Ka-26 / Ka-226 Hoodlum (Kamov)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Moldovában, mint kiderült, hamisítják a típust!
https://airportal.hu/ka-26-helikopt...5l1BRIsMzAwzIICmyQBQBk58hRtjwEpLiOUtcRgZ4DL_o
A cikkből az is kiderül, hogy hiába állították le 35(!) évvel ezelőtt gyártását, a Ka-26-ra máig jelentős a kereslet. Bámulatos!
Hiába akarnak egy olcsó és bevált tipust egy új, de drágával kiváltani. A minyót is minek leváltani? Tökéletes, így ahogy van. A gázturbinás Robinson se kell senkinek háromszoros áron. Ahogy a gázturbinás Ancsa se lett egy sikersztori.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 816
67 100
113
A Ka-226-os 450 lóerős Allison 250-C20 (Rolls Royce M250) hajtóművei helyett a francia Turbomeca (Safran) Arrius 2G1 erőforrásai 670 lóerőt tudnak, bár ez csak a rövid idejű vészüzemi maximum. Ezekkel a kis gép 7000 méterig tud felemelkedni. A normál maximális teljesítményt 580 lóerőben határozták meg. Az Arrius család tagjai a 450-től a 750 lóerőig vannak konfigurálva.

Az oroszok most egy igazi össz-belpiaci kooperációban (Klimov, Csernyisev gépgyár, UMPO, Szaljut) kifejlesztették a 650 lóerős VK-650V-t, amivel az Arrius 2G1 teljesítményét és karakterisztikáját kívánják teljes egészében lefedni.
Ismerve az orosz VK-számozást, ez kb az 580 lóerő névleges teljesítménytől a 670-680 lóerő vészüzemi maximumig dolgozhat.
Abból indulok ki, hogy a Mi-28N és Ka-52-esek VK-2500-asai 2300 lóerős “békeidős” és 2700 lóerős rendkívüli teljesítményre vannak belőve.


Az eredeti Ka-26-os 2x320 lóerejéhez képest ez komoly előrelépés, igaz, ez gázturbina, nem villámgyorsan reagáló csillagmotor. Viszont jóval kisebb és könnyebb is.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 628
18 742
113
A Ka-226-os 450 lóerős Allison 250-C20 (Rolls Royce M250) hajtóművei helyett a francia Turbomeca (Safran) Arrius 2G1 erőforrásai 670 lóerőt tudnak, bár ez csak a rövid idejű vészüzemi maximum. Ezekkel a kis gép 7000 méterig tud felemelkedni. A normál maximális teljesítményt 580 lóerőben határozták meg. Az Arrius család tagjai a 450-től a 750 lóerőig vannak konfigurálva.

Az oroszok most egy igazi össz-belpiaci kooperációban (Klimov, Csernyisev gépgyár, UMPO, Szaljut) kifejlesztették a 650 lóerős VK-650V-t, amivel az Arrius 2G1 teljesítményét és karakterisztikáját kívánják teljes egészében lefedni.
Ismerve az orosz VK-számozást, ez kb az 580 lóerő névleges teljesítménytől a 670-680 lóerő vészüzemi maximumig dolgozhat.
Abból indulok ki, hogy a Mi-28N és Ka-52-esek VK-2500-asai 2300 lóerős “békeidős” és 2700 lóerős rendkívüli teljesítményre vannak belőve.


Az eredeti Ka-26-os 2x320 lóerejéhez képest ez komoly előrelépés, igaz, ez gázturbina, nem villámgyorsan reagáló csillagmotor. Viszont jóval kisebb és könnyebb is.
Csereszabatos lesz az új hazai erőforrás a franciával? Wiki szerint 269 darab van belőle, mondjuk a 80 %-a Indiában.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
A Ka-226-os 450 lóerős Allison 250-C20 (Rolls Royce M250) hajtóművei helyett a francia Turbomeca (Safran) Arrius 2G1 erőforrásai 670 lóerőt tudnak, bár ez csak a rövid idejű vészüzemi maximum. Ezekkel a kis gép 7000 méterig tud felemelkedni. A normál maximális teljesítményt 580 lóerőben határozták meg. Az Arrius család tagjai a 450-től a 750 lóerőig vannak konfigurálva.

Az oroszok most egy igazi össz-belpiaci kooperációban (Klimov, Csernyisev gépgyár, UMPO, Szaljut) kifejlesztették a 650 lóerős VK-650V-t, amivel az Arrius 2G1 teljesítményét és karakterisztikáját kívánják teljes egészében lefedni.
Ismerve az orosz VK-számozást, ez kb az 580 lóerő névleges teljesítménytől a 670-680 lóerő vészüzemi maximumig dolgozhat.
Abból indulok ki, hogy a Mi-28N és Ka-52-esek VK-2500-asai 2300 lóerős “békeidős” és 2700 lóerős rendkívüli teljesítményre vannak belőve.


Az eredeti Ka-26-os 2x320 lóerejéhez képest ez komoly előrelépés, igaz, ez gázturbina, nem villámgyorsan reagáló csillagmotor. Viszont jóval kisebb és könnyebb is.
Nekem ez nem tünik valami nagy előrelépésnek. Inkább csak drágának.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 816
67 100
113
És itt nem is csak a nettó teljesítmény a lényeg. A helikopterek - ellentétben a repülőgépekkel - erőből repülnek, így nagyon is számít a teljesítmény, de sokkal inkább a hordozott tömeg. Amiből meg minél jobb a minél nagyobb hasznos terhelés.
Namost a dugattyús motorok nem véletlenül szorultak ki a helikopteres repülésből, hiszen a fajlagos mutatóik rosszabbak, mint a gázturbinák. Egyedül az egészen kis teljesítmény tartományban maradtak meg a dugattyús gépek, de csak azért, mert igen kis teljesítményre - lévén a gázturbina egy áramlástani gép - nagyon nehéz gazdaságos üzemű és megfelelő élettartamú gázturbinát méretezni.
A dugattyús motorok nagy előnye a széles fordulatszám spektrumban megtalálható optimális rezsim: a fajlagos fogyasztás a 100 százalékos fordulatszámtól egészen akár az 50 százalékig ejtve is azonos marad, csak a mindenkori teljesítmény szorzata a tényleges fogyasztás.
A gázturbinák ezzel szemben lényegében egy igen szűk fordulatszámban operálnak optimálisan, ez azonban a helikopeterknél nem feltétlen hátrány.

A helikopterek ugyanis általában egy igen szűk hajtómű fordulatszámmal operálnak, amihez a lapátszög állításkor a mindenkori nyomatékigényt kell csak biztosítani. Ez már jobban fekszik a kvázi-fix munkapontú gázturbináknak, hiszen közel állandó fordulatszám mellett a tüzelőanyag betáplálással szabályozzák a tengelyre leadott nyomatékot. És ha már nyomaték, a kisméretű helikopter gázturbinák fő jellegzetessége a hatalmas fordulatszám, amit a reduktorral jócskán lecsökkentve hatalmas nyomaték adható át a forgószárnyra, vagy akár forgószárnyakra.
És ha már méret, a helikopter gázturbinák fő jellegzetessége, hogy míg az említett 320 lóerős M-14V26 csillagmotor kilenc hengeres, jó nagy a tömege és a kiterjedése is, addig az említett 650 lóerős gáztrubinából úgy méretre, mind tömegre a kettő tesz ki egy ilyen motort és ahhoz az egyhez képest ez már négyszeres teljesítmény!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 816
67 100
113
287166.jpg


Külön V-ben szét tartott, felfelé pozícionált, direkt alul hosszabbra hagyott kiömlő csövek és ennek ellenére volt még szükség arra a légréssel felszegecselt rozsdamentes acél (titán?) hőpajzsra. És még azt is elszínezi a gázhő. Ez már az új, orosz hajtóműves verzió tesztelése.
A korábbi, francia hajtóműves verziókon erre még nem volt szükség.

282529.jpg

278476.jpg

263680.jpg


Ez a fotó alapján ez rozsdamentes acélnak tűnik:

278896.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 816
67 100
113
287166.jpg


Külön V-ben szét tartott, felfelé pozícionált, direkt alul hosszabbra hagyott kiömlő csövek és ennek ellenére volt még szükség arra a légréssel felszegecselt rozsdamentes acél (titán?) hőpajzsra. És még azt is elszínezi a gázhő. Ez már az új, orosz hajtóműves verzió tesztelése.
A korábbi, francia hajtóműves verziókon erre még nem volt szükség.


278476.jpg

263680.jpg


Ez a fotó alapján ez rozsdamentes acélnak tűnik:

278896.jpg
Íme a Ka-226T legújabb, várhatóan 2025-től sorozatgyártandó iterációja, immáron orosz hajtóművekkel:

311057.jpg


A sztori röviden a következő:

Volt a nálunk jól ismert csillagmotoros, 2x 320-360 lóerős Ka-26-os.
Ezután jött a hamvába holt, pár darabot megélt egyhajtóműves, gázturbinás román-szovjet Ka-126-os.
Ezután jött az orosz Ka-226-os, két darab angol Rolls-Royce M250 gázturbinával.
Majd az indiai igények szerint magassági feladatokra optimalizált Ka-226T, két darab francia Safran Arrius 2G1, egyenként nem kevés, 585 lóerővel, új reduktorral, új forgószárny agyakkal, lapátokkal.
2021-ben elkészült a prototípus, majd az indiánok nem írták alá a szerződést, lógva hagyták az oroszokat. A gép 7600 méterig gond nélkül fel tudott emelkedni.
2022-ben a szankciók miatt hajtómű nélkül maradt a projekt, mígnem a szentpétervári Klimov kifejlesztette a VK-650V hajtóművet, ami 650 lóerő átmeneti, vagy felszálló teljesítményt tud és párhuzamosan az Ansat helikopterhez is alkalmazható.
Érdekesség, hogy ezek a mégerősebb orosz hajtóművek miatt újra áttervezték a reduktort és a hajtáslánc további elemeit is.
Remélve, hogy ez a kis új hajtómű talán szerencsésebb lesz, mint a Klimov TV7-117-es, azért azt is megállapíthatjuk, hogy maga a gép sárkánya is módosult, modernebb külleme lett. Direkt a korábbi bejegyzésemre válaszolva írom ezt, hogy látszódjon, hogy nem csak a kabinhoz, de még a farokrészhez is hozzányúltak. És nem csak öncélú formaterv miatt, hanem mert az oldalkormány is nagyobb felületű lett.