Scramjet - Supersonic combustion ramjet

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 507
113
Kuruc71

 

Lehet,hogy már nem emlékszel de itt ennél gyorsabban szaladnak a  kisnyugdíjasok két teli szatyorral a buszon egy szabad ülőhelyhez.... :D
 

panoz

Well-Known Member
2011. szeptember 3.
1 460
141
63
Mindez szép és jó, de van előrelépés abban hogy a mach 3 és mach 5 közti szakadékot ne rakétával hidaljuk át?
 

igla

Member
2010. június 20.
79
0
6
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Sikeres volt az X-51A utolsó repülése
Hm, elsőre az a kérdés vetődött fel bennem, hogy a rakétával elért 4,8-tól miért olyan nagy ugrás az 5,1-es érték...
...nyilván arról van szó, hogy ezt a magasabb értéket sokkal költséghatékonyabban éri el a gép, (és ha a hírek nem csalnak kisebb karbantartási költség mellett) ezzel a módszerrel. Talán annak kell leginkább örülnünk, hogy végre egy új technológiával kezdenek polgári alkalmazás felé kacsingatni.
Gondoljunk bele: a Concorde gépek teljesítményét (elsősorban költséghatékonyságkérdésében ) a mai napig nem múlta felül senki a polgári légi közlekedésben.
Ha van rá igény, lesz gép is....
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
Szerintem itt alapvetően nem arról szólt a kísérlet, hogy el tudja-e érni az 5 Mach sebességet, hanem hogy tartósan tudja-e azt tartani. Tehát teremtettek egy olyan környezetet, amiben a scramjet működését tudják vizsgálni, viszont innentől kezdve részletkérdés, hogy mivel juttatják el a megfelelő sebességig. Gondolom a rakéta adta magát, mert egyszerű, olcsó és nem kár érte, ha bedobják a tengerbe.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
khmm.... mint rákérdeznék, elolvasva  a linkelt cikket a hajtóműről.

Ott már feszegették a kérdést, hogy egy ilyen szép kis szuperbombázó mi a fenét fog célradobni.

Rakéta? Már magasabb szuperszonikus tartományban a külső függesztmények felmelegedése emlékeim szerint komoly gond.

Persze belső fegyvertér: azt ki kell valahol nyitni... Reméljük a helyén is marad.

Más azzal a szép nagy sebességgel eljut valahová a világűr határán repülve,  /hmm-anti Icbm rendszer  ellene tobábbfejleszthető?/és elindít valamit, az nagyon fog örülni annak, hogy hipersebességű közegbe kerül.  Felemelegedés leégellenállás... irányíthatóság?

ott valaki kiszámolta hogy akár egy kis titándarab mekkorát szól ha olyan sebességgel földetér... Na igen, és a légköri fékezés?

usw...
 

Kuruc71

Member
2010. április 20.
829
7
18
Mikor a Wrigth testverek repulo klotyodeszkaja megtett ar tiz metert akkor is sokan kerdeztek hogy mire lehet ez jo.

Amikor az elso sugarhajtomuvek elkezdtek duborogni alig par perces uzemidejukkel az akkor mar igen fejlett dugattyus motorokh melett akkor is megkerdeztek sokan minek ilyen mire lehet ez jo, jo lehet e ez valamira.

 

Aztan kiderult hogy bizony nem hogy jo de nagyon jo lett az a dolog. Ma meg fel sem foghatjuk mire lehet majd hasznalni ezt a technikat ugy a civil mint a katonai teruleten.
 

panoz

Well-Known Member
2011. szeptember 3.
1 460
141
63
Személy és áruszállításban látnék benne fantáziát a jövőben, de jelenleg korántsem "human rated" a jármű a szilárd fokozatú rakéta közbeiktatása miatt.
 
2011. június 10.
28
0
6
Kuruc71 said
Mikor a Wrigth testverek repulo klotyodeszkaja megtett ar tiz metert akkor is sokan kerdeztek hogy mire lehet ez jo.

Amikor az elso sugarhajtomuvek elkezdtek duborogni alig par perces uzemidejukkel az akkor mar igen fejlett dugattyus motorokh melett akkor is megkerdeztek sokan minek ilyen mire lehet ez jo, jo lehet e ez valamira.

 

Aztan kiderult hogy bizony nem hogy jo de nagyon jo lett az a dolog. Ma meg fel sem foghatjuk mire lehet majd hasznalni ezt a technikat ugy a civil mint a katonai teruleten.

Azért ezzel óvatosan, mert asszem 5 évvel a Wright tesók sikere után már "drónokat" használtak felderítésre illetve feltérképezésre (egy "egyszerű" háromtengelyes giroszkóp tartotta irányban a gépet, és időzített fényképezőgépeket szereltek rá).

Amikor Jendrassik György megépítette a Cs-1 gázturbinát 1938-ban, már tudta, hogy a németek ráteszik a kezüket, így hogy ne találják hasznosnak a projektet Cs, azaz "csónakmotor" elnevezést adott a tervnek. Akkor már tudták, hogy egy működőképes sugárhajtómű -ami ha teljesíti az elvárásokat-, elég sokrétűen használható fel. (erről bővebben itt olvashatsz: http://hu.wikipedia.org/wiki/Jendrassik_Cs%E2%80%931 )

panoz said
Személy és áruszállításban látnék benne fantáziát a jövőben, de jelenleg korántsem "human rated" a jármű a szilárd fokozatú rakéta közbeiktatása miatt.
Eleve a tény, hogy akkora gyorsulást ennyi időn keresztül átlag ember -főleg nem a kövér amcsik-, képtelen elviselni. Szinte kivétel nélkül ájulás lenne a vége, ami igazából a repülésiszonyosoknak előny....
sf-laugh.gif


Inkább a futár/teherszállító/légiposta irányban látom a fantáziát. Bár ha kicsit sci-fi-zünk, akkor lehet hogy kifejlesztenek egy technológiát, ami tehetetlenségi csillapítást biztosít, így leveszi az extrém, vagy extrémen sokáig tartó terhelést az utasokról.
 
2011. június 10.
28
0
6
A másik:

hiryu kolléga rámutatott a legfőbb problémára: Hogy nyitnak ajtót egy ilyen bombázón? Már csak azért, mert zsanér legyen a talpán, ami azt megtartja... meg olyan anyag kell, ami nem párolog el az extrém súrlódástól. (Kis kémia: kisebb anyaghalmaz halmazállapota könnyebben változtatható.)

Másik: Ha már az anyagtudományok, akkor új borítás kell a rakétáknak/bombáknak, hogy a lefékeződés alatt képződő extrém hőt elviselhessék. (Mondjuk én ezt oroszosan parafával oldanám meg....ugyanis az orosz űrtechnikában valamelyik visszatérő egységen parafa külső borítást alkalmaztak, ami elégett, és megvédte az acélkonzervben ülő Ivánokat.)
 

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 061
1 669
113
A kamranyitás szerintem megoldható lehet(ne) a hossztengellyel párhuzamosan, bár eddig nem nagyon lehetett látni s lehet nem ok nélkül.

 

A fegyverek borítása szerintem megoldott, ma is rendszerben vannak olyan eszközök, amelyek vagy nagy sebességgel haladnak és nem pehelysúlyúak (hajó elleni rakéták) vagy nagy sebességre gyorsulnak fel (ballisztikus rakéták töltete(i)). Persze, gyanítom még az utóbbi sem nagyon halad ekkora sebességgel, de az előbb említett esetében évek óta tart a fejlesztés, hogy a hangsebesség 5x se legyen probléma egy ilyen eszköznek.

 

OFF

Amint ezt megoldják, jöhetnek a sínágyúhoz is a precíziós lőszerek.
sf-laugh.gif
 
2011. június 10.
28
0
6
luperator said
A kamranyitás szerintem megoldható lehet(ne) a hossztengellyel párhuzamosan, bár eddig nem nagyon lehetett látni s lehet nem ok nélkül.
Nem láttam még olyan fegyverteret (repülőn), ami nem ezen az elven működött volna, de neked legyen igazad: majd megoldják!

Igazából ebben az esetben -ha csak egy egyszerű sík lapról beszélünk néhány keresztben elhelyezett merevítőbordával-, akkor is nem csak a homlokfelületet éri hőterhelés. Itt a lamináris áramlás -már ami megmaradt szegényből - teljesen átveszi azt a hőt, amit a homlokfelület súrlódása generál, így a teljes darab felhevül (mindezt piszkosul gyorsan).
 

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 061
1 669
113
Phoenix said
Hossztengellyel párhozamos szinte az összes fegyvertérajtó. Kibírja a zsanérozás, még az YF-12-esen is kibírta:

 

http://www.testpilot.ru/usa/lockheed/yf/12/images/aim47.jpg
Rosszul fogalmaztam. Úgy értettem, hogy olyan működési mechanizmust kialakítani, ami nyitáskor nem kelt plusz légellenállást. Legegyszerűbben a liftajtóval tudnám jellemezni. Tehát az ajtó nyitás esetén magába a törzsbe "nyílna".
 
M

molnibalage

Guest
igla said
<p class="new-blogpost-comment-notice">
Hm, elsőre az a kérdés vetődött fel bennem, hogy a rakétával elért 4,8-tól miért olyan nagy ugrás az 5,1-es érték...
Gondoljunk bele: a Concorde gépek teljesítményét (elsősorban költséghatékonyságkérdésében ) a mai napig nem múlta felül senki a polgári légi közlekedésben.
Ha van rá igény, lesz gép is....
<p class="new-blogpost-comment-notice">Nem az elért sebesség abszolút értéke a fontos. A lényeges az, hogy működött a technológia. A költséghatékonyságot nemigen értem a Concorde kapacsán. Gyakorlatilag szinte csak presztízsből üzemeltették, alig vagy egyáltalán nem termeltek nyereséget. Műszaki kihívás és megvalósítás szempontjából a kor egy elképesztő csodája volt. Piaci alapon történő üzemeltetésre gyakorlatilag meg alkalmatlan volt. Alig volt olyan útvonal a világon, ami képes lett volna a gépet eltartani.
 
2011. június 10.
28
0
6
luperator said
Rosszul fogalmaztam. Úgy értettem, hogy olyan működési mechanizmust kialakítani, ami nyitáskor nem kelt plusz légellenállást. Legegyszerűbben a liftajtóval tudnám jellemezni. Tehát az ajtó nyitás esetén magába a törzsbe "nyílna".
 

Azzal csak a helyigény a probléma tehát valahol mindenképpen kompromisszumot kell hozni, és az Oxcart program (Sr-71 Blackbird) ami az eddigi legjobb eredményt érte el ezen a téren.
 
M

molnibalage

Guest
luperator said
  A fegyverek borítása szerintem megoldott, ma is rendszerben vannak olyan eszközök, amelyek vagy nagy sebességgel haladnak és nem pehelysúlyúak (hajó elleni rakéták) vagy nagy sebességre gyorsulnak fel (ballisztikus rakéták töltete(i)). Persze, gyanítom még az utóbbi sem nagyon halad ekkora sebességgel, de az előbb említett esetében évek óta tart a fejlesztés, hogy a hangsebesség 5x se legyen probléma egy ilyen eszköznek.
Ez nem egészen így van. A légiharcrakéták közül közepes magasság alatt még M1.0-M1.2 sebessséggel repülő platformról indítva sem éri el az M3.0 táját, és ez is csak igen rövid ideig áll fent. Azért az anyagoknak van hővezetése és hőkapacitása is. A hajó elleni rakéták közül tengerszinten tartósan egyik sem képes tudtommal M3.0-ra sem a hőterehelés sem a tolóerő, sem a hatótáv-sebesség optimumuma miatt. A Brahmos - Moskit - Kh-31 trióból bármelyiknek M2.2-M2.4 tája a csúcs alacsonyan. Ennél nagyobb sebességnél - ha egyáltalán képesek rá - az indítási távolság eszméletlenül kicsit lenne a hőterhelés meg fél perc után kezdene elég vicces lenni. Egy kis magasságon indított légiharcrakéta néhány másodpercet tölt el M3.0 közelében, már a fél perc is nagyságrendileg több. Ha valami úton módon nincs hűtés - márpedig hogyan lenne, hiszen a szenzornak előrelé tiszta rálátás kell - akkor azt a torlóponti hőmérsékeletet nem sokáig bírja.

Nagy magasságban az M4.0 szaszonsan kisebb hőterhelést jelent, mint az M2.0 tengerszinten. Annyival ritkább a levegő. Elég csak megnézni azt, hogy a CAS mennyire van közel a TAS-hoz a magasság és a sebesség változásával.