Nyilván minden félmondatba bele lehet kötni, ki lehet ragadni egy-egy szót a kontextusából és meg lehet próbálni kimagyarázni, hogy a francia, német, brit, amerikai, izraeli, stb. kapcsolataik miért nem érnek semmit, de elbeszélünk egymás mellett. Ha a román hadiipar tényleg csak általam "vizionált" lenne, akkor miről bizonygatod bekezdéseken át, hogy szar?Persze.
Franciak futnak a penzuk utan.
Jajj, ne ezt ne. Tegyuk kontextusba a @Nero von Schwartz altal vizionalt roman iparrol, plane a szazeves repulogepgyartasukrol es hasonlokrol szolokat. Egyreszt a Monarchia anno a vilag negyedik-otodik legnagyobb ipari outputjat produkalta es az egesz technologiai forradalom (1870-) nagyreszt a Magyar Kiralysag teruleten ment vegbe (a korabbi ipari volt az osztrakon.) A Weiss az egesz Monarchia legnagyobb hadiszallitoja volt mar a szazadfordulo korul (igen, a 20-30 gyaraval joval nagyobb, mint a sokak altal szinten tultolt Skoda), a masodik vh alatt talan meg nagyobbbra hizott.
Ekkor Romania kvazi nem is letezett, ipari szempontbol semmikeppen.
Masreszt a roman IAR, amitol igy el vagy esve, gyakorlatilag gyakorlatilag csak mezogazdasagi es tanulo kisgepeket epitgetett egeszen a hideghaboruig, military celra egyetlen gepnek a variacioit gyartotta, ami egy elmaradt koppintasa volt modern nyugati gepeknek, el is engedtek 10-20 even belul.
Hadiipari szempontbol egy vicc volt az egesz ceg az elso 40-50 (!) eve alatt, mikozben nalunk mar gyartottak mindenfele licensz alapjan mindenfele modern gepet, peldaul vagy 300+ Bf109-et Gyorben.
A hetvenes evekben a franciaktol (Trianon ota ment a lafaty veluk) kaptak licenszet, azt kezdtek gyartani, majd kesobb annak az ujabb verziojat. Talan szovjet licenszuk is volt, mar nem emlekszem. Azota is ezeket a 40-50 eves helijeiket repulik, mert nincs mas. Nem is lesz: sosem volt sem tudasbazisuk, semi ipari bazisuk sajatot tervezni. Nem veletlenul tort bele bicskajuk a meg a lenyult Leo motorok tervebe is, egyszeruen nem volt hozza alap.
Nezd meg, mit ossze erolkodnek sajat APC-t hekkelni es semmi nem jon ossze belole. Sosem fog, mert meg annyit sem ertenek meg, hogy nincs ahhoz tuadsuk, hogy sajat hajtast tervezzenek, raadasul a gyaraik tobbsege egy kirakathely volt, egy rakas szart produkalt negyven evig, fix rendelesre.
Ez az egesz romanok "tortenelmi" repulo- es egyeb, tulajdonkeppen barmifele ipara mese habbal. Mondjatok egyetlen epkezlab dolgot, amit sajat maguk fejlesztettek ki es sikeres termek lett belole. Mindezt ugy, hogy naluk a szoges ellentete volt a kornyezet a mienkhez kepest.
Harmadreszt, minket meg a kommunizmus alatt is az egesz szovjet-komcsi tabor a "bunos" orszagkent tartott szamon, gyakorlatilag Kadar es Brezsnyev ill az aktualis moszkvai erokozpont szemelyes viszonyan mult minden, mert amugy nekunk semmi nem jart, meg az sem, ami a tobbi komcsi VSZ tagalllamnak.
Nem veletlenul nem akart igazan utokepes MNHt sem Kadar, 68 utan vilagos volt neki, hogy minel kevesbe utokepes, annal konnyebben usszuk meg a kovetkezo ilyesmi kalandot.
Nalunk az orszag feldarabolasa es utana mindenfele politikai rendszerek modszeresen szetvertek az elmult 150+ eves ipari multat - a romanoknal az ellenkezoje tortent, ajandekba kaptak egy 2x akkora teruletet, mint amekkorak voltak, majd szetfuttattak oket licenszekkel, kesobb Ceau a nyugati kedvenc volt az szovjetekkel valo szembenesert - es meg igy sem tudok egyetlen, akarcsak Ikarus-szinten vilagszinten sikeres ipari termeket felhozni.
Barki, aki valaha roman ipari kapacitasrol es hasonlokrol beszel, mindig csak azt tanacsolom, beszelgessen el par Dacia tulajjal a nyolcvanas evekbol. Az mindent elarul az egesz roman ipari kulturarol.
Egyáltalán nem vagyok "elesve" az IAR-tól és a WM jelentőségét se vonom kétségbe, pont én hoztam fel pozitív példaként. Csak egy alapvető különbségre mertem felhívni a figyelmet: a román hadiipar az alapítása óta folyamatosan létezik, a magyar nem. Próbáljuk már reálisan nézni a dolgokat! Magunknak ártunk vele, ha nem így teszünk.