JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 950
30 817
113
Szerintem senki sem kételkedik abban, hogy az F-35 és a JAS-39E harcértéke között különbség van. Az előállítási költség, a szupport költsége, a javítási költségek és elsősorban az infrastruktúra költsége között van óriási eltérés. A lengyeleknek, cseheknek új !!! repülőtereket kell építeni hangárokkal fedezékekkel, gurulóutakkal és futópályákkal. A régi reptereken
a gurulo és felszállópályákat majd egy méter mélységig fel kell szedni és full újra kell építeni. Egyetlen hangár, fedezék sem felel meg a repülőgépeknek. A kiképzési költségei is nagyobbak, az autópályákról felszállást, széttelepítést stb. el kell felejteni. Az F-35 egy óriási harcértéke integrált rendszer amelyek az USA elsősorban nagy hatótávolságú harcászati csapásmérő repülőgépnek fejlesztett másodlagos "de azért nagyon komoly" vadászképességekkel, és hálózati hadviselési képességekkel. A JAS-39E egy teljesen más világ. A JAS-39C/D újragondolt és tervezett változata amely a fenyegetettségeket figyelembe véve saját svédország, de akár irhatom európa felett a légifölény megszervezés és megtartását biztosítani tudja a jelenlegi ellenfelekkel (oroszország) szemben és másodlagosan földi csapásmérő képessége szintén jelentős, üzemeltetése olcsó, karbantartása olcsó valamint az akalulatok széttelepíthetőek és nem függenek annyira a repülőterektől mint az európai és amerikai repülőgépek. (persze most volt finnországban az F-18C/D-kel bemutatott országúti üzem, mert azzal is lehet pld. de azért nem úgyanaz.
Bocs,de ez már kammi mélységű Saab propi-marhasag.
F16,Mirage2000,F4,mind alkalmas a szettelepített üzemre,YTon megnézheted.F35 is alkalmas rá.Sot,a B változatnál eredetileg meg a tábori reptéren uzem is követelmény volt.Vegul letették róla,mert a régi lemez starthelyeket szetszedi a gazsugara,ami kibírja,az még rohadt drága.91ben a TGY Harrierjei be lettek vetve a modszerrel-F35B is bevethető lenne ugyanúgy,ha megvennek hozzá az erősebb telepíthető lemezstarthelyeket.
Gripen kb fasorban sincs még az EF és a Rafale legihsrc képesség éhez képest se.F35hoz mérve meg rohely kategória.Su35 a sokkal erősebb lokatoraval, fölényes hatosugaraval,R37 rakettajaval kb lesopri a Gripent.
Ma meg már a hálózatos hadviselési képesség alapkövetelmény,minden haderő és fegyvernemben.
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 702
2 244
113
Igen a Szu-35- nek kiváló radarja van , ugyanez vonatkozik az F-35- re is , sőt elméletileg az EW rendszereik is jobbak , én viszont a gripenét sem becsülném le , a fegyverzete az Iris-t- vel és a Meteor-al valamint a sisakcélzóval top , a modernizált "C" komoly korszerűsítésen fog átesni!Nem írnám le , nem hiszem hogy ott tartunk hogy az F-35 mondjuk 75M$/ darab áron megengedhető legyen a számunkra úgy hogy az üzemóra ~ 34000 $ körül mozog!
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 896
8 165
113
Bocs,de ez már kammi mélységű Saab propi-marhasag.
F16,Mirage2000,F4,mind alkalmas a szettelepített üzemre,YTon megnézheted.F35 is alkalmas rá.Sot,a B változatnál eredetileg meg a tábori reptéren uzem is követelmény volt.Vegul letették róla,mert a régi lemez starthelyeket szetszedi a gazsugara,ami kibírja,az még rohadt drága.91ben a TGY Harrierjei be lettek vetve a modszerrel-F35B is bevethető lenne ugyanúgy,ha megvennek hozzá az erősebb telepíthető lemezstarthelyeket.
Gripen kb fasorban sincs még az EF és a Rafale legihsrc képesség éhez képest se.F35hoz mérve meg rohely kategória.Su35 a sokkal erősebb lokatoraval, fölényes hatosugaraval,R37 rakettajaval kb lesopri a Gripent.
Ma meg már a hálózatos hadviselési képesség alapkövetelmény,minden haderő és fegyvernemben.
Amit írtam nem propagana szöveg. Az F-35 (bármelyik változat) harci-technika paraméterei verik az E-t. Amit meg kell érteni, hogy a svéd filozófia szerint - mert kevés a pénzük, és hatékonyan akarták felhasználni - ezért a várható fenyegetéssel szemben az optimális megoldást választották. Ők azok akik ténylegesen egy katonai doktrínát felállítva, ahhoz veszik illetve fejlesztik a képességeket, és a képességekhez tervezik meg a harci és harctámogató eszközeik beszerzését, gyártását.
Amig mi például, de most írhatom a csehek, szlovákok és még több nemzetet azt se tudja, pontosan hol akarja alkalmazni a haderejét és mit is kíván a politika a haderőtől, beszereznek mindenféle eszközöket, van ahol rendszerszinten, máshol ad-hoc jelleggel néha. Senki sem azt írta, mondta el , hogy eléri a JAS-39E az ötödik generációs repülőgépek képességeit. Ez durva és buta csúsztatás. Viszont nagyon nincs erre a repülőgépre szüksége például a cseheknek, vagy hazánknak.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 308
54 750
113
Azért a misztikus Gripen csúcs elektronika képességei valahogy nem jöttek ki a különböző tendereken. Rendre hátul szerepelt.
A svájci tendernek nyílvános az értékelése. Érdemes megnézni, hogy ők mit írtak a gépről, főleg az F-18C tükrében....
 
  • Tetszik
Reactions: Mark1993

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 702
2 244
113
Azért a misztikus Gripen csúcs elektronika képességei valahogy nem jöttek ki a különböző tendereken. Rendre hátul szerepelt.
A svájci tendernek nyílvános az értékelése. Érdemes megnézni, hogy ők mit írtak a gépről, főleg az F-18C tükrében....
Nyílván minden nézőpnt kérdése , de a "C" nyert már meg gyakorló légiharcot amerikai és európai gépek ellen az elmúlt években , ezeknek azért volt viszhangja , tudom gyakorló , de mégis!A japánokal szerződtek , ergo közvetve mégis beszállnak a Tempestbe, vagyis esélyes hogy a gép EW rendszerét ők adják!Nevenincs kóklereket nem hívnak meg egy ilyen projectbe!Én örülnék neki , na jó , szeretném hogy modernizált "C"- ket kapjunk , mert abba nagyon belenyúlnak a svédek , nekünk nagyon jó lenne!A svájci tenderről annyit , össze- vissza jelenek meg írások hogy örülneknek a 35- nek , szuper választás volt , meghogy már bánják és visszacsinálnák!Valszeg marad ott a 35 , egészségükre!Az upgraedelt 35 jó kis gép lesz , azt simán eltudnám képzelni majd nálunk , 2070-ig terveznek az amerikaiak a 35-tel!Nyílván a már majd sokszorosan modernizáltal.
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 702
2 244
113
Idén a brazíl tervezet 5 gripen "E" beszerzése ~258 M$ értékben!Nyílván nekünk drágább lenne!De legyen 60 millió $ / darab
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 351
46 156
113
Ebben az évben ennyi a részlet ami nem jelenti azt hogy 5 darabért ennyit fizetnek.
Szerintem meg ez teljesítés alapú fizetés. Azaz az 5db gép ára gyárkapun kitolva ennyi. Kb. mint a hetven valahány ezres F35. Ahol még a hajtómű sincs benne, mert azt külön szerzik be hozzá.
Persze a teljes szerződésben a darabárra rárakódik a support, meg az alkatrész csomag, meg a fegyverzet, illetve a helyi.
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 308
54 750
113
Nyílván minden nézőpnt kérdése , de a "C" nyert már meg gyakorló légiharcot amerikai és európai gépek ellen az elmúlt években , ezeknek azért volt viszhangja , tudom gyakorló , de mégis!

F-18C is lőtt már le gyakorló légiharcban F-22-est, ettől még tudjuk melyik a jobb gép...
b7047ff3916dd7d5ea6d7c1c0c37ba27.jpg


A helyzet az, hogy a svájci tenderen kerek perec kijött az, hogy a vizsgált gépek közül magasan a Gripen a leggyengébb típus!
Minden téren elmaradott!
A legjobb az F-35 volt. És a legjobb 4. generációs a Rafele volt.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 619
5 336
113
F-18C is lőtt már le gyakorló légiharcban F-22-est, ettől még tudjuk melyik a jobb gép...
b7047ff3916dd7d5ea6d7c1c0c37ba27.jpg


A helyzet az, hogy a svájci tenderen kerek perec kijött az, hogy a vizsgált gépek közül magasan a Gripen a leggyengébb típus!
Minden téren elmaradott!
A legjobb az F-35 volt. És a legjobb 4. generációs a Rafele volt.

A német fóbiád mellett most már befigyel egy kis svéd fikázás is? :D
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 923
73 356
113
Jól értelmezem az alábbi svéd közbeszerzést, hogy rakétafelfüggesztőket vesznek a Gripenekhez mert nincs elég és nem minden fegyverhez van megfelelő?

Lavett U1 & Lavett U2

FM har för FMS39 behov att utöka numerären av rälslavetter som bär jaktrobotar. Behovet har sin grund i införandet av Gripen E och förlängt användande av Gripen C/D men också för att införandet av fler typer jaktrobotar har gjort att en delmängd av existerande lavetter inte kan bära alla typer av jaktrobotar. Till detta kommer att nuvarande lavetter med full förmåga att bära önskade jaktrobotar har en konstruktion och kvalitet samt tillhörande reparationskapacitet vilka påverkar tillgängligheten negativt. Sammantaget med nuvarande leverantörs produktionsförmåga och historiska produktionskvalitet har det bidragit till att FM har begärt att nyanskaffade lavetter skall ha en robustare konstruktion än nuvarande lavetter. Flygplanstillverkaren, Saab, har på uppdrag av FMV genomfört en studie (389825-LB898460) där alternativa framtida leverantörer av lavetter har tillfrågats om sitt intresse och sin kapacitet att leverera lavetter. I denna studie har Saab identifierat tänkbara underleverantörer samt skissat på en möjlig design.

A nyertes ajánlattevő neve: Saab AB

Érték áfa nélkül: 406 076 397.00 SEK (= 39,4 millió USD)
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 896
8 165
113
Ez így nagyon nem igaz, hiszen például gazdaságosságban az első volt. A másik, hogy az E-t nem is probálták, csak a Gripen Demo-val számoltak. Aztán az is ott van, hogy ha veszel egy harcászati repülőgépet, akkor annak a paraméterei közül azok a paraméterek számítanak amelyek a saját katonai doktrínáddal összefügg, azok a képességek, amelyeket használasz majd belőle, és az a geopolitikai könyezet és földrajzi környezet ahol a repülőgép alkalmazási térsége lenne. Nos így nézve, pld. az A-G képesség szinte teljesen értelmetlen, mert svájc nem szerzett be ilyen kategóriájú fegyver (gépágyú lőszeren kívül). Persze beszerezhetne de annyira feltételes dolog, hogy nem kell vele számolni. Svájcot gyakorlatilag NATO országok veszik körül, amelyeknél van 5. cikkely, tehát svájci támadás esetén :) megeszik a helvéteket, barlangrendszer, hegyek, milicai stb. tök mindegy. hülyeség. Svájot egyetlen szomszédja sem támadja meg. Akkor minek kell lopakodóképesség, hogy a saját radarrendszer se lásson ha meg mükszik az iff és kell a reflexiónövelő akkor meg minek. A békebeli air policingra meg nincs értelme egy csomó képességnek amit végül megvettek az F-35-el Én ezt így gondolom. De svájc gazdag ország, megteheti.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 351
46 156
113
Jól értelmezem az alábbi svéd közbeszerzést, hogy rakétafelfüggesztőket vesznek a Gripenekhez mert nincs elég és nem minden fegyverhez van megfelelő?

Lavett U1 & Lavett U2

FM har för FMS39 behov att utöka numerären av rälslavetter som bär jaktrobotar. Behovet har sin grund i införandet av Gripen E och förlängt användande av Gripen C/D men också för att införandet av fler typer jaktrobotar har gjort att en delmängd av existerande lavetter inte kan bära alla typer av jaktrobotar. Till detta kommer att nuvarande lavetter med full förmåga att bära önskade jaktrobotar har en konstruktion och kvalitet samt tillhörande reparationskapacitet vilka påverkar tillgängligheten negativt. Sammantaget med nuvarande leverantörs produktionsförmåga och historiska produktionskvalitet har det bidragit till att FM har begärt att nyanskaffade lavetter skall ha en robustare konstruktion än nuvarande lavetter. Flygplanstillverkaren, Saab, har på uppdrag av FMV genomfört en studie (389825-LB898460) där alternativa framtida leverantörer av lavetter har tillfrågats om sitt intresse och sin kapacitet att leverera lavetter. I denna studie har Saab identifierat tänkbara underleverantörer samt skissat på en möjlig design.

A nyertes ajánlattevő neve: Saab AB

Érték áfa nélkül: 406 076 397.00 SEK (= 39,4 millió USD)
Betű szerint igen, azonban itt bele kell menni némi biztpolba is.
A svédek mindig fix mennyiségű gépet tartottak rendszerben. Ez mostanáig olyan 100 volt.
De ennél mindig lényegesen több gép állt rendelkezésre.
Az utolsó hírek szerint a jelenlegi terv 60C/D + 60E lesz, azonban jelenlegi helyzetben - biztos vagyok benne -, hogy ennél jóval több gépet is bevethető közeli állapotban fognak tartani. Pláne, ha nem sikerül a NATO belépés. A bevetéshez, meg pylon kell!
Ezen felül a letárolt gépek jelenleg elég sokat fognak érni, tehát arra is felkeszülhetnek, hogy azokat részben piacra dobják. De azt csak úgy lehet, ha pylon is van hozzá.
Ezen felül ne feledjük, hogy az E-nek több függesztési pontja van. Tehát már csak 60db c-ről E-re váltás is pylon hiányt fog eredményezni.
Tudtommal a C+ konfig is már új pylonnal van tervezve, így nem csak nekik kell új pylon, de mindenki másnak is akik befizetnek az upgradere.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 923
73 356
113
Betű szerint igen, azonban itt bele kell menni némi biztpolba is.
A svédek mindig fix mennyiségű gépet tartottak rendszerben. Ez mostanáig olyan 100 volt.
De ennél mindig lényegesen több gép állt rendelkezésre.
Az utolsó hírek szerint a jelenlegi terv 60C/D + 60E lesz, azonban jelenlegi helyzetben - biztos vagyok benne -, hogy ennél jóval több gépet is bevethető közeli állapotban fognak tartani. Pláne, ha nem sikerül a NATO belépés. A bevetéshez, meg pylon kell!
Ezen felül a letárolt gépek jelenleg elég sokat fognak érni, tehát arra is felkeszülhetnek, hogy azokat részben piacra dobják. De azt csak úgy lehet, ha pylon is van hozzá.
Ezen felül ne feledjük, hogy az E-nek több függesztési pontja van. Tehát már csak 60db c-ről E-re váltás is pylon hiányt fog eredményezni.
Tudtommal a C+ konfig is már új pylonnal van tervezve, így nem csak nekik kell új pylon, de mindenki másnak is akik befizetnek az upgradere.
Nem arról van szó, hogy vettek fegyvereket amihez a korábbi svéd pilonok már nem jók? Illetve problémás a régi svéd pilon, ezért sokat cserélni/pótolni kell?
Én azt szerettem volna inkább belelátni, hogy már készülnek az új felfüggesztők, amire egyszerre több fegyvert is lehet függeszteni.
 
  • Imádom
Reactions: LMzek 2.0

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 308
54 750
113
A német fóbiád mellett most már befigyel egy kis svéd fikázás is? :D

Igen, meg a svájciak is svéd gyűlölők.... Biztos ezért jött ki az az eredmény, hogy a Gripen a vizsgált gépek közül műszakilag magasan a leggyengébb.
Persze előtte azért megkérdezett a Svájci tender bizottság, csak, hogy tudják melyik gépet kell fikázni ;)
(Sőt, a megismételt tenderről azt hiszem ki is zárták a típust XD)
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 351
46 156
113
Igen, meg a svájciak is svéd gyűlölők.... Biztos ezért jött ki az az eredmény, hogy a Gripen a vizsgált gépek közül műszakilag magasan a leggyengébb.
Persze előtte azért megkérdezett a Svájci tender bizottság, csak, hogy tudják melyik gépet kell fikázni ;)
(Sőt, a megismételt tenderről azt hiszem ki is zárták a típust XD)
Mondtam már, hogy 2 fajta fórumozó van.
Van aki tud elegánsan, intelligensen trollkodni, meg van aki erre képtelen. Találd ki, hogy te melyikbe tartozol!
A Gripen E-t a SAAB vonta vissza a tenderről, mert nem tudták elérni vele az Operationally-ready státuszt, határidőre ami a tender feltételei között szerepelt.
Az a tény se zavarja meg határtalan magabiztosságodat, hogy a megnyert tenderen a Gripen C repült, még ha az NG-vel is pályazott a SAAB.
De tudom autóskártya felfogásoddal mit van mit tenni. De ez van akkor ha pályázatot kiíró szervezet annyira kevés pénzt szán a beszerzésre, hogy egyik másik pályázó sem volt képes érdemben beleférni a pénzügyi keretekbe.
Jelzem, hogy F35 szerződés még mindig nincsen, mert remélhetőleg lesz annyi esze az ottani kontrollnak, hogy észrevegyék, hogy az F35-ös repültóra költségével a Swiss Air Force átnevezhetik Swiss Arcade Force-á.
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: Aladeen and fip7