Az orosz helikopterhajtóművek lassan de biztosan, de inkább lassan jönnek fel a megfelelő szintre.
A VK-2500-as már egy öt évtized alatt szépen beérett széria csúcsa, míg a VK-3000-es, ami lényegében a TV7-117-es nagyon lassan akarja megmutatni magát.
A TV7-es Klimov hajtóműcsalád valamikor 97-ben indult, a TV3-asnál nagyobb és erősebb szerkezetként, először légcsavaros gázturbinának az Il-114-esbe.
De már ekkor is úgy tervezték, hogy a Mi-38-asba is ezt építik V (Vertaljot) verzióként, a megfelelően módosított kihajtással, vezérléssel, miegyébbel.
A TV7-117 végül is jól működik, míg a TV7-117V(M) sokat küszködik, erősen feladta a leckét a fejlesztőknek. A Mi-38-asokba ezért került kezdetben PW hajtómű, illetve ugye a gyorsabb nyugati értékesíthetőség miatt is. Ne feledjük azokat az időket, amikor még arról volt szó, hogy a gépet a Eurocopter konzorciummal közösen fogják fejleszteni.
Személyes, szerény magánvéleményem szerint amúgy ez lett volna a jó ötlet, mert nekem sem az NH-90-es, sem a konkurens EH101-es nem az igazi. Drágák, nagyok, bonyolultak (EH101), de nem tudnak semmivel sem többet mint az elegánsan egyszerű Mi-38-as.
A Mi-38-ast jóidőre hazavágta a 98-as gazdasági válság, a Eurocopter kihátrálása és a saját hajtómű hiánya. Ne feledjük, ez az első olyan orosz közepes helikopter, ahol már nem hátrafelé megy a kihajtás a reduktor felé.
Gondolom a kisebb hajtóműveikkel is az a gond, hogy idáig nem voltak kellően fókuszban.