TF-X / MMU / Kaan (TAI, Törökország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
7 928
26 885
113
408907910_1146535786355954_5899109271199204789_n.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle

Phoenix

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
552
1 252
93
Az elsö, hogy szerintem a generaciokba sorolas önmagaban is egy marketinges eszköz, illetve a 4 generacio fejlesztese es gyartasa nem allt le, ettöl sok reszkepesseg összemosodik idövel az 5. generacioval.

Igen, erről beszéltünk csütörtökön

Amúgy a generációba sorolás nem rossz eszköz, segít rendszerezni az egyedeket, de jó lett volna, ha mondjuk legalább a NATO létrehoz valami hivatalos kasztrendszert és akkor egyértelműen be lehetne sorolni a szövetséges és "nem baráti" vadászokat is. (nem pedig az önjelölt generációkijelölő személyekkel bajlódni, aminek ellenmondásait az angol Wiki egész jól összeszedte)
A probléma ugye a 80-as/90-es évektől jött be nagyon, előtte egész jól el lehet különíteni a technológiai ugrásokat, de az 5. generációs típus fejlesztésével/megjelenésével párhuzamosan a 4/4.5 generációs gépek évtizedeken átívelő hadrendben tartásával/gyártásával és továbbfejlesztésével kialakult 4.5/4+/4++ generációk okoztak. A moduláris avionika és a szofterupgrade-ek világában pedig sokkal egyszerűbbé is vált a továbbfejlesztés és integráció.

Abban szerintem nincs vita, hogy az ötödik generációs ugrást a steath képesség adja (melynek része, hogy legyen belső fegyvertér is). Minden mást bele lehet szuszakolni a 4+++++ generációba, de enélkül nem lesz 5gen.

A hatodik generációnál ez a lépcsőfok vagy központi elem szvsz a optional-piloted (OPV) képesség lesz.
A MUM-T képességet is ide szokták venni, de meg lennék lepve, ha az pl az F-35-ösön nem jelenne meg valamelyik Block-tól.

A belsö fegyverter is megjelenhetne az F-15-ön is (Silent Eagle), megse nevezik 5gennek.

Az F-111-esnek, sőt, a B-17-esnek is van belső fegyvertere, az sem 5gen :)
A Silent Eagle sosem lesz alacsony észlelhetőségű gép a kialaktása miatt. Különböző bevonatokkal lehet kísérletezni, de a sárkányszerkezet alap kialakításának megváltoztatása nélkül egy bizonyos szint alá nem tudsz menni.
Ha már itt tartunk, a Silent Eagle-nek sincs a belső fegyvertere (internal weapons bay), az F-15 esetében Conformal Weapons Bay-nek, az F/A-18E/F Block III esetében pedig Enclosed Weapons Pod-nak hívja az ánglis.

Ugyanitt szükséges rendet tenni az alacsony észlelhetőség és a csökkentett észlelhetőség között. Kővári Lacinak (Isten nyugosztalja) volt egy jó cikke erről az egyik Sasban. Az 5gen gépek az alacsony észlelhetőségűek, a csökkentett észlelhetőséget a 4.5+ gépekre illene használni, mivel ezeknél már kifejezetten törekedtek a radarkeresztmetszet csökkentésére (kompozitanyagok, radarabszorbens festék, de pl a Rafale-on sok helyen van farkasfogazás)

rafale_b_tlp_051_of_144.jpg


rafale-canard-serration.png
rafale-port.png
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 928
48 630
113
de a sárkányszerkezet alap kialakításának megváltoztatása nélkül egy bizonyos szint alá nem tudsz menni.
Illetve a kialakítást 100%-ban a tervezett bevetési profilhoz fogják alakítani, azaz elsősorban azokat az irányszögeket fogják "levédeni", ahonnan besugárzásra számítanak.
Többen csináltak már ilyen házi szimulációkat 4-5. generációs gépek 3D modelljéből, amelyeken jól látszik, hogy az adott sárkányszerkezet milyen hullámhosszú radarokon mely irányokból fog "világítani".
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 592
6 007
113
Ugyanitt szükséges rendet tenni az alacsony észlelhetőség és a csökkentett észlelhetőség között. Kővári Lacinak (Isten nyugosztalja) volt egy jó cikke erről az egyik Sasban. Az 5gen gépek az alacsony észlelhetőségűek, a csökkentett észlelhetőséget a 4.5+ gépekre illene használni, mivel ezeknél már kifejezetten törekedtek a radarkeresztmetszet csökkentésére (kompozitanyagok, radarabszorbens festék, de pl a Rafale-on sok helyen van farkasfogazás)
.
.
Nem tudom, tevedek-e, de mintha mar F-16A gepeken is voltak olyanok, amiknel a pilotafulketetöt aranyozassal (valojaban indium-on-oxid, ITO) lattak el. Pl holland gepeken is ilyen emlekeim szerint, mondjuk az kerdes, es nem gugliztam ra, hogy gyarilag aranyozottak, vagy kesöbb csereltek. Mintha török block30 F-16C-nel is ilyen lenne, persze kerdes ugyanez.
Namost ujabb kerdes, hogy honnan szamoljuk 4+ gennek az F-16-ot, mondjuk kb block50-töl, tehat mar a korabbi sima 4.gen F-16-nal voltak RCS csökkentö lepesek
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Phoenix

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
552
1 252
93
A fémgőzzel bevont pilótafülke tető és a radarabszorbens festés kb két olyan, amivel utólag, mérhető módon és viszonylag költséghatékonyan lehet csökkenteni egy eszköz RCS értékét.

Amikor anno az F-16-ost tervezték, még nem helyeztek akkora hangsúlyt az RCS csökkentésre, de nem sokkal azután, hogy hadrendbe állt, már vakarták a fejüket a magas RCS érték miatt (az F-16-osnak a MiG-29-hez hasonlóan magas volt az RCS értéke, kb 5m2, hasonlításképp a fizikailag nagyobb méretű Super Hornet és Rafale RCS-értéke ötödakkora, 1m2 körüli)
Az USAF és a General Dynamics (ma Lockheed Martin) elkezdte a Have Glass programot, melyet több lépcsőben hajtottak végre. A Have Glass I keretében bevezették a fémgőzzel bevont kabintetőt. Itt a plexire iridium és ón oxid (ITO) réteget vittek fel, ezzel gyakorlatilag "nem lát be" a radar a pilótafülkébe, ahol számos komoly visszaverő felület (sarok és csúcs) található a műszerfal és a katapultülés miatt. Ez az a sárgás, aranyozottnak tűnő réteg, amit sok Falconon látni (de kapott hasonlót a B-1B, a Hornet és a Super Hornet, de nyilván az F-22 és F-35 is). Az ilyen kabintetővel utólag ellátott gépeknél van meg az az anomália, hogy a kabintető nyitható része sárga, a hátsó fix plexi pedig "elüt" tőle, mert sima áttetsző. A gyárilag (vagy MLU alatt) módosított gépeknél a hátső is sárga.

file.php


A 80-as évek vége felé jött a Have Glass II, mely során elkezdték a radarabszorbens festék alkalmazását. Itt ferromágneses őrleményt kevertek a festékbe, mely rezgéssé (így hővé) alakítja a radarhullámokat. A hevülő borítás kapott még egy üvegszál darálékot tartalmazó fedőréteget, hogy csökkentsék némileg (ne növeljék annyira) a gép infaképét. (A technológiát az F-22-höz fejlesztették ki.) Az új festéssel vagy 100 kilóval nehezebbek lettek a gépek, de a ITO-s kabintetővel együtt 15%-kal sikerült csökkenteni az RCS-t. A Have Glass II aránylag költséges volt a festési eljárás miatt, így viszonylag kevés gép kapta meg, főként az F-16CJ Wild Weasel gépeket látták el vele. Az üzemeltetés során ráadásul kijött, hogy a RAM borítás nem öregszik jól és karbantartás igényes.)

Nagy ugrás a Have Glass V színre lépésével jött a 2010-es évektől, amikor az F-35-höz kidolgozott festést megkapta az F-16 flotta. Az alap itt is ferromágneses festék volt, de már kevésbé macerás a felvitele és a karbantartása, valamint jobban is "öregszik". Mivel a géptörzs kialakítása, geometriája nem változott, nem lett "lopakodó" belőle, de ha lehet hinni az információknak, a Have Glass V festéssel ellátott F-16-osok RCS értékét sikerült 1.5m2-re levinni, ami jelentős csökkenés az első gépek 5m2-es értékéhez képest.
Itt is a SEAD feladatra specializált (F-16CM Block 50) gépek kapták meg először, de 2019-től az ANG Block 30-as gépein is megjelent. Az Európában üzemelő amerikai Falconokat a belga SABCA festette le.

A festésről még annyit, hogy a radarabszorbens festékkel ellátott F-16-osok festése "olajosabb hatású", furcsán törik rajta a fény, valamint a legtöbb gépen elüt az orrkúp színe (ugye azt nem festik ezzel, hogy ne zavarja a saját radar működését). Have Glass V festéssel ellátott gépek színárnyalata pedig az F-35-ösére hajaz (nem meglepő módon).
 
Last edited:

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 592
6 007
113
A fémgőzzel bevont pilótafülke tető és a radarabszorbens festés kb két olyan, amivel utólag, mérhető módon és viszonylag költséghatékonyan lehet csökkenteni egy eszköz RCS értékét.

Amikor anno az F-16-ost tervezték, még nem helyeztek akkora hangsúlyt az RCS csökkentésre, de nem sokkal azután, hogy hadrendbe állt, már vakarták a fejüket a magas RCS érték miatt (az F-16-osnak a MiG-29-hez hasonlóan magas volt az RCS értéke, kb 5m2, hasonlításképp a fizikailag nagyobb méretű Super Hornet és Rafale RCS-értéke ötödével kisebb, 1m2 körüli)
Az USAF és a General Dynamics (ma Lockheed Martin) elkezdte a Have Glass programot, melyet több lépcsőben hajtottak végre. A Have Glass I keretében bevezették a fémgőzzel bevont kabintetőt. Itt a plexire iridium és ón oxid (ITO) réteget vittek fel, ezzel gyakorlatilag "nem lát be" a radar a pilótafülkébe, ahol számos komoly visszaverő felület (sarok és csúcs) található a műszerfal és a katapultülés miatt. Ez az a sárgás, aranyozottnak tűnő réteg, amit sok Falconon látni (de kapott hasonlót a B-1B, a Hornet és a Super Hornet, de nyilván az F-22 és F-35 is). Az ilyen kabintetővel utólag ellátott gépeknél van meg az az anomália, hogy a kabintető nyitható része sárga, a hátsó fix plexi pedig "elüt" tőle, mert sima áttetsző. A gyárilag (vagy MLU alatt) módosított gépeknél a hátső is sárga.

file.php


A 80-as évek vége felé jött a Have Glass II, mely során elkezdték a radarabszorbens festék alkalmazását. Itt ferromágneses őrleményt kevertek a festékbe, mely rezgéssé (így hővé) alakítja a radarhullámokat. A hevülő borítás kapott még egy üvegszál darálékot tartalmazó fedőréteget, hogy csökkentsék némileg (ne növeljék annyira) a gép infaképét. (A technológiát az F-22-höz fejlesztették ki.) Az új festéssel vagy 100 kilóval nehezebbek lettek a gépek, de a ITO-s kabintetővel együtt 15%-kal sikerült csökkenteni az RCS-t. A Have Glass II aránylag költséges volt a festési eljárás miatt, így viszonylag kevés gép kapta meg, főként az F-16CJ Wild Weasel gépeket látták el vele. Az üzemeltetés során ráadásul kijött, hogy a RAM borítás nem öregszik jól és karbantartás igényes.)

Nagy ugrás a Have Glass V színre lépésével jött a 2010-es évektől, amikor az F-35-höz kidolgozott festést megkapta az F-16 flotta. Az alap itt is ferromágneses festék volt, de már kevésbé macerás a felvitele és a karbantartása, valamint jobban is "öregszik". Mivel a géptörzs kialakítása, geometriája nem változott, nem lett "lopakodó" belőle, de ha lehet hinni az információknak, a Have Glass V festéssel ellátott F-16-osok RCS értékét sikerült 1.5m2-re levinni, ami jelentős csökkenés az első gépek 5m2-es értékéhez képest.
Itt is a SEAD feladatra specializált (F-16CM Block 50) gépek kapták meg először, de 2019-től az ANG Block 30-as gépein is megjelent. Az Európában üzemelő amerikai Falconokat a belga SABCA festette le.

A festésről még annyit, hogy a radarabszorbens festékkel ellátott F-16-osok festése "olajosabb hatású", furcsán törik rajta a fény, valamint a legtöbb gépen elüt az orrkúp színe (ugye azt nem festik ezzel, hogy ne zavarja a saját radar működését). Have Glass V festéssel ellátott gépek színárnyalata pedig az F-35-ösére hajaz (nem meglepő módon).
.
.
Ez oke is, reszben reszletesen leirva, kepekkel illusztralva megismetelted amit en is feldobtam temanak.
Viszont amiert a kabintetöt szobahoztam, hogy a kategoriabesorolas kerdesnel mar akkor itt egy pelda, hogy a 80-as evekben a kezdeti, a pluszjelek nelkul siman csak 4gen F-16-osok is csökkentett lathatosaguak voltak, mert törtent muszaki lepes a lathatosag csökkentesere.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Phoenix

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
552
1 252
93
Úgy érted, négyötödével kisebb.
jogos, köszi, javítva.

reszben reszletesen leirva, kepekkel illusztralva megismetelted
aham, részben részletesebben :) Nem azért írtam litániát, mert nagyon ráérek, hanem mert kérdeztél, illetve így írtad, hogy "Nem tudom, tevedek-e, de mintha mar F-16A gepeken is voltak olyanok.." stb, erre levezettem, hogy milyen ütemben, hogyan jöttek a fejlesztések és hogy igen, a korábban legyártott gépeket is elláthatóak velük (és amelyik üzemeltető igényelte, el is látták őket).

Namost ujabb kerdes, hogy honnan szamoljuk 4+ gennek az F-16-ot, mondjuk kb block50-töl, tehat mar a korabbi sima 4.gen F-16-nal voltak RCS csökkentö lepesek
Szvsz nagyjából a Block50/52+ lehet a határ igen, ha nagyon keressük, honnantól nevezhetó 4+nak a Falcon.
a 80-as evekben a kezdeti, a pluszjelek nelkul siman csak 4gen F-16-osok is csökkentett lathatosaguak voltak, mert törtent muszaki lepes a lathatosag csökkenteser
Pont ezt írtam le, hogy a kezdeti gépek nagyon nem voltak azok, 5m2 körüli RCS-sel. Az ITO-s kabintetővel és az első RAC/RAM borítással 90-es évekre sikerült faragni ebből 15%-ot, de kevés gép kapta meg a festést, csak az új kabintetővel még annyit sem. A komoly csökkenést a 2010-es években a Have Glass V hozta, akkor tudták 70%-kal csökkenteni az RCS-t a kezdeti gépekhez viszonyítva.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 038
113

"A Szu–75 jövője azonban bizonytalan, és meg nem erősített jelentések szerint az Emírségek leállította e géptípus finanszírozását a másodlagos szankciók fenyegetése és a mikroelektronika Oroszországba irányuló importjának korlátozása miatt. Bár egyesek szerint az arab ország részvétele a Szu–75-ös programban inkább blöff volt,"

Ahogy halad a su-57 gyártása nem is csodálom hogy bizonytalannak írják le a szu-75 jövőjét !