Kísérleti repülőgépek, prototípusok

Vizsgafelkészülés részeként történő indokolatlan youtube nézegetés közben (az vesse rám az első követ aki nem csinált még ilyet vagy hasonlót :hadonaszos:) botlottam bele egy 75-ös Bundeswehr videóba, aminek második felében szerepel a német fejlesztésű VAK 191B VTOL prototípus
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Startrakétával, állványról indítani, ejtőernyővel lehozni.:)
 
Az amerikai űrkutatási hivatal és a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) mérnökei az eddig megszokott típustól merőben különböző repülőgépszárnyat építettek sok száz egyforma építőegységből. A szárny repülés közben képes változtatni az alakját a körülményeknek megfelelően, illetve nagyban növelheti a repülőgyártás hatékonyságát azáltal, hogy számos, eltérő célú szárny alakítható ki az azonos építőegységek segítségével. A merev és hajlítható összetevők könnyű, hálózatos struktúrát alkotnak. Az ezekből létrejövő szárny sokkal könnyebb, mint mai megfelelői, így energiatakarékosabb a használata. Háromszög alakban összekapcsolt rudacskákat tartalmazó egységekből épül fel, összetételét tekintve pedig metaanyag vagyis a gumiszerű polimer stabilitását ötvözi az aerogél rendkívüli könnyűségével és alacsony sűrűségével, számolnak be a fejlesztésről a Smart Materials and Structures című folyóiratban.

A szárnydeformáció nem aktív motorok és kábelek révén megy végbe. Ehelyett a szárny passzívan, a változó aerodinamikai kényszerek hatására változtatja az alakját. Egy másik kutató elmondta a Phys.org-nak, hogy pontosan ugyanazokat a deformációkat képesek automatikusan, beavatkozás nélkül megvalósítani az új struktúra révén, amelyeket egyébként aktívan is célszerű lenne végrehajtani.
27236705_32ea6d264ddf02b33eacbe7d139c5945_wm.jpg

27236735_a74a4e5d2aa53becc276ad54ea906642_wm.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram and gacsat
Nem, a pilóta az öngerjesztett oszcilláció legelső jelére katapultált. A hajtómű növelt teljesítményen volt és ellentétben a korabeli hasonló esettel (Gripen proto bemutatója Stockholm felett) itt a vektoráló rendszer is beavatkozott. Egy ennyire összetett kormányvezérlésnél a vezérlési hiba esetén semmi esély sincs a további érdemi beavatkozásra. Ha nem egy DASA tesztpilóta lett volna, hanem egy hétköznapi vadászpilóta, lehet, hogy megpróbálkozott volna a kormányzás visszaszerzésével. De egy sivatag felett kísérleti repülésen levő nagy tapaszatalatú profi annyira az ismeretlenben operál, hogy az olyan egyértlemű jelek esetén, mint a totál önállósodott és megzavardotott kormányvezérlőrendszer egy instabil kialakítású és TVC-s gépnél, nem sokat teketóriázik.
Nem kockáztatott és akkor kattintott, amikor annak kockázata is kisebb volt? A későbbi pörgő-forgó állapotnál a gépelhagyás elég durva lett volna.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

27:38
A festésekről kis vicc. A tesztpilóta volt a Chief pilot, ezért teljes indián harci dísz volt a sisakján, a kísérő filmezőknek meg csak kisebb fejdíszt festettek fel a földiek. :)

45:35
SR-71 USA rekord átrepülés sztori, amikor "hazavitték" a gépet kivonásakor.

46:55
Űrsikló manuális vezetése, igen egyedi rekord/titulus.

Az egészet érdemes végignézni.
 
Légi dodzsem. Fú de ronda, de milyen lehetett vezetni? :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed