M
molnibalage
Guest
Eszméletlen vágyvezérelt gondolkodást látok arra, ami még a kudarcot is magyarázni próbálja puszta feltevésekkel.Még annyit hozzáteszek, hogy a KC-390- ben elképesztő nagy lehetőségek vannak. Különösen így, hogy a Boeing beszállt. Ugyanakkor ez nagyjából törvényszerű is volt.
A Lockheed és a Boeing olyan elmérgesedő harcba került bele az elmúlt években, évtizedekben a hazai hadiipari piacon, hogy törvényszerű volt, hogy az egyetlen potens közepes szállító platformot be fogja húzni a Boeing, ami versenytársa lehet az évtizedek óta egyeduralkodó C-130-asnak. még ha nem is sikerült neki tökéletesen bekebeleznie az Embraer-t.
Az USA is lassan eljut oda, hogy nagy mennyiségben pótolnia kell a Herkuleseket. Erre számít az Airbus is és lát fantáziát az A400M-ben mint lehetséges Hercules utódban. Szerintem ezért csökkentették le az A400M termelési ütemét, mert az eddigi megrendelésekből még 70-80 darabot kell leszállítania amit a csökkentett termeléssel (évi 10-11 darab) minimum 7-8-10 évig kitolhatnak. Várhatóan ez alatt több országban is döntésre kell vinni az ilyen irányú beszerzéseket.
Ad egy komoly pikáns felhangot az ügynek, hogy a KC-390-es jelenleg az Airbus hajtóművével repül, így viszont ha a Boeing vagy rá lesz hagyatkozva a polgári repülésben a Lockheedhez hasonló ellenfelére, vagy esetleg az amerikai piacra egy átszámozott/nevezett verzióval készül, amit már a "saját" hajtóművével fog felszerelni.
És, hogy mi lesz az opció erre az amerikai beszerzésre?
Ugyebár az Embraer/Boeing KC-390 a saját turbofan hajtóművével, az Airbus az A400M-mel, és esetlegesen a Lockheed a C-130-as továbbfejlesztett verziójával.
Viszont adná magát még egy opció, ami szigorúan az én agyszüleményem:
Ha a Lockheed azt mondja, hogy a C-130-cal már nem biztos, hogy van esélye egy ilyen tenderen, akkor vagy drasztikusan fejleszt a Herkulesen (pl. megveszi az A400 hajtóműveit), esetleg teljesen új modellt fejleszt, vagy - és ami nem biztos, hogy sci-fi - egyszerűen összeáll az Airbus-szal, és az A400M-et elkezdi saját név alatt gyártani.
Miért lenne ennek értelme?
- A C-130 már egy nagyon régi konstrukció, nem tudom, hogy meddig lehet még pimpelni, mennyit bír a szerkezete (szerintem a C130J-30 már valahol a teteje lehet), és nagyon fontos, hogy van-e benne annyi fejlesztési potenciál, ami megérné azt a horror pénzt ami ahhoz kellene, hogy fejlesszék
- Az Airbus ugyan versenytársa a Lockheednak az A400M-mel, de ez nem olyan jellegű, mint amit a Boeinggel "ápol" (gondoljunk itt a JSF projectre, vagy a CH-53K-Chenook legújjabb versenygésére, stb.).
- Mindkét cégnek jelentős tapasztalatai vannak multinacionális moduláris gyártásban a repülőgépiparban (F-35, A400M, ), és úgy általában is a védelmi iparban több nemzetközi együttműködést visznek. (MEADS rendszerek, Falcon rendszer, C-145M).
- Az Airbusnak mindenképpen kellene egy amerikai partner, mert a most beinduló protekcionális megközelítésben nem biztos hogy bármilyen esélye.
- A Lockheednek viszont nem kellene dollármilliárdokat belefeccölnie egy új típus fejlesztésébe.