billió peso, azaz körülbelül 3,1 milliárd euró értékű szerződéssel kapcsolatban.

Ez az összeg az egyes repülőgépek átlagos árát körülbelül 182 millió euróra emeli, ami felkeltette a közvélemény figyelmét, és fokozta a gyanút a tárgyalások átláthatóságával kapcsolatban. Természetesen a vadászgépek ára országonként változik, a szerződéstől függően, amely tartalmazhat kiképzési eljárásokat, fegyvereket vagy kiegészítő csomagokat. A repülőgépenkénti nagy különbség azonban politikai botrányt váltott ki Kolumbiában.

A döntés a kolumbiai katonai repülés legfontosabb beruházását jelenti az elmúlt évtizedekben, és a dél-amerikai állam belépését jelzi azon államok kis klubjába, amelyek a világ egyik legfejlettebb többcélú repülőgépét, a Gripent üzemeltetik. Ugyanakkor a Gripen „győzelem” az amerikai F-16 Fighting Falcon felett, a legmodernebb Block 72 változatban, stratégiai szempontból az Egyesült Államok területvesztését is jelenti egy olyan régióban, amely történelmileg a befolyási övezetébe tartozott.

A kolumbiai ügyészség a teljes közbeszerzési dokumentációt kérte, a szerződéskötés előtti szakasztól a megállapodás aláírásáig, beleértve a tanácsadó cég által biztosított dokumentumokat, valamint a Gripen kiválasztásához használt összehasonlító értékeléseket. Bár a kormány azt állítja, hogy kedvező árat ért el, és fenntartotta a 15 Gripen E és 2 kétüléses F változatra vonatkozó kezdeti költségvetést, a kritikusok szerint hiányzik a műszaki indoklás arra vonatkozóan, hogy Kolumbia miért fizetett ilyen magas átlagárat repülőgépenként.

A repülőgépenkénti 182 millió eurós ár közvetlenül a teljes szerződésből származik, amely nemcsak magát a repülőgépet, hanem a logisztikai csomagokat és egy további repülőgép opcióját is magában foglalja. A spanyol Defense.com szaklap azonban azt írja, hogy a Gripenek üzemeltetési költségeivel, összehasonlító teljesítményével vagy stratégiai előnyeivel kapcsolatos technikai részletek hiánya teret enged a találgatásoknak. A politikai környezet egy része, különösen az ellenzék számára – ahogy Abelardo de la Espriella kolumbiai ellenzéki politikus is vádolja – a Gripen beszerzési folyamatát más tényezők is befolyásolhatták.

„Ezt a felfogást az is erősíti, hogy Kolumbia first ladyje, Veronica Alcocer hosszabb ideig Stockholmban tartózkodott, aki gyakran vett részt társasági eseményeken és találkozott befolyásos személyiségekkel Svédországban abban az időszakban, amikor a Saab AB-vel folytatott tárgyalások lezárultak” – írja a forrás. Az a tény, hogy a teljes ár szinte változatlan maradt, bár a szerződést intenzíven újratárgyalták, fokozta a kérdéseket azzal kapcsolatban, hogy hogyan alakult ki az üzlet végső költsége.

Az üzlettel kapcsolatos koherens katonai magyarázat hiánya a nyilvánosság számára tovább fokozta ezeket a gyanúkat. Bár a tisztviselők kijelentették, hogy a Gripen a „legjobb megoldás”, nem mutattak be semmilyen összehasonlító tanulmányt vagy részletes hivatalos elemzést, amely ehhez a döntéshez vezetett volna.

Az ellenzék azzal vádolja, hogy egy repülőgép ára meghaladja a más dél-amerikai államok által használt hasonló repülőgépek értékének háromszorosát, a folyamat átláthatatlanságát pedig korrupciós vádakkal illeti.

A hivatkozott forrás szerint a botrány azután fokozódott, hogy Svédországban büntetőfeljelentést nyújtottak be, amelyben a Gripen Kolumbiának történő eladásával kapcsolatos lehetséges vesztegetési ügy kivizsgálását kérték.

Gustavo Petro elnök védekezésben azt állítja, hogy nincsenek további költségek, a repülőgépek teljesen újak, a végső ár pedig tartalmazza az ipari kompenzációs programokat.

A kolumbiai védelmi minisztérium szintén védekezik, és arról számol be, hogy a beszerzés egy komplett csomagot jelent, amely magában foglalja a továbbfejlesztett konfigurációjú, fejlett vezérlőrendszerekkel, elektronikus hadviseléssel és a legújabb érzékelőkkel felszerelt repülőgépeket, valamint egy fegyvercsomagot. Ezenkívül az ár magában foglalja a kiegészítő felszereléseket, tesztpadokat, az üzembe helyezés első éveire vonatkozó alkatrészeket, valamint az elektronikus hadviselési komplexum önálló konfigurációjához szükséges infrastruktúrát, amelyhez egy komplett kiképzőközpont is tartozik négy kabinnal és egyéb, a személyzet kiképzésére szolgáló felszerelésekkel.

De ezek a részletek nem elégítették ki az ellenzéket, ami azt mutatja, hogy még mindig vannak megválaszolatlan kérdések. „Az ellenzék számára a beruházást nem támasztják alá szilárd stratégiai tanulmányok, és a Gripen repülőgépek nem felelnek meg a fegyveres erők közvetlen igényeinek, mivel hagyományos konfliktusokra tervezték őket, nem pedig Kolumbia belső valóságára” – írja az idézett forrás is.
 
A svéd koronahercegnő tanulgat
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken
The Swedish Armed Forces' annual Christmas tree flights will receive Nordic reinforcements from the Danish and Finnish Air Forces this year. For the first time, Jas 39 Gripen E will lead one of the formation flights that are flown in the shape of a Christmas tree every December.


Per_Forsberg_F-rsvarsmakten_julformation_F_7_med_f.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Loken and fishbed
The Brazilian Air Force (FAB) conducted the first launch of the Meteor missile by an F-39 Gripen fighter jet...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Igen, az utolsó 3000 fontos (1360kg-os) amerikai szabadesésű nemirányított bombatest az M118HE volt, amit még elláttak HBOS és később még a Paveway irányító kittel is. Ezeket az M118-asokat az USAF F-105-ösökről Vietnam-ban, illetve a háború vége felé a HBOS és Paveway első generációs kitjeivel F-111-esekről oldotta, de az F-4-esek fegyverzetében is rendelkezésre állt. Sőt, a US Navy még a kisméretű A-4 Skyhawk-on is tesztelte!

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ami a dizájnt illeti, ez még a Tallboy, Grand Slam, illetve T-12 aerodinamikáját követte, azaz némiképp újabb volt, mint a világháborús 4000 fontos elődje is (AN-M56 Blockbuster, a B-29-es a megfelelő hatótáv mellett, no meg a mérete miatt csak kettőt tudott elvinni, de egy B-29-es kötelék gyakran összdobással támadta a japán városokat, nem ritkán azok belvárosát is) ami miatt egy időre megfelelt a szuperszonikus korszak harcászati tipusain is, akár külső hordozással is.
Majd a harcászati repülők arzenáljából az új, sokkal áramvonalasabb Mk-81/82/83/84 típuscsalád (250/500/1000/2000 font) teljesen kiszorította.
Az új bombafegyverzet legnagyobbja ugyanis pontosabban volt célbajuttatható még szabadeséssel is, de a rombolóereje nem sokkal maradt el, miközben az egyre jobban teret hódító precíziós kitek korában már nem volt szükség a másfélszeres tömegre, ami amúgy se jelenett másfélszeres rombolóerőt. Sem átütőerőt.
A hetvenes évektől megjelent új harcászati típusok (elsősorban az F-16A) pedig hatékonyabban tudtak támadni egyszerre két darab 2000 fontos Mk84-essel, mint egy darab 3000 fontos M118-assal.

Az utolsó éles M118-as bevetéseket az izraeli légierő hajtotta végre az F-4-esekről (és Kfirekről) leoldva 1982-ben Libanon ellen, aztán náluk is kikopott ez a fegyver.

Ami a kalibert magát illeti, az amerikaiak nem adták fel egészen a 3000 fontos kategóriát, hiszen a légi indítású AGM-86 ALCM robotrepülőgép D-változatának a harci része egy 3000 font tömegű, nagy átütőerejű, megvastagított, szuperkemény fémburkolatú penetrátor, precíziós, megerősített fedezékek elleni támadáshoz.

A 3000 fontnál nagyobb modern nyugati kaliberekről pár szót. Nos az 1991-es Öböl Háború idején M203-as 110mm-es önjáró lövegek csövéből improvizált 4000-5000 fontos oldási tömegűre kapott GBU-28-as volt sokáig a legnagyobb fegyver az USAF harcászati repülőinek arzenáljában, de mára már megjelent a GBU-72, ami hivatalosan is 5000 fontra van kalibrálva és az F-15E képes hordozni, mintegy leváltandó a korábbi GBU-28-asokat.
Efelett már csak a bő 13 tonnás GBU-57 MOP van, de azt csak hadászati típusok képesek hordozni.

A precíziós csapásmérések megjelenésével a szakma itészei sokáig hangoztatták a túlméretesnek gondolt kaliberek oktalanságát, mintegy anakronisztikusnak tartva a nyugati Daisy Cutter, vagy a szovjet FAB-3000M54 és FAB-9000M54-eseket, melyek amúgy szépen ki is haltak.
Legtovább a Daisy Cutter tartotta magát, egészen az afganisztáni invázió első pár évéig, de csak, hogy aztán megjelenjen az utódja, a GBU-43 MOAB, immáron precíziós kivitelben, ami a Hercules-ről való oldási profilját tekintve messze nem egy siklóbomba, viszont a rombolási rádiusza, illetve az elműködésének jellege (vékony falú bombatest, nagy robbantöltettel, nagy lökéshullámot generáló hatásmechanizmus) miatt igazi precizitásra eleve nincs is szükség.
Az oroszoknál pedig előbb a FAB-3000M46-osok egy-egy még mutatóban megmaradt példányát próbálták ki a nagy kiterjedésű Azovstal épületkomplexuma ellen, majd az újra sorozatgyártásba vett FAB-3000M54-eseket látták el áramvonalazó burkolattal és UMPK precíziós irányítású siklórepülést biztosító kittel.
Ugyanis addig csak a KAB-1500L és T voltak a legnagyobb "precíziós" eszközök, de ezek bevetéséhez a hagyományos FAB-1500M54-esekhez hasonlóan be kellett repülni az ellenség fölé, mivel a KAB rendszerek csak korrigált zuhanású bombák, ahol a szabadesés vektorát lehet kis mértékben a célbacsapódáshoz igazítani.
Kvázi, mint a MOAB esetében.

A francia és angol gépeken egészen a közelmúltig 1000 fontnál nagyobb kaliberű bombatest nem is nagyon létezett. Az európai tagállamok közül pedig a németek eleve nem is rendelkeznek 2000 fontos bombafegyverzettel.
Ahogy a svédek sem.
Változás állt azonban e téren be, mégpedig a franciák esetében, ahol is az AASM moduláris rakétapóthajtással kiegészített precíziós csomag esetében a szokásos Mk-82 és 83-as kaliber mellé, elsősorban export célokra de megalkották a "Hammer" típusnevű verziót, mégpedig az Mk-84-esre alapozva.
Itt érdekes francia kreativitás volt a Rafale pilótafülkéjáből menet közben beállítható robbantási mód, ami szerint a Hammer alkalmazható nagy átüőerővel közvetlen becsapódással, vagy, ha a kiválasztott (és már akár az oldás után is módosított) másik célpont megköveteli, akkor a felszín feletti magasságon, lökéshullámmal rombolásra is.
Illetve, korábban a svédek tesztelték a JAS-39C-t Spanyolországban, nagy melegben két darab Mk-84-es és két Mk-83-assal, tehát összesen 6000 fontnyi bombatömeggel megpakolva (volt még két Sidewinder súlymakett is), igaz, csupán csak marketing céllal.
Amennyire én tudom, a svéd légierőben nincs rendszerben az Mk-84-es bombatípus egyik változata sem.

Az orosz FAB-3000 UMPK és az ODAB-1500 UMPK elvileg közel azonos hatásúak, ami a nettó lökéshullám rombolását illeti, nyilván itt az ODAB-1500-s előnye a magasabb égési hőmérséklet és a kisebb méret és tömeg, ami miatt ebből egy Szu-34-es egyszerre akár kettőt is el tud vinni harci körülmények között.
De a hatamas FAB-3000M54 bombatest előnye a jókora repeszhatás, illetve a köpenyvastagsából adódóan ez a repeszfelhő jókora kinematikai hatással is bír.
A nagyméretű, szuperszonikus izzó bombatest darabok - az ODAB-1500-assal ellentétben - nem csak szétsöprik a nagy felületen szétbontakozott ellenséges technikát és élőerőt, de közel azonos vákuumhatás mellett akár a közepesen páncélozott, vagy megerősített fedezékek mögé rejtőző élőerőt, illetve technikát is meg tudják semmisíteni, vagy tudják azt rombolni.
Én sem leltem MK-82 és hasonlónál nagyobbat Gripenre, egyetlen tesztrepüléses kép kivételével (súlyteszt).
 
Saab has received an order from the Swedish Defence Materiel Administration to support the future development of the Gripen system.

The order relates to operations during 2026-2028. The order value is approximately SEK 2.5 billion.

The order includes the operation and support of test aircraft and advanced tools, such as rigs and simulators. The test aircraft, together with these tools, are used for verification and validation of the Gripen system and in the development of new capabilities.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek
Svédország a tervezettnél korábban képes lesz mély csapásmérő műveleteket végrehajtani a Taurus rakéta és a Gripen vadászgép gyorsított integrációja miatt.

Jonas Vikman vezérőrnagy, a Svéd Légierő parancsnoka ezt a Defense News-nak adott interjújában jelentette be.

A Svéd Légierő jelenleg egy jelentős korszerűsítési programot hajt végre a repülőgép-flotta számára.

"Újraértékeltük a prioritásainkat, és átszerveztük a munkát, hogy az összes résztvevő erőfeszítései a lehető legnagyobb mértékben átfedésben legyenek. Ennek eredményeként az eredeti határidők előrehaladtak, és arra számítok, hogy az eredetileg tervezettnél jelentősen korábban sikerül elérni a műveleti készenlétet” – mondta Vikman.

Egy februárban közzétett dokumentum szerint a Taurus KEPD-350 légi indítású cirkálórakéta kezdeti műveleti képessége a JAS 39 Gripen C / D vadászrepülőgépen korábban nem korábban várható volt, mint 2028.