Szu-34 / Su-34 Fullback (Szuhoj)

Persze a frontbombázó megnevezés nem arra utalt, hogy a gép a frontot bombázza, annak ellenére, hogy technikailag pontosan ez történik, mi több, korábban a front fölé berepülve kellett ezt tenni. Tehát a frontbombázó valóban a frontot bombázza és amikor még nem létezett irányított siklóbomba, addig be is kellett, hogy repüljön fölé.

De ettől még a frontbombázó megjelölés a frontrepülők bombázóját takarta. A frontbombázó a hadsereggel együtt mozgó, annak feladatát kiegészítő, nem ritkán annak alárendelt Front Légierő bombázó kategóriájú repülőgépe. Feladatköréből adódóan harcászati hatótávval, fegyverterheléssel és ebből adódóan mérettel és tömeggel jellemezhető. A Front Légierő bázisairól operál, ennek megfelelően a front feladataival összefüggésben hajt végre bevetéseket, fogalmazzunk úgy, időérzékeny, harcászati fontosságú célok ellen.
 
Másképp fogalmazva a front mélységében bombázó feladatkörben alkalmazott harcászati bombázó feladatú repülőgép.

Azért írom így, mert ha csak bombázó feladatkörben alkalmazott lenne, akkor frontbombázóvá válna automatikusan minden, épp bombákkal megrakott vadászrepülőgép is, holott egy ilyen módon felfegyverzett MiG-29-es az minden, csak nem frontbombázó.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and fishbed
Az Egyesült Repülőgépgyártó Vállalat (a Rostec Állami Vállalat része) ma újabb tétel Szu-34-es vadászbombázókat adott át az orosz védelmi minisztériumnak. A repülőgépek csatlakoztak az orosz VKSz operatív-taktikai repülőgépeinek flottájához. A repülőgépeket az állami védelmi megrendelés értelmében, a folyó évi program keretében gyártották.


kyRnCOR8I2TCb2fHpIcUpoWqcgPtewXfIyFCJFwAeeCOXc-uqHEtsIb6eghfnX101znntykAxjyAr4DxlCsjQ47X.jpg
EJbcPDq0E0iH3t46qXCLDXeJb2ne_yWFgEQDw2RLSv9o3akBEuU7O-9OtOEkUoLqMRs3Aw9Rxdi9u2kSn0V-yY8S.jpg

3pwzY_uwwtIWQeTDFazpZ_KIl0NzVvYTKyuzw3mSN4__XsKseRpfnW_GVz1r2eFv99M34c9CDewgF5BvWEcAmlTT.jpg
IKCTmLvB0da32hzjRxRyhp-5pesnQB8Rkmj1EgugCCZlqUyT8AM7ncCS4o3Bl_a40eooLgyVUWt--2nvRqyx8tdp.jpg

25ykkvK3YnBc2U608Xd0awDyqgX8yua6EO5jPNUztg8MR9Lail8qz6f4DpBsZlXpUi1RL46jOkBiz6IQ3j9Bcr9-.jpg
 
Egy újabb kép az új Szu-34ME (704-es) repülőgépről az algériai légierő számára, Zsukovszkijban (Gromov Repülési Kutatóintézet repülőtere) történő repülés közben.

Algéria lett a Szu-34ME vadászbombázók első exportvásárlója; a szerződés állítólag 14 darab leszállítását írja elő.

Apró különbségek is észrevehetők az exportmodell és a VKSz-nek szállított modellek között,

VhCk3Tli0S53JiRvxnkR4KTQFY4x63m1nKpYuXiUR8hsvfvp4rRFnA2s_QMV6RTwg9Ax7nRBbPc4ZXmnYaT_zeDE.jpg
 
Egy kérdés van csupán, ami felmerült bennem:

Hogyan tudnak a gépek gurulni a főfutók elé tett ékek ellenére!?
Időpontra beállítva:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Egy kérdés van csupán, ami felmerült bennem:

Hogyan tudnak a gépek gurulni a főfutók elé tett ékek ellenére!?
Időpontra beállítva:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az oroszoknak 2-3 éve már semmi mást nem szabadna gyártani csak 57-est meg T-22M-et.
 
  • Tetszik
Reactions: Roni
Egy kérdés van csupán, ami felmerült bennem:

Hogyan tudnak a gépek gurulni a főfutók elé tett ékek ellenére!?
Időpontra beállítva:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

MI....
A gyár belső is elég furcsa.
 
Az oroszoknak 2-3 éve már semmi mást nem szabadna gyártani csak 57-est meg T-22M-et.
A Szu-57Sz(M,E) gyártása bővülni fog, hiszen már 3 új gyártási komplexumot húztak fel. A jövőben csak ez az egy gép lesz majd gyártva.Talán 2030 után) Még tart az SzVO addig gyártani fogják a Szu-34NVO/M zípust, a Szu-30SzM2, és Szu-35Sz/M gépeket is.
Tu-22M gépeket már régóta nem gyártanak. Csak M3 gépek vannak hadrendebn , de azoka tsem gyártják csak modernizálják.
 
Az oroszoknak 2-3 éve már semmi mást nem szabadna gyártani csak 57-est meg T-22M-et.
Nagy tömegű fegyverzet egyidejű célbajuttatására szolgáló bombakamion szerepkörbe nincs jobb a Szu-34-nél. Avagy 60-80 kilométerről 500-1500-3000 kilogrammos UMPK-kat lóbáni az ukrán légvédelem megsemmisítési zónáján túlról nem igényel alacsony észlelhetőséget vagy belső fegyverteret. Sőt, kontraproduktív is lenne, mert ekkora fegyverzet beső hordozására már Tu-22M méretű bombakamra szükséges. Plusz az üzemeltetési, repóra és beszerzési költségek. A Szu-34 lényegében most, az ukrajnai háború alatt éli a fénykorát az eredetileg is neki szánt frontbombázó feladatkörben. Csak hát nehéz volt 2023-ig kötéllel billiárdozni amíg nem volt meg hozzá a megfelelő fegyverzet. Maga a dedikált frontbombázó kategória nyugaton az F-111-el együtt kihalt, helyét a multirole gépek vették át, ám nem 1:1-ben. Ha példát kellene mondani, akkor az F-16XL vagy a stealth kialakításban az FB-22 tudott volna ilyen frontbombázó lenni, de ezeket meg nem rendszeresítették.

Az persze más kérdés, hogy esetleges légi fedezethez/SEAD/DEAD feladatkörhöz nem ártana a Szu-57, de ott meg amíg nincs teljesen kész a Szu-57M, addig vszeg úgy vannak vele, hogy nem éri meg előszériát legyártani, inkább rásóznak egy tucatot Algériára. A pénz az pénz, az export bevételt meg lehet a gyártásba visszaforgatni.

A Tu-22M3 gyártásának potenciális újraindításával egyetértek, pontosabban én azt vallom, hogy a sajátosságai miatt a Tu-22M3-t csak egy vele egyenértékű szuperszonikus típussal lehetne leváltani. Ha meg a PAK-DA egy szubszonikus csupaszárny konstrukció lesz, ahogyan azt sejtjük, akkor az hiperszonikus/H-22/32 hordozóplatformként nem fog tudni működni. De erről talán 2 éve már beszéltünk hosszabban a típus topikjában.
 
Nagy tömegű fegyverzet egyidejű célbajuttatására szolgáló bombakamion szerepkörbe nincs jobb a Szu-34-nél. Avagy 60-80 kilométerről 500-1500-3000 kilogrammos UMPK-kat lóbáni az ukrán légvédelem megsemmisítési zónáján túlról nem igényel alacsony észlelhetőséget vagy belső fegyverteret. Sőt, kontraproduktív is lenne, mert ekkora fegyverzet beső hordozására már Tu-22M méretű bombakamra szükséges. Plusz az üzemeltetési, repóra és beszerzési költségek. A Szu-34 lényegében most, az ukrajnai háború alatt éli a fénykorát az eredetileg is neki szánt frontbombázó feladatkörben. Csak hát nehéz volt 2023-ig kötéllel billiárdozni amíg nem volt meg hozzá a megfelelő fegyverzet. Maga a dedikált frontbombázó kategória nyugaton az F-111-el együtt kihalt, helyét a multirole gépek vették át, ám nem 1:1-ben. Ha példát kellene mondani, akkor az F-16XL vagy a stealth kialakításban az FB-22 tudott volna ilyen frontbombázó lenni, de ezeket meg nem rendszeresítették.

Az persze más kérdés, hogy esetleges légi fedezethez/SEAD/DEAD feladatkörhöz nem ártana a Szu-57, de ott meg amíg nincs teljesen kész a Szu-57M, addig vszeg úgy vannak vele, hogy nem éri meg előszériát legyártani, inkább rásóznak egy tucatot Algériára. A pénz az pénz, az export bevételt meg lehet a gyártásba visszaforgatni.

A Tu-22M3 gyártásának potenciális újraindításával egyetértek, pontosabban én azt vallom, hogy a sajátosságai miatt a Tu-22M3-t csak egy vele egyenértékű szuperszonikus típussal lehetne leváltani. Ha meg a PAK-DA egy szubszonikus csupaszárny konstrukció lesz, ahogyan azt sejtjük, akkor az hiperszonikus/H-22/32 hordozóplatformként nem fog tudni működni. De erről talán 2 éve már beszéltünk hosszabban a típus topikjában.

A Szu-57 még jelen verziójában is minőségi ugrás lenne még a Szu-35-höz képest is,.
 
  • Tetszik
Reactions: enzo
Az Orosz Légierő 2025. október 6.-án megkapta az idei ötödik tétel Szu-34-es frontbombázót.

„Az UAC vállalatai magas ütemben gyártják a katonai felszereléseket, teljesítve az Orosz Légierővel szembeni kötelezettségeiket. Ez nem az utolsó szállítás idén. Az üzemekben dolgozó alkalmazottaink folyamatosan fejlesztik a termelési folyamatokat, hogy biztosítsák a szükséges repülőgép-mennyiséget az Orosz Védelmi Minisztérium számára” – mondta Vadim Badeha, az UAC vezérigazgatója.

Ez az ötödik Szu-34-es frontbombázó-széria, amelyet az UAC V.P. Cskalov által üzemeltetett Novoszibirszki Repülőgépgyár (NAZ) 2025-ben szállít az Orosz Légierőnek. Az UAC április 19-én, a második tétel július 10-én, a harmadik tétel augusztus 12-én, a negyedik tétel pedig szeptember 15-én jelentette be a Szu-34-es repülőgépek 2025-ös leszállítását.

2024 elején az Orosz Légierő hat, a NAZ által gyártott Szu-34-es repülőgép-szériát kaptak. A szokásos módon az UAC 2022-től kezdődő bejelentései nem teszik közzé a leszállított repülőgépek számát, és a farokszámukat retusálják a hivatalos fotókon és videókon.

A rendelkezésre álló adatok szerint 16 sorozatgyártású repülőgépet szállítottak le 2024-ben.

A jól ismert Telegram csatorna, a Fighterbomber arról számolt be, hogy ez a tétel egy "jubileumi repülőgépet" is tartalmazott – ami az Orosz Légierőnek leszállított 200. Szu-34-est jelenti. Ezért, levonva a hét prototípust és az előszériás repülőgépet, feltételezhető, hogy 2025-ben már 13 vagy 14 új Szu-34-es bombázót szállítottak le öt tételben az Orosz Légierőnek.



11079661_original.jpg
11080123_1000.jpg

11080438_1000.jpg
11079746_1000.jpg