Mbombe 4x4 , 6x6 , 8×8 / Barys 8x8

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 728
14 787
113
Ez a boxernél is drágább nekem kimaradt. Ha így van megértem dkes felháborodását.

Szia!

Ez az, hogy ere nem láttam semmiforrást. Sem arra, hogy olcsó. Tehát ebben jó lenne tisztán látni.

Asszem egy éve vagy még több molibalage írogatta mekkora *** az ASTER 30, mert 20 millió Euro hozzá egy rakéta, aztán egy idő után leesett neki, hogy elnézett egy helyiértéket, onnantól már nem volt *** az ASTER 30.

+ a Boxernek van kismillió változata, erre tehetsz mindenféle toronyt, ki tudja melyik lett összehasonlítva.
 
  • Tetszik
Reactions: Hegylakó

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 550
4 705
113
Szia!

Ez az, hogy ere nem láttam semmiforrást. Sem arra, hogy olcsó. Tehát ebben jó lenne tisztán látni.

Asszem egy éve vagy még több molibalage írogatta mekkora *** az ASTER 30, mert 20 millió Euro hozzá egy rakéta, aztán egy idő után leesett neki, hogy elnézett egy helyiértéket, onnantól már nem volt *** az ASTER 30.

+ a Boxernek van kismillió változata, erre tehetsz mindenféle toronyt, ki tudja melyik lett összehasonlítva.
Teljesen jogos.
Ráadásul a Boxernél van az alapjármű (modul nélkül), ami még csak egy hordozó platform.
Mondjuk kedvemre való platform! :rolleyes:
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 467
31 854
113
Ez a boxernél is drágább nekem kimaradt. Ha így van megértem dkes felháborodását.
Dkes képtelen megérteni,hogy a Mbombénak semmi köze a Nexter/Tatra Titushoz.Képtelen felfogni,hogy a terven kivűl semmi nem jönne Dél Afrikábol.Nem tud különbbséget tenni a teherautó alvázra épülő jármű,és a teherautó fődarabokat/alkatrészbázist felhasználó (egyébbként meg önhordó kasznis,mint minden moder PSZH,jármű között.
Kizárt dolog,hogy másfélszer annyiba kerülne,mint a Boxer.Persze ha rárakatunk valami csilliárdos fegyverzetet/felszerelést,akkor úgy már lehet drágább egy full alap,üres Boxernél.De mint alapjármű,valószinűleg olcsóbb mint a Patria alap kiépitésben.
Páncélzat gyengesége is elég viszonylagos.Kinetikailag 12,7-14.5 AP ngp lószer ellen védenek(Jordánia a minimál kialakitással vettek 6ost,az 7,62milis ellen véd.Jordán gépekből került Libiába,ott minimum egyet kilőttek).De akna,IED és RPG védelme meg böven vetekszik a Boxerével.Körben véd at RPG-7 nem duálfejes gránátjaitol (a duálfejes meg az RPG29 robbanófeje,ami a Challengert is kilyukasztotta).Has alatt 10,kerék alatt 14kg TNT töltettől védenek.
Ezek pontosan azok,amiknek hirdetik őket.Aknavédett PSZH-k.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 131
12 175
113
.Kinetikailag 12,7-14.5 AP ngp lószer ellen védenek(Jordánia a minimál kialakitással vettek 6ost,az 7,62milis ellen véd.Jordán gépekből került Libiába,ott minimum egyet kilőttek).De akna,IED és RPG védelme meg böven vetekszik a Boxerével.Körben véd at RPG-7 nem duálfejes gránátjaitol (a duálfejes meg az RPG29 robbanófeje,ami a Challengert is kilyukasztotta).Has alatt 10,kerék alatt 14kg TNT töltettől védenek.
Ezek pontosan azok,amiknek hirdetik őket.Aknavédett PSZH-k.
Ne keverd a személyi védelem szintjeit a könnyen páncélozott járművek védelmi szintekkel.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_body_armor_performance_standards
Feltételezem, hogy az orosz GOST szabvány Class VI-ra célzol.
2017-ben leváltotta a BR sztenderd.
Érdekesség, hogy egy új szintet, a BR6-ot vezettek be, amely a 12,7x108 API ellen véd.
(Nyilván azzal a szándékkal, hogy egy ilyen védettségű testpáncélzatot fejlesszenek ki)

Ez itt pedig a könnyű, páncélzottott járművek védelmi szintjei NATO szenderd szerint:
https://en.wikipedia.org/wiki/STANAG_4569#Level_6[4]
Level 6[4]

Kinetic Energy[edit]
30 mm APFSDS or AP at 500 m

Angle: frontal arc to centreline: ± 30° sides included, elevation 0°

Artillery[edit]
155 mm High Explosive at 10 m

Angle: azimuth 360°; elevation: 0 - 90°
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 386
8 932
113
De örülök, hogy ezt írtad!

Pont ez a lényeg, hogy lövésszállítónak pont megfelel.

Szerintem mondjuk a Atanag 3 az alapra vonatkozik, 28 tonnás verzióban lehet az Stanag 4 is, de lövésszállítónak a második vonalba simán alkalmas. A finneknél pl. most egy Protolab PMV MiSu 6x6-os cuccal szemeznek, ami csak 14 tobnnás (és úszóképes) a 6x6-os Patriák/Pasi-k leváltására.

A dél-afrikai csodával kapcsolatban a nagy kérdés, melyik infó az igaz az árral kapcsolatban. Hogy nagyon olcsó, vagy hogy még a Boxernél is drágább...

A 6x6 verziónál olcsóbban mondjuk Boxer 8x8? Vagy sokkal olcsóbban Patria 8x8? Ezek nem lennének sokkal jobbak akár a második vonalba is - közös logisztikáról az első vonallal nem is beszélve?

Miért 6x6 -ról beszélek? Azért mert csak ennek az árát tudjuk. A 8x8 csak feltételezés a részemről, hogy olcsóbb nem lenne.

Miért hisszük azt, hogy APC/MRAP vonalon csak sikerprojektek vannak? Pont eme topik második oldalán volt szlovák példa, hogy a szlovákoknak sikerült egy Rozsomák -nál gyengébb vasat kihozni annak árának duplájából ...

Szintén rongyosra volt elemezve itt a cseh 6x6 projekt (aminek köze van a Mbombe -hez) - ezt meg sikerült 1M USD/db -al drágábban megcsinálni, min t a Boxer 8x8 -at. Mind a kettőnél "más" szempontok voltak a lényegesek. Amit kiemelnék még a katasztrófa logisztika a cseheknél (a szlováknál is alább, de annak a Mbombe -hez nincs köze), mellyel kialakult botrányról a linket vagy 4 -szer betettem már (egyszer talán a Fuchs topikba, de mindegy).

Az is el lett mondva - le volt írva meg érdemes komolyan venni amit a dél-afrikaiak is makognak. Ami "olcsóbb" tudna lenni az a (6x6 -nál) Stanag 1-2 -es verzió. Azaz szemből és az összes üvegfelület Stanag 1 - mindenhol máshol Stanag 2. Ez azt jelenti enyhe barokkos túlzással, hogy bármilyen "AK -nál bonyolultabb cuccal" hosszában lehet keresztüllőni. Ez tudna adott esetben becsúszni a Patria alá is. Azonban általános konszenzus itt a topik -ban, hogy legalább Stanag 3-4 -ben gondolkozzunk. Arról meg a lőtéri kutya sem mondta, hogy olcsó, de azt sem hogy olcsóbb ...

Arcas írta - eme topik második oldalán:

Ezek a szlovák tutyimutyik kb olyanok, mint ahogyan a Vydra is jellemezve volt a sajtóban:
"A Vydra a szlovák haderőfejlesztés egyik nagy ugrásaként került bemutatásra 2018-ban, aztán nagy csalódást is keltett. Leginkább azért, mert a finn-szlovák koprodukcióban készülő jármű a lengyel Rozsomák mintájára épülő Scipio utánzatának tűnik. Ráadásul, közel sem volt annyira ütőképes, ahogy azt az SNS akkori védelmi minisztere, Peter Gajdoš előadta. Sok kritika érte a Vydrát A jármű maximális üzemsúlya 28 tonna ugyan, de valójában csak 25, mert egy kétéltű harckocsiról van szó. A súlyspórolás pedig a variálhatóság és a páncélvédelem kárára történt. A kritikusok támadták tűzereje elmaradása miatt is, amit azonban a jármű mozgékonysága némileg ellensúlyozott. A legnagyobb hibájának azonban azt tartották, hogy nem kompatibilis a többi NATO szövetséges harcászati technológiájával. Ez a bírálók szerint azt jelentené, hogy míg más szövetségesek a harckocsijaik bevetésekor támaszkodhatnak egymás logisztikai felszerelésére, a szlovák 8×8-asok nem, így maguknak kellene biztosítani a teljes ellátási láncot. És persze ott van az ár kérdésére, amit nem véletlenül akar átértékelni a szlovák védelmi minisztérium a finn beszállítókkal. A járművek darabja munícióval, logisztikai és kiszolgáló eszközökkel együtt 4,23 millió euró áfa nélkül – miközben a be nem vallott elődnek számító, és minőségében alig elmaradó lengyel Rozsomák gyártási költsége 2 millió euró körül mozog."

Forrás: https://korkep.sk/cikkek/mindennapj...yarthatja-a-vilag-egyik-legjobb-harcjarmuvet/

Én nem hiszek az ilyen" hazai fejlesztések " sorozat-gyártásában. Ahogyan a Komondor is, úgy ezek is zsákutcák...

Ez mégis honnan jött? Csak mert fő előnyként a cost effective solutiont emeli ki a gyártó.
Ez egy 8 kerekű vaskocka, afrikai igénytelen üzemeltetésre, amit még egy currus is össze tud taknyolni.
Ne legyen már 1,5x annyi mint egy Boxer. Fordítva reálisabb, 2 ilyet kapsz egy Boxerért. Vagy hármat, ha a currus gyártja és nem kell idehajózni.
http://www.paramountgroup.com/media/1348/paramount-mbombe-8-no-turret.pdf


De nincs ennyi Lynx és nem is lesz. Boxer/Patriara meg jó esélyel nem lesz pénz. APC-ből sok kell. 26-ban ha lejár a Griffek szerződése megint elviszi a pénzt a légierő.

Szóval a kérdés így hangzik: Miben szeretne a frontra utazni:
- Icarus busz
- Ifa plató
- BTR
- Mbome 8

Hát én a légkondis 20 tonnás 12,7-nek ellenálló Currus vaskockát választom. (Én is Boxert szeretnék, de 0.1% esélyt látok rá) :(

Kérlek olvass kicsit vissza. A Mbombe (mármint nem a Stanag 1-2 -es variánsok) nem az "Ifa plató" -val versenyeznek, hanem a Boxer 8x8 -al. Másfelől kettő ugyanoda pozicionált teljesen különböző vasat logisztikai szempontból üzemeltetni rémálom.

Amennyiben nagyon másodvonalas cuccot akarnánk, akkor legyen olyan. De olyan áron is. Azonban a mai hadseregeknél (nálunk se várható többszázezres haderő már) már előtérbe kerül a logisztika és üzemeltetés - annak működőképességével illetve költségével is akár. Azaz lehet jobban megérheti a másodvonalban/tartalékosoknál mondjuk a kebabos kocsik (esetleg nagyobb arányban, mint az elsővonalasoknál - mivel a feladataik között is nagyobbarányú pl. a COIN és hasonlók) plussz Boxer vagy Patria 6x6 (ha ugyanannak a 8x8 a főjárműve).

Szia!

Ez az, hogy ere nem láttam semmiforrást. Sem arra, hogy olcsó. Tehát ebben jó lenne tisztán látni.

Asszem egy éve vagy még több molibalage írogatta mekkora *** az ASTER 30, mert 20 millió Euro hozzá egy rakéta, aztán egy idő után leesett neki, hogy elnézett egy helyiértéket, onnantól már nem volt *** az ASTER 30.

+ a Boxernek van kismillió változata, erre tehetsz mindenféle toronyt, ki tudja melyik lett összehasonlítva.

Kismillió forrás van - ebben a topikban is. Hány tucatot dobjak még? Tudod mit - egy db forrást dobjál ahol az van, hogy ez olcsó. Egy darabot.

Dkes képtelen megérteni,hogy a Mbombénak semmi köze a Nexter/Tatra Titushoz.Képtelen felfogni,hogy a terven kivűl semmi nem jönne Dél Afrikábol.Nem tud különbbséget tenni a teherautó alvázra épülő jármű,és a teherautó fődarabokat/alkatrészbázist felhasználó (egyébbként meg önhordó kasznis,mint minden moder PSZH,jármű között.
Kizárt dolog,hogy másfélszer annyiba kerülne,mint a Boxer.Persze ha rárakatunk valami csilliárdos fegyverzetet/felszerelést,akkor úgy már lehet drágább egy full alap,üres Boxernél.De mint alapjármű,valószinűleg olcsóbb mint a Patria alap kiépitésben.
Páncélzat gyengesége is elég viszonylagos.Kinetikailag 12,7-14.5 AP ngp lószer ellen védenek(Jordánia a minimál kialakitással vettek 6ost,az 7,62milis ellen véd.Jordán gépekből került Libiába,ott minimum egyet kilőttek).De akna,IED és RPG védelme meg böven vetekszik a Boxerével.Körben véd at RPG-7 nem duálfejes gránátjaitol (a duálfejes meg az RPG29 robbanófeje,ami a Challengert is kilyukasztotta).Has alatt 10,kerék alatt 14kg TNT töltettől védenek.
Ezek pontosan azok,amiknek hirdetik őket.Aknavédett PSZH-k.

Én képtelen vagyok felfogni? Olvasod is amiket írok?

Most a "7,62milis ellen véd" jellegű Stanag 1-2 -es 6x6 is elég lenne? Mert ez valóban olcsóbb tudna lenni, csakhogy:

- itt mindenki fejében az van a topik -ban, hogy a Stanag 3-4 -ről megy a vita,
- aztán odaképzelünk egy Stanag 1-2 -es árcédulát és beindul a mantra, hogy "ÓCCSÓ, ÓCCSÓ" ...

Ezt is írtam korábban többször, hogy ebbe a hibába ne essünk bele.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 467
31 854
113
Ne keverd a személyi védelem szintjeit a könnyen páncélozott járművek védelmi szintekkel.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_body_armor_performance_standards
Feltételezem, hogy az orosz GOST szabvány Class VI-ra célzol.
2017-ben leváltotta a BR sztenderd.
Érdekesség, hogy egy új szintet, a BR6-ot vezettek be, amely a 12,7x108 API ellen véd.
(Nyilván azzal a szándékkal, hogy egy ilyen védettségű testpáncélzatot fejlesszenek ki)

Ez itt pedig a könnyű, páncélzottott járművek védelmi szintjei NATO szenderd szerint:
https://en.wikipedia.org/wiki/STANAG_4569#Level_6[4]
Level 6[4]

Kinetic Energy[edit]

30 mm APFSDS or AP at 500 m

Angle: frontal arc to centreline: ± 30° sides included, elevation 0°

Artillery[edit]
155 mm High Explosive at 10 m

Angle: azimuth 360°; elevation: 0 - 90°
A jármű védelmi képességeit irtam le.Csak nem STANAG szintet irtam le,hanem hogy milyen kaliber AP lőszere ellen véd.Bocs,de én még úgy szocializálódtam,hogy a páncélvédelmet igy jellemzik.Ezt a kalibert még megfogja,az meg már átlukasztja.Avit vagyok.
De sok esetben jobbnak érzam az "avit" megjelöléseket,mint az újat.Pl szerintem gond ez az APC-IFV felosztás.IFV(LövészPáncélosHarcjármű)-vel nincs nagyobb baj,a könny/nehéz kiegészités jol behatárolja.
Viszont az APC fogalomkör túl tág.Jobb volt a régi PSZJ-PSZH felosztás.És szerintem van helye a KerekesLPH megjelölésnek is,mikor nemegy kerekes járgány védettebb és tűzerősebb mint egyes (régebbi)IFV-k.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 467
31 854
113
Szintén rongyosra volt elemezve itt a cseh 6x6 projekt (aminek köze van a Mbombe -hez) - ezt meg sikerült 1M USD/db -al drágábban megcsinálni, min t a Boxer 8x8 -at
Bocs,de felfoghatnád végre,hogy semmi köze a TITUSnak a Mbombe családhoz.Te vagy az,aki 1db,kitudja milyen suportot és felszerelést tartalmazó cseh,Tatra Titus szerződésből egy teljesen másik járgány árára következtetsz.SEMMIT NEM TUDUNK A MBOMBE CSALÁD KONKRÉT ÁRÁROL:Én is csak annyit irtam,hogy a fejlesztő állítása szerint,és orosz forumokin talált vélemények szerint olcsóbb lehet mint a hasonló felszereltségű Pátria.(orosz forumok elég jol kivesézik,elsősorban a kazakok miatt)
Miért hisszük azt, hogy APC/MRAP vonalon csak sikerprojektek vannak?
Dehogy hisszük.Amit el lehet baszni,azt el is basszák.Erre találták ki a megvétel előtti próbát.Lynx párti vagyok,de nem örülök a próba elötti elköteleződésnek.
Szintén rongyosra volt elemezve itt a cseh 6x6 projekt (aminek köze van a Mbombe -hez)
Még mindig semmi köze a kettőnek egymáshoz.Titus hasonlit a Mbombe 6-hoz.Ennyi.

Szóval mantrázod a kitalációidat.Ennyi.
Továbbá azt sem fogod fel,hogy nincs végtelen kassza,nálunk sokkal gazdagabb országok sem csak a legdrágább cuccokkal szerelik fel még a hivatásos seregeiket sem.
Azt sem fogod fel,hogy nem minden feladatra egy 50tonnás IFV az ideális jármű.
Azt sem sikerűlt megérteni,hogy egy az alkalmazott katonai teherautó fődarabokat és alkatrészbázist használó PSZH semmiféle logisztikai pluszproblémát nem okoz.
Továbbra sem jut el a tudatodig,hogy egy hazai összeszerelésű,európai beszállitásra épülő járgánynak semmivel se hosszabb az ellátási utja,mint a Boxer/Patria/Fuchs/akármihelyigyártású járgánynak.(megjegyzem,a Gripenjeinknek Denel gyártású függesztői vannak.Dobjuk ki a gépeket?)

Inkább tanulmányozd az általad lebecsült "régi" háborúkat.Oké,hogy 73ban fele akkora lőtávja volt a 155milis lövegneg,mint most.De 160km-es fullsivatagi,vizi akadályra épülő frontvonalat nem tudta két (kettő) hadsereggel az egyiptomiak résmentesen lezárni.És egy a Dunánál/Tiszánál sokkal nagyobb vizi akadályra támaszkodó,kiépitett védelmi vonalra(Bar-Lev vonal) támaszkodó izraeli védelem nem tudta megakadályozni az egyiptomi átkelést.Szerinted akkor mire lehet számitani egy 300km-es full nyitott határon 2 (kettő) vékony dd-tol?
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 008

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 010
14 111
113
Kb. 1-2 millió $ közé imádkozták be fórumtársak az árát, valós, hiteles adat/becslés híján.
A BTR-t 500e-$/db-ból szerintem kap német motort, magyar pót-páncélt, török tornyot és minden full NATO.
...és 8x8.
...és akár a (valamivel) nagyobb (mentős/betegszállító) "dobozt" is rálehet faragni(Currus...), ha valakinek a kényelem fontosabb, mint a kisebb célfelület biztonsága
... és sokkal gyorsabb, olcsóbb,
... és szintén jelentős "hazai-iparos" megoldás.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 984
66 227
113
Btr-re ha mar eddig nem koltottek mar ne eroltessek, 25 eve itt vannak. Mondjuk a kasztni at nem rohad az biztos.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 485
121 165
113
Kb. 1-2 millió $ közé imádkozták be fórumtársak az árát, valós, hiteles adat/becslés híján.
A BTR-t 500e-$/db-ból szerintem kap német motort, magyar pót-páncélt, török tornyot és minden full NATO.
...és 8x8.
...és akár a (valamivel) nagyobb (mentős/betegszállító) "dobozt" is rálehet faragni(Currus...), ha valakinek a kényelem fontosabb, mint a kisebb célfelület biztonsága
... és sokkal gyorsabb, olcsóbb,
... és szintén jelentős "hazai-iparos" megoldás.
A BTR futóművét kéne egy az egyben cserélni, mert nem bírja a többlet terhelést, meg a fékrendszert mert nemhogy a többlet, de még a saját tömeges terhelést se bírja. A motor elhelyezése katasztrófra, a desszanttérbe nem férsz be felszereléssel. Aknavédelem 0, bármit csak BTR felújítást ne.

(amúgy Mentő, műszaki mentő, vegyisugár felderítő konverziókat gyártott a Currus a BTR-ből)
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 389
7 912
113
A BTR futóművét kéne egy az egyben cserélni, mert nem bírja a többlet terhelést, meg a fékrendszert mert nemhogy a többlet, de még a saját tömeges terhelést se bírja. A motor elhelyezése katasztrófra, a desszanttérbe nem férsz be felszereléssel. Aknavédelem 0, bármit csak BTR felújítást ne.

(amúgy Mentő, műszaki mentő, vegyisugár felderítő konverziókat gyártott a Currus a BTR-ből)
Mivel várhatóan jövőre is pesszimista gazdasági környezetett várok így logikus lenne némi pár zl btr feljavítás. Sztem nem lesz pénzünk nagyobb Boxer zl ra a nehézzen kívül.
BTR magyaros "feljavítás"
Kezdeném azzal hogy Currusnál normális embereket799 tennék pozicióba. Lehetne ott is minőséget rakni az asztalra de amíg magasabb szinten lehet hogy tesznek rá a melos is beleszarik az alkotmányba. Megj: saját egyéni véleményem. Tehát ha nincs valamilyen szintnek megfelelés pl iso és így tovább plusz követélmény akkor ........... mit várhatunk el?
BTR felújítással kapcsolatban:
Új motor ami lehet euro 3 as is. Pl valamilyen licenc motor is. Deuzt Fahr stb.... vagy akár kínai licenc utángyártott is. A lényeg hogy ne keljen jelentősen átalakítanni a kipufogó rendszert. Pl euró 4-5 szabványok miatt.
Váltó hazai gyártású. Szerintem bármilyen konfigban, elrendezésben az itthoni beszállítok is le tudnák gyártani. Sőt ha ügyesek referencia szinten is.
Felfüggesztéshez a Debreceni Fag csapágyak egyedi méretek is igények alapján. Továbbá vannak jó " civil" műhelyek is akik ezzel foglalkoznak. Pl túl méretes szerelvények megalkotássa. Pl tanácsok ........
Egyébként azt nem értem hogy a gumikat miért nem futozák újra?? Szintén több jó vállalkozás lenne idehaza akik nem szar leválót stb tesznek le az asztalra. Hanem használhatót. Igaz kicsit macerás lenne az öblös karkasz miatt. De szerintem nem lehetetlen.
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 485
121 165
113
Mivel várhatóan jövőre is pesszimista gazdasági környezetett várok így logikus lenne némi pár zl btr feljavítás. Sztem nem lesz pénzünk nagyobb Boxer zl ra a nehézzen kívül.
BTR magyaros "feljavítás"
Kezdeném azzal hogy Currusnál normális embereket799 tennék pozicióba. Lehetne ott is minőséget rakni az asztalra de amíg magasabb szinten lehet hogy tesznek rá a melos is beleszarik az alkotmányba. Megj: saját egyéni véleményem. Tehát ha nincs valamilyen szintnek megfelelés pl iso és így tovább plusz követélmény akkor ........... mit várhatunk el?
BTR felújítással kapcsolatban:
Új motor ami lehet euro 3 as is. Pl valamilyen licenc motor is. Deuzt Fahr stb.... vagy akár kínai licenc utángyártott is. A lényeg hogy ne keljen jelentősen átalakítanni a kipufogó rendszert. Pl euró 4-5 szabványok miatt.
Váltó hazai gyártású. Szerintem bármilyen konfigban, elrendezésben az itthoni beszállítok is le tudnák gyártani. Sőt ha ügyesek referencia szinten is.
Felfüggesztéshez a Debreceni Fag csapágyak egyedi méretek is igények alapján. Továbbá vannak jó " civil" műhelyek is akik ezzel foglalkoznak. Pl túl méretes szerelvények megalkotássa. Pl tanácsok ........
Egyébként azt nem értem hogy a gumikat miért nem futozák újra?? Szintén több jó vállalkozás lenne idehaza akik nem szar leválót stb tesznek le az asztalra. Hanem használhatót. Igaz kicsit macerás lenne az öblös karkasz miatt. De szerintem nem lehetetlen.
Mert elvileg lövésálló, extra fém megerősítésű gumik. Ki van számolva kb, hogy állunk alkatrésszel, műszaki állapottal, nem lesz hozzájuk nyúlva a cseréig.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 659
46 799
113
Miért 6x6 -ról beszélek? Azért mert csak ennek az árát tudjuk.
Na és EZT honnan vetted?
Szintén rongyosra volt elemezve itt a cseh 6x6 projekt (aminek köze van a Mbombe -hez)
Mivan? :eek:o_O
Semmi köze a Titusnak az Mbombe-hoz.

Tehát ott tartunk, hogy tényleg össze-vissza beszélsz.
Kismillió forrás van - ebben a topikban is. Hány tucatot dobjak még? Tudod mit - egy db forrást dobjál ahol az van, hogy ez olcsó. Egy darabot.
Egyáltalán nincs a Barys árára forrás.
Nézd, mutatok egyet a 4x4-re: Íme.
4 darabot gyártottak az Emírségeknek, 2,7M USD-ért összesen.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 728
14 787
113
A 4x4-re azt mondják, hogy "skálázható páncélvédelmi csomagja" van Stanag 1, 2 és 3.

 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 386
8 932
113
Na és EZT honnan vetted?

Mivan? :eek:o_O
Semmi köze a Titusnak az Mbombe-hoz.

Tehát ott tartunk, hogy tényleg össze-vissza beszélsz.

Egyáltalán nincs a Barys árára forrás.
Nézd, mutatok egyet a 4x4-re: Íme.
4 darabot gyártottak az Emírségeknek, 2,7M USD-ért összesen.

Igen, tanúbizonyságát adtad, hogy Te aztán egy oldalt sem vagy hajlandó visszaolvasni (nemhogy többet), nem nyitsz meg semmilyen linket, nem olvasol utána vagy nem gondolsz bele semmibe. E helyett bekapcsolod a "Write-only" módot és "csörtetsz, mint egy vaddisznó a bozótban". Ugye a fölényeskedő személyeskedés e mellé ad egy fajta magabiztosságtudatot is.

Azt a részét is értem, hogy többen itt a topikban úgy képzelnek el egy ilyenfajta projektet, hogy majd "jön Janibá összeheggeszt két IFA alvázat majd rárakja a Zetor kerekeket a csűrből meg dobnak bele egy valahonnan kukázott motort egyebeket, aztán Bélabá hozza az otthon összehegesztett kazánlemezeket - gondosan nyílásokat vágva rá, hogy Kalasnyikovval ki lehessen lövöldözni - ezt rádobják az alvázra. Aztán fogják és az egész hóbelevancra rádaruznak egy 40 cm -es űrméretű hajóágyút és készen vagyunk. Az egész nem több, mint bő negyedóra és nem kerül többe, mint két kisfröccs ára ...". Kb. ilyen szinten megy itt a "lego -zás" a topikban általánosságban.

Miért azok a példák voltak hozva - pl. csehek, szlovákok, románok (kazahok is, de ez egy kicsit más). Ez korábban részleteiben ki volt fejtve. No meg maguk azok az aspektusok is amik érdekesek lehetnek számunkra. Majd röviden pár mondatot írnék ezekkel kapcsolatban, de csak elöljáróban mi mivel érezzük magunkat sokkal különbnek a csehek, szlovákok és románoknál (ebből a szempontból)? Nekünk még olyan szintű hadiiparunk sincs, mint Nekik. Mi max talán egy féltengelyt tudnánk hozzáadni saját erőből és még azzal is dolgozni kellene valószínűleg.

Mindenekelőtt szögezzük le a fontos tényt, hogy a Currus csak az összeszerelésre "készült fel". Azaz, ha a kész alkatrészek a küszöbön vannak az összeszerelési útmutatóval meg gyártósorral, akkor majd jól "összecsavarhúzózzák". Ezt sem ingyen. Hogy mennyire költséghatékonyan? Hát elsőkörben hagyjuk ...

Történetileg első körben szóba került, hogy jöhetnének az alkatrészek jöhetnének az "indiai teherautóalkatrész gyárból", akár Dél-Afrikából illetve a világ minden pontjáról. Ennek költségvonzata és egyéb logisztikai vonzata (plussz ki garantálja, hogy minden alkatrészt pl. 10-20 év múlva is gyártani fogják stb.) kb. el is lett vetve.

Akkor legyen helyi gyártás - környékbeli alkatrészekből. Ehhez viszont kell valaki, aki ért hozzá. Itt kerültek képbe a tapasztalatokkal rendelkező nyugati gyártók, akik összereszelnék a dolgot gyárthatóvá. Most nem mennék végig milyen munkafolyamatokat jelentene - de ez szintén hosszabban volt részletezve korábban. Az egyéb szempontok is - pl. hogy az adott gyártó a saját portékája helyett (annak kb. helyi konkurenciát állítva) állna bele egy ilyenbe, ráadásul kisszériára (ugye max. 60-100 db) és még rentábilis is (azaz "OLCSÓBB") legyen mondjuk az emlegetett portéka helyett?

Most a szlovák, cseh és román projektek címszavakban. Ezek lennének hasonló kategóriában (6x6 és 8x8 APC) a környékről, melyekhez hasonló lenne ez a projekt is illetve amikről bővebben volt szó illetve linkekkel, darabszámokkal, árakkal (ahol ami rendelkezésre állt):

- szlovák: Rosomak-szerű vasat akartak saját haddiparral. A kész cucc ára kétszerese lett egy Rosomak -nak, kisebb harcértékkel valamint tök egyedi semmivel nem kompatibilis logisztikával ...
- csehek: ez ugye a Mbombe 6x6 -al kb. ekvivalens dolog lenne. Tatra (azaz itt is volt saját hadiipari hozzáadott érték igény) és Nexter korábbi sikeres projektek is voltak. A végeredmény 62 db olyan jármű amit sikerült drágábbra összefabrikálni, mint egy Boxer 8x8 ... Általánosságban is (melyhez ez a projekt tökéletesen illeszkedik) katasztrófa logisztika, botrány-botrány hátán, csilliárdért a vasak majd fele mozdulni sem képes (erről szintén volt link korábban),
- románok: a román SAUR proto (azaz itt is volt saját hadiipari hozzáadott érték igény) alapján a Rheinmetall -al közösen egy "XXI. sz -i" vas lefejlesztése és próbázása valamint helyi gyártáselőkészítés. Eredmény: a beleölt pénzek ellenére gyakorlatilag "fiók mélye". A románok osztottak-szoroztak és eddig úgy néz ki, hogy "a nem éri meg kategória" (harcérték valszeg nem éri el a Boxer -ét, de az ára mindennel együtt valszeg már lehet). Aztán lett helyette Mowag Piranha V - 30 db -ot már leszállították, a gyártás meg előkészítés alatt (csúszik, valószínűleg pénzhiány miatt). A Rheinmetall -t (MAN Military) meg azóta a "biztos" -nak titulált teherautó bizniszből is kidobták - Iveco teherautó lesz gyárastul (https://www.romania-insider.com/iveco-military-truck-factory-romania).

Itt a SAUR helyére odeképzelhetjük a Mbombe vasat. Rheinmetall koprodukcióval is hasonló átalakulásnak lehetünk tanúi. MErt pl. amennyiben MAN motor (stb.) kellene bele, akkor egy kicsit át kell szabni. Ez igaz minden más alkatrészre (erőátvitel, felfüggesztés stb.) is. Amennyiben megfelelő páncélvédettségű felépítmény kell, akkor gazdaságossági okokból az is "hasonló" lesz létező vashoz. Amennyiben a Rheinmetall helyére mást képzelsz oda, akkor ugyanez a szituáció - maximum a viszonyrendszer más. Például az alábbihoz hasonló metamorfózisra lehet számítani:

a kiindulópont SAUR protó (ezt be lehet helyettesíteni Mbombe -val ízlés szerint):

saur2.jpg


Aztán protó szintjén ez lett a végeredménye a projektnek:

German_Company_Rheinmetall_could_manufacture_Agilis_new_8x8_armoured_vehicle_in_Romania_925_001.jpg


Most jön a keresztkérdés - találunk némi hasonlóságot mondjuk a Boxer -hez? :) Kétség ne legyen ez a "Kafkai átalakulás" nálunk is meglenne, ha helyi gyártást akarunk értelmezhető harcképességgel - belelocsolva "csillió" nyugati mérnök/tesztelő/konzulensi/technikus stb. munkaórát meg egyebeket továbbá gyártáselőkészítés (stb. stb.) mindezt még a dél-afrikaiak licenszdíjával meg a Currus "csavarhúzózásával". Mindezt kisszériára. Olcsóbban?

Igen, valószínűleg mind a csehek, szlovákok meg a románok - meg mind a Rheinmetall, Tatra, Nexus, Patria (meg akár az ilyen téren még emlegetett emlegetett Iveco, BAe stb.) mind "tökhülyék". Biztos nem értenek a harcjármű tervezéshez meg gyártáshoz. No de mi igen. Majd megmutatjuk - akár a Currus -al is (sőt annak ellenére :)). Igen? Nincs több kérdésem ...

Persze ezek mind részleteiben kifejtve korábban. Az iparági szereplőkkel, azok egymáshoz fűződő viszonyaival - esetleg averzióival ... Sok-sok gyakorlati szemponttal stb. stb.

Ugye a szintén felhozott Kazah példa. Ez már tényleg csak címszavakban. Felhúzták a gyárat. Aztán még az első tíz db csapatpróbázásra szánt mennyiség megrendelése helyett lakatot is tettek a gyárra - bevállalva az ezzel járó veszteséget is. Ez sem sokkal bizalomgerjesztőbb dolog.

No - ezek voltak példaként hozva korábban és ezért. Aztán ezeket mind lesöpörve az asztalról hozod a 4 db -os Egyesült Arab Emirátusos 4x4 rendelést mint valós és releváns példa. Hát akkor tényleg azt mondom - most már húzzuk fel azt a 6x6 & 8x8 gyárat ... :)

Persze az átadón emlegette a Paramount -os vezér "az akár Stanag 4 -t" meg "az akár 30 mm autocannon" -t, de gyanítom ezek egyikére sincs szükség az alábbi lehetséges forgatókönyveket figyelembevéve:

- az egyik sejk magán jármű gyűjteményébe (ilyen úgysincs még benne),
- a másik sejknek, hogy azzal húzza a parthoz a jacht -ját, ha horgászni akar,
- a többit megkapják a helyi zsaruk (/akárkik), hogy kezdjenek velük amit akarnak ... :)

Persze azért ebben a Paramount -os csókák is bennelehettek valamilyen formában ... ;)

Namost a korábban leírtakba kössél bele - ne belém. Amennyiben van érdemi hozzáfűznivalód vagy megcáfolnál néhány dolgot akkor jöhet.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 967
18 513
113
Mindenekelőtt szögezzük le a fontos tényt, hogy a Currus csak az összeszerelésre "készült fel".

Mint az autógyártásban 25 éve dolgozó ember, úgy gondolom, hogy ez egyszerűen nem igaz. Nem készülhettek fel semmire. Legfeljebb a szándék van meg rá, hogy szívesen összeszerelnék. Egy összeszereléshez is kell egy arra való csarnok, kiszolgáló létesítményekkel. a csarnokban a munkahelyek kialakítása és felszerszámozása, az adott termék gyártására. Üzleti megállapodások a fő és kis beszállítókkal az összeszereléshez szükséges alkatrészek határidőre történő leszállítására. Valamint, az eddig a cégről megjelent fotók, videók, katonáktól származó hírek tanúsága szerint, alkalmatlan a normális munkakultúrára és munkavégzésre a jelenlegi cégvezetéssel. Mellesleg, amit leírtam, mint szükséges felkészülés, sok milliárdos tétel, vagy tízmilliárdos is lehet. El tudja valaki képzelni, hogy egy üzleti vállalkozás sok milliárdot öl valamibe, amiről feltételezhető hogy nem is fog megvalósulni, vagy nem veszi meg tőlük senki, amit összeraknak ? Én el nem tudom képzelni ,hogy a Currus több milliárdot tolt bele hogy felkészüljön egy ilyen harcjármű összeszerelésére.