A PTSZ-4-et az omszki OJSC KBTM szakemberei fejlesztették ki. 2014-ben a vállalatot átkeresztelték JSC Omsk Transport Machine Building Plant névre. Ezt a járművet először 2007-ben mutatták be a nagyközönségnek az omszki fegyverzeti és haditechnikai kiállításon. 2011-ben az úszó lánctalpas szállítójármű sikeresen teljesítette az állami teszteket. A járművet az Orosz Fegyveres Erők is átvették, és Omszkban sorozatgyártásban van.
PTS-4 - úszó szállítójármű
A PTSz-4-et a PTSz-2 és PTSz-3 úszó szállítójárművel leváltására tervezték, amelyeket a Szovjetunióban gyártottak az 1970-es és 1980-as években. Gyártásukat Luhanszkban kezdték meg a Harkovban gyártott T-64-es harckocsik alvázán. Az új PTSZ-4 járművek futóműve a sorozatban gyártott harckocsik elemeit, például a T-80 lánctalpakat és torziós tengelyeket, valamint a T-72-es sebességváltót és tengelykapcsolókat tartalmazza. Ennek a lánctalpas úszó járműnek a súlya 33 tonna. Jelentős súlya ellenére a gép kiválóan érzi magát a terepen és a vízben, és kiváló felhajtóerővel rendelkezik. A maximális sebesség az szárazföldön (szilárd burkolatú úton) 60 km / h, a vízen - 15 km / h. A jármű teherbírása 18 tonna, hatótávolsága (üzemanyaggal) szárazföldön 587 km.
PTSZ-4 úszó szállítóeszköz.
Jelenleg az Omszkban, a Közlekedésgépészeti Gyárban gyártott PTSz-4 típusú úszó lánctalpas szállítójárművek a legjobbak a kategóriájukban. A PTSz-4-et, amely az orosz hadsereg műszaki egységeinél áll szolgálatban, először az Army-2015 katonai-technikai fórumon mutatták be a nyáron a moszkvai régióban. A "Négyes" a T-72-es és T-80-as tankok alkatrészeinek és rendszereinek széles körű felhasználásával jött létre. Ezt a szállítójárművet különböző vízi akadályok áthidalására szánják különböző típusú katonai felszereléseknek: gépkocsiknak, vontatott tüzérségnek, páncélozott személyszállító járműveknek és BMP-nek szállításához. Az úszó szállítók különböző mentési műveletekhez is felhasználhatók természeti katasztrófák, például áradások során. A jármű személyzete két főből áll. Fegyverzetként távirányítású, nagy kaliberű, 12,7 mm-es géppuskát lehet használ. Egyes katonai szakértők szerint lehetséges, hogy a közeljövőben egy új, a fejlett nehéz lánctalpas Armata platform alkatrészeinek felhasználásával kifejlesztésre kerül egy új, úszó lánctalpas szállítójármű.
PTSz-4 - úszó szállítóhajó
A PTSz-4 lánctalpas úszó szállítójármű nemcsak felszereléseket, személyzetet és különböző rakományokat képes vízi utakon keresztül szállítani, hanem ezeket a rakományokat nedves vagy nehéz terepen is képes szállítani, ami a járművet igen sokoldalúvá teszi. A lánctalpas szállítójármű tengeri műveletekben is használható. E célból további berendezésekkel van felszerelve: két szivattyú 800 és 400 liter/perc kapacitással, speciális védőüvegezés, zárt tehertér, kipufogógáz-elvezetés és propulzor.
PTSZ-4
Figyelembe véve, hogy az omszki üzem kapta az ötödik generációs szállítójármű kifejlesztésének feladatát, a PTSZ-4 létrehozása során igen nagy volumenű kutatási és kísérleti munkákat végeztek, amelyek magukban foglalták a legracionálisabb és leghatékonyabb műszaki megoldások keresését, valamint az azt követő tesztelést. Különösen a hajótestek méreteivel és alakjával kapcsolatos kérdéseket, a különböző típusú meghajtóberendezéseket, a víz alatti szállítójárművek vezérlőrendszereit, a víztelenítő szivattyúkat stb. tekintették át. A fejlesztők nagy figyelmet fordítottak az új lánctalpas szállítójármű felúszásának javítására, különösen a jármű vízbe lépése és a vízből való kilépése során. Sikerült növelniük 32 fokig a terepjáró képesség szögét is.
Elődjével, a PTSZ-3-mal ellentétben az új úszó szállítójármű 8 tonnával nehezebb lett a megnövelt hasznos teher és a modern követelményeknek megfelelő páncélzat miatt. Különösen a PTS-4 pilótafülkéje kapott lövedék elleni páncélzatot. Az új tervezésű motor alkalmazásának köszönhetően sikerült növelni az úszó szállítójármű sebességét mind a szárazföldön, mind a vízfelszínen. A megnövelt üzemanyag-kapacitás pedig lehetővé teszi, hogy a jármű sokkal nagyobb távolságot tegyen meg egy tankolással. Az önvédelem érdekében a PTSZ-4-et távirányítású, nagy kaliberű géppuskával szerelték fel.
Az a korábbi PTSZ változatok a T-64-es harckocsi alvázán alapultak, amelyet Ukrajnában (Harkov) gyártottak. Az új PTSZ-4 azonban a T-80-as harckocsi alvázán alapul, és teljes egészében orosz vállalatok által, orosz gyártású alkatrészekből készül.
PTSZ-4 - úszó szállítójármű
A lánctalpas úszó szállítójármű egy vízhatlan "hajótestből" áll, amely a legénység számára kialakított térrel és egy billenő hátsó ajtóval ellátott raktérrel rendelkezik. A motor megközelítőleg a hajótest középső részén helyezkedik el, ami növeli a hajó úszási stabilitását és a nyomatékátvitel megbízhatóságát . A PTSZ-4-nél a fejlesztők a propellereket, speciális vezetőfúvókákba szerelték , amelyeket a jármű tatja mögött helyeztek el. Ezzel egyidejűleg egy-egy iker kormány jelent meg a propellerek mögött. Ezeknek a tervezési megoldásoknak köszönhetően javult a PTSZ-4 manőverezhetősége és irányíthatósága a vízen, . Amikor a kormánylapátok segítségével a vízen fordul, a PTSZ-4 fordulási sugara körülbelül 80 méter,de a propellerek segítségével ez - körülbelül 20 méterre csökkenthető. Amikor a lánctalpas szállítójármű a szárazföldön mozog, a propellerek felemelkednek és a hátsó ajtóhoz rögzülnek.
PTSZ-4 - úszó szállítójármű
Az úszó szállítójárművet a szárazföldön a rámpákkal felszerelt, lehajtható hátsó ajtón keresztül lehet kirakodni és berakodni. A nem önjáró katonai járműveket egy speciális mechanikus csörlővel mozgatják, amely a szállítójármű rakodóterének elején található. Ez a csörlő a PTSZ-4 önmentésére is használható abban az esetben, ha a part menti domborzat nem teszi lehetővé, hogy a szállítójármű partra szálljon (ebben az esetben a jármű kirakodása jelentősen megnehezül, és a művelethez szükséges idő megnő). A mérnökök megoldották a vontatójármű és az általa vontatott tüzérségi rendszer egyidejű szállítását is, amely ebben az esetben a PTSZ-4 részét képező úszó pótkocsira van felrakva. A manőverezhetőség és a mozgás sebessége ebben az esetben jelentősen (majdnem 30%-kal) csökken.
PTSZ-4 - úszó szállítójármű
A PTSZ-4 úszó transzporter páncélozott pilótafülkével rendelkezik, amely szűrő szellőzőrendszerrel van felszerelve. Technikailag lehetséges a szállítójármű futóművének a védelmének felszerelése. Az utastérben kommunikációs berendezések vannak, valamint olyan berendezések, amelyek lehetővé teszik a jármű vezetését éjszaka és rossz látási viszonyok között is.
A PTSZ-4-et már használták mentési műveletekre az árvíz sújtotta területeken Oroszországban és néhány más országban. E járművek segítségével megszervezték a civilek, a vagyontárgyak és a szarvasmarhák evakuálását az elöntött területekről, valamint a víz- és élelmiszer-ellátást, az elsősegélynyújtást az árvíz által elzárt területeken.
A PTSZ-4 taktikai és műszaki jellemzői
Személyzet: 2 fő
A PTSZ-4 súlya
33,145 tonna
A PTSZ-4 hasznos terhelése
- szárazföldön: 12 tonna
- A vízen : 18 tonna
PTSZ-4 Sebesség
Maximális sebesség, km/h:
- szárazföldön: 60
- vízen: 15
PTSZ-4 méretek
A rakodótér teljes méretei, mm:
- hossza: 8280
- szélesség: 3300
PTSZ-4motor
- motorteljesítmény, LE: 840
Hatótávolság :
- szárazföldön, km: 587
- vízen, óra: 10.6
PTSZ-4 fegyverzet
Távirányított fegyver platformon elhelyezett géppuska
- kaliber, mm: 12,7
- lőszer javadalmazás. 400 db