L-39 Albatros / L-59 Super Albatros / L-39NG Skyfox (Aero, Csehország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 590
7 835
113
50bf012543f37b0eca0a39957beee490.jpg
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 019
14 015
113
M

molnibalage

Guest

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Hát... azért vegyes a kép.
Ha hinni lehet a megadott adatoknak, szimpla autóskártyás összevetéssel, szigorúan házon belül maradva, tehát L-39C/ZA/ZO - L-59 - L-139/159 - L-39NG...

...nos, ez nem is rossz kis gép!

Az összes fenti gépet összevetve, az L-39NG szerkezeti tömege a legkisebb, ha igaz, ezzel együtt ennek van a legkedvezőbb alaktényezője.
A maximális felszállótömege ehhez képest a második helyen van, de a 8000 kg-os ALCA szerkezeti tömege is jóval nagyobb.
Igaz, ez utóbbinak van így is a legnagyobb tömegtartaléka.
Az ALCA szerkezeti tömegénél mintegy 3,7 tonnával nehezebb a max felszállója, ez az egykori L-59-esnél 3 tonnát, a mostani L-39NG-nél 2.7 tonnányi játékot enged, míg a klasszikus, általunk is ismert L-39-eseknél csupán 1.7 tonnányi keret volt a személyzetre és az és/vagy kerozinra, illetve fegyverzetre.

Sebességben és szolgálati csúcsmagasságban az ALCA mindent visz, cserébe az utolsó helyen kullog hatótávban és repülési időben.

Az L-39NG fegyverzete a második legtöbb a családban, de ha ezt is kerozinra váltjuk be, a repült idő, illetve hatótáv tekintetében toronymagasan ez a kis gép nyer.
Ha nincsenek póttartályok, még akkor is!

Az emelkedő képessége az ALCA-nak a legjobb, a 62m/sec közel 2,5x nagyobb az NG és a klasszik L-39-esekéhez képest, de az új NG is kicsivel jobb, mint amit mi a klasszikus L-39-esektől idáig láttunk. Az NG-re 23 m/sec-et adnak meg, ez az L-39-esen 21 volt, az L-59-esen pedig 28 m/sec.

Ami az NG konstrukcióját illeti.
Nos, itt nekem szembeötlött, hogy ennek a kis hajszárító Williams FJ-44-4M-nek hol lakik az igazi előnye.
Először is, tolóerőben grammra annyit tud, mint a klasszikus L-39-es AI-25TL-je, 16-17kN-t.
Ez kevesebb, mint a néhai L-59-es néhai DV-2-esének 21kN-a, jóval kevesebb az ALCA F124-esének 28kN-nál.
De ugye az NG esetében beszélünk a legkisebb szerkezeti tömegről és ebben bizony a Williams FJ-44-4M-nek is komolyan szerepe van.
Ugyanis egy repülőgépben a hajtómű az egy szükséges rossz. A tolóerejének örülünk, de a holt tömegének és a beépítési méreteinek már nem annyira.
Ebben pedig ez a kis miniatűr Williams egy igen jó választás volt.
298kg, 1340mm hosszú és 640mm az átmérője.
Az L-39-es régi ukrán AI-25TL-je ugyanekkora tolóerőt 350kg-ból, hosszabbítóval 3300mm hosszból és 611mm-es átmérőből hozott ki.
Az L-59-es ugye erősebb volt, de a DV-2-es már közel fél tonnás tömeggel bírt, 1720mm-es hossz és 820mm-es átmérő mellett.
Az ALCA Honeywell/ITEC F124-ese 521kg mellett 2590mm hosszal és 910mm-es átmérővel bír.

Bár fúvócső hosszabbító az NG-ben is van, ebben a gépben van a legkisebb tömegű és majdnem a legkisebb átmérőjű, de mindenképpen a legrövidebb hajtómű.
Ennek azért a belső rendszerek tervezésénél mindenképpen volt előnye.
Én nagyon örülök, hogy vetted a fáradtságot és a különböző generációkat és funkciókat összevetetted! :) Én nyeretlen kétévesként hiába jártatom a bagólesőmet.
De, javasolnék még neked még egy dolgot!
Csak próbaképpen vedd bele a ligában jelenlegi legközelebbi versenytársat, az M-345-öt is. Kukkantsd meg, hogy a Leonardo mit tudott kihozni ugyan abból a funkcióból, és hajtóműből!
Elég érdekes lesz!
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 121
80 931
113
Az L-39-nek mennyi lehet a repült óra költsége? Az L-39NG-ről mit állít a gyártó?
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 200
24 214
113
Belebotlottam egy érdekes cikkbe, melyet a cseh fórumon osztott meg valaki:
https://www.ciernediery.sk/skusobna-raketovych-motorov-povazskej-bystrici/
Maga a cikk a nyolcvanas években létrehozott Považské strojárne állami vállalat és az ott elinditott szlovák hajtóműgyártás (DV-2) körül mozog, mivel a cég begyártott az Aero Vodochody-nak...
Amiért érdemes forditani, az néhány adat és történet a motorok és az Albatrosok fejlesztéséről, főleg azoknak, akik jártasak vagy szeretik az ilyen részleteket (pl. hogy az akkori technikai változtatásokkal milyen eredményeket értek el valójában), ill. hogy hogyan alakult ki az Aero és Omnipol cégcsoport st. stb. ,hogy hogyan lett az L-159 gazdaságilag csődtömeg, hogyan farolt ki a projektből a Boeing, hogyan próbálták bevonni a Rolls Royce-t, és hogyan került szlovák légierőnél végül második helyre a gép a Hawk-al szemben...stb. stb.
A legérdekesebb számomra a kommentekben található, ahol személyesen az a szlovák pilóta is ir, aki repülte a tipust, igy pontosan elmondja tapasztalatait azokról az időkrő és a technológiáról...(pl. L-39MS DV-2 motorral), ezért be is másolom ide:

"Som jeden zo 4 slovenských pilotov, ktorí ten vylepšený L-39MS s motorom DV-2 lietali. Urobil som len pár hodín, lebo technici na nich stále niečo opravovali (nie na motoroch, ale ostatné agregáty, hlavne PES – palubný elektronický systém) a po r. 93 boli odovzdané do Čiech. Motor bol výkonný, pekne a rýchlo reagoval na plynovú páku a nevyžadoval nejakú zvláštnu pozornosť. jediné, čo sa občas prihodilo (nie mne) bolo asi príliš citlivé sledovanie teploty hlavného ložiska a následná signalizácia. Ale medzné hodnoty neboli prekročené, ani sa nič nezadrelo a lety boli dokončené.
Celý projekt modernizácie L-39 však beznádejne zaspal dobu asi tak cca o 10 rokov. Aero vyrábalo stovky až tisíce Albatrosov C a ZA pre VVS ZSSR po desiatky rokov a to ich uspalo. L 39 MS mal síce nový silnejší motor, hydraulické posilňovače riadenia, novú kabínu ale ešte klasické katódové displeje a desiatky spínačov po celej kabíne. Takisto pôvodné krídlo muselo niesť takmer o dve tony viac a to bolo pri manévrovaní poznať. Triaslo sa ako nadzvukový MiG 21 a pod rýchlosť 400 km/h to žiadne g-čka nedalo. Ale bol to pokrok, ktorý prišiel bohužiaľ neskoro." (Peter)