Az új harckocsival összefüggésben, amelyet Lengyelországban a „Wilk” [Wolf] program keretében fejlesztenek ki, a német – francia (MGCS) projektet meglehetősen gyakran említik. Ennek a kezdeményezésnek a végrehajtása azonban (2035 után) késhet, figyelembe véve a lengyel követelményeket. Azt sem igazán tudjuk, hogy Lengyelország jogosult-e a részvételre. A fenti körülményeket figyelembe véve más, alternatív lehetőségeket is fontolgatnak. Az egyik ilyen lehetőség a koreai Hyundai Rotem vállalat javaslata. A fenti szervezet nemcsak a harci járművek tervezésében jártas, hanem az ipari együttműködéssel kapcsolatos jelentős szakértelemmel is rendelkezik.
A K2 Black Panther MBT-t Dél-Koreában tervezték. A koreai tervezők gyakorlatilag az ebbe az osztályba tartozó nyugati járműveket (M1 Abrams, Leopard 2, Challenger, Merkava) elemezték, és inspirációt kaptak az orosz T-80U-l is, amelyet a Koreai Köztársaság az 1990-s évek óta üzemeltet .Emellett, a koreai mérnökök tapasztalatokat gyűjtöttek a K1 és a K1A1 kifejlesztése során is.. Az 1990-es években Szöul célja az volt, hogy egy teljesen új járművet hozzon létre a belföldön elérhető technológiák és know-how felhasználásával. Ez egy olyan program kezdetét jelentette, amelynek eredményeként 2008-n elkészült a prototípust. A K2 harckocsi 2013-ban lépett a sorozatgyártási szakaszba.
Kép : ROKAF
A K2 Fekete Párducot úgy alakították ki, hogy megfeleljen a dél-koreai hadsereg követelményeinek. Ez azonban egy olyan tipikus harckocsi, amelyet a korabeli hadviselés követelményeinek szem előtt tartásával terveztek. Olyan megoldásokat tartalmaz, mint egy modern optoelektronikai csomag, amely fokozza a személyzet helyzetérzetét,automata tűzvezető rendszer, C4 IVIS parancsnoki rendszer, aktív önvédelmi rendszer, állítható távolságú hidropneumatikus rugózás és 1500 LE teljesítményt kínáló erőforrás, amely a jármű számára kedvező teljesítmény / tömeg arányt biztosít. A K2-et a koreai Hyundai WIA 120/55 mm-s löveggel szerelték fel . A koreaiaknak joguk van a K2 MBT fejlesztésére és exportálására.
Az első, körülbelül 100 járműből álló tételt 2015 és 2016 között gyártották. A második tétel (szintén körülbelül 100 db) 2018 és 2019 között jött le a gyártósorról - az utolsó példákat jelenleg gyártják. A harmadik tétel gyártását már megtervezték. A gyártó egy negyedik tétel megrendelését is várja, ismeretlen mennyiségű harckocsival. Ezt azonban még meg kell erősíteni.
A gyártás előrehaladtával olyan megoldásokat vezetnek be, amelyek célja a koreai ipar függőségének csökkentése a külső beszállítóktól. Az első 100 járműből álló sorozat német gyártmányú erőforrással rendelkezik. Ez azonban abból fakadt, hogy az koreai erőforrás kifejlesztése akkor még nem zárult le. A második tétel már koreai motort használ. Ugyanakkor továbbra is egy német hajtáslánc található benne. Mint nem hivatalosan megtudtuk, a sebességváltókat már kifejlesztették a teszteléssel,kapcsolatban is jelentős előrelépéseket tettek. Ez azt jelenti, hogy a koreai powerpack a harmadik és a további gyártási tételek esetében használatosnak tekinthető.
A koreai hadsereg és a Hyundai Rotem is részt vesz a K2 harckocsik további fejlesztésével kapcsolatos tárgyalásokban. A fentiek egy távvezérlő fegyverrendszer, 360 fokos megfigyelő rendszerek, önvédelmi rendszerek és „egyéb” megoldások megvalósítására vonatkoznak. A fegyver korszerűsítését hosszabb távon is életképes lehetőségnek tekintik. A megszerzett információk szerint a K2 harckocsival kapcsolatos modernizációs koncepció még mindig "rugalmas", így a modernizálás természetének meghatározása még nem alakult ki. A frissítéseket várhatóan a gyár felújítása során hajtják végre.
A K2 harckocsik szintén érdekes színfoltot jelentenek az exportpiacon. A gyártó nem erősítette meg azokat a pletykákat, amelyek arra utalnak, hogy Katart érdekli a harckocsi.
Néhány közép-keleti állam azonban állítólag kifejezte érdeklődését a harckocsi iránt. Ezen államok egyike sikeresen elvégezte a K2 MBT dinamikus tesztjeit, beleértve az élő lőpróbákat is, a Hyundai Rotem-l együttműködve. A végleges ajánlat már megtörtént. A gyártó továbbra is várja a vonatkozó döntést.
Kép jóváírás: ROKAF
K2PL - miről van szó?
A K2PL harckocsiját a közelmúltban elég gyakran említették a lengyel közszférában, tekintettel annak Lengyelországra vonatkozó ajánlata kapcsán. Ezt automatikusan összekapcsolták a harckocsi beszerzésének vagy licencgyártásának forgatókönyvével (kisebb módosításokkal) a lengyel gyártóüzemekben. Ez számos kérdést felvetett, például , hogy a K2 járművet kifejezetten a koreai hadsereg számára tervezték, tehát főleg a Koreai-félszigeten belüli műveletekhez. Ezért alacsonyabb sziluettje, amely így csak alacsonyabb magasságú legénységeket képes befogadni. A fentiek azt jelenthetik, hogy az ergonómiát korlátozhatja a személyzet rekeszének mérete. A koreai képviselők ugyanakkor hangsúlyozzák a megoldás előnyeit. A tank könnyebb, mint a legújabb Leopard 2 vagy Abrams platformok, és ergonómiája meghaladja a T-72 család járműveit. A gyártó azonban továbbra is nyitott a hazai követelményekhez igazított változat fejlesztésére.
Kép jóváírás: ROKAF
Az egyik lehetőség a K2 beszerzésére a koreai beszerzés esetleg egy szerény „polonizációs” projekttel együtt. Úgy tűnik, hogy egy ilyen változat esetén az új harckocsikat viszonylag gyorsan le lehet szállítani. Hiszen a koreai katonaság igényeinek kielégítésére gyártott tankokat Koreában már sorozatban gyártják. A szállítási határidő meghosszabbodna, ha az döntés születne,hogy a K2PL-t Lengyelországban kell legyártani. Hiszen a lengyel személyzetet még be kell tanítani.
A Hyundai Rotem arra ösztönzi az ügyfeleket, hogy inkább egy másik üzleti modellt kövessenek, a K2PL programkoncepció alapján - ez hasonlít ahhoz, amelyet Törökország az új generációs Altay harci harckocsik esetében alkalmaz. A fentiek azt jelentik, hogy a lengyelek meghatározzák a követelményeket, majd a szóban forgó harckocsit a lengyel iparral közösen tervezik meg. Ezután a berendezések vagy know-how, dokumentáció és technológiák gyártását Lengyelországba telepítik. A koreai partner nemcsak arra törekszik, hogy technikai dokumentáció formájában, hanem gyakorlati formában, vagy akár együttes, hosszú távú munkaként adja át tudását a lengyel szakértőknek a lengyel gyártóüzemben. A fentiek lehetővé teszik a tapasztalatok teljes átadását a lengyel alkalmazottak számára, a munkához való mentalitást, a szervezést és a technológiához való hozzáállást is.
Ezzel a megoldással egy olyan új generációs harckocsit lehet létrehozni, amely megfelel a lengyel követelményeknek és modern megoldások széles skáláján alapul, és képes szembenézni a jövő kihívásaival. Nem zárható ki, hogy a tervezés önmagában meghaladhatja a korszerűsítés tárgyát képező K2 képességeit.
A koreaiak nagyon érdekeltek abban, hogy részt vegyenek a lengyel modernizációs folyamatban, mivel akár több milliárd zloty összegű is lehet. A bemutatott javaslatok finanszírozási segítséget is tartalmaznak. Ugyanakkor azt is megjegyezték, hogy a Hyundainál már önmagukban is megfontolandó szempontok vannak. Megvizsgálják őket, ha szükség merül fel.
A Hyundai Rotem azonban érzi a lehetőséget Közép- és Kelet-Európa teljes régiójában.
"Azt a lehetőséget keressük, hogy további pályázatokon kínálhassuk termékünket, ha Csehország és Szlovákia, de más országok is úgy döntenek, hogy új harckocsikat rendelnek. Ezért olyan fontos számunkra a lengyel projekt "- mondta Lee.
Emlékezzünk arra, hogy a német Leopard 2 tank kialakítása a múlt század 70-es éveire nyúlik vissza, és a gyártás 1979-ben kezdődött. A dél-koreai K2 1995 után kezdték kifejleszteni, és 2014-ben állt szolgálatba.
A dél-koreaiak szerint a K2PL-et a Wolf lengyel harckocsi-program követelményeinek figyelembe vételével tervezték. Természetesen a valódi K2PL harckoci végső formája jelentősen eltérhet a modelltől.
K2PL
A K2PL (és az Altay) súlya nagyobb, mint a K2. A K2PL tömege hivatalosan nem ismert, de nem hivatalosan a K2PL öt-tíz tonnával nehezebb, mint a K2 (55 tonna). A méretek, azaz a 10,8 méter hosszúság (az ágyút is beleértve), a 3,6 méter szélesség és a 2,4 méter magasság megegyezik a K2 és a K2PL esetében (a reklámfüzetek szerint). Az alváz klasszikus, torziós rudakkal, lengőkarokkal és lengéscsillapítókkal. Ez egy bevált konstrukció, amelyet például a német Leopard 2 vagy az amerikai Abrams használ.
A legénységnek három tagja van, és egy automatatöltő gondoskodik a lőszerek behelyezéséről a 120 mm-s ágyúba. A K2PL 40 darab lőszert képes befogadni. A kiegészítő felszerelés egy összekapcsolt 7,62 mm-s géppuska és 12,7 mm-es gépfegyverrel ellátott távirányítású harci modul. A harckocsi képes harcolni helikopterek ellen is, de nem teljesen világos, hogy ehhez nehéz gépfegyvert vagy ágyút használ.
A dél-koreaiak 1118 kW (1500 LE) teljesítményű motort kínálnak, ez német vagy dél-koreai kivitelű motor lehet. A sebességváltó származhat a német Renk cégtől vagy a dél-koreai S&T Dynamics gyártótól is.
.