F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
A cikk első megállapításával egyetértek, sokszor éreztem én is ezt, csak bizonyítani ugyebár nem tudom, csak saját tervezői tapasztalatomban fordult már elő ilyen. Van egy határ, ahol meg kell húzni, hogy ki pofázhat bele.

A második része ellenben finoman szólva téves. Az F-15 írásban benne van nagy vonalakban, hogy az F-14 (VFX) és F-15 (TFX) program hogyan keresztezte egymás útját és hogyan váltak el. A cikkben emlegetett darabszámok köszönőviszonyban sincsenek a valósággal.

(Tényleg csak kukacoskodás, de a jenkiknél van Hadügyminisztérium? Tudtommal védelmi miniszter és Védelmi Minisztérium van, a US DoD.)
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 618
1 020
113
Én azt nem értem, hogy az európai fejlesztések messze el vannak maradva ettől a szinttől, ugye amcsikon és Kínán kívül az oroszok, India biztosan rohangászni fog hamarosan 5. generációs gépekkel... Akkor miért nincs egy EU-s összefogás közös fejlesztésekre? Az Eurofighter kooperáció is lassú, a Dassault ugye átugorja az 5. generációt és egyből 6.-ra koncentrál... Egyedül, mikor amcsi is 2030-re várják csak, hogy lesz belőle valami, sőt Kína úgy számol, hogy ők előbb lesznek kész vele. Ezzel így nem nagyon lehet partiban maradni. :S
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 284
76 867
113
<a title="Profile" rel="nofollow">zotyek78</a>

Ki ellen kellene Németországnak vagy Hollandiának 5.generációs gép?Ha abból indulunk ki,hogy olyan hadseregre van szükségük amelyik képes minden szóba jöhető ellenségtől megvédeni őket(nem Kína ellen fegyverkeznek mert az nem szóba jöhető ellenség) akkor azt látjuk,hogy nem nagyon kell egy nyugat-európai államnak 5.gen gép.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 268
13 651
113
Ezt a logikát követve 4 gerenáció sem kéne Európának. Bőven elegendőek lennének a modernizált Tornádók, F-4-ek, Mirageok stb.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 284
76 867
113
Mackensen

Amikor azokat a gépeket rendszerbe állították vagy elkezdték tervezni létezett a Szovjetunió és a VSZ.Azt se felejtsük el,hogy belátható időn belül(20-30év)olyan ritka lesz a potenciális ellenfelek közt(még Kínában vagy Oroszországban sem ezek lesznek a légierő gerincei) az 5.gen.gép,hogy egy 4.gen gép is megfelelő alternatíva.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 618
1 020
113
Mackensen már válaszolt is helyettem... Hozzátenném, hogy úgy ált. nem árt, hogy ha már van sereg, akkor az legyen minél fejlettebb, még ha csak önvédelemről is lenne szó. De ugye nem, mert Európa jelentős része NATO tag is.

Abból kiiundulva, hogy "holnap" úgysem jöhet támadás akár egy országtól, akár egy szervezettől, nem hiszem, hogy bölcs dolog lenne, másrészt nem is hiszem, hogy annyira ki lehetne számítani a jövőt, hogy meg lehet kockáztatni a lemaradást... 

Egyébként meg a GDP-nek sem mindegy, hogy vesznek-e európai cuccokat. :)
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 268
13 651
113
Nekem hírtelen a Kóreai háború jut eszembe mikor még párhuzamosan voltak légcsavaros és sugárhajtású vadászok. Azt is felfoghatjuk mint egy generációs különbséget. Még ha 10-20 év múlva egy másik ország légierejében sem lesznek többségben az 5 gen gépek, akkor is egy esetleges összecsapás alkalmával a történelem ismételné önmagát.
 
M

molnibalage

Guest
Mackensen said
Ezt a logikát követve 4 gerenáció sem kéne Európának. Bőven elegendőek lennének a modernizált Tornádók, F-4-ek, Mirageok stb.
A történelmi múltat figyelmen kívül hagyjátok. Mind az EF mind a Rafale fejesztésének eredete az volt, hogy a szovjet 4. generációs gépek rohamos elterjedését prognosztizálták, ami persze a SZU összemolása miatt nem következett be. A programokat viszont nem akarták leállítani, egyrészt a már elköltött pénz miatt, másrészt a hosszútávú célok, harmadrészt a járulékos "gazdasági károk" miatt. 

A katonai része a dolognak az, hogy NATO államok csak egy része szerzett be F-16-ost, a több államnak valamiféle gép beszerzése mellett kellett dönteni, mert a Mirage F.1 és F-4 Phantom II gépek kiöregedtek volna. Tehát emiatt is volt szükség az EF-re. Ennél tovább viszont úgy tűnt, hogy nem kell semmi, ezért ezeket sem kapkodták el. Csakhogy az oroszok kezdenek magukra találni, de csak emiatt egy 5. gen projektbe fogni itten nem lehet, mert erre nincs pénz. Az F-35 beszerzése ezt orvosolja. Igen, nem EUs gép, de lehetett volna mélyebb európai részvétel is a programban. A bibi az, hogy még az EF program rendes végigvitelére sincs...
 
M

molnibalage

Guest
Mackensen said
Nekem hírtelen a Kóreai háború jut eszembe mikor még párhuzamosan voltak légcsavaros és sugárhajtású vadászok. Azt is felfoghatjuk mint egy generációs különbséget. Még ha 10-20 év múlva egy másik ország légierejében sem lesznek többségben az 5 gen gépek, akkor is egy esetleges összecsapás alkalmával a történelem ismételné önmagát.
A jenkik és a NATO országok légiere is ilyen vegyessaláta lesz jelen állás szerint. A jenkiknél ha a Golden Eagle programot nem kaszálják el, akkor a 2030-as évek közepén is fog repülni F-15C és az élettartam kitolt F-15E is. (F-15E nem a GE része.) Az F-35 program csúszása miatt F-16C/D korszerűsítés és élettartam kitolás is napirenden van tudtommal, ezek legalább 2025-ig elketyegnek. A US Navy még 2011/12-bem is vett át asszem Super Hornetet, tehát a flottában alsó hangon van még 15-20 év, legalábbis ekkor még néhány alakulat repülni fogja.

RAAF F-35 + F-18E/F + Growlerrel számol.

Az orszoknál és kínaiaknál is annyi 4. gen vagy 4+ gép lesz, hogy tisze 5. generációs gépekből álló erő még évtizedekig kizárt és nem feltétlen indokolt. Minden komoly légierő vegyes szerkezetű lesz, a jenkinél is évtizedekbe kerül, mint az 5. gen gépek lesznel túlysúlyban.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 268
13 651
113
Molni, azért ne rúgjuk olyan messzi a labdát:) Zotyek valami olyasmit talált mondani, hogy EU-nak jó lenne 5 gen vadász amire Dudi azt válaszolta, hogy nincs akkora fenyegetés ami indokolná, elég az ami van. Erre mondtam én, hogy ilyen alapon arra ami most van az az előtti gépek is elegendőek.

Csakhogy a jövőben lesz 5-gen gép mégha nem is EU-s hanem amerikai.

Amit a második hsz-hez írtál igen. Úgy lesz. De ha kitör valami, akkor a 4 gen gépeket nagyon hamar kiszorítják majd az 5 generációsak. Valahogy úgy mint Kóreában történt.

Hogy EU-bak van e, vagy nincs pénze 5 generációs gépre lehet vitázni, bár szerintem inkább a politikai akarat hiényzik és másodsorban a pénz.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 927
73 361
113
Northrop Grumman-Developed Multifunction Advanced Data Link Achieves Successful Flight Test Milestone for F-35 Program

 

http://www.aviationnews.eu/2013/04/23/northrop-grumman-developed-multifunction-advanced-data-link-achieves-successful-flight-test-milestone-for-f-35-program/
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Spanyolviasz - Drágább lesz a Villám a Falconnál
Újabb gép, alapból drágább, de többre is képes, szóval nem annyira meglepő, hogy drágább repkedni vele. Nem leglepő, hogy a repülési órák ára másként jött ki a Lockeednak meg USAF-nak, jó volna tudni, hogy melyik mit becsült és a végén megnézhetnénk, hogy ki cseszte el jobban a számítást.
 
M

molnibalage

Guest
Egy olyan gépről, ami nincs több éve szolgálatban felesleges kőbe vésni az ilyen dolgokat. Majd kiderül mennyi lesz az üzemeltetési költség. Olyan forrást szinte sehol nem találtam, ami közölte volna, hogy mit ért bele. Lásd az ominózus 4700 USD/óra Gripen (NG)-s bullshit dumát. Én bedőlnek neki...Lásd itt a kommentekben. Félelmetes, hogy a gép körül milyen vallásos hit van.

http://gripen4canada.blogspot.ca/2013/04/lies-damn-lies-and-military-procurement.html

Az F-35 kezdeti költsége szerintem pont olyan borzalmas lehet, mint az F-22 vs F-15C volt. Közelíteni nem fog az elején a kettő, de ahogy beleráózdnak, az olló úgy fog záródni.

Mivel a legtöbb alkalmazó nem 1:1-ben váltja le darabszám szerint az F-16-ot, innentől fogva azért ez is egy igen komoly tényező...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Arra egy komolyabb összeget azért fel mernék tenni, hogy a Lockeed becslésében volt (jóval) alacsonyabb összeg, mint amit az USAF megfuttatott.
 

comandante

Well-Known Member
2010. május 11.
2 535
5 015
113
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Spanyolviasz - Drágább lesz a Villám a Falconnál
Ha csak annyit tévednek amibe a fejlesztési költségek kerültek, aztán még mindig nincs teljesen készen, akkor honnét tudhatnák pontosan hogy mibe kerül az üzemeltetés. Azt hiszem bátran kijelenthetjük hogy csupán marketing fogásról van szó.
 
M

molnibalage

Guest
A fejlesztési költségeknél nem tévedés volt, nem azért lett ekkora, mert szarul becsültek. A vevő kijelentette, hogy X dolgot akar, csak aztán jött, hogy kellene Y, meg W, Z, meg ha már ez is, akkor még ez és még az. Naná, hogy elszálltak a költségek mikor a mostani műszaki tartalom köszönőviszonyban sincs az eredetivel...

Gondolod, hogy egy F-16C/D Block 50/52 (+) avionikás F-35 is ennyibe fájna? Se AESA, se DAS, se integrált lézeres célmegjelelő, stb. Drága lesz az F-35? Igen. Sokat tud? Mint állat. A gép képességeihez képest egyáltalán nem drága.

Csak viszonyításképpen. Egy F-14A mai áron 85-90 millába kerülne. Bizony, bizony, ennyibe, 1975 táján 20 milla táján volt, amit szóvá is tett nem egy politikus, hogy azért ezt már mégse... Mit tudott ez F-35-höz képest egy F-14A? Kis túlzással szinte semmit, ami az F-35 mellé vagy föé emelné az AIM-54 nagy kinematikai hatótávolságát leszámítva. Ebből látszik, hogy a technika fejlődése mellett azonos pénzből vagy majdnem azonos pénzből mennyivel több hozható ki. A gépek ára inflációval számolva nőtt a '70-es évek óta, de sokkal többet is tudnak.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 927
73 361
113
F-35 hírcsokor

 

Norvégia parlamentje jóváhagyta: 2017 és 2024 között 52 db F-35-öst rendszeresítenek

http://www.defensenews.com/article/20130426/DEFREG01/304260023/Norway-F-35-Deliveries-Begin-2017

 

Israel Aerospace Industries (IAI) szárnyakat fog gyártani az F-35-höz

http://www.reuters.com/article/2013/04/23/israelaerospace-lockheed-f-idUSL6N0DA1UZ20130423

 

Sikeresen tesztelték a Multifunction Advanced Data Link (MADL) rendszert

http://www.irconnect.com/noc/press/pages/news_releases.html?d=10029479

 

F-35 szimulátor az MCAS Beaufort bázison

http://www.islandpacket.com/2013/04/26/2480120/f-35-simulator-brought-to-mcas.html
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 927
73 361
113
F-35 Lightning II Stealth Promo Nellis AFB HD

 

http://www.youtube.com/watch?v=U6AMUfBTCFc