1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Lockheed Martin F-35 Lightning II

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A cikk első megállapításával egyetértek, sokszor éreztem én is ezt, csak bizonyítani ugyebár nem tudom, csak saját tervezői tapasztalatomban fordult már elő ilyen. Van egy határ, ahol meg kell húzni, hogy ki pofázhat bele.

    A második része ellenben finoman szólva téves. Az F-15 írásban benne van nagy vonalakban, hogy az F-14 (VFX) és F-15 (TFX) program hogyan keresztezte egymás útját és hogyan váltak el. A cikkben emlegetett darabszámok köszönőviszonyban sincsenek a valósággal.

    (Tényleg csak kukacoskodás, de a jenkiknél van Hadügyminisztérium? Tudtommal védelmi miniszter és Védelmi Minisztérium van, a US DoD.)
     
  2. zotyek78

    zotyek78 Well-Known Member

    Én azt nem értem, hogy az európai fejlesztések messze el vannak maradva ettől a szinttől, ugye amcsikon és Kínán kívül az oroszok, India biztosan rohangászni fog hamarosan 5. generációs gépekkel... Akkor miért nincs egy EU-s összefogás közös fejlesztésekre? Az Eurofighter kooperáció is lassú, a Dassault ugye átugorja az 5. generációt és egyből 6.-ra koncentrál... Egyedül, mikor amcsi is 2030-re várják csak, hogy lesz belőle valami, sőt Kína úgy számol, hogy ők előbb lesznek kész vele. Ezzel így nem nagyon lehet partiban maradni. :S
     
  3. dudi

    dudi Well-Known Member

    <a title="Profile" rel="nofollow">zotyek78</a>

    Ki ellen kellene Németországnak vagy Hollandiának 5.generációs gép?Ha abból indulunk ki,hogy olyan hadseregre van szükségük amelyik képes minden szóba jöhető ellenségtől megvédeni őket(nem Kína ellen fegyverkeznek mert az nem szóba jöhető ellenség) akkor azt látjuk,hogy nem nagyon kell egy nyugat-európai államnak 5.gen gép.
     
  4. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Ezt a logikát követve 4 gerenáció sem kéne Európának. Bőven elegendőek lennének a modernizált Tornádók, F-4-ek, Mirageok stb.
     
  5. dudi

    dudi Well-Known Member

    Mackensen

    Amikor azokat a gépeket rendszerbe állították vagy elkezdték tervezni létezett a Szovjetunió és a VSZ.Azt se felejtsük el,hogy belátható időn belül(20-30év)olyan ritka lesz a potenciális ellenfelek közt(még Kínában vagy Oroszországban sem ezek lesznek a légierő gerincei) az 5.gen.gép,hogy egy 4.gen gép is megfelelő alternatíva.
     
  6. zotyek78

    zotyek78 Well-Known Member

    Mackensen már válaszolt is helyettem... Hozzátenném, hogy úgy ált. nem árt, hogy ha már van sereg, akkor az legyen minél fejlettebb, még ha csak önvédelemről is lenne szó. De ugye nem, mert Európa jelentős része NATO tag is.

    Abból kiiundulva, hogy "holnap" úgysem jöhet támadás akár egy országtól, akár egy szervezettől, nem hiszem, hogy bölcs dolog lenne, másrészt nem is hiszem, hogy annyira ki lehetne számítani a jövőt, hogy meg lehet kockáztatni a lemaradást... 

    Egyébként meg a GDP-nek sem mindegy, hogy vesznek-e európai cuccokat. :)
     
  7. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Nekem hírtelen a Kóreai háború jut eszembe mikor még párhuzamosan voltak légcsavaros és sugárhajtású vadászok. Azt is felfoghatjuk mint egy generációs különbséget. Még ha 10-20 év múlva egy másik ország légierejében sem lesznek többségben az 5 gen gépek, akkor is egy esetleges összecsapás alkalmával a történelem ismételné önmagát.
     
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A történelmi múltat figyelmen kívül hagyjátok. Mind az EF mind a Rafale fejesztésének eredete az volt, hogy a szovjet 4. generációs gépek rohamos elterjedését prognosztizálták, ami persze a SZU összemolása miatt nem következett be. A programokat viszont nem akarták leállítani, egyrészt a már elköltött pénz miatt, másrészt a hosszútávú célok, harmadrészt a járulékos "gazdasági károk" miatt. 

    A katonai része a dolognak az, hogy NATO államok csak egy része szerzett be F-16-ost, a több államnak valamiféle gép beszerzése mellett kellett dönteni, mert a Mirage F.1 és F-4 Phantom II gépek kiöregedtek volna. Tehát emiatt is volt szükség az EF-re. Ennél tovább viszont úgy tűnt, hogy nem kell semmi, ezért ezeket sem kapkodták el. Csakhogy az oroszok kezdenek magukra találni, de csak emiatt egy 5. gen projektbe fogni itten nem lehet, mert erre nincs pénz. Az F-35 beszerzése ezt orvosolja. Igen, nem EUs gép, de lehetett volna mélyebb európai részvétel is a programban. A bibi az, hogy még az EF program rendes végigvitelére sincs...
     
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A jenkik és a NATO országok légiere is ilyen vegyessaláta lesz jelen állás szerint. A jenkiknél ha a Golden Eagle programot nem kaszálják el, akkor a 2030-as évek közepén is fog repülni F-15C és az élettartam kitolt F-15E is. (F-15E nem a GE része.) Az F-35 program csúszása miatt F-16C/D korszerűsítés és élettartam kitolás is napirenden van tudtommal, ezek legalább 2025-ig elketyegnek. A US Navy még 2011/12-bem is vett át asszem Super Hornetet, tehát a flottában alsó hangon van még 15-20 év, legalábbis ekkor még néhány alakulat repülni fogja.

    RAAF F-35 + F-18E/F + Growlerrel számol.

    Az orszoknál és kínaiaknál is annyi 4. gen vagy 4+ gép lesz, hogy tisze 5. generációs gépekből álló erő még évtizedekig kizárt és nem feltétlen indokolt. Minden komoly légierő vegyes szerkezetű lesz, a jenkinél is évtizedekbe kerül, mint az 5. gen gépek lesznel túlysúlyban.
     
  10. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Molni, azért ne rúgjuk olyan messzi a labdát:) Zotyek valami olyasmit talált mondani, hogy EU-nak jó lenne 5 gen vadász amire Dudi azt válaszolta, hogy nincs akkora fenyegetés ami indokolná, elég az ami van. Erre mondtam én, hogy ilyen alapon arra ami most van az az előtti gépek is elegendőek.

    Csakhogy a jövőben lesz 5-gen gép mégha nem is EU-s hanem amerikai.

    Amit a második hsz-hez írtál igen. Úgy lesz. De ha kitör valami, akkor a 4 gen gépeket nagyon hamar kiszorítják majd az 5 generációsak. Valahogy úgy mint Kóreában történt.

    Hogy EU-bak van e, vagy nincs pénze 5 generációs gépre lehet vitázni, bár szerintem inkább a politikai akarat hiényzik és másodsorban a pénz.
     
  11. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Northrop Grumman-Developed Multifunction Advanced Data Link Achieves Successful Flight Test Milestone for F-35 Program

     

    http://www.aviationnews.eu/2013/04/23/northrop-grumman-developed-multifunction-advanced-data-link-achieves-successful-flight-test-milestone-for-f-35-program/
     
  12. Fade

    Fade Well-Known Member

  13. amanitin

    amanitin Member

  14. joker

    joker Well-Known Member

    <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Spanyolviasz - Drágább lesz a Villám a Falconnál
    Újabb gép, alapból drágább, de többre is képes, szóval nem annyira meglepő, hogy drágább repkedni vele. Nem leglepő, hogy a repülési órák ára másként jött ki a Lockeednak meg USAF-nak, jó volna tudni, hogy melyik mit becsült és a végén megnézhetnénk, hogy ki cseszte el jobban a számítást.
     
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Egy olyan gépről, ami nincs több éve szolgálatban felesleges kőbe vésni az ilyen dolgokat. Majd kiderül mennyi lesz az üzemeltetési költség. Olyan forrást szinte sehol nem találtam, ami közölte volna, hogy mit ért bele. Lásd az ominózus 4700 USD/óra Gripen (NG)-s bullshit dumát. Én bedőlnek neki...Lásd itt a kommentekben. Félelmetes, hogy a gép körül milyen vallásos hit van.

    http://gripen4canada.blogspot.ca/2013/04/lies-damn-lies-and-military-procurement.html

    Az F-35 kezdeti költsége szerintem pont olyan borzalmas lehet, mint az F-22 vs F-15C volt. Közelíteni nem fog az elején a kettő, de ahogy beleráózdnak, az olló úgy fog záródni.

    Mivel a legtöbb alkalmazó nem 1:1-ben váltja le darabszám szerint az F-16-ot, innentől fogva azért ez is egy igen komoly tényező...
     
  16. joker

    joker Well-Known Member

    Arra egy komolyabb összeget azért fel mernék tenni, hogy a Lockeed becslésében volt (jóval) alacsonyabb összeg, mint amit az USAF megfuttatott.
     
  17. comandante

    comandante Well-Known Member

    <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Spanyolviasz - Drágább lesz a Villám a Falconnál
    Ha csak annyit tévednek amibe a fejlesztési költségek kerültek, aztán még mindig nincs teljesen készen, akkor honnét tudhatnák pontosan hogy mibe kerül az üzemeltetés. Azt hiszem bátran kijelenthetjük hogy csupán marketing fogásról van szó.
     
  18. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A fejlesztési költségeknél nem tévedés volt, nem azért lett ekkora, mert szarul becsültek. A vevő kijelentette, hogy X dolgot akar, csak aztán jött, hogy kellene Y, meg W, Z, meg ha már ez is, akkor még ez és még az. Naná, hogy elszálltak a költségek mikor a mostani műszaki tartalom köszönőviszonyban sincs az eredetivel...

    Gondolod, hogy egy F-16C/D Block 50/52 (+) avionikás F-35 is ennyibe fájna? Se AESA, se DAS, se integrált lézeres célmegjelelő, stb. Drága lesz az F-35? Igen. Sokat tud? Mint állat. A gép képességeihez képest egyáltalán nem drága.

    Csak viszonyításképpen. Egy F-14A mai áron 85-90 millába kerülne. Bizony, bizony, ennyibe, 1975 táján 20 milla táján volt, amit szóvá is tett nem egy politikus, hogy azért ezt már mégse... Mit tudott ez F-35-höz képest egy F-14A? Kis túlzással szinte semmit, ami az F-35 mellé vagy föé emelné az AIM-54 nagy kinematikai hatótávolságát leszámítva. Ebből látszik, hogy a technika fejlődése mellett azonos pénzből vagy majdnem azonos pénzből mennyivel több hozható ki. A gépek ára inflációval számolva nőtt a '70-es évek óta, de sokkal többet is tudnak.
     
  19. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    F-35 hírcsokor

     

    Norvégia parlamentje jóváhagyta: 2017 és 2024 között 52 db F-35-öst rendszeresítenek

    http://www.defensenews.com/article/20130426/DEFREG01/304260023/Norway-F-35-Deliveries-Begin-2017

     

    Israel Aerospace Industries (IAI) szárnyakat fog gyártani az F-35-höz

    http://www.reuters.com/article/2013/04/23/israelaerospace-lockheed-f-idUSL6N0DA1UZ20130423

     

    Sikeresen tesztelték a Multifunction Advanced Data Link (MADL) rendszert

    http://www.irconnect.com/noc/press/pages/news_releases.html?d=10029479

     

    F-35 szimulátor az MCAS Beaufort bázison

    http://www.islandpacket.com/2013/04/26/2480120/f-35-simulator-brought-to-mcas.html
     
  20. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    F-35 Lightning II Stealth Promo Nellis AFB HD

     

    http://www.youtube.com/watch?v=U6AMUfBTCFc
     

Ezen oldal megosztása