Összefoglaló a légvédelmi eszközök működéséről...

Érdekes, hogy a legújabb F-35 gépük még romlott is hadrafoghatósági mutatók terén. Azt gondolnám logikusan a flotta avíttabb része szenved inkább, nem a legfiatalabb gépeik.
Mert a programnak nem csak tervezési és gyártási nehézsége lehet. Az F-15A és F-16A gépek hadrafoghatósági minimuma is évekkel a hadrafoghatóság után volt a hajtómű mizéria + P&W sztrájk miatt.
 
ARH rakéták korában erre mi szükség? Gyakorló lövészetekhez?

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
https://sg.hu/forum/uzenet/1074537255/91446

Na ez a veszélyes. Helyezed el ezeket egy kis magasságon közeledő robotrepülőgépbe és szórd ki minél közelebb a nagy értékű célponthoz, amit nevezzünk most Sz-300/400/Patriot tűzvezető radarnak. Néhány CM-be pakolva ezeket is több tucat ilyen közeledik a radar felé. Egy, ha célba ér, akkor radar kiütve egy időre. Ezek után eléggé védtelen egy ilyen Pancír vagy bármi más védelem nélkül. Bár nem mintha azok sokat tudnának tenni ilyen kis drónok ellen...
 
https://sg.hu/forum/uzenet/1074537255/91446

Na ez a veszélyes. Helyezed el ezeket egy kis magasságon közeledő robotrepülőgépbe és szórd ki minél közelebb a nagy értékű célponthoz, amit nevezzünk most Sz-300/400/Patriot tűzvezető radarnak. Néhány CM-be pakolva ezeket is több tucat ilyen közeledik a radar felé. Egy, ha célba ér, akkor radar kiütve egy időre. Ezek után eléggé védtelen egy ilyen Pancír vagy bármi más védelem nélkül. Bár nem mintha azok sokat tudnának tenni ilyen kis drónok ellen...

Swarm attack (Rajban támadás). Csak ez esetben a robotrepülőgép egy hordozógéppé lényegül át...
 
A gépeknél sem voltak mindig annyira éles újdonságok. Vagy itt konkrétan mire gondolsz?

Pl a fegyveres szupercirkálás harcászatilag értelmezhető minőségben teljesen új dolog mint ahogy a lopakodás is ebben a kategóriában(konkrétan a 4. és 5. gen. gépek közti különbségre gondoltam).A szenzorfúzió az már kérdéses azt inkább nevezném lépcsőfoknak mint új dolognak.
 
Pl a fegyveres szupercirkálás harcászatilag értelmezhető minőségben teljesen új dolog mint ahogy a lopakodás is ebben a kategóriában(konkrétan a 4. és 5. gen. gépek közti különbségre gondoltam).A szenzorfúzió az már kérdéses azt inkább nevezném lépcsőfoknak mint új dolognak.
Ja, hogy a 4. és 5. gen közöttire céloztál. Én meg úgy értelmeztem, hogy minden generáció váltásnál.
A stealth off design következménye a hangsebesség feletti repülés képessége utánégető nélkül még 4. genre jellemző hajtóművekkel is, de azokkal M1.5+ nem érhető el utánégető nélkül. Az újabb hajtóművek ezt tolták ki még inkább, hiszen erre tervezték őket, meg jobbak az átlagos paramétereik is.

Ellenben a jenki 4. gen gépeknél azért szintén megvan a lépcsőzetesség és korrekció. Tőmondatokban.
  • F-14-et 4. gen gépnek tartják, pedig mai szemmel nézve több szempontból nem az. Az TF-30 első változatával egyes mutatói bőven a F-4-tel tették egy kategóriába. De ami változott az alapvető aerodinamikai kialakítás és itt nem csak a variaszárnyra gondolok.

    Az avionikája egészen más dimenzió volt az AIM-54 miatt, de ez bizony sok téren még analóg volt.

    Anyagtechnológia szempontjából asszem talán méhsejt panelek voltak az újak meg az egyben kovácsolt fő része. Meg jó sok titánt építettek be a gépbe, hogy könnyítsenek rajta. Ez tehát részben "erővel" megoldott probléma volt. (Az F-111 ---> F-14 koncepció váltás önmagában egy érdekes rövid cikk témája lehetne.)

    Viszont elvárták a géptől az M2.0+ tartományt és megdöbbentő, de kb. 50% AAM mennyiséggel, ha csak AIM-9 és AIM-7 egész decens hatótávolsága van levegőben utántöltve úgy, hogy M1.5 felett száguld. Jah, a variaszárny hullám ellenállás optimalizálása kijön. Az igazi jó repülési teljesítmény az F-14B géppel és GE F110 hajtóművel jött el, de még ezzel sem volt azonos kategória minden téren egy F-16 vagy F-15-tel, de mivel CV gépről van szó, ez eleve nehéz lenne.

  • Az F-15 esetén is az avionikai volt hatalmas előre lépés, de nem az extra nagy hatótávolságú légi harc követelményei terén annyira, mint az F-14 esetén, de azért az AIM-7F mögé igyekeztek odatenni a megfelelő radart.

    A gép szerkezetileg konzervatív tervezésű volt, csak itt is iszonyatosan sok titánt tettek a gépe, hogy könnyű legyen. Pusztán ezzel és J57 szerű hajtóművel is jobb lett volna az F-4E-nél, de amitől az lett ami, az az akkor brutális F100 hajtómű. A sok titán + új hajtómű olyan erőt adott a a gépnek, hogy az F-15C mai napig az élvonalban van a 4. gen gépek között repülési teljesítményben erő terén úgy, hogy GE F110 is kerülhetne bele, de szándék és pénz erre nincs, csak az F-15E legacy gépekbe került bele. Még az -229-es hajótművet sem tették bele az USAF gépekbe, az F-15E gépeik cirka fele -220-as hajtóművel repül.

    M2.0+-at tudja, de lényegében fegyvertelenül kb. 2 db AIM-9-cel, ami nem releváns. A sebességet erőből hozza össze de mivel hullám ellenállás nem optimalizálható és magas szubszonikus sebesség és közepes magasságú légi harcra optimalizáltak, ezen a téren nem éri el az F-14 paramétereit. Csak ez nem is számít. Tehát a gép igazából a kabinból sokkal jobb kilátással és titán + F100-zal lett dogfighter és az AIM-7F + AN/APG-63-tól várták el a jó BVR képességet. De ettől számtalan szempontból konzervatív tervezés volt. Ennek ellenére elég vaskos árcímke volt a gépen, bár azért az F-14-nél olcsóbb lett.

  • Az F-16 esetén az olcsóságra mentek rá, de még mindig elvárták az M2.0 csúcssebességet, amit ez a gép is lényegében minimális fegyverzettel vagy gépágyúval képes elérni, szintén erőből, de nem jelentős hatósugárral.

    A gép orra kisebb = kisebb radar = nem kell BVR képesség (el sem várták) és a belső tüzelőanyag kapacitás helyett inkább 2-3 db pótossal tolták ki a hatósugarat és tették annyira könnyűvé a gépet, amennyire csak belefért. Az F-15 koncepcióját egészen szélsőségessé tették. A lehető legkönnyebb sárkányt tervezték a kor elérhető legerősebb hajtóműve köré, csak visszafogták titán használatát, mert úgy nem lehetett olcsó. Amennyire adatot találtam az F-16A Block 1 gépek ára alig több, mint 35-40%-a volt egy F-15A-nak.

    Az F-16 aerodinamikailag egészen más volt már, mint egy F-15. Ívelt formák mindenütt, kimaxolt LERX, + szárnymechanizáció kis sebesség és nagy állásszöghöz.

  • Hornet. Na, ahogy mondaná Allesmor, ez igaz Navy féle lett. Ők a kis és közepes sebességű dogfight képességeket tartották fontosabbnak, az M2.0 tartomány nem is érdekelte őket. Viszont eszméletlen kis sebességű manőverekre volt képes a gép és gyorsan forgatni az orrát, ami a sisakcélzó előtti korban sok vs sok légiharcban fontos. A hatalmas MFD-k olyan ember gép kapcsolatot adtak, ami páratlan volt akkor. A hazai értékelés a '90-es években is azt hozta ki, hogy az Hornet jobb volt ebben, mint a Viper/Falcon. Erőből sokkal kevésbé látványos dolgokra képes a Hornet, mint egy F-15/F-16 vagy egyesek szerint egy F-14B, ha megfelelően kevés keró volt már az utóbbiban. (Nem véletlenül vannak egészen elvakult hívei az F-14-nek és cikizik vagy nézik le a Hornetet.)
Így nézve azért látható, hogy a jenkiknél a 10 éves 4. gen bevezetése három (+F-14 típussal) milyen fő elemben hozott és milyen változást, mit balanszoltak át és mi volt ennek az ára.

Szerkezeti anyagok közt a titán aránya típusonként.
vZi2UYU.png


@Allesmor Obranna
Egészen elképesztő, hogy a GE F110-zel új vadászgép típust nem is terveztek, hanem csak utólag került bele F-15/F-16 változatokba? Nagyon érdekes gondolat azzal eljátszani, hogy mi lett volna, ha az F-15C F110 változattal készül el kicsivel később. Vagy, ha Hornetbe találat volna utat. Vagy ez a hatótáv miatt nem járható? Persze a gép is nehezebb lett volna, de micsoda ereje lett volna. A Hornetban meg sem próbálták az P&W F100 családot tenni, hanem az F-15/F-16 PW érdekeltség miatt eleve a GE-nek szánták?
ui.
 
Ja, hogy a 4. és 5. gen közöttire céloztál. Én meg úgy értelmeztem, hogy minden generáció váltásnál.
A stealth off design következménye a hangsebesség feletti repülés képessége utánégető nélkül még 4. genre jellemző hajtóművekkel is, de azokkal M1.5+ nem érhető el utánégető nélkül. Az újabb hajtóművek ezt tolták ki még inkább, hiszen erre tervezték őket, meg jobbak az átlagos paramétereik is.

Ellenben a jenki 4. gen gépeknél azért szintén megvan a lépcsőzetesség és korrekció. Tőmondatokban.
  • F-14-et 4. gen gépnek tartják, pedig mai szemmel nézve több szempontból nem az. Az TF-30 első változatával egyes mutatói bőven a F-4-tel tették egy kategóriába. De ami változott az alapvető aerodinamikai kialakítás és itt nem csak a variaszárnyra gondolok.

    Az avionikája egészen más dimenzió volt az AIM-54 miatt, de ez bizony sok téren még analóg volt.

    Anyagtechnológia szempontjából asszem talán méhsejt panelek voltak az újak meg az egyben kovácsolt fő része. Meg jó sok titánt építettek be a gépbe, hogy könnyítsenek rajta. Ez tehát részben "erővel" megoldott probléma volt. (Az F-111 ---> F-14 koncepció váltás önmagában egy érdekes rövid cikk témája lehetne.)

    Viszont elvárták a géptől az M2.0+ tartományt és megdöbbentő, de kb. 50% AAM mennyiséggel, ha csak AIM-9 és AIM-7 egész decens hatótávolsága van levegőben utántöltve úgy, hogy M1.5 felett száguld. Jah, a variaszárny hullám ellenállás optimalizálása kijön. Az igazi jó repülési teljesítmény az F-14B géppel és GE F110 hajtóművel jött el, de még ezzel sem volt azonos kategória minden téren egy F-16 vagy F-15-tel, de mivel CV gépről van szó, ez eleve nehéz lenne.

  • Az F-15 esetén is az avionikai volt hatalmas előre lépés, de nem az extra nagy hatótávolságú légi harc követelményei terén annyira, mint az F-14 esetén, de azért az AIM-7F mögé igyekeztek odatenni a megfelelő radart.

    A gép szerkezetileg konzervatív tervezésű volt, csak itt is iszonyatosan sok titánt tettek a gépe, hogy könnyű legyen. Pusztán ezzel és J57 szerű hajtóművel is jobb lett volna az F-4E-nél, de amitől az lett ami, az az akkor brutális F100 hajtómű. A sok titán + új hajtómű olyan erőt adott a a gépnek, hogy az F-15C mai napig az élvonalban van a 4. gen gépek között repülési teljesítményben erő terén úgy, hogy GE F110 is kerülhetne bele, de szándék és pénz erre nincs, csak az F-15E legacy gépekbe került bele. Még az -229-es hajótművet sem tették bele az USAF gépekbe, az F-15E gépeik cirka fele -220-as hajtóművel repül.

    M2.0+-at tudja, de lényegében fegyvertelenül kb. 2 db AIM-9-cel, ami nem releváns. A sebességet erőből hozza össze de mivel hullám ellenállás nem optimalizálható és magas szubszonikus sebesség és közepes magasságú légi harcra optimalizáltak, ezen a téren nem éri el az F-14 paramétereit. Csak ez nem is számít. Tehát a gép igazából a kabinból sokkal jobb kilátással és titán + F100-zal lett dogfighter és az AIM-7F + AN/APG-63-tól várták el a jó BVR képességet. De ettől számtalan szempontból konzervatív tervezés volt. Ennek ellenére elég vaskos árcímke volt a gépen, bár azért az F-14-nél olcsóbb lett.

  • Az F-16 esetén az olcsóságra mentek rá, de még mindig elvárták az M2.0 csúcssebességet, amit ez a gép is lényegében minimális fegyverzettel vagy gépágyúval képes elérni, szintén erőből, de nem jelentős hatósugárral.

    A gép orra kisebb = kisebb radar = nem kell BVR képesség (el sem várták) és a belső tüzelőanyag kapacitás helyett inkább 2-3 db pótossal tolták ki a hatósugarat és tették annyira könnyűvé a gépet, amennyire csak belefért. Az F-15 koncepcióját egészen szélsőségessé tették. A lehető legkönnyebb sárkányt tervezték a kor elérhető legerősebb hajtóműve köré, csak visszafogták titán használatát, mert úgy nem lehetett olcsó. Amennyire adatot találtam az F-16A Block 1 gépek ára alig több, mint 35-40%-a volt egy F-15A-nak.

    Az F-16 aerodinamikailag egészen más volt már, mint egy F-15. Ívelt formák mindenütt, kimaxolt LERX, + szárnymechanizáció kis sebesség és nagy állásszöghöz.

  • Hornet. Na, ahogy mondaná Allesmor, ez igaz Navy féle lett. Ők a kis és közepes sebességű dogfight képességeket tartották fontosabbnak, az M2.0 tartomány nem is érdekelte őket. Viszont eszméletlen kis sebességű manőverekre volt képes a gép és gyorsan forgatni az orrát, ami a sisakcélzó előtti korban sok vs sok légiharcban fontos. A hatalmas MFD-k olyan ember gép kapcsolatot adtak, ami páratlan volt akkor. A hazai értékelés a '90-es években is azt hozta ki, hogy az Hornet jobb volt ebben, mint a Viper/Falcon. Erőből sokkal kevésbé látványos dolgokra képes a Hornet, mint egy F-15/F-16 vagy egyesek szerint egy F-14B, ha megfelelően kevés keró volt már az utóbbiban. (Nem véletlenül vannak egészen elvakult hívei az F-14-nek és cikizik vagy nézik le a Hornetet.)
Így nézve azért látható, hogy a jenkiknél a 10 éves 4. gen bevezetése három (+F-14 típussal) milyen fő elemben hozott és milyen változást, mit balanszoltak át és mi volt ennek az ára.

Szerkezeti anyagok közt a titán aránya típusonként.
vZi2UYU.png


@Allesmor Obranna
Egészen elképesztő, hogy a GE F110-zel új vadászgép típust nem is terveztek, hanem csak utólag került bele F-15/F-16 változatokba? Nagyon érdekes gondolat azzal eljátszani, hogy mi lett volna, ha az F-15C F110 változattal készül el kicsivel később. Vagy, ha Hornetbe találat volna utat. Vagy ez a hatótáv miatt nem járható? Persze a gép is nehezebb lett volna, de micsoda ereje lett volna. A Hornetban meg sem próbálták az P&W F100 családot tenni, hanem az F-15/F-16 PW érdekeltség miatt eleve a GE-nek szánták?
ui.

Persze a 3. és 4. gen.közt(de akár az egyre fejlettebb 4.gen. gépek közt sem) én is inkább azt látom,hohy nincs olyan hű de forradalmi újdonság mint a 4. és 5.gen.gépek közt.Csak én azt hittem hogy az 5. gen. gépek újgenerációs hajtóművei is tartalmaznak olyan forradalmi megoldasokat mint a gépek amikbe beépítették őket.k
 
AP blogon olvastam.

Meghalt Jo Lancaster tegnap aki első alkalommal tesztelte élesben a Martin Baker ülést az aviatika történetében, 1949 Május 30-án.
 
Gyöngyszem!
A kedvencem:
A gerillákkal összefonódott fegyveres drogbandák a világ kokain termelésének tekintélyes részét uralják, a befolyt dollár milliók egy része a korrupt politikusok és a FARC vezetők zsebébe vándorol. De a lázadóknak is vannak saját coca ültetvényei, így a „narkóért fegyvert” üzlet is virágzik. Az ültetvények, laborok felszámolása nem volt ve-szélytelen és többször előfordult, hogy több száz kommandóst, valamint számos helikoptert kellett bevetni egy-egy művelet során. A kiterjedéstől függően akár több Fantasma egyidejűleg is tevékenykedett ilyenkor a légtérben. Kisebb razziáknál is alkalmazták, például San Rafael községben az álcázott laborhoz kiérkező rendőrök keveredtek tűzharcba, csak az AC–47T beavatkozása után adták meg magukat a fegyveresek.

Bevillant, amikor a Kiskunlacháza alsón a dzsungelbe berohanó kommandósok az odahaza, a micsurinkertben otthonkában füvet termesztő holland migránsokat kergetik fel s alá, akik végül csak az AC-47T beavatkozása után adták meg magukat a fülig felfegyverzett Németh Szilárdnak!

A 338km/h végsebesség különösen üt! Ha kicsit rosszabb napot fognak ki a Mi-24-eseink, akkor 5-10Km/h-val akár gyorsabb is lehet.....:p:D
 
A horvátok már nem használják. A bulgárok f16-ot vesznek helyette, a románok már el is mezdték a leváltást/kivonást
A bolgároknak tudtommal mig-29 ik vannak. Azokból is az elmúlt évek pénzhiányai miatt mára pár db röpképes maradt. Az hogy "fűt fát ígértek" az amcsiknak hogy vesznek f-16 at. Az egy dolog. Mint írtam egy dolog hogy mit fogad el a parlament ott és más dolog hogy mikorra fognak megérkezni ott. (korrupció,csoróság stb.....) Ott az a biztos ami már elmúlt.
A horvátoknál több mint valószínűleg az amcsi húzavona után gripen lesz. Mert új gépnél kikötőtték egyes képviselők hogy az új gépekhez járjon már valami féle kompenzáció is. Pl egy kisebb,nagyobb beruházás stb..... Nos ez egy új F-16 ál aligha lesz. Feltéve ha nem kapnak valahonnét a tengerentúlról egy erős "baráti" nyomást.
 
Gyöngyszem!
A kedvencem:
A gerillákkal összefonódott fegyveres drogbandák a világ kokain termelésének tekintélyes részét uralják, a befolyt dollár milliók egy része a korrupt politikusok és a FARC vezetők zsebébe vándorol. De a lázadóknak is vannak saját coca ültetvényei, így a „narkóért fegyvert” üzlet is virágzik. Az ültetvények, laborok felszámolása nem volt ve-szélytelen és többször előfordult, hogy több száz kommandóst, valamint számos helikoptert kellett bevetni egy-egy művelet során. A kiterjedéstől függően akár több Fantasma egyidejűleg is tevékenykedett ilyenkor a légtérben. Kisebb razziáknál is alkalmazták, például San Rafael községben az álcázott laborhoz kiérkező rendőrök keveredtek tűzharcba, csak az AC–47T beavatkozása után adták meg magukat a fegyveresek.

Bevillant, amikor a Kiskunlacháza alsón a dzsungelbe berohanó kommandósok az odahaza, a micsurinkertben otthonkában füvet termesztő holland migránsokat kergetik fel s alá, akik végül csak az AC-47T beavatkozása után adták meg magukat a fülig felfegyverzett Németh Szilárdnak!

A 338km/h végsebesség különösen üt! Ha kicsit rosszabb napot fognak ki a Mi-24-eseink, akkor 5-10Km/h-val akár gyorsabb is lehet.....:p:D
Ippen csak a lényeg nem jött le.Van egy 10+órán át járörözni képes szállitó,felderitő,csapásmérő,FAC gép,ami viszonylag olcsón üzemeltethető.Szu80PT-t ennek a feladatkörnek egy kibővitett változatára fejlesztette a muszka,oly módon,hogy hagyományos összfegyvernemi harcban is megállja a helyét.Briliáns fejlesztői elgondolás,jó mérnöki munka,ami már szokott módon beleütköztt az orosz rögvalóságba.Nem készült hozzá megfelelő hajtómű,gyenge harcelektronika,hiámyos fegyverzet-és főleg forráshiány,hogy egy valóban kiváló fegyverrendszer legyen a gyakorlatban
 
Ippen csak a lényeg nem jött le.Van egy 10+órán át járörözni képes szállitó,felderitő,csapásmérő,FAC gép,ami viszonylag olcsón üzemeltethető.Szu80PT-t ennek a feladatkörnek egy kibővitett változatára fejlesztette a muszka,oly módon,hogy hagyományos összfegyvernemi harcban is megállja a helyét.Briliáns fejlesztői elgondolás,jó mérnöki munka,ami már szokott módon beleütköztt az orosz rögvalóságba.Nem készült hozzá megfelelő hajtómű,gyenge harcelektronika,hiámyos fegyverzet-és főleg forráshiány,hogy egy valóban kiváló fegyverrendszer legyen a gyakorlatban
Akkor azt áruld el nekem, hogy ide a Kárpát medencébe egy ilyen mire lenne jó? A 335Km/órás végsebességgel. Ilyeneket egy MANPAD rakéta 2x megkerül az idősebb tiszteletének jeleként, mielőtt ledurrantja az égről. Értem én, hogy a rohadt nagy trópusi esőerdő meg a szibériai tundra/tajga felé jól jön a nagyobb hatótávolság, de itt ahol bármelyik legelőn, út mellett/közepén, stb. leszáll a helikopter és megtankolják tartálykocsiból.
Ugyan vannak 12,7-es géppuskák rajta alapból, de legalább irányított páncéltörő fegyverrel nem rendelkezik. Tehát páncélozott célok ellen alkalmatlan. Azok viszont egy 2000m-es távolságon belül Airburst lőszerrel is leszedik
Ha pedig felderítésre lenne szükség, akkor ott van akár egy hazai gyártású UAV, ami élő ember veszélyeztetése és jóval kisebb észlelhetőséggel hatékonyabb felderítő munkát tud végezni.
Tudod, hogy mit kell az ilyen C-47-esekkel csinálni 2019-ben?
Ezt.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55