Na és EZT honnan vetted?
Mivan?
Semmi köze a Titusnak az Mbombe-hoz.
Tehát ott tartunk, hogy tényleg össze-vissza beszélsz.
Egyáltalán nincs a Barys árára forrás.
Nézd, mutatok egyet a 4x4-re:
Íme.
4 darabot gyártottak az Emírségeknek, 2,7M USD-ért összesen.
Igen, tanúbizonyságát adtad, hogy Te aztán egy oldalt sem vagy hajlandó visszaolvasni (nemhogy többet), nem nyitsz meg semmilyen linket, nem olvasol utána vagy nem gondolsz bele semmibe. E helyett bekapcsolod a "Write-only" módot és "csörtetsz, mint egy vaddisznó a bozótban". Ugye a fölényeskedő személyeskedés e mellé ad egy fajta magabiztosságtudatot is.
Azt a részét is értem, hogy többen itt a topikban úgy képzelnek el egy ilyenfajta projektet, hogy majd "jön Janibá összeheggeszt két IFA alvázat majd rárakja a Zetor kerekeket a csűrből meg dobnak bele egy valahonnan kukázott motort egyebeket, aztán Bélabá hozza az otthon összehegesztett kazánlemezeket - gondosan nyílásokat vágva rá, hogy Kalasnyikovval ki lehessen lövöldözni - ezt rádobják az alvázra. Aztán fogják és az egész hóbelevancra rádaruznak egy 40 cm -es űrméretű hajóágyút és készen vagyunk. Az egész nem több, mint bő negyedóra és nem kerül többe, mint két kisfröccs ára ...". Kb. ilyen szinten megy itt a "lego -zás" a topikban általánosságban.
Miért azok a példák voltak hozva - pl. csehek, szlovákok, románok (kazahok is, de ez egy kicsit más). Ez korábban részleteiben ki volt fejtve. No meg maguk azok az aspektusok is amik érdekesek lehetnek számunkra. Majd röviden pár mondatot írnék ezekkel kapcsolatban, de csak elöljáróban mi mivel érezzük magunkat sokkal különbnek a csehek, szlovákok és románoknál (ebből a szempontból)? Nekünk még olyan szintű hadiiparunk sincs, mint Nekik. Mi max talán egy féltengelyt tudnánk hozzáadni saját erőből és még azzal is dolgozni kellene valószínűleg.
Mindenekelőtt szögezzük le a fontos tényt, hogy a Currus csak az
összeszerelésre "készült fel". Azaz, ha a kész alkatrészek a küszöbön vannak az összeszerelési útmutatóval meg gyártósorral, akkor majd jól "összecsavarhúzózzák". Ezt sem ingyen. Hogy mennyire költséghatékonyan? Hát elsőkörben hagyjuk ...
Történetileg első körben szóba került, hogy jöhetnének az alkatrészek jöhetnének az "indiai teherautóalkatrész gyárból", akár Dél-Afrikából illetve a világ minden pontjáról. Ennek költségvonzata és egyéb logisztikai vonzata (plussz ki garantálja, hogy minden alkatrészt pl. 10-20 év múlva is gyártani fogják stb.) kb. el is lett vetve.
Akkor legyen helyi gyártás - környékbeli alkatrészekből. Ehhez viszont kell valaki, aki ért hozzá. Itt kerültek képbe a tapasztalatokkal rendelkező nyugati gyártók, akik összereszelnék a dolgot gyárthatóvá. Most nem mennék végig milyen munkafolyamatokat jelentene - de ez szintén hosszabban volt részletezve korábban. Az egyéb szempontok is - pl. hogy az adott gyártó a saját portékája helyett (annak kb. helyi konkurenciát állítva) állna bele egy ilyenbe, ráadásul kisszériára (ugye max. 60-100 db) és még rentábilis is (azaz "OLCSÓBB") legyen mondjuk az emlegetett portéka helyett?
Most a szlovák, cseh és román projektek
címszavakban. Ezek lennének hasonló kategóriában (6x6 és 8x8 APC) a környékről, melyekhez hasonló lenne ez a projekt is illetve amikről bővebben volt szó illetve linkekkel, darabszámokkal, árakkal (ahol ami rendelkezésre állt):
- szlovák: Rosomak-szerű vasat akartak saját haddiparral. A kész cucc ára kétszerese lett egy Rosomak -nak, kisebb harcértékkel valamint tök egyedi semmivel nem kompatibilis logisztikával ...
- csehek: ez ugye a Mbombe 6x6 -al kb. ekvivalens dolog lenne. Tatra (azaz itt is volt saját hadiipari hozzáadott érték igény) és Nexter korábbi sikeres projektek is voltak. A végeredmény 62 db olyan jármű amit sikerült drágábbra összefabrikálni, mint egy Boxer 8x8 ... Általánosságban is (melyhez ez a projekt tökéletesen illeszkedik) katasztrófa logisztika, botrány-botrány hátán, csilliárdért a vasak majd fele mozdulni sem képes (erről szintén volt link korábban),
- románok: a román SAUR proto (azaz itt is volt saját hadiipari hozzáadott érték igény) alapján a Rheinmetall -al közösen egy "XXI. sz -i" vas lefejlesztése és próbázása valamint helyi gyártáselőkészítés. Eredmény: a beleölt pénzek ellenére gyakorlatilag "fiók mélye". A románok osztottak-szoroztak és eddig úgy néz ki, hogy "a nem éri meg kategória" (harcérték valszeg nem éri el a Boxer -ét, de az ára mindennel együtt valszeg már lehet). Aztán lett helyette Mowag Piranha V - 30 db -ot már leszállították, a gyártás meg előkészítés alatt (csúszik, valószínűleg pénzhiány miatt). A Rheinmetall -t (MAN Military) meg azóta a "biztos" -nak titulált teherautó bizniszből is kidobták - Iveco teherautó lesz gyárastul (
https://www.romania-insider.com/iveco-military-truck-factory-romania).
Itt a SAUR helyére odeképzelhetjük a Mbombe vasat. Rheinmetall koprodukcióval is hasonló átalakulásnak lehetünk tanúi. MErt pl. amennyiben MAN motor (stb.) kellene bele, akkor egy kicsit át kell szabni. Ez igaz minden más alkatrészre (erőátvitel, felfüggesztés stb.) is. Amennyiben megfelelő páncélvédettségű felépítmény kell, akkor gazdaságossági okokból az is "hasonló" lesz létező vashoz. Amennyiben a Rheinmetall helyére mást képzelsz oda, akkor ugyanez a szituáció - maximum a viszonyrendszer más. Például az alábbihoz hasonló metamorfózisra lehet számítani:
a kiindulópont SAUR protó (ezt be lehet helyettesíteni Mbombe -val ízlés szerint):
Aztán protó szintjén ez lett a végeredménye a projektnek:
Most jön a keresztkérdés - találunk némi hasonlóságot mondjuk a Boxer -hez?
Kétség ne legyen ez a "Kafkai átalakulás" nálunk is meglenne, ha helyi gyártást akarunk értelmezhető harcképességgel - belelocsolva "csillió" nyugati mérnök/tesztelő/konzulensi/technikus stb. munkaórát meg egyebeket továbbá gyártáselőkészítés (stb. stb.) mindezt még a dél-afrikaiak licenszdíjával meg a Currus "csavarhúzózásával". Mindezt
kisszériára. Olcsóbban?
Igen, valószínűleg mind a csehek, szlovákok meg a románok - meg mind a Rheinmetall, Tatra, Nexus, Patria (meg akár az ilyen téren még emlegetett emlegetett Iveco, BAe stb.) mind "tökhülyék". Biztos nem értenek a harcjármű tervezéshez meg gyártáshoz. No de mi igen. Majd megmutatjuk - akár a Currus -al is (sőt annak ellenére
). Igen? Nincs több kérdésem ...
Persze ezek mind részleteiben kifejtve
korábban. Az iparági szereplőkkel, azok egymáshoz fűződő viszonyaival - esetleg averzióival ... Sok-sok gyakorlati szemponttal stb. stb.
Ugye a szintén felhozott Kazah példa. Ez már tényleg csak címszavakban. Felhúzták a gyárat. Aztán még az első tíz db csapatpróbázásra szánt mennyiség megrendelése
helyett lakatot is tettek a gyárra - bevállalva az ezzel járó veszteséget is. Ez sem sokkal bizalomgerjesztőbb dolog.
No - ezek voltak példaként hozva korábban és ezért. Aztán ezeket mind lesöpörve az asztalról hozod a 4 db -os Egyesült Arab Emirátusos 4x4 rendelést mint valós és releváns példa. Hát akkor tényleg azt mondom - most már húzzuk fel azt a 6x6 & 8x8 gyárat ...
Persze az átadón emlegette a Paramount -os vezér "az akár Stanag 4 -t" meg "az akár 30 mm autocannon" -t, de gyanítom ezek egyikére sincs szükség az alábbi lehetséges forgatókönyveket figyelembevéve:
- az egyik sejk magán jármű gyűjteményébe (ilyen úgysincs még benne),
- a másik sejknek, hogy azzal húzza a parthoz a jacht -ját, ha horgászni akar,
- a többit megkapják a helyi zsaruk (/akárkik), hogy kezdjenek velük amit akarnak ...
Persze azért ebben a Paramount -os csókák is bennelehettek valamilyen formában ...
Namost a korábban leírtakba kössél bele - ne belém. Amennyiben van érdemi hozzáfűznivalód vagy megcáfolnál néhány dolgot akkor jöhet.