Stratégiai, taktikai bombázó repülőgépek

71 Years Ago Today: First Flight of the XB-51...

XB-51_10.jpg


XB-51_20-scaled.jpg
 
Mennyire van jövője, egyáltalán, létjogosultsága a stratégiai bombázóknak?
(Stratégiai bombázó alatt a jelentős tömegű bombaterhet (min. 10-15 tonna bomba, nukleáris fegyver, föld-felszín rakéta) jelentős távolságra eljuttató repülőgépeket értem.)

A második világháború virágkorát követően a kategória utolsó fénykora az 1950-es évekre tehető, amikor olyan ikonikus vasak emelkedtek a levegőbe, mint a Tu-16, a Tu-95 (1952) és a Mjasziscsev M-4 (1953) a szovjet oldalon, valamint a B-52 (1952) és a brit V-bombázók Valiant (1951), Victor (1952), Vulcan (1952) Nyugaton. Aztán jött még a Tu-22 (1969), a B-1 Lancer (1974), a Tu-160 (1981), végül, új utakat keresve a B-2 Spirit (1989), de már utóbbi gyártását is lassan negyed évszázada, hogy beszüntették.

Beszédesek a darabszámok is. A B-52-esből 744, szovjet megfelelőjéből, a Tu-95-ből több, mint 500 db épült (közel ilyen számban készültek a Tu-22-esek is). A Tu-16-osból bő 1500-as példányszámot produkáltak, és a V-bombázókból is 329 db-ot gyártott le a brit hadiipar. A Lancerből azonban már csak 104, a Tu-160-ból már csupán 35, a Spiritből mindössze 21 db épült.

A britek vagy 30 éve kivonták az utolsó stratégiai bombázóikat, a kínaiaknak is csupán 120 db. Tu-16-os klónjuk van (70 éves konstrukció!), Oroszország és az USA szintén saját régi vasait repteti, vélhetően sokkal inkább a presztízs miatt, mint gyakorlati haszonnal.

Van még értelme az ilyen gépeknek a jelen (és a jövő) haditechnikai eredményei, fejlesztései mellett?
Rendszerbe áll-e valaha a B-21 Raider? Ha igen, milyen doktrína mentén? Hol lesz majd jobb, hatékonyabb, kifizetődőbb opció minden egyéb megoldás (hiperszonikus rakéták, cirkálórakéták, ICBM-ek, vagy (az ellenséges légierő lenullázása után) a közönséges, százesztendős bombakamionok) helyett?
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Az XB-51, Martin gyors bombázója (1. rész)

 
  • Tetszik
Reactions: Negan and fishbed
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Negan
Ez egy gyögyörű hangú gép lehetett:


A koax légcsavar eleve hangosabb mint a normál, míg szárny mögötti áramlási képbe helyezett tolólégcsavar mindig zajosabb, mint a húzó. Ezen a csupszárny gépen négy darab koax-tolólégcsavar volt, amit egy-egy 72 literes, huszonnyolc hengeres csillagmotor hajtott. A motorok érdekessége, hogy bár léghűtéseseket voltak, a közvetlen befecskendezésnek, a motorkompresszornak és az emellé bedolgozó turbófeltöltőnek együttesen hála a 3000 lóerős felszálló teljesítményből 2550 lóerőt még elő tudtak állítani 12000 méteren.
Abból kiindulva, hogy egy átlagos II. világháborús léghűtéses csillagmotor esetében természetes volt, hogy a léghűtés miatt a motor felszállóteljesítményének csupán már csa a fele állt rendelkezésre 6000 méteren, ez egy igen komoly eredmény.

(Képzeljük el, hogy a brit Hawker Sea Fury vadászgép, ami Korea felett még egy MiG-15-öst is le tudott lőni, mire lett volna képes, ha a Bristol Centaurus motorja idejében megkapja a közvetlen befecskendező rendszert (2500 helyett 3200 lóerő felszállóteljesítményt mértek fékpadon, de ezt a változatot már nem építették be sehova) és a turbófeltöltőt is, amivel szintén kacérkodtak a tervezők)
 
Aztán mégis szenvednek a motorral, nem véletlen akartak egy komplett Volvo motorcsládot megvenni.
Egy példa,hogy mennyire jók az orosz mérnökök
200_1.jpg

Szuhoj T4MS200 modelje.3M sebességű,alacsony (fűnivós) behatoló képességgel is rendelkező,csökkentett RCS értékű stratégiai nehézbombázó terve-1974ből.......
A fejlesztést félbehagyták,mert a szovjetorosz ipar képtelen lett volna a legyártására.
De kismillió másik példát lehetne hozni.Gyakorlatilag bármilyen ipari szegmensben.
 
Egy példa,hogy mennyire jók az orosz mérnökök
200_1.jpg

Szuhoj T4MS200 modelje.3M sebességű,alacsony (fűnivós) behatoló képességgel is rendelkező,csökkentett RCS értékű stratégiai nehézbombázó terve-1974ből.......
A fejlesztést félbehagyták,mert a szovjetorosz ipar képtelen lett volna a legyártására.
De kismillió másik példát lehetne hozni.Gyakorlatilag bármilyen ipari szegmensben.
T-14 motor...
 
Orosz mérnökök megprobáltak egy olyan motort tervezni,ami elég erős,és le is tudja gyártani az orosz ipart-nem jött össze.
Meg pechjük is van.Harkovi 6TD-III motor már 1800 lóerőnél jár.Csak az meg nincs a birtokukban már (meg mostara már szét is lőtték).Mire kiforrott a harkovi motor,szétesett a Su.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed