NGRC - Next Generation Rotorcraft Capability (Európa) / ENGRT

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
Az új típussal kapcsolatos követelmények:

REQUIRED ATTRIBUTES

1. Ability to act as an optionally unmanned/remotely piloted vehicle.

2. Modular Open Systems Approach (MOSA) inclusive of the digital backbone and AI AIDED multi‐sensor fusion, allowing cost effective and simple integration of upgrades and spiral development (including nationally sensitive/proprietary equipment).

3. Manoeuvrability & Agility: Level 1 (the pilot is able to achieve all missions including Deck landings, LowLevel (NOE) NVD, Formation, within safety and performance standards).

4. Availability of >75% on operational/forward fleet for an enduring period (i.e. at least 3 of 4 routinely available every day). A technical-logistic support system based on in-flightdata exchange between aircraft and ship or ground station.

5. Internal cabin dimensions of at least 2m x 1.6m x 5m facilitating transport of 12-16 troops in Combat Equipment Marching Order (CEMO) (160kg) or being usable for installation of mission equipment such as ASW.

6. Affordability: Fly-away cost of no greater than €35M and cost per flight hour optimally €5,000 but no greater than €10,000 (based on 2021 values).

7. Load Lifting capacity of >4,000kg (Combined external and internal) and at least 2,500kg of internal cabin payload with Max Fuel/ 80% Max Fuel.

8. Range: Must have an unrefuelled range > 900nm (1650km).9.ROA > 400nm with 30 minute loiter time.

10. Cruise airspeed in mission configuration: optimally 220 Kts or more but not less than 180 Kts.

11. Ability for rapid reconfiguration of aircraft in accordance with operator’s individual requirements (Special ops, ASuW/ ASW / EW, SAR, PR, MEDEVAC, other).

12. Endurance: >5 hrs with crew and payload of >1,000 Kgs. (Target 8 hours endurance with range tanks).

13. Maximum mission take-off gross target weight (MAUM) of 10,000kg – 17,000kg.

14. Able to be deployed for medium-long periods (6-9 months) and fully operate from Frigate (FF)/Destroyer (DD) class of vessel, i.e. not larger than the footprint or dimension of either NH-90 (NFH), or AW-101, including the optional capability of folding main rotor/tail to be moved onto ship's elevator/hangar for maritime operations.

15. Common airframe to land/air and maritime variants (fully “wet-assembled”), which has to address all land/air and maritime requirements. In case they cannot be addressed, development of separate land/air and maritime variants should be considered.


DESIRED ATTRIBUTES

1. Performance: HOGE 4000ft @(ISA+25° Celsius (95 °F) at MAUM.

2. Multiplex fly by light/fly by wire.

3. Responsiveness: 2 min automated rapid start, full systems at 8 min.

4. Mission Equipment incl. Rescue Hoist, cargo sling, Fast Rope, LTES, RTES, FMV Downlink capability, deck lock, surface radar, early warning radar, sonar, tactical data link, deck lock, ballistic protections, Electro-Optical sensor.

5. Novel/Hybrid Powerplant (3000 SHP+).

6. Advanced Teaming of organic and 3rd party assets (included Teaming & Interoperability with unmanned vehicle (MUMT):

  • capability to manage swarm drone;
  • capability to launch small (mini-micro) drone (expendable and attritable);
  • capability to recover small (mini-micro) drone (recoverable).
7. Air Transportable in a single A400M (or C-17) without the disassembly of major systems.

8. Air to Air refuelling capability (as a receiver and optionally a donor).

9. Capable of full range of scalable, lethal, and non-lethal effects, including the available hard points and mountings such that msn equipment, ALE, launch tubes/rails and ISTAR hardware can be physically integrated.

10. Armaments. Improved Crew Served Weapons. Options for rockets, missiles, Air Launched Effects (ALE), and Tactical Off Board Sensors (TOBS)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
Industry Day for the Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC)

2021 September 20-21.
Capellen, Luxembourg

Background

France, Germany, Greece, Italy and United Kingdom signed a Letter of Intent in October 2020 regarding cooperation ondevelopment and fielding of a Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC). Spain and USA, are also considering joining.

In order to prepare successfully the early stages of this initiative, starting at the concept stage, NSPA will organize on behalf of the participating nations an NGRC Industry day on 20 and 21 September 2021. It is planned to be a physical eventat NSPA site in Capellen, Luxembourg, COVID permitting.The Industry Day will bean opportunity for Industry to get first-hand information about the future programme based on the preliminary set of requirements.

Process to Attend the Industry Day

Companies that have capabilities in –but not limited to -the following rotary wing medium liftareasare invited to apply to attend the Industry Day:
  • Integrator & Manufacturer;
  • Manufacturer of airframe;
  • Manufacturer of dynamic components;
  • Manufacturer of Avionics;
  • Manufacturer of Flight Control Systems;
  • Manufacturer of Mission and self-protection equipment;
  • Manufacturer of engine;
  • Manufacturer of sensor fusion and system integration software;
  • Manufacturer of electrical and electrical wiring interconnection systems;
  • Manufacturer of Simulator and training systems.

NSPA emphasizes that the Industry Day is an information event and that it is neither a pre-qualification nor a solicitation conferenceso non-participation will not preclude further involvement in the initiative.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586
T

Törölt tag 1586

Guest
8. Range: Must have an unrefuelled range > 900nm (1650km).9.ROA > 400nm with 30 minute loiter time.

10. Cruise airspeed in mission configuration: optimally 220 Kts or more but not less than 180 Kts.
Europe NGRC vs. USA FLRAA
EU NGRC = nagy hatótávolság és átlagos sebesség <--> USA FLRAA = nagy sebesség és átlagos hatótávolság
kérdés, melyik koncepció lesz a nyerő?
https://www.flightglobal.com/helico...for-next-generation-helicopter/143740.article
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
Industry Day for the Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC)

2021 September 20-21.
Capellen, Luxembourg

Background

France, Germany, Greece, Italy and United Kingdom signed a Letter of Intent in October 2020 regarding cooperation ondevelopment and fielding of a Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC). Spain and USA, are also considering joining.

In order to prepare successfully the early stages of this initiative, starting at the concept stage, NSPA will organize on behalf of the participating nations an NGRC Industry day on 20 and 21 September 2021. It is planned to be a physical eventat NSPA site in Capellen, Luxembourg, COVID permitting.The Industry Day will bean opportunity for Industry to get first-hand information about the future programme based on the preliminary set of requirements.

Process to Attend the Industry Day

Companies that have capabilities in –but not limited to -the following rotary wing medium liftareasare invited to apply to attend the Industry Day:

  • Integrator & Manufacturer;
  • Manufacturer of airframe;
  • Manufacturer of dynamic components;
  • Manufacturer of Avionics;
  • Manufacturer of Flight Control Systems;
  • Manufacturer of Mission and self-protection equipment;
  • Manufacturer of engine;
  • Manufacturer of sensor fusion and system integration software;
  • Manufacturer of electrical and electrical wiring interconnection systems;
  • Manufacturer of Simulator and training systems.

NSPA emphasizes that the Industry Day is an information event and that it is neither a pre-qualification nor a solicitation conferenceso non-participation will not preclude further involvement in the initiative.

2021.09.20.
"Our General Manager opened the Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) Helikopter Industry Day.
For the next two days, we will discuss the project with over 40 companies, NATO and nations reps and we will support the preparation of the Concept Stage of this High Visibility Project."
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
NATO next-generation helicopter project proceeds to concept phase

Defence ministers from six NATO member countries have signed an agreement to launch the concept phase that could lead to the development of a next-generation military helicopter.

In the margins of the NATO Defence Ministerial meeting on 16 June, the Ministers of France, Germany, Greece, Italy, the Netherlands and the United Kingdom dedicated 26.7 million EUR to define the future of their helicopter fleets under NATO’s Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) project.

Should NGRC proceed as planned, then a clean-sheet medium/heavy helicopter will be available to be fielded in the 2035-2040 timeframe.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
Lockheed Martin has been awarded a contract to identify, analyze and compare open system architecture (OSA) concepts for NATO’s Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) program, the NATO Support and Procurement Agency (NSPA) has announced...

Sikorsky parent company Lockheed Martin has been awarded a contract to identify, analyze and compare open system architecture (OSA) concepts for NATO’s Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) program, the NATO Support and Procurement Agency (NSPA) has announced.

 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
Bell and Leonardo Enter into Memorandum of Understanding (MOU) to Evaluate Cooperation Opportunities in the Tiltrotor Technology Domain...

The cooperative effort will begin in earnest with the NATO Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) Concept Study #5, where Leonardo will take the lead on a tiltrotor architecture proposal with Bell in support.

 
Status
Not open for further replies.